jeroen1987's heli beslommeringen

Vergeet die header tank.... Gebruik een Viltclunk, en je hebt met 100% garantie nooit meer luchtbellen, En je trekt je tank tot op de laatste druppel leeg....
 
Een Viltclunk @brutus..? die heb jij toch ook in je hoofdtank zitten Floris? Wat zijn daar dan de voordelen van tov van een gewone cluck?

Ik krijg de hoofdtank niet leeg getankt, halverwege gaat ipv de hoofdtank de headertank leeg. Dat wijst er waarschijlijk op dat hij ergens valse lucht pakt... Dus dat zal de oorzaak zijn geweest dat de motor uitviel! Alle slangen vervangen, of enkel die in de tanks?

 
slang in de hoofdtank gescheurd!

en ja.. ik heb er een MOAS viltclunk opzitten in de hoofdtank. Noemen ze ook wel een fuelmagnet.
 
voor het idee: een header tank gaat tijdens een vlucht NIET leeg.
niet half. niet een kwart. er komt misschien een klein belletje in.
krijg je veel lucht in je header tank, moet je echt de slangen van de hoofdtank vervangen....

krijg je geen lucht in de header, zit er dus een lek in je slangen tussen de header en carb
 
Bedankt heren! De oorzaak is boven tafel:

ef43058b76d7fd2495d21e8d7d291c96.jpg


Ik ga alle slangen maar meteen vervangen!
Dan kan maar zo zijn dat het blokje zo behoorlijk rijk/vet loopt? Kans is groot dat de aanvoer al slecht was tijdens de eerste keer afstellen.

En de "M.O.A.S Fuel Tank Clunk" heb ik zojuist besteld bij Fast_lad..
 
Ja bedankt voor de tip, ga ik zeker doen.
Btw, in de headertank zit de Clunk met een andere diameter slang gemonteerd... Moet natuurlijk nog flexibeler zijn om te kunnen bewegen binnen zo'n kleine tank
1dece8337236339cdc7686fbcdc4a1c1.jpg
 
Oké super, staat er op de verpakking welke diameter het is? Ik heb namelijk meteen een bestelling de deur uit gedaan, zowel de normale 2,5 x 5,5.. En de dunste die ze hadden: 2x4

Nu weet ik niet of dat dun genoeg is[emoji5]

OW trouwens, stukjes siliconeslang als slang-klemmetjes gebruiken is ideaal!
 
En de "M.O.A.S Fuel Tank Clunk" heb ik zojuist besteld bij Fast_lad..

Met zo'n ding heb je echt die header tank niet nodig. Zo'n ding houd ALLE lucht tegen tot je tank zo leeg is dat de clunk de brandstof niet meer aanraakt.
Als je toch per se een headertank wilt gebruiken, kun je beter die viltclunk in de header hangen, dan heeft zo'n clunk nog enig nut.
Als ik de heli's met een viltclunk leegvlieg tot ze aan brandstofgebrek uit de lucht komen vallen, zit er letterlijk nog maar een paar druppels brandstof in de tank, en ik merk pas de laatste 5 seconden dat er iets van lucht meekomt. Met name de Zenoah's vallen vrijwel onmiddelijk stil van de kleinste luchtbel (de pomp houd op met werken als er lucht in komt).

Uiteraard helpt zo'n klunk niet bij gescheurde slangen, maar je hoeft dan tenminste niet te zoeken: Lucht in de slang IS een scheur in de slang.
 
Met zo'n ding heb je echt die header tank niet nodig. Zo'n ding houd ALLE lucht tegen tot je tank zo leeg is dat de clunk de brandstof niet meer aanraakt.
Als je toch per se een headertank wilt gebruiken, kun je beter die viltclunk in de header hangen, dan heeft zo'n clunk nog enig nut.
Als ik de heli's met een viltclunk leegvlieg tot ze aan brandstofgebrek uit de lucht komen vallen, zit er letterlijk nog maar een paar druppels brandstof in de tank, en ik merk pas de laatste 5 seconden dat er iets van lucht meekomt. Met name de Zenoah's vallen vrijwel onmiddelijk stil van de kleinste luchtbel (de pomp houd op met werken als er lucht in komt).

Uiteraard helpt zo'n klunk niet bij gescheurde slangen, maar je hoeft dan tenminste niet te zoeken: Lucht in de slang IS een scheur in de slang.
om half 4 's nachts nog zo'n technische uitleg geven.. respect voor deze man ;) :)

die nieuwe goblin heeft trouwens ook geen header, of komt dat omdat die met een pomp de tank onder druk zetten.. maar andere helis doen dat toch ook via de uitlaat.. of die vliegen ook met zo'n vilt clunk dan..
 
de trex 600N komt ook zonder header. Toch ging deze bij wat enthousiastere stall turns overslaan ivm brandstofgebrek..

Als ik mij niet vergis..
De raptor 50 had de pick up (gat waar de brandstofleiding in de tank doorheen moet) in het midden van de tank zitten.
Daardoor kan de clunk ook echt in alle hoeken van de tank komen.
Bij align zit de pickup rechts van een best brede tank. dus als de heli een tijdje op zijn linkerzij hangt (tic toc, stall turn etc etc) hangt met een halve tank, gaat hij lucht aanzuigen.

De goblin heeft de pickup in het midden zitten, waardoor de leiding dus overal kan komen. Header wordt dan inderdaad minder belangrijk.

toch zou ik hem persoonlijk toch altijd monteren.
je ziet aan de luchtbel in de header na het vliegen of er veel lucht is aangezogen.
een verdwaalde luchtbel zit niet meteen in de carb. En qua gewicht maakt het voor zo'n heli geen fluit uit.
enigste puntje zou dan zijn dat het er minder mooi uit ziet. en ik vind dat niet, dus hangt ie er bij mij aan ;-)
 
Zo'n headertank is dus niet bij alle heli's nodig maar eigenlijk wel aan te bevelen aangezien het weinig tot geen nadelen met zich mee brengt.
En bij Align is het eigenlijk noodzakelijk vanwege de ongewone pickup..
Bedankt voor deze zeer duidelijke uitleg @Student[emoji108]

Eigenlijk zit er een mooi stukje techniek in zo'n nitro heli, daar komt toch wel wat meer bij kijken wanneer je dit vergelijkt met de elektro heli's..
Misschien vanavond nog een aantal vluchten maken als het droog blijft[emoji6]
 
Laatst bewerkt:
67dd9df478ffa670582299b67b1b25ed.jpg


Net weer even lekker met deze twee jongens gevlogen!![emoji41]

één setje vliegaccu's SLS van de Trex zijn aan zijn einde gekomen.. zit totaal geen power meer in!
De overige zijn nog niet zo oud, die doen het nog prima[emoji108] Toch mis is de governor bij deze heli, ik vlieg met de goede accus bijna 9 minuten op 2100rpm...
En de X7 vergelijkbare setup, maar dan met vbar governor en dus veeeeeeeeeeel meer vermogen!!!! Daar vlieg ik 5 à 6 minuten mee!

De X7 heeft maar een aantal vliegaccu's, zit al bijna een maand op nieuwe te wachten... nog steeds in backorder helaas! Wel vandaag extra receiver packs binnen gekregen voor de 600N en tevens nieuwe zwarte landingskids!

Nu eerst de accu's weer laden, en de machines oppoetsen[emoji6]
 
Back
Top