Expansie uitlaat en houten props

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door Sjefman, 5 nov 2016.

  1. Sjefman

    Sjefman

    Lid geworden:
    21 sep 2014
    Berichten:
    56
    Goedemorgen,

    Ik ben in het bezit van een Hots. Een aardig aangepaste Hots, want bij ons op de club hebben ze ooit bedacht dat met een carbon hoofdligger en nog wat andere aanpassingen dit een onverwoestbare kist is dat belachelijke G-krachten kan trekken zonder 'handje-klap' te doen. Met dit in gedachten heb ik 6 kilo digitale servo's op de roeren en een 15cc OS-max voorop met een 13x8 prop. Dit geeft ruim genoeg power en zorgt voor een brede grijns op je gezicht, gegarandeerd.

    Nu weet ik het een en ander over tweetakt motoren en weet ik ook dat een expansie uitlaat veel kan toevoegen aan een motortje, alleen vind ik de bekende 'tuned pipes' belachelijk duur voor een stukje metaal... Een vriend van me heeft een TIG lasapparaat en gaat mij hiermee leren lassen en nu ben ik op het idee gekomen om zelf een pijpje in elkaar te lassen. Deels voor de kosten, deels voor de lol.

    Ik had alleen gehoopt dat er online wel bouwtekeningen voor dit soort uitlaten te vinden waren alleen dat valt dus vies tegen! Ofwel, ze zijn er niet, ofwel ik zoek niet op de juiste manier...

    Heeft er iemand ervaringen met zelfbouw expansie uitlaten, evt. tekeningen of tips/opmerkingen?

    Het tweede doel van dit topic is dat ik wil gaan kijken wat houten props doen ten opzichte van APC. Omdat het bijna overal de standaard prop is en APC's goed verkrijgbaar zijn heb ik nooit iets anders geprobeerd. Weet iemand me te vertellen (uit ervaring) wat ik kan verwachten van een zelfde formaat houten prop tegenover apc propellors? Ik lees overal dat hout stijver en lichter is maar wel fragieler (breekt eerder bij een propstrike) en vaak iets duurder. Wat mij vooral opvalt is dat de verkrijgbaarheid beneden de 15" ronduit slecht is voor brandstofmotortjes.

    (Voor de liefhebbers een paar foto's van mijn Hots bijgevoegd :). Sinds kort met een zeer fijne tekening op de vleugels. Elk aanzicht geeft een ander beeld, dus mocht je de oriëntatie kwijt zijn kijk je gewoon naar de witte vlakken.)
    IMG_20161104_140323.jpg IMG_20161104_140330.jpg IMG_20161104_140355.jpg
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  2. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.946
    Locatie:
    Hulshout België
    MicropropSport en Sjefman vinden dit leuk.
  3. Sjefman

    Sjefman

    Lid geworden:
    21 sep 2014
    Berichten:
    56
    Geweldig, uit de tijd dat ik aan puchjes prutste ken ik dat soort artikelen nog wel, zo kan ik me ook wat stukken van Foekema herinneren.

    Goed leesvoer :)
     
  4. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.152
    MicropropSport vindt dit leuk.
  5. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    12.045
    Locatie:
    Nootdorp
    In mijn Kreidler tijd werd dit ook gebruikt door mijn opvoerboer (Piet vd Gaag) en werd er volop gelast en geëxperimenteerd.
    Zeer nuttige informatie.
     
  6. Sjefman

    Sjefman

    Lid geworden:
    21 sep 2014
    Berichten:
    56
    Ik hoop tot op zekere hoogte experimenteren te voorkomen en hoop dat er ergens een veilige optie naar boven komt. ik heb nu de mogelijkheid om iets in elkaar te zetten maar niet de middelen om objectief te meten, en vertrouw mijn ervaring niet genoeg om subtiele verschillen goed te beoordelen.
     
  7. cajo

    cajo

    Lid geworden:
    30 nov 2008
    Berichten:
    677
    Locatie:
    Uden
    TC01

    In jou voorbeeld met de tekening wordt aangegeven dat de eindpijp lengte niet belangrijk is.
    Toch moet je met de lengte van de eindpijp de uitlaat de motor afstellen door middel van experimenteren met de lengte.
    Dat deden wij vroeger ook met de Kreidler en daar kwam die lengte op de mm om het vermogen er uit te halen.
     
  8. Wings

    Wings

    Lid geworden:
    10 mrt 2010
    Berichten:
    76
    Yep, de lengte van de tailpipe is wel belangrijk.
    Om de herrie, pardon, geluidsemissie in te dammen is een geperforeerde tailpipe te maken. Daaromheen een taps uitlopende buis, opvullen met aluminiumwol (staalwol roest enorm snel) en afsluiten met een alu ring.
    Is te berekenen hoe taps die uit moet lopen maar hoe weet ik niet. Gewoon proberen dus. Moesten we vroeger op de TZ-jes ook om binnen de geluidsnormen op bv. Zandvoort te komen.
    En dr. Google heeft zoals je weet voor elk middel wel een kwaal dus zwengel de toverdoos maar eens aan en zoek op Duitse sites naar 2-takt kennis. Vooral de Oost-Duitsers waren meester in de tweetakt wereld.
    Wel eens een MZ motorfiets gezien? Met een uitlaat die achter de fiets uitkwam? Meesterlijk.
     
  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.169
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Op mijn Nuova Faor motorfietsje zit een uitlaat precies volgens Theo's tekening, en die dempte toch echt heel aardig hoor!
    Ding was absoluut niet luider dan de ook in de baan rijdende 1:10 modellen... Tot de tailpipe afbrak na een buiteling.... Toen werd het ding luid....
     
  10. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.152
    Ja, en nee. Bij de zwarte Graupner resopijpen was dat het geval, maar daar zat aan dat eindstuk nog een schot vast wat je verplaatste. Bij de pijp die ik in het voorbeeld aangeef stel je de pijp af door de gehele lengte te verschuiven. je moet de drukgolf in de pijp op precies de goede plek laten komen anders werkt het niet. Ik had ooit een gifje waar je de werking kon zien en hoe de drukgolf in de pip zijn werk doet, en dat ben ik kwijt. volgens mij stond dat op de site van Tom Bolinger of zoiets, en die site vind ik niet meer.

    misschien dat deze pdf meer verduidelijkt, http://www.krabbenborg.eu/2takt/plugin-2takt_Expansieuitlaat.pdf

    hier een voorbeeld, [​IMG]
    komt hiervandaan https://nl.wikipedia.org/wiki/Tweetaktmotor

    Je ziet de drukgolf gaan en dat die ook verse lucht en brandstof de pijp intrekt en op zijn weg terug weer de cilinder inperst waardoor er meer verse lucht en brandstof in de cilinder wordt samen geperst.

    de beste resultaten had ik vroeger met Pico resopijpen, die hadden een 2de kamer welke ook nog eens zorgden voor een perfecte demping. Mijn Webra speed 6,5 ccm motor draaide met de pijp goed afgeregeld ruim 16000 toeren met een 10x6 prop, en was aanmerkelijk stiller dan vergelijkbare motoren met resopijpen.
     
    Laatst bewerkt: 6 nov 2016
    serge pot vindt dit leuk.
  11. Slippery Sam

    Slippery Sam

    Lid geworden:
    30 jul 2013
    Berichten:
    159
    Ik heb dat idee van demping ook al eens overwogen maar het daarbij gelaten omdat bij een methanol motor de hele demper binnen de kortste keren dicht snottert met "uitlaatdrab" en de hele demping dus niet meer werkt. Hoe heb jij dat opgelost?
    Ik zag Frits Overmars en Luc Foekema hier genoemd worden, beide mannen zijn nog steeds bij de tweetakt racerij (of wat daar van over is...:() betrokken. Alletwee hebben prachtige resultaten geboekt met het ontwikkelen van een symetrische tweetakt. Het verhaal van Frits in Moto73 waar Sjef een link naar plaatste heeft niets aan waarde verloren en er zijn genoeg links te vinden naar zijn berekeningen voor uitlaten compleet met printbare uitslagen. Luc Foekema zal op verzoek een uitlaat voor je berekenen.

    Ik heb weleens een MZ gezien..., goed voor de lachspieren! Okay behalve de endurofietsen dan, maar dat lag meer aan die gietijzeren Oostblokkers die erop reden...

    Lijkt er eigenlijk op dat je dik tevreden bent. Wat komt er nog aan te kort wat zo'n expansie pijp moet oplossen?
    Groet,
    Sam
     
  12. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    12.045
    Locatie:
    Nootdorp
    Met een 3D kist heb je er weinig aan. De motor zal erg piekerig zijn en vooral graag in resonantie draaien. Prophangen zal dus lastig doseerbaar zijn door dat motorgedrag.

    Op een Calmato of RC1 kist is het natuurlijk wel een feest.
    Ik denk dat je zomaar 30 tot 40 % meer vermogen hebt met een juist afgestelde reso-pijp.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  13. Sjefman

    Sjefman

    Lid geworden:
    21 sep 2014
    Berichten:
    56
    Met de juiste uitlaat hoef je niet meer toeren te gaan draaien maar kun je ook meer power hebben in de lagere toeren. Een iets grotere prop trekken zodat ik meer thrust heb zou fijn zijn. Ook zoek ik net wat meer toeren. Ik ben afgelopen zomer bezig geweest met afstellen, het leren afstellen en heb geloof ik zoveel prik als dat ik ga krijgen zonder modificaties. Hij loopt als een zonnetje maar toch weet je dat er meer uit te halen valt.

    Ik hoop vooral op meer prik in midden/hoge toeren zodat ik naar een grotere prop kan kijken.

    Het hoeft dus vooral geen uitlaat te zijn voor top toeren maar zoals ik op de weg tweetakten ken wil ik meer prik over het bestaande bereik.

    Misschien gewoon de overmars formules gebruiken op een powerband van 6000-11000 en kijken wat het doet.
     
  14. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.946
    Locatie:
    Hulshout België
    MZ was nochtans de grondlegger van de "moderne" 2takt racers met roterende inlaat en expansie achtige uitlaat , ontwikkeld in de jaren '50 , met Walter Kaaden
    en Ernst Degner die in '61 tijdens de GP van Zweden is overgelopen naar het Westen en voor Suzuki ging werken en zodoende met de meegenomen MZ
    kennis op gebied van 2takt race technologie Suzuki in '62 de eerste wereldtitel bezorgde , dus zo lachwekkend waren ze toch niet die Oostduitsers .

    Groeten Jef
     
  15. Slippery Sam

    Slippery Sam

    Lid geworden:
    30 jul 2013
    Berichten:
    159
    Nee, eerder meelijwekkend. Duitsers verdienen zeker (heel) veel lof bij de ontwikkeling van tweetakten. MZ was een genationaliseerd stukje DKW en de rest is erbij verzonnen door Walter Kaaden en door de DDR "volkseigen" gemaakt. Zo zei de DDR ook tegen ene herr Zimmermann (ook al ex-DKW) dat dat gedoe met die roterende inlaat ook staatseigendom was. Was die 50 cc van Degner niet eigenlijk een Simson (ex-DKW)? Het lachwekkende was eigenlijk het amateuristische geklungel van MZ. Als je bij internationale wedstrijden door het rennerskwartier liep haalde ze je er meteen uit. Oud Barkas busje (waar vijf man in sliepen), zelf gemaakt gereedschap en jerrycans waar de nazi opschriften onder de verf doorschenen. Deed je toch grinniken, sorry. Verder gingen die dingen vaker kapot dan dat ze aan de streep kwamen, vraag maar aan Boet..... En toch denk ik dat je gelijk hebt, met de vrije hand en vooral meer geld zou MZ heel ver gekomen zijn.
    Groet,
    Sam
     
  16. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.416
    Locatie:
    Rotterdam

    Kijk ook eens bij de MAC tuned pipes, of de tuned pipe van Justed engines. Ook bij OS op de site staat er nog een stukje verhaal over..
    Beter goed gejat dan slecht zelf verzonnen ;-)
    De theorie, zoals ik hem begrijp, is dat je bij een gegeven (correcte) pijp, door de lengte van de pijp bepaald op welk toerental de pijp zijn werk doet.
    Het is dan een beetje aan het type en makelij van de pijp hoe deze het vermogen opbouwt en afgeeft.

    Je hebt pijpen die letterlijk op 1 toerental pieken, en voor de rest alleen roet in het eten gooien.
    Je hebt ook pijpen die misschien wat minder vermogen maken, maar het extra vermogen wel uitsmeren over een breder toerenbereik.
    Je hebt ook nog 1/4 pijpen.. doen hetzelfde, zijn alleen veel korter. en kritischer, heb ik begrepen.

    Maar, zowieso gaat een pijp pas meewerken op het moment dat hij in resonantie komt.. Dus voor lage toeren oppakken is het niet de correcte optie.
    Hem afstellen voor het middengebied kan natuurlijk. Maar volgas komt hij dan waarschijnlijk uit resonantie, waardoor hij weer inkakt.
    Ik heb zelf een Justed engines pijp.. 3 kamerdemper, is stiller dan menig ander .40 motortje met normale demper.
    Die pijp staat ook bekend om het feit dat hij een wat breder toerengebied pakt. En wat minder kritisch is.

    Maar, aangezien je met name meer vermogen wilt over het gehele bereik..
    wat extra nitro?
     
  17. Sjefman

    Sjefman

    Lid geworden:
    21 sep 2014
    Berichten:
    56
    Student,

    Er zit een verschil in vermogenstoename tussen een een beetje nitro toevoegen (ik vlieg al minimaal op 10%, momenteel zelfs 15%) of een expansie uitlaat. Een goede expansie uitlaat voegt veel meer vermogen toe dan een 'beetje' nitro kan, en ook over een breed toerenbereik. Denk er aan dat als een redelijk fatsoenlijke expansie pijp inkakt je nog steeds het vermogen hebt van de standaard pruttelpotjes. Het begrip van tweetakten en de uitlaten lijkt heel anders in de vliegerij dan in de brommertjes waar ik ooit aan gesleuteld heb. Een beetje goed berekende expansieuitlaat (geen exotisch hoogtoerig model!) zal in nagenoeg het hele bereik een boost geven. Als je op 1 plek piekt en de rest inkakt is een pijp voor zeer specifieke doelen berekend en voor mij (en de meeste andere mensen) dus inderdaad onbruikbaar.

    Ik wil juist het wiel niet uitvinden door het liefst tekeningen te vergaren en deze na te bouwen. Helaas lijken die nagenoeg onvindbaar. Ik heb inmiddels ook websites van fabrikanten bekeken en er lijkt sowieso al een gat te zitten tussen het aanbod. Een expansiepijp voor een 15cc is een stuk lastiger te vinden dan voor kleinere, of grotere, motortjes. Daarbuiten geven de fabrikanten logischerwijs geen technische informatie, best logisch.

    Ik denk dat ik dit programmaatje eens ga proberen, klinkt wel leuk en ik geloof nooit dat met de juiste parameters het pijpje slechter presteert dan een gewone demper:
    http://www.mh-aerotools.de/airfoils/javapipe_en.htm
     
  18. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
  19. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.584
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    JustEngines heeft ook nog een aantal Hatori look alikes in het leveringgamma.
    www.justengines.co.uk/acatalog/Two_Stroke_Exhaust_Systems.html
    Prachtige pijpjes, en behoorlijk stil... temeer als je de motor ook nog eens afhangt in rubbers. Heb ik het over verdomd stil.
    Echter, dat zijn trapezium dempers met een recht schot achterin. De graupner dempers, van Ernst herinner ik mij als zijnde van Robbe. Het achterschot idd verstelbaar, de afdichting dmv een o-ring
    Ander merk, prijzig geworden zijn de USA MACS mufflers. Als sport en muffled. Zitten er luchtdrukpistool ringen in de pijp. Heb er een, nog niet getest. Is voor een 10cc... die ik eveneens nog niet getest heb.. :)
    http://www.macspro.com/
     
  20. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.169
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat weet ik wel 100% zeker.... De pijpen van Graupner gaven grotere vermogenswinst, de pijpen van Robbe waren stukken makkelijker af te stellen, maar niet optimaal vanwege dat een afstelling de volumes van demper en reflectiekamer veranderde.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina