Aluminium Anodiseren

Simpel wel. Maar ook weer best bewerkelijk.
En een hoop meuk extra om op te slaan.

Wel erg leuk om te doen, lijkt me.
Ik denk dat ik wel zo'n startkitje ga bestellen.

Zou je ook in twee kleuren kunnen werken?
Bijvoorbeeld door één kleur af te plakken, te kleuren en te sealen / "afplak" te verwijderen, tweede kleurbad en daarna weer sealen.
 
2, 3, 4 of 5 en meer kleuren kan ook. Na het verfbad kan je de delen afplakken die je die kleur wilt houden en dan het stukje aluminium in chloor dompelen. Binnen enkele seconden verdwijnt de verf. Heel goed spoelen, je wilt geen chloor in je verbaden namelijk, en je kan het in het volgende verfbad houden.. weer afplakken.. chloor spoelen etc etc... Daarna met afplaksel en al in het sealbad. Stickers verwijderen en nog even terug in het sealbad. Wel uitkijken dat je het aluminium niet met je vingers aanraakt zolang die nog niet geseald is.
Zoek maar eens op youtube op splash anodizing bijvoorbeeld
 
Leuk hoor deze thuis opstelling. Mooi gedaan!

Wat dingetjes die ik ooit zo links en rechts gelezen heb.

  • Hoe kouder het anodiseerbad, hoe harder de oxyde-laag.
  • Anodiseren maakt dikker, let op lagerpassingen.

Op de 3e opmerking van Ron was al gereageerd. Ik wil me in deze twee wel even mengen dan wel hopelijk iets zinnigs toevoegen.

Kouder bad: hardere oxidelaag
Er wordt eigenlijk altijd aan anodiseren gedacht vanwege de mooie kleurtjes. Er is echter één groot nadeel....
De harde oxydelaag zorgt voor een ander bijkomend vervelend effect. De vermoeiing sterkte neemt zienderogen af. Dit betekend dat mocht je een geanodiseerd constructiedeel hebben dat dynamisch belast wordt dat het op den duur sneller kapot gaat als een ongeanodiseerd onderdeel. De harde, brosse anolaag zal haarscheuren gaan vertonen onder dynamische belasting. Deze scheuren werken als een initiator voor een scheur in het onderliggende aluminium.
De mate waarin de sterkte afneemt is afhankelijk van de legering. Hieronder een tabelletje.

Code:
Materiaal   Rp02   Vermoeiingsgrens     Vermoeiinggrens
                    ongeanodiseerd        geanodiseerd

Al6061-T6   240           105                40
Al7075-T6   460           150                60
Alle waarden in N/mm^2 en bij 1 miljoen cycli


Dit betekend dat de sterkte die je in je constructieberekeningen gebruikt dus zakt als je van plan bent het onderdeel te anodiseren. En dat kan afhankelijk van de legering dus drastische vormen aannemen!

Anodiseren maakt dikker, let op lagerpassingen
Dit is afhankelijk van legering en exacte proces maar grofweg kun je aannemen dat de totale dikte van de laag verdeeld is als 65% IN het bestaande materiaal en 35% OP het bestaande materiaal.
Voorbeeld.
Ik maak een gat van rond 6 met een ruimer. Passing H7, want er moet straks een paspen doorheen schuiven. Dus moet mijn gat tussen 6.000mm en 6.012mm zitten. Ik maak in de praktijk met de ruimer 6.009mm
Nu anodiseer ik het onderdeel met een laag van 20um. Dan zit van die 20um ongeveer 7um OP het materiaal. Bij een gat werkt dat op 2 zijden uit, dus wordt mijn gat door de 20um anodiseerlaag ca 14 um kleiner. Ik had het gat 6.009 gemaakt, het wordt door het anodiseren 0.014 kleiner, dus ik eindig met een gat van 5.995mm.
Potverdorie, mijn paspen past niet meer......:D

Succes verder. Hou ons op de hoogte van je vorderingen en producten.

Grz

Mark
 
Laatst bewerkt:
... Is er een mooie manier om zo'n tabel te maken? Zonder er een plaatje van te maken? ...
Door text tussen de [code] en [/code] tags te plaatsen
code.gif
neemt elk karakter evenveel plaats in (Courier, fixed pitch) in en kun je uitlijnen met spaties.

[code]
Al6061-T6 240 105 40
Al7075-T6 460 150 60
[/code]

geeft
Code:
Al6061-T6  240  105  40
Al7075-T6  460  150  60
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Indien je niet wilt verven kan je gelijk door naar het sealbad. Maar ik ga verven, want dat is waarom ik wilde anodiseren.
Er wordt geadviseerd het verf te gebruiken op 50 graden celcius, dus de magnetron weer in voor een paar minuten.
IMAG0567.jpg


Zodra de verf op temperatuur is hangen we het aluminium in het verf en roeren een beetje. Probeer er wel voor te zorgen dat het aluminium vrij hangt in het bad zodat het verf overal kan komen.

Je zou voor het verfbad ook een friteuse kunnen gebruiken met een thermostaat geregelde temperatuurinstelling. Dan blijft je verfbad op constante temperatuur.
 
Je zou voor het verfbad ook een friteuse kunnen gebruiken met een thermostaat geregelde temperatuurinstelling. Dan blijft je verfbad op constante temperatuur.

Beetje late reactie van mij :/

Ja zou kunnen, alleen met meerdere kleuren ga je denk ik toch problemen krijgen. Maar het constant op temperatuur houden is beter. Donkere kleuren doen het beter in warme baden, felle kleuren kunnen ook makkelijk op lagere temperaturen.

De optie van Ron, dompelaars met thermostaat ( ja ze bestaan) zou beter zijn. Zijn alleen erg duur!
 
Recent nog wat onderdelen van een paintball rocket lancer gedaan en een zwarte barrel ontdaan van de zwarte kleur en weer geanodiseerd.

IMAG0859_1_1.jpg


IMAG0814_1.jpg
 
beste vrienden ik ben een nieuw lid :) kan iemand goede raad geven wat het mogelijke probleem zou kunnen zijn bij het anodiseren. de kleur hecht totaal niet op het stuk. ik ben pas met een vriend aan het experimenteren om dingetjes voor de moto te anodiseren maar we doen blijkbaar wat mis.
 
Back
Top