Velgen

Ik zou graag op mijn TT Phoenix XT mijn banden en velgen willen vervangen, meer profiel en vind ze lelijk :-)
Omdat ik de originele dus niet echt mooi vind, en ook behoorlijk aan de prijs, ben ik ook eens gaan kijken op de bekende sites met chinese makelij. Banden en velgen genoeg, maar eigenlijk allemaal met een 6-hoekige (hex) aansluiting op de aandrijfas.. Mijn auto heeft het natuurlijk net weer anders :-(

Wie kan mij vertellen hoe een aansluiting zoals op de TT Phoenix XT heet, zodat ik de zoekmachine eens aan het werk kan zetten? Of als iemand een goed en betaalbaar adres weet, verneem ik dat ook graag.

Hier een foto van mijn huidige velg:
velg rc phoenix xt_small.JPG
 
Is dit niet gewoon een velg met een 'ingebouwde' meenemer?

Ofwel plaats je deze velg direct op de as+dwars pinnetje
Ofwel plaats je eerst een zeskantmeenemer op de as+dwars pinnetje, om vervolgens een velg op de zeskant te plaatsen.
 
je bedoeld dat dat ding met dat groefje een los onderdeel is, en dus uitneembaar?
Oef, dan voel ik me wel heel stom als dat zo is :-) Maar ga straks meteen even kijken :-)
 
Je bedoelt dat ik gewoon zon "hex" velg kan kopen, en dan deze dingen er bij moet kopen?
wheel adapter.JPG


zijn er dan nog specifieke zaken waar ik op moet letten, of zijn dat allemaal standaard maten en dikten voor een 1/10 auto?
 
Ik bedoel het tweede: losse hexen aanschaffen.

Ik heb ooit hetzelfde gehad bij een autootje van een onbekend merk. Ik had toen plastic zeskantjes genomen, en moest de binnenste diameter uitboren met een millimeter méér, maar daardoor kon ik wel de meest gangbare/normale wielen voor 12mm zeskantmeenemer monteren.

Is de uitgaande as waar het wiel op komt, éénzelfde diameter, of gaat deze van dikker naar dunner?
 
Dat asje is vanaf de schroefdraad tot het pinnetje voor de "vergrendeling" van de wielen dezelfde diameter.
 
Ik zou eens proberen met een standaard zeskant meenemer, kan de wereld niet kosten... en dan is je keuze aan velgen quasi onbeperkt.

De diameter van de as bij een van mijn auto's (Tamiya) waar standaard hexen op zitten, is 5mm (kun je eens vergelijken).
 
Met dank, de auto is nu van achteren voorzien van forse wielen. Rijdt ook meteen heel anders... Grotere draaicirkel, maar dat komt denk ik doordat hij nu bijna niet meer uitbreekt door de grip.
 
Zodus, grotere draaicirkel kan dan toch niet met de banden te maken hebben? Of toch maar minimaal?
Zo'n kogeldiff trouwens: werkt dat goed? De schijven glijden toch over de kogels? Voordeel/nadeel?
 
De schijven glijden idd over de kogels. Het doet wat het hoort te doen, maar ik heb eerlijk gezegd nog geen vergelijkingsmateriaal, dus kan je niet echt iets vertellen over de voor en nadelen. Ow, weet trouwens wel een voordeeltje.... Het is eenvoudig te demonteren en weer in elkaar te zetten. Zelfs mij is dat gelukt [emoji38][emoji4]
 
Klopt, bij voldoende druk zal de slip minimaal zijn. De druk is instelbaar met een schroef welke meestl via een conical washer een gelijdelijke druk op de kogels zet. Er zijn ook speciale vetten die de roll verbeteren maar niet de slip vergroot.
 
Ah zo! interessant. Eerder gebruikt bij onroad? Iets van vroeger of nog steeds veel gebruikt? Of zelfs meer dan vroeger?
Ik ken alleen tandwieldiffs.
 
Het was een methode om ongecompliceerd een diff klein te houden, zeker bij de pancar modellen was er weinig ruimte voor een tandwiel diff en het is ook lichter. Nu zien we van Fenix met succes tandwiel difjes voor pancars.

Maar vandaag de dag zijn de motorvermogens in zowel electro als ook brandstof veel groter en is ieder beetje slip in een kogeldif verliesgevend of je moet hem zo strak zetten dat het diff te stroef wordt. Bij pancars is het vanwege het lage gewicht nog prima te doen maar de grotere modellen hebben tegenwoordig standaard een tandwiel diff.
 
Back
Top