Haperende OS46 AX II

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door alb1946, 20 feb 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.170
    Locatie:
    Oldeberkoop
    En drijfstangogen horen ook niet af te breken.... En dát heeft sowiso niks met Nitro te maken....
     
  2. XJR1300!

    XJR1300!

    Lid geworden:
    16 dec 2013
    Berichten:
    292
    Nee een wet is het niet maar dan niet klagen als het niet lukt.

    Henk.
     
  3. XJR1300!

    XJR1300!

    Lid geworden:
    16 dec 2013
    Berichten:
    292
    Nee dat hoort inderdaad niet.
    Er kan van alles mis gaan in een motor.
    Maar ik weet en jij ook Brutus bij verkeerd gebruik (en dat kan van alles zijn)
    Is de kans groter dat er iets mis gaat dan bij juist gebruik.

    Henk.
     
  4. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    11.300
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Tja.....:weetnie:
    Ik heb 41 jaar met verbrandingsmotoren gevlogen en wel zo'n beetje alles ontdekt over de do's en dont's bij die dingen. Zomaar 20% nitro gaan stoken hoort bij mij in de laatste categorie thuis.
    20% nitro heb je alleen nodig als je per tijdseenheid een grote hoeveelheid peut door de motor wilt jagen.
    Bijvoorbeeld om een hoger maximaal vermogen te krijgen.
    Toen de maximale zuigerverplaatsing voor modelvliegtuigmotoren nog 10 cc was, begon men met name bij F3A vermogen tekort te komen. Daar zagen we een niet aflatende jacht op meer vermogen, want de steeds zwaarder wordende modellen moesten steeds sneller..... En omdat de motoren niet groter konden, moest het op een andere manier. Voor de introductie van de Schnürle spoeling en de afgestemde uitlaatpijpen werd daarom voornamelijk met het brandstofmengsel geexperimenteerd.

    Tegelijkertijd zien we dat bij klassen waar het om pure snelheid gaat - neem F2A en F3D- de exotische mengsels uit de begintijd (men gebruikte zelfs tetra-nitromethaan!) zijn losgelaten ten faveure van het nitrovrije 'FAI-mengsel' (20-80). En het gaat nu harder dan ooit.
    Zelf heb ik ooit eens een vergissing gemaakt bij het mengen (naar een intercontinentale wedstrijd kun je je eigen brandstof niet meebrengen).. Wij wilden ons standaard recept 20-75-5 maken uit gelijke delen 20-80 en 20-70-10 wat we ter plaatse aangeleverd hadden gekregen.
    Op een gegeven ogenblik merkte ik dat ik flink aan de naald moest schroeven om m'n goede afstelling terug te krijgen. Nog steeds niets in de gaten, de temperatuur en luchtvochtigheid fluctueerden flink in die week.
    Toen ik aan het eind van de tankvulling nog een stukje te vliegen programma over bleek te hebben (en gelukkig het voortijdig stoppen van de motor hoorde aankomen) wist ik het even helemaal niet meer.
    Reconstruerend kwam ik er achter, met onverdunde 20-70-10 te hebben gevlogen. En, was het beter? Nou nee, alleen het verbruik ging omhoog.
    Het was mijn laatste WK met een verbrandingsmotor, twee jaar daarna met nog drie andere deelnemers electro geintroduceerd bij F2B.
    Als RC instructeur de meeste motorproblemen van leerlingen opgelost met een ENYA 3 plug en een tankje 20-75-5. En vooral het netjes afstellen van de carburateur...
    De meeste motorenhandleidingen die ik heb gezien bevatten -waarschijnlijk door het slechte Engels van de schrijver- de nodige onzinnigheden. Dus daar naar verwijzen roept bij mij de nodige twijfels op. Zoals in:
    Nee, zoveel is nu wel duidelijk. Met nitro an sich is ook niets mis. Met veel te veel (>15%) in een standaard motor wel.
    Daar lijkt het anders soms wel op. Zie mijn eerdere opmerking daarover.
    Dat 'beter weten' staat te bezien....Nitro heeft z'n functie, maar nu trek je het 'over the top'. Problemen krijg je door verkeerde plug, verkeerde smering, verkeerde prop, etc. En vooral: geen gevoel hebben voor je motor....
     
    Beton vindt dit leuk.
  5. KiloKnaller

    KiloKnaller

    Lid geworden:
    4 jul 2016
    Berichten:
    31
    Locatie:
    Almelo
    .. binnen welke context mensen het nodig vonden APC er bij te slepen.. niet ik ;)

    Zonder meer waar. Zowieso is jouw ervaring negatief. Ik kan mij dan ook goed voorstellen dat jij die motor niet meer koopt. Zo'n clip hoort niet los te gaan, een bus hoort niet te peelen. Zijn allemaal waarheden als een koe.

    Echter, dan hebben we het over één persoon, en als ik jou goed begrijp 3 motoren. Statistisch is dat niets. Je kunt op basis daarvan niets algemeens over die motor zeggen, anders dan dat jij er veel pech mee gehad hebt. Wat daar de onderliggende redenen van zijn, kun je dan nog eens uren over discussiëren, waarbij je het risico loopt dat dat een nare discussie wordt. En het veranderd verder niets.

    Ik kan met een beetje zoeken ook wel iemand vinden die met 3 Futaba zenders problemen heeft gehad, ook wel 300 man die met een futaba zender problemen heeft. Maakt Futaba dan rommel? Zo om het even welk merk, om hem er dan toch maar weer bij te slepen, er zijn ook mensen die slechte ervaringen hebben met APC's.. zijn ze dus slecht?

    Die vraag kun je pas écht beantwoorden, als je alle cijfers hebt. En die hebben wij domweg niet. Niemand in dit draadje weet hoeveel er van die AX .46 v2 verkocht zijn, en niemand weet exact hoeveel klachten er zijn. Daarnaast noem je zelf al 'goed gebruik', stel nu dat jij pech hebt gehad en het peelen bv. niet kwam omdat ie te arm of te rijk stond, wie zegt dat al die andere mensen op het internet hun motortjes goed gebruiken? Er zijn bij ons op de club wel eens motortjes van eigenaar gewisseld omdat de eigenaar het een onding vond, hem nooit goed kreeg. En de volgende eigenaar vliegt er vele jaren probleemloos mee. Andersom eveneens. En er zijn ook motoren die gewoon slecht zijn. Het komt allemaal voor.

    Stel jij produceert de perfecte motor en je fabricageproces is dermate goed dat je 0% uitval hebt. Dan nóg zul je klagende mensen op fora krijgen. Het gaat om de mate waarin.

    Wat in elk geval zeker wél waar is, is dat er over de .v2 meer geklaagd wordt dan over andere motoren. Waarom dat dan is, wat de diepere oorzaak is.. totdat iemand met een échte 'smoking gun' komt, is het giswerk.

    Uiteindelijk worden er ontzettend veel van die motortjes verkocht. Als ze echt structureel slecht zouden zijn en alle zouden falen, zouden de fora nog veeeeel voller staan met klachten. Er zijn dus ook genoeg mensen die dit motortje naar tevredenheid gebruiken.

    Gebaseerd op jouw ervaring kun je iemand aanraden hem niet te kopen. Gebaseerd op prijs, kun je aanraden een ander merk te kopen. Kan allemaal, en is niets mis mee. Echter als vaststaand feit gaan verkondigen dat een motor slecht is, en een fabrikant welke al jaaaarenlang een goede naam heeft door het slijk trekken, gaat mij te ver.
     
  6. KiloKnaller

    KiloKnaller

    Lid geworden:
    4 jul 2016
    Berichten:
    31
    Locatie:
    Almelo
    Het is een paardenmiddel, wat desalniettemin wél werkt. Je geeft het zelf al aan; er gaat méér brandstof door de motor. De granulariteit van je naald wordt dus anders. Dit heeft Brutus al eerder in dit draadje voorgerekend. Daarbij zegt niemand dat je zomaar 20% moet gaan stoken. Het wordt gesuggereerd voor mensen die problemen hebben met dit motortje, specifiek met de afstelling.

    Dus als iemand problemen heeft met het afstellen van een motortje, en een motortje gevoelig is voor de afstelling (zoals deze), kan overstappen op 20% wel degelijk positief uitpakken. Beter leren afstellen zou nog beter zijn, maar goed, niet iedereen heeft dat gevoel. De bus is gevoelig voor peeling. Temperatuur is daarbij van belang, zowel een te hoge als een te lage temperatuur. Te rijk of te arm lopen, is dus problematisch. OS heeft deze motor af-fabriek afgesteld op 15% (stationairnaald). Ga je 'm dus op 5% zetten, zul je die naald moeten veranderen, anders loopt ie te rijk (koud). Dat merk je (omdat het de stationairnaald is) bij stationair tot in het middengebied. Laat nu veel mensen niet eens weten dat er een stationairnaald op hun motor zit, laat staan hoe je die moet afstellen. Dan laten mensen tijdens afstellen regelmatig toestellen niet even staan op een toerental, waarmee je bij deze motor op 5% dus het risico loopt dat iemand die hem zo uit de doos haalt, op z'n toestel zet, al gassend even de hoofdnaald zet, 'm stationair te rijk en vol gas te arm heeft staan.

    Ik zeg niet dat het zo is, alle opties zijn open en zonder cijfers is er geen waarheid maar bovenstaande zou zo maar eens een factor kunnen zijn in de klachten op fora..

    Ik zie het als het meemixen van een rudder op schaalbakken. Dat hoor je zelf te sturen, dat is de juiste manier. Dat maakt het instellen van zo'n mixer geen slecht advies, voor mensen die dat niet willen/kunnen. Zo is het in dit voorbeeld precies ook. Het is hobby en moet leuk zijn. Dus is soms de weg van de minste weerstand, ook al is het een paardenmiddel, gerechtvaardigt.
     
  7. XJR1300!

    XJR1300!

    Lid geworden:
    16 dec 2013
    Berichten:
    292
     
  8. frankmim

    frankmim

    Lid geworden:
    14 sep 2009
    Berichten:
    219
    Locatie:
    Almere
    Als ik moet ga ik wel naar de WC ipv die domme egocentrische verhalen en redenaties van jou te luisteren!
    Denk jij nu werkelijk dat ik Hobbyin en Aerobertics niet ken? Ik kom er wellicht vaker dan jij, wat een ego zeg!
    Dat niet alle prijzen op hun sites staan wil niet zeggen dat ze het niet verkopen en hoewel niet 100% accuraat, kan je de prijs wel in grote lijnen doorrekenen. Daarom staat er ook ongeveer, of ben jij niet zover gekomen met lezen? 2 Verschillende winkels met elkaar vergelijken in 2 verschillende landen met 2 verschillende merken producten in dezelfde product categorie is niet juist. Dan zal jij net zo goed de aanschaf van Mercedessen SLK in Nederland vergelijken met 2 VW Lupo's in Duitsland...... Dat zijn ook normale auto's met 4 wielen waar Nederlanders hun auto's kopen.

    Kiloknaller (veel voor weinig, veel nonsens met weinig inhoud), volgens mij ben jij een simpele Troller die een accountje heeft aangemaakt om hier maar eens lekker te komen zieken. Een grote bek, een hoop beledigingen, inhoudelijk nogal wat op aan te merken en niet met doel om mee te discusseren maar enkel om te zieken. In mijn optiek geen plaats voor op dit forum dus bij deze heb jij een plaatstje op de regeerlijst verdient bij mij.
     
  9. XJR1300!

    XJR1300!

    Lid geworden:
    16 dec 2013
    Berichten:
    292
    Beste Bruno.

    Ik zal het hier nog een keer schrijven.

    Wel goed lezen in doe niet zo maar 20% in een motor .
    Alleen als de beschrijving dit toe staat.

    En je kunt met een heel mooi verhaal komen.
    Wat hoe en waarom en wat je ervaring is.
    Prima hoor.

    Maar wat je nog moet doen is de beschrijving leren lezen van een bepaalde motor.
    Je bent niet de enige die slecht of helemaal niet leest ( dit is ook waarom het forum bestaan recht heeft )
    Niet de enige reden natuurlijk lekker ouwehoeren over de hobby kan ook leuk zijn.
    Dus mijn advies eerst lezen en dan iets zeggen.

    Henk.
     
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.170
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Daar ben je lekker op tijd mee... :D bij mij staat hij er al vanaf bericht 1 op....

    Is het je al opgevallen dat schrijfstijl (woordgebruik etc), inhoud en argumenten EN de stijl van redeneren van H Hoks, XJR1300! en Kiloknaller érg veel op elkaar lijken???? Daar zou eens een IP-search op gedaan moeten worden....
     
  11. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    11.300
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Tja, het enige wat ik deed was reageren op het onzinverhaal hieronder:

    "Wat zijn we aan het miereneuken over een beetje nitro.
    Een hobby kost toch geld.
    Wat toch veel belangrijker is een goede en betrouwbare motorloop.
    Geen gepruts op het veld starten en vliegen.
    Doe er 20% in en het is probleemloos.(moet natuurlijk wel in de beschrijving van de desbetreffende motor staan)
    Stel dat je veertig liter per jaar vlieg is dat 223.00 euro.
    De meeste zullen dit niet halen.
    Dan is nog geen twintig euro per maand dit is toch peanuts.
    Ik snap echt niet wat er nu mis is aan nitro.
    Staat in de beschrijving en doe het dan ook.
    Ze maken een beschrijving toch niet voor Jan met de korte achternaam.
    Het lijkt wel of jullie het bewust en tegen beter weten in het niet willen gebruiken.
    Ja en als je dat doet dan krijg je inderdaad problemen.

    Henk."


    Ik heb nog nooit standaardmotoren gezien waarbij 20% nitro werd aanbevolen. Logisch, want dat geldt voor geen enkel huis-tuin-en-keuken-motortje, behalve dan de heel kleine, daar begint het pas een beetje ergens op te lijken vanaf 20%. Maar met die hele kleine durft helaas niemand meer mee te vliegen. En dat vanwege het 'geluidsargument' Die dingen hoor je op 300 meter al niet meer.

    Je kunt natuurlijk met een mooi verhaal komen 'lees de motorhandleiding' en vervlgens de nodige onzin daaraan ophangen, maar daar trap ik allang niet meer in.
    Zoals gezegd, lees ze maar eens goed door en ontdek wat een onzin daar in staat.
    Maar ik ben er nu echt klaar mee.

    Ik hoop alleen oprecht dat niet de een of andere argeloze beginner als gevolg van je onzinverhalen met 20% nitro in een standaard motor gaat experimenteren.
    Als dat nodig is, is hij verkeerd bezig en een gevaar voor zichzelf en zijn omgeving.

    Dat is mijn uitspraak en daarmee zult u het moeten doen.
     
    Laatst bewerkt: 7 jul 2016
  12. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.170
    Locatie:
    Oldeberkoop
    En daar kan ik het alleen maar 100% mee eens zijn.

    Daarnaast vind ik het argument "dat beetje geld is toch peanuts" behoorlijk arrogant, want de meeste mensen moeten namelijk wél heel goed nadenken, voor ze datzelfde geld aan de aanschaf van een nieuwe motor uit moeten geven.... Ik wel in elk geval (en ik heb echt geen geldproblemen, maar die zou ik wel hebben als ik alles op zou lossen met "méér Nitro"!).

    En dan komt er iemand die achteloos tien keer dat bedrag (over de gehele levensduur van die motor gerekend) afdoen als "peanuts"....
    Blijkbaar is 1600 euro, uitgesmeerd over 10 jaar véél minder geld dan 200 euro in één keer, iedere 5 jaar... Da's toch eigenlijk een heel aparte manier van rekenen. Nog dommer dan mensen die iedere keer maar voor 25 Euro tanken om geld te besparen

    Buiten dat: voor 99% van de mensen die gewoon 5% (of minder) gebruiken, is het OOK "geen gepruts, starten en vliegen"....
    En zo niet, dan is er wat met de motor aan de hand, niet met de brandstof!!!
    In de afgelopen 20 jaar heb ik maar twéé keer meegemaakt dat een motor niet op een bepaalde brandstof (5% nitro 20% wonderolie van een bekend merk) wilde lopen, en dat dat daadwerkelijk aan de brandstof lag....

    En weet je hoe we dat opgelost hebben???? door er merkloze brandstof van een andere leverancier in te gieten, die slechts 2% Nitro en 15% olie bevatte! En tóén liep die motor opeens WEL.... Goh, wat raar.... dat kan helemaal niet volgens sommigen hier....

    Naderhand liep die motor overigens ook prima op de 5% en 10% brandstof van dezelfde "merkloze leverancier". M.a.w.: het ligt NIET aan de Nitro....

    Oh ja.... nog even dit:

    Van de vliegtuigen heb ik de info niet meer zo in het hoofd, maar over de afgelopen 30 jaar helivliegen, waarvan minstens 20 jaar uitsluitend OS motoren, altijd op 5% Nitro (uitgezonderd de 4takt die 10% kreeg), heb ik vier keer een motoruitval gehad:
    Twee keer met een Shuttle (OS 32 SX) met als oorzaak een verstopte uitlaat door een prop losgeraakte uitlaatkit.
    Één keer met de OS FS 91 Surpass II, oorzaak een versleten O-ring rond de carburateur hals (valse lucht)
    Één keer met de Raptor 30 (OS HZ37HR) wegens een vastgelopen small-end lagertje wat de pistonpen met geweld in de cylindervoering drukte.

    Geen enkele keer vanwege "verkeerde brandstof" (al zou je de laatste daar onder kunnen plaatsen want het vastlopen bleek veroorzaakt door aangekoekte wonderolie) of te weinig Nitro...

    Luister, ik heb absoluut niet de intentie wie dan ook af te schieten, onder het vloerkleed te schuiven of weg te zetten, maar als je dergelijke hoeveelheden onzin, om je eigen woorden maar even aan te halen "tegen beter weten in" blijft verkondigen, dan vraag je er zelf om.
     
    Laatst bewerkt: 7 jul 2016
  13. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.585
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Weer de verhaspeling. Wil niet sarren beste man. 20% is in theorie dan ook direct het maximum voordat er motorschade optreed, nog meer betekend minder goed presterend op alle fronten... schade. In jou redenatie is 5% even schadelijk als 20%. Binnen die marge is afstellen onproblematisch voor gevorderde ingelezen of ingeleerde vliegers. Wil dat niet lukken bij een gevorderde, dan behoort de hele brandstof routine te worden afgedraaid. Tank, klunk, gumm, leidingen etc... motor check inwendig. Alle logisch stappen. Beetje werk, meer niet.

    Zou je in het algemeen kúnnen stellen, om voor een 'gemakkelijker' afstelling te willen gaan, of gevoelsmatig veilig, zou ik het op 10% hebben gezet. Een logischer redenatie?
    Maar die keuze voor 20% had ik eerder gemaakt voor meer benodigd piekvermogen, toenemend brandstofgebruik op de koop toe, dan om nu een potentieel ongehoorzame motor af te stellen. En dat laatste is niet het geval bij OS. Om te kunnen vliegen zoals Arnoud Snel performance wil vliegen. Arnoud krijgt iedere motor goed afgesteld, mits mechanisch op orde.

    Afstellen is nimmer een probleem bij OS, wel als er inwendig dus iets aan de hand is.
    Zoals bij mij het geval is/was, je zaken terug vind op plekken waar ze niet thuishoren bij een amper ingelopen motor, die nog als 'nieuw-waardig' kan worden beschouwd. Student idem, en nog vele anderen.

    Want stel... als je octaan 100 volgens de handleiding in je autootje mag tanken, doe je dat dan ook, daar mee verwachtende, 'all problems are over' en ik heb meer vermogen bovendien, en ja, autorijden mag wat kosten?
    Met octaan 100 rijden en er naar gaan rijden (want anders gooi je het er niet in...) heeft wel meer vermogen maar ook kans op voortijdige motorschade (volledig uitgewoonde motor, yep zeer leuke gevalletjes na gemeten)

    Andere verhaal. KK refereerd aan 15% nitroafstelling af fabriek. Reputatie OS, een hele generatie 'volk' inmiddels. Is voor het eerst dat OS dit als verwarrende informatie in de manual poneert. Waarom plaatst OS zo een melding bij hun modernste recente motor? Dan zullen ze ook moeten melden dat de motoren alleen lopen op 15% nitro. (Zoals FOX ooit bij een motor heeft geschreven, klip en klaar) beter was geweest de motor af te stellen op 5%? En dan waar stel je op af? Hoofsproeier? Stationair. De basis instelling, de fabrieks oer-afstelling is nauwelijks in te stellen. Een schroefje moet lijnen met het carburateur huis. Uitlijnen is dan ruim een halve slag. Dat is een behoorlijke marge. Bij de 40G carburateur is dat vanuit dicht een vaste 3/4 slag. Is dat niet zowat bij alle oude OSjes zo?

    OS is op de hoogte dat een zeer grote percentages 'volk' op lage nitro waarden worden gedraaid? Om de kosten wel degelijk binnen de perken te houden. Maar dan blijkbaar niet wil calibreren in de productie of kwaliteit van produceren, een gedeelte statistische schade voor lief neemt, waarvan een minderheid wellicht ooit zal claimen, er zich in berust? De boekouder is ook nog een psycholoog. de mechanismen werken anders dan je als hobbyist zou willen zien. Pure handel hoor?


    De redenatie is ook volledig omkeerbaar, en juist de reden om geen OS meer te kopen.
    Daarbij kan gesteld worden dat de garantieafhandeling, als je de motor in NL hebt aangeschaft over de schouder van de winkelier wordt afgehandeld. Die wil z'n klandiezie en naam nimmer kwijt. Hij dokt uit eigen zak, Graupner geeft geen gehoor.
    Dat is het problen van het verenigde en versnipperde Europa. Verdeel en heers marketing. Een lusthof voor ranzige fabrikanten. Zie de schadeclaims VW binnen Europa. Bij Apple kunnen ze er ook wat van. In Zwitserland heeft men Apple eens even netjes de oren gewassen op garantiegebied. Dus wat ik aan den lijve heb ondervonden met OS 46 en het schadegevalletje. Wakker lig ik er niet meer van. Trek de boel uit elkaar en repareer. Helaas niet voor iedereen weg gelegd. 'What's me worry' ik fix het wel weer, wissel alleen even uit hoe en wat, en neemt de drempel weg om zelf iets te durven op te pakken. Da's MBF taal.

    In de US komen de cijfers ook niet boven water, echter de coulance van OS is veel groter aldaar. Dat heeft Student meegemaakt.
    Doordat er opgelost wordt, zal je de klanten niet snel horen klagen, omdat het ook is opgelost. Anderen vinden het wel te gortig en waarschuwen.

    In de USA is er een ongeschreven wet. 'The customer is always right'
    https://en.wikipedia.org/wiki/The_customer_is_always_right

    Daarom heeft de USA site ook zo een grootse aanpak. De Japanse site is uitermate klunzig in elkaar geflanst.
    In Europa geldt in veel gevallen het omgekeerde.

    Toch ook heeft men er -sinds de start van het internet, de start van de grote fora, eind jaren '90- riant over de sombere OS gevalletjes kunnen lezen (Ook over RSC motoren).

    Het gebrek aan aanwijsbare getallen mag je weghonen ten faveure van OS. Je lost er alleen niet mee op door dat permanent te adverteren, het is niet oplossingsgericht.
    De OS, algemeen motoren markt is ook te vaag. De vele variabelen die aan zo een motor hangen zorgen daar ook voor. Niet allen methanol, maar ook benzine.

    Feit is wel dat bij ons op de club, OS al lang niet meer gewaardeerd wordt. De duur, te kwetsbaar. (Heeft iemand nog een oude Irvine of Magnum wordt er dan geroepen) De kerels die jakkeren met oude 'wrakken' prikken er inmiddels ASP op, snorren oude Webra's op, vliegen daarnaast ook met grote elektro of brandstoffers... Biggs formaat of iets kleiner. Om de centen is het eigenlijk niet van doen. Moet alleen wel heel blijven.
    Dus... gaat hard en het blijft heel, ook als het goed staat afgesteld, en kost een drol.
    Anderen zijn het OS gepiel zat (de snelle schades aan de motoren), is dus brandstof gepiel in het hoofd... en komen dan maar met kofferbakladingen vol met schuimjes aanzetten, geen vieze autobekleding meer. Iedere dag een ander smaakje. Voor 100 Euri een nieuwe met servos, totdat ze volledig uitgewoond zijn. Ook een 'way of life' denk ik...

    Maar aangezien ik een petrolhead ben in hart en nieren... bouwer, verzamelaar en geen sloper... gooien we het hier in de groep.
     
    Laatst bewerkt: 7 jul 2016
  14. XJR1300!

    XJR1300!

    Lid geworden:
    16 dec 2013
    Berichten:
    292
    Het is best moeilijk om iets goed te lezen denk ik
    Ik heb nooit een beginner 20% aanbevolen.
    Ik alleen geprobeerd de haperende os goed te laten lopen.
    En dan kan 20% goed helpen.
    Toen ik dat zei gingen er een paar door het lint.
    Want dat kan toch niet goed zijn.
    Op het veld gebruikt men toch geen of weinig nitro.
    Ja en wat op het veld gezegd wordt dat is de enige waarheid.
    Jullie mogen allerlei complottheorieën er op los laten dat OS niet voor rede vatbaar zou zijn.
    Nou ik weet beter .
    Want ik heb jaren met graupner zaken gedaan en altijd keurig opgelost.
    Maar wij hebben een verschillen de mening hoe iets te gebruiken.
    Jullie doen het op jullie wijze.
    En ik op de mijne.

    Henk.
     
  15. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.585
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Dat is dus aanbevelen/verkopen, en niet helpen in de kern. Algemeen: Als een motor niet wil hoor je eerst alle checks te doen op de brandstof voorziening, de hele rataplan er om heen... dan weer de afstelling of motorschade etc.

    Het is niet persoonlijk Henk, je zal de kwaadste niet zijn. geloof in je oprechtheid.
    Maar helaas komt je met 20% oplossing/vaste visie wel als 'enige vaste oplossing als zijnde. -enige juiste-' zo over.
    Het is belangrijk goed te lezen, maar ook om goed uit te drukken, Yep!
    Dat het jou preferente instelling is, vind ik prima, dan mag het wat kosten. Jij gaat over je eigen centjes. En dat mag je allemaal best adverteren. Het is echter niet een zaligmakend zalfje.

    Ook is het belangrijk te beseffen geen heilig geloof in een merk te hebben. Mijn hobby merk heet 'Lancia'... en het kan behoorlijk stuk. Stok oud of modern. Maar het kan ook verrassend lang heel blijven, onsloopbaar, zit slim en doordacht in elkaar, en voor sommigen is het een esthetisch ideaal bij de liefhebberij.
    De passie is door te lezen, te leren, te kijken, uit te zoeken en te reparen het oude spul zo goed en waardig op de staat te houden, te verzamelen en te genieten. Er is geen fixed recept helaas om de boel heel of kras en deukvrij te houden :) En het mag niks kosten, want is allemaal veel te duur doorgeschoten bij enkele modelletjes.

    Een merk deugdelijk? Ja en nee... Bij grenzenloos vertrouwen in merk, merkentrouw laat jezelf bijkans behoorlijk bedonderen, ik heb geen rotsvast vertrouwen in een merk, sommigen leven er naar.
    Er zijn treurige probleemgevallen bij het merk OS, die ondanks goed afgesteld, toch optreden, mag je niet weghonen. Getallen zijn er niet. Maar statistiek bewijst dat je nimmer alleen bent in die gevallen. Nimmer een geïsoleerd geval. Als het mis is, moet de wind er onder! Wie heeft er nu pech?
    Moderne media ten voordele, ook ten nadele... is maar hoe je er naar kijkt.

    En Graupner? IS geen Graupner meer. Is een 'merk' geworden. Ooit op handen gedragen.
     
    Laatst bewerkt: 7 jul 2016
  16. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.585
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
  17. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.170
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Afstel of motorloop-problemen oplossen door er meer Nitro in te gieten, is hetzelfde als een olieverbruikende auto repareren door een grote kan olie in de kofferbak te zetten....

    Ofwel: Niet repareren dus....
     
  18. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.436
    Locatie:
    Rotterdam
    Maar het is wel een oplossing!
     
  19. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.585
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Zo iets heet oploskoffie...

    -edit-
     
    Laatst bewerkt: 7 jul 2016
  20. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.170
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat wel.... maar zou jij je garage serieus nemen als die tegen je zou zeggen: "zet maar een kan olie in de kofferbak"...?
     
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina