Update 22 april. Vandaag onverwacht tijd gehad om te knutselen. Oma blij gemaakt door de kleine man naar haar te brengen.
Niet zo heel veel gedaan.
- Aileron heveltjes vastgelijmd
- Servoraampjes flaps vastgelijmd
- Kijken hoe we met zwaartepunt uitkomen.
Laten we met laatste maar even beginnen, dit komt niet goed uit...
.
Gemeten op 105mm moet er al 8 gram lood in de staart, bij 118mm (wat het moet zijn) zal dit nog wel ietsje meer zijn. Positieve is wel dat ondanks alle lood in staart vlieggewicht rond de 1170 gram gaat uitkomen.
We hebben volgende oplossing hiervoor bedacht:
- 450mAh 3S pakket Turnigy Nanotech, deze is 37 gram lichter dan de 850mAh. Hiermee moeten we heel eind goede richting in komen. Vlieggewicht komt dan rond de 1120 gram. Heb dan nog steeds rond de 250 Watt aan vermogen (ik verwacht dat dit pakket ±22A kan leveren), wat voor windstil weer meer dan voldoende moet zijn.
- 850mAh 3S (oorspronkelijk bedachte pakket) + lood in staart, deze is dan voor dagen dat het fors harder waait, heb ik rond de 500 Watt vermogen.
Erik heeft bij zijn Ultima de neus al ingekort om goed uit te komen.
Nog wat foto's:
Tip: niet met aceton proberen om epoxy resten te verwijderen van de Ultima vleugel, want de witte verkleuring rondom hevelarmpje wat je op foto hieronder ziet, is daar resultaat van...
Daar de kunststof servo raampjes niet pasten, de houten servoraampjes voor de MKS6100 gebruikt, deze passend gemaakt voor de Bluebird CB-1005 en rondom het overtollige hout weggehaald. Moest ook wel, om het passend te krijgen. Volgende keer ga ik de servokabel ook wat korter afknippen.
Zoals op foto te zien, gaan we geen webbing toepassen. Belangrijkste reden: ik heb de andere Ultima bouwers dit ook nog niet zien doen en het lijkt zo stevig genoeg.
Volgende keer gaan we de servo stangetjes maken, servo's vastlijmen met kit en kan vleugelstekker gemaakt worden. Ben er nog niet uit of we de computer stekker gebruiken die er bij zit en dan vastlijmen of dat we groene multiplex stekker gaan gebruiken.
Niet zo heel veel gedaan.
- Aileron heveltjes vastgelijmd
- Servoraampjes flaps vastgelijmd
- Kijken hoe we met zwaartepunt uitkomen.
Laten we met laatste maar even beginnen, dit komt niet goed uit...

Gemeten op 105mm moet er al 8 gram lood in de staart, bij 118mm (wat het moet zijn) zal dit nog wel ietsje meer zijn. Positieve is wel dat ondanks alle lood in staart vlieggewicht rond de 1170 gram gaat uitkomen.
We hebben volgende oplossing hiervoor bedacht:
- 450mAh 3S pakket Turnigy Nanotech, deze is 37 gram lichter dan de 850mAh. Hiermee moeten we heel eind goede richting in komen. Vlieggewicht komt dan rond de 1120 gram. Heb dan nog steeds rond de 250 Watt aan vermogen (ik verwacht dat dit pakket ±22A kan leveren), wat voor windstil weer meer dan voldoende moet zijn.
- 850mAh 3S (oorspronkelijk bedachte pakket) + lood in staart, deze is dan voor dagen dat het fors harder waait, heb ik rond de 500 Watt vermogen.
Erik heeft bij zijn Ultima de neus al ingekort om goed uit te komen.
Nog wat foto's:
Tip: niet met aceton proberen om epoxy resten te verwijderen van de Ultima vleugel, want de witte verkleuring rondom hevelarmpje wat je op foto hieronder ziet, is daar resultaat van...

Daar de kunststof servo raampjes niet pasten, de houten servoraampjes voor de MKS6100 gebruikt, deze passend gemaakt voor de Bluebird CB-1005 en rondom het overtollige hout weggehaald. Moest ook wel, om het passend te krijgen. Volgende keer ga ik de servokabel ook wat korter afknippen.
Zoals op foto te zien, gaan we geen webbing toepassen. Belangrijkste reden: ik heb de andere Ultima bouwers dit ook nog niet zien doen en het lijkt zo stevig genoeg.
Volgende keer gaan we de servo stangetjes maken, servo's vastlijmen met kit en kan vleugelstekker gemaakt worden. Ben er nog niet uit of we de computer stekker gebruiken die er bij zit en dan vastlijmen of dat we groene multiplex stekker gaan gebruiken.