na botsing wel achteruit, niet vooruit

Na een kleine botsing aan de achterzijde, rijdt mijn TT Phoenix XT enkel nog achter uit, zodra ik vooruit rijd hoor ik de tandwielen draaien, slippen of iets dergelijks, maar hij komt niet tot nauwelijks vooruit. Ik heb de aandrijflijn al 2x uit elkaar gehaald, maar kan niks geks ontdekken. Zie de motor en de tandwielen in het zicht ook gewoon de juiste richting op draaien, maar de wielen willen niet draaien met weerstand. Zodra ik de auto oplift aan de achterzijde willen de wielen wel gewoon draaien. Iemand enig idee?
 
Ik heb zonder na te denken, er nieuwe achterwielen op gezet, die een grotere omtrek hebben.... Maar nu ik er over nadenk, kan dat wel eens slechte gevolgen hebben voor o.a. mijn tandwielen. Na een grondige inspectie zie ik dat mijn idler gear er niet meer zo fris uitziet.. Waarschijnlijk dus de oorzaak van het probleem??
IMG-20170119-WA0002.jpg


Een nieuwe vinden is echter nog een behoorlijke sinecure. Het artikelnummer is pd7127, Als ik het goed heb heeft de metalen variant het artikelnummer pd7141. die laatste heeft mijn voorkeur maar kan ik nergens vinden zonder min. 40 euro verzendkosten vanuit het buitenland.... pfff zo'n ding kan gewoon door de brievenbus zou je zeggen...

Kan ik ook andere 28 tands idler gears gebruiken, zoals deze bv?
https://www.toemen.nl/idler-gear-28t-hpi86944-p-13766.html

Of weet iemand een adresje waar ik dit soort spul nog kan kopen tegen normale prijzen??
 
Ik heb zonder na te denken, er nieuwe achterwielen op gezet, die een grotere omtrek hebben ...
Volgasstroom wil toenemen met derde macht van diameter. B.v. dubbele diameter, 2³=achtvoudige stroom. 20% grotere diameter, stroom 70% hoger.
Krachten en koppel nemen kwadratisch toe met diameter, en waarschijnlijk was de tandwielspeling niet goed.
 
Laatst bewerkt:
Hoi. Ik zag dat je een link van Toemen in je post hebt staan. Het is wel van belang dat de tandwiel module overeen komt met jouw tandwiel. Het aantal tanden en het module geeft een bepaalde tandwiel diameter. Daarnaast denk ik dat er lagers in jouw idler tandwiel zit. Diameter en breedte van jouw lagers moet ook er in passen. Dus als je een alternatief wil kopen zou ik ze naast elkaar vergelijken in real life en meten met een schuifmaat. Mvg, Peter
 
Bij dit soort auto's zijn de tandwielen (op het motor tandwiel na) specifiek voor de auto gemaakt en kan je niet zomaar een willekeurig andere tandwiel pakken.
 
@Phobos77 , @Roelof

Het zijn beide 28 tanden, dat had ik gecontroleerd. En ja, er zitten idd 2 lagers in... Maar het is idd ondoenlijk om dat via internet te vergelijken... Als ik exact het originele onderdeel nodig heb, gaat het nog een hele tour worden om een goed tandwieltje te vinden :-(
 
Idd Roelof. Tandhoogte is afhankelijk van modulus van de tandwiel en eventuele profiel verschuiving.

Bazzz. Ik zag dat je een metalen (messing?) tandwiel gevonden had. Dit is leuk, zou ik waarschijnlijk ook gedaan hebben. Maar daarmee wordt een andere tandwiel in de drijflijn de zwakste schakel die mogelijk duurder is om te vervangen. Geen kritiek gewoon info. Je moet gewoon doen wat je leuk vind.

Mvg,

Peter
 
Ik was inderdaad een zoektocht gestart naar een metalen variant (pd7141), omdat het in mijn logica dan minder hard slijt :-) Volgens mij was het van messing. Ook mede doordat er in de aandrijflijn een mix van kunststof en metaal gebruikt wordt leek het me meer logisch om alles naar metaal te brengen. Maar gezien de leverbaarheid van het spul is dat wellicht niet echt meer een realistische optie en bovendien maar de vraag of ik er verstandig aan doe om in deze auto te investeren aangezien de zoektocht naar onderdelen waarschijnlijk alleen nog maar moeilijker gaat worden. Bedankt voor de info Roelof en Peter.
 
Dat is het inderdaad, iets met het kosten/baten verhaal....

Die metalen idle gear is dan een option part welke natuurlijk nog minder makkelijk verkrijgbaar zal zijn als het al een verouderd model is. Ook al zou je nu een kunststof idle gear plaatsen is het wel zo verstandig om ook de rest te vervangen want anders zet je er een half versleten tandwiel tegen een verse en slijt het weer zo weg.
 
Back
Top