Brushless 3670 2500kv ipv 3670 1900kv

Goedendag, onlangs een auto rijker.. JBL Cheetah RTR gekocht van Banggood.
http://www.banggood.com/JLB-Racing-110-Brushless-RC-Car-Monster-Trucks-11101-RTR-p-1062611.html

Fantastich veel power.. en voor het eerst ook een Lipo bak na m'n zuipende serpent vector.

Ik heb een probleem met de motor of snelheidsregelaar en nu willen ze mij een nieuwe set sturen onder "garantie". Ik ben absoluut een leek wat betreft lipo etc. dus ik wil middels deze post even een sense check of advies of ik hiermee wel genoegen moet nemen?

Ik weet; nu zit er een 3670 2500kv motor in, maar ze sturen een racestar 3670 1900kv?
http://www.banggood.com/Racerstar-3...r-p-1069992.html?rmmds=detail-top-buytogether

Is dit niet gewoon een mindere motor?
 
Laatst bewerkt:
Nee, niet meer of minder, het is een totaal andere motor.

Kv = 1900rpm/volt respectievelijk Kv = 2500rpm/volt sec zegt namelijk niets over max.vermogen, max.stroom, koppel, rendement, kwaliteit van een motor. De (bewust?) misleidende notatie van fabrikanten/leveranciers heeft al menig modelbouwer op het verkeerde spoor gezet, en al menig motor en regelaar laten frituren.
De keuze van de Kv constante betreft alleen maar aanpassing van gewenst toerental aan bedrijfsspanning. Da's alles.
De Kv motorconstante geen getal van verdienste (rating): minder wikkelingen en je krijgt een hogere Kv motorconstante.

Accuspanning en gewenst (onbelast) toerental bepalen samen de Kv motorconstante.
Kv zegt niets over vermogen of stroom dat motor aan kan, zegt niets over de grootte. Zowel een 100watt motortje als een 1000kilowatt motor, denk TGV trein, kunnen dezelfde Kv hebben.

Motor Kv (in tpm/volt) betreft willen, motorvermogen (in watt) betreft kunnen ...
  1. Kv en spanning samen bepalen op welk toerental de motor onbelast zou willen draaien.
    rpm_onbelast = spanning × Kv.
  2. Dat toerental en prop-grootte samen bepalen motorstroom.
    stroom = koppel × Kv
  3. De max.motorstroom specificatie, en in mindere mate max.vermogen, bepalen of de motor zo snel als onder 1 kan draaien zonder in vlammen op te gaan.
  4. Uit stroom en looptijd volgens accu-capaciteit.
    capaciteit (Ah) = stroom (A) × tijd (hour)
In het kort:
Brandstofmotoren proberen een vast koppel te handhaven, elektromotoren een vast toerental.
Elektromotoren willen hun baasje graag plezieren, ook al zou het tot een vurige dood leiden.
 
Laatst bewerkt:
  • Both a 10watt motor and a 10kilowatt motor can have the same Kv motorconstant.
    A motor's Kv constant says nothing about ... max.current and max. power a motor can handle, it is no indiction for efficiency, rpm, quality, torque, propsize etc. Kv is only about matching prop rpm and battery voltage.
  • The Kv motorconstant is not a rating, not a figure of merit, in that higher or lower is better, it's just a characteristic. More windings will give lower Kv, less windings will give higher Kv, that's all there is to it. No big deal, anyone can rewind a motor with more (thicker) copperwire. Will give you a more efficient (Pout/Pin), more powerful and cooler running motor.
  • Simple instructive table giving the extra current when you add one extra cell to a pack
    (a.k.a. "why did my motor and/or controller and/or battery go up in smoke :eek: ???")
    In depth discussion
    www.theampeer.org/ampeer/ampnov15/ampnov15.htm#ADD
  • Motor/battery-current is proportional to voltage squared :eek: and proportional to Kv cubed :eek::eek: ! Way more than one would expect, a disproportionate increase in current and power. (Worst case, ignoring voltage losses/sag due to the higher current ).
    Whether motor can handle those current- and powerlevels is a different story.
  • Motors have just one Kv, not e.g. 2000Kv's.The motor Kv constant is a physical quantity (length, weight, time, current, ...) measured/expressed in rpm/volt. It is not a physical unit (meter, kg, s, ampère, ... ). Therefore, Kv=2000rpm/volt.
 
Dank voor je reactie Ron!

Wat vakjargon zeg, crises en dat voor een Drutense:). Erg mooie omgeving hoor! Kom oorspronkelijk uit Beneden Leeuwen, woon er inmiddels al 20 jaar niet meer.. maar wil graag terug, mits ik de missus mee krijg.. ik mis de dijken!

Maar voor een newbie... minder wikkelingen 2500 tov 1900 (minder wikkelingen) dan heb je een "hogere" motorconstant. Dus meer constante.. een soort van Newtonmeters zoals bij "benzine"?
Aanpassing van toerental aan spanning.. (vermindering van de spanning aan de motor..?)

Totaal andere motor, maar hoe kun je dan aflezen wat je hebt/krijgt? Ik heb nog steeds geen idee of ik er nu op vooruit ga.
 
Ja dat is een mooie geste van de verkoper. Per saldo ga je er op vooruit met deze combo. Voor dit model ook meer geschikt. Alhoewel ik twijfel of dit de oplossing is. Heb je alles goed nagelopen. ? Wat is precies de klacht?
 
Probleem is dat de auto niet remde als ik vooruit reed (achteruit wel). De huidige regelaar kan je niet programmeren.
 
Dus van vooruit naar achteruit remt niet en van achteruit naar vooruit wordt eerst een rem aangeroepen.

Dan is er niets aan de hand! Het volgende moet je doen:
- 2 van de 3 motordraden met elkaar verwisselen
- op de zender op het gaskanaal de reverse functie omzetten
- de auto met de wielen van de grond even proberen en uittrimmen
- (of) de regelaar eventueel opnieuw programmeren
 
... Wat vakjargon zeg, ...
Ik zat al een beetje te twijfelen of ik het Engelstalige bericht zou plaatsen. Negeer het (voorlopig) maar, het is wat extra verdieping. Mijn Nederlandse antwoord zou ik nog eens lezen, met name het willen versus kunnen.

Maar voor een newbie... minder wikkelingen 2500 tov 1900 (minder wikkelingen) dan heb je een "hogere" motorconstant. Dus meer constante.. een soort van Newtonmeters zoals bij "benzine"? ...
Hoe lager Kv, hoe hoger koppel (in Nm) per stroom (in A).

... Aanpassing van toerental aan spanning...
Je wilt een bepaald toerental bij een bepaalde spanning, daaruit rolt Kv. Maar meestal schudden de deskundigen een goede combinatie uit de mouw, zonder rekenwerk.

... Totaal andere motor, maar hoe kun je dan aflezen wat je hebt/krijgt? Ik heb nog steeds geen idee of ik er nu op vooruit ga.
Ik heb ook geen idee. Ik weet genoeg over motoren, maar niets over combineren van motor en auto/vliegtuig.

... Erg mooie omgeving hoor! Kom oorspronkelijk uit Beneden Leeuwen, woon er inmiddels al 20 jaar niet meer.. maar wil graag terug, mits ik de missus mee krijg.. ik mis de dijken! ...
O.a. ten zuiden van de Van Heemstraweg wordt daar flink gebouwd.
 
Resume, neem die combo snel aan. Zoals ik al zei en na wat zoeken een clone vd hobbywing esc. Motor 1900kv is ook dik! Ik heb deze set op een traxxas erevo. Alles instelbaar , punch dragbrake etc etc . Met mijn set 6s eraan 80kmh+
 
P
3c9970c7f01d27e17cbb324f80780004.jpg



Ik heb alleen een 4270 motor, diameter is wat groter en 2000kv
 
Resume, neem die combo snel aan. Zoals ik al zei en na wat zoeken een clone vd hobbywing esc. Motor 1900kv is ook dik! Ik heb deze set op een traxxas erevo. Alles instelbaar , punch dragbrake etc etc . Met mijn set 6s eraan 80kmh+

De auto haalt 80+ volgens youtube met de standaard lipo, nu weet ik niet of dit 2s of 3s betreft --> 11.1v 30c 4000mah, 30c is dat 3s.. 3 cellen toch?.

Ik vind wel dat deze langzaam charged, dat duur 4 uur! +-20 minuten rijden
Als ik 4s wil, wat of welke moet ik dan hebben?

Moet ik dan trouwns ook wat met de ESC en Motor doen?
ESC: Brushless 80A
Motor: Brushless 3670 2500KV 4pole

Edit; Ik zie overigens dat de nieuwe ESC 120A heeft .. tov van de huidige 80A maakt dat nog wat uit?
 
Laatst bewerkt:
Qwp a esc betekend met 30c een 500 watt. Das meer dan genoeg. 4 s zou ik nog niet aan beginnen dan eerder 2x2s met linkkabel om er 4s van te maken. Wbt laden hoe laad je ? Balanced en met hoeveel amp?
 
De auto haalt 80+ volgens youtube met de standaard lipo, nu weet ik niet of dit 2s of 3s betreft --> 11.1v 30c 4000mah, 30c is dat 3s.. 3 cellen toch?.

Ik vind wel dat deze langzaam charged, dat duur 4 uur! +-20 minuten rijden
Als ik 4s wil, wat of welke moet ik dan hebben?

De C-waarde zegt niks over het aantal cellen bij een LIPO accu, in dit geval is een 11,1V accu idd een 3S accu (per LIPO cel 3,7V). De C-waarde zegt iets over de discharge capaciteit van de accu.

Dat iets lang duurt ligt er maar net aan met hoeveel A je de accu laadt. In dit geval zou je je accu op 4A kunnen laden (veilige 1c waarde) en dan duurt het circa een uur + wat tijd voor het balanceren, dus zeg even ruim genomen 1,5 uur.
 
De C-waarde zegt niks over het aantal cellen bij een LIPO accu, in dit geval is een 11,1V accu idd een 3S accu (per LIPO cel 3,7V). De C-waarde zegt iets over de discharge capaciteit van de accu.

Dat iets lang duurt ligt er maar net aan met hoeveel A je de accu laadt. In dit geval zou je je accu op 4A kunnen laden (veilige 1c waarde) en dan duurt het circa een uur + wat tijd voor het balanceren, dus zeg even ruim genomen 1,5 uur.

Is dit misschien wat? Of kan ik beter 2s-6s .. toekomst?
http://www.banggood.com/EV-Peak-E4-...Charger-for-2S-4S-LiPo-Battery-p-1043961.html

Ik heb de motor en 120A ESC inmiddels binnen!
Het is niet een 3670-1900kv maar een 3670-2650kv 4 poles.
Huidige is 3670-2500kv, volgens mij ga ik erop vooruit.
 
Als je hem goed afsteld pinion spur is de 2650 met je nieuwe esc kun je tot 6s een lager kv motor kun je agressiever gearen. Ik denk dat je beter af bent. En langer plezier hebt van deze combo. Snel inbouwen en gas erop!
Let op met stekkers aansolderen. Goed vloeien en krimpsokjes gebruiken!
 
Hallo ik heb ook plannen om zo'n RC auto te gaan kopen uit China in deze prijsklasse,

heb jij douane kosten bij moeten betalen en hoeveel? of stond er onder de 22 euro op je pakket ingevuld..en trapten ze erin?

ik heb nu al een auto besteld via Aliexpress 1 op 12 model voor 31 euro en een lagere waarde laten invullen. ik wil eerst eens kijken hoe dat de douane gaat passeren,
daarna koop ik ook zo'n monster..

ik koop heel vaak op Aliexpress en bedragen hoger dan 22 euro maar dan gaat het om kleinere pakketjes die lichter zijn. zo'n RC auto weegt toch al gauw 4 tot 5 kilo in het pakket en is een groot van omvang dus ik vraag mij af hoe je zonder bij betalen of in ieder geval niet teveel bijbetalen naar Nederland krijgt.

in ieder geval kun je beter daar een RC auto kopen als je hier in Nederland de prijzen ziet,
 
Laatst bewerkt:
Back
Top