vibratie probleem Goblin 380

Discussie in 'Electro specifiek' gestart door rogier1812, 12 dec 2015.

  1. rogier1812

    rogier1812

    Lid geworden:
    20 mei 2011
    Berichten:
    71
    Locatie:
    raamsdonksveer
    Ik heb lang met AR7200BX gevlogen en altijd mks tail servo gehad. Maar dit heb ik nog nooit meegemaakt. Ik zou mij hier niet prettig bij voelen. En dat electronica een paar keer moet opstarten om de ingevoerde instellingen goed te zetten heb ik ook nog nooit gehoord.

    Verstuurd vanaf mijn GT-I9305 met Tapatalk
     
  2. Dikke Miel

    Dikke Miel

    Lid geworden:
    5 nov 2013
    Berichten:
    61
    Locatie:
    Maarssen
    Het voelt ook zeker niet prettig.
    Ik moet er bij zeggen dat ik dus een MKS hv servo gebruik met "gewone" niet hv swash servo's van Savox.
    Het geheel wordt gevoed met 6v afkomstig uit de BEC van mijn Castle regelaan.
    Weet niet of dit nog een rol kan spelen?
    Is het soms verstandig om de tail servo apart te gaan voeden?
    Of mag dit verder geen rol spelen?

    Groet, Rick.

    Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk
     
  3. rogier1812

    rogier1812

    Lid geworden:
    20 mei 2011
    Berichten:
    71
    Locatie:
    raamsdonksveer
    Welke MKS servo heb je?
     
  4. Dikke Miel

    Dikke Miel

    Lid geworden:
    5 nov 2013
    Berichten:
    61
    Locatie:
    Maarssen
    Ik heb de MKS HV9780.
    Omdat mijn Goblin 380 een beetje bleef roeren met de staart, wat ik ook met de gain deed, dacht ik dat wellicht een betere staartservo zou helpen.
    Het is wel een haartje beter geworden maar nog niet top, daarom denk ik er over om hem gescheiden te voeden rechtsteeks op een klein 2s lipootje ofzo.


    Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk
     
    mautje vindt dit leuk.
  5. rogier1812

    rogier1812

    Lid geworden:
    20 mei 2011
    Berichten:
    71
    Locatie:
    raamsdonksveer
    Dat is ook de oplossing niet. Het zou gewoon moeten werken zo. Is het niets mechanisch?Dat het geheel niet soepel loopt of zo?
    Je tailservo apart voeden ??? En dan? Signaal kabel in de AR7200BX? ik weet zo gauw niet de oplossing maar ik zou het ergens mechanisch gaan zoeken. Het kan echt iets heel kleins zijn.
    Maar nogmaals normaal gesproken moet dit gewoon werken.
     
  6. Dikke Miel

    Dikke Miel

    Lid geworden:
    5 nov 2013
    Berichten:
    61
    Locatie:
    Maarssen
    Mijn Goblins (380 en 500) lopen sowieso iets zwaar.
    Ik krijg binnenkort we DryFluid binnen, wellicht kan ik het verbeteren.
    Apart voeden dacht ik + losknippen en - aftakken. Hogere spanning zou meer kracht en snelheid opleveren was mijn gedachte.

    Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk
     
  7. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.416
    Locatie:
    Rotterdam
    als de spanning zo ver zakt dat een servo er last van krijgt, klopt er iets niet.
    dan zou je meer problemen moeten hebben.
    het los voeden van de staartservo zou hier geen invloed op mogen hebben.
    servodraad en stekker is even lang als de rest van de servo's.. verlies heb je op de stekkers.. dus als de servo's gewoon recht in de ar7200 zitten, zou ik niet weten hoe je daar winst kan halen met losse voedingen.

    die staart zelf kun je veel makkelijker beinvloeden.
    dat zwaar lopen wat je aangeeft, mag eigenlijk niet. het moet soepel gaan, zonder zware plekken in de aansturing.
    hoeft maar een minimaal verschil te zijn.. om toch licht gewapper te veroorzaken.
    misschien schroefje te strak, waardoor een lagertje gaat klemmen?
    heb wel s een aansturingsstangetje naar achter gehad wat uitknikte onder belasting. dus bij wat zwaardere belasting, knikte dat ding weg, dus ook een raar wapper achtig vliegbeeld.

    hoe is je regelaar ingesteld...
    slechte governor of een minder prettige throttle curve zorgt ook voor gewapper (continu op en aftoeren, merk je alleen niets van)
     
  8. Dikke Miel

    Dikke Miel

    Lid geworden:
    5 nov 2013
    Berichten:
    61
    Locatie:
    Maarssen
    Ik bedoel niet dat de spanning zakt maar 8,4 is meer dan 6 en dan is er ook meer kracht en snelheid in de servo lijkt mij.

    Ik laat dit los en ga de boel eens soepeler maken.

    Ook die governer zie ik wel een mogelijkheid in.

    Bedankt!

    Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk
     
  9. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.949
    Locatie:
    Bilthoven / Utrecht

    idd moet je in de Beast de servo instellen,
    op pagina 31 van de handleiding heb je een overzicht,
    loop de set-up gewoon door, dan kom je ook na de servo-instelling,
    A Maain Hobbies op You-Tube heeft een super uitleg over de AR 7200 BX !!!
    suc6,
    groetjes,
    Uwe
     
  10. Dikke Miel

    Dikke Miel

    Lid geworden:
    5 nov 2013
    Berichten:
    61
    Locatie:
    Maarssen
    Hoi Uwe,

    Dat is het probleem niet, ik vlieg al jaren BeastX en heb deze ook volgens de specs van de servo ingesteld.
    Maar thanks voor het mee denken.
    Ik heb vandaag DryFluid binnen gekregen en wil de tailslider/pushrod super soepel maken.
    Tevens wil ik uitsluiten dat de governer van mijn Castle regelaar nog ergens schuldig aan is dus deze heb ik uitgezet en even wat lijnen in mijn zender gezet.
    Ik houd jullie op de hoogte

    Groet, Rick.

    Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk
     
  11. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.949
    Locatie:
    Bilthoven / Utrecht
    succes dan, Rick !!! :yes:
     
  12. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.416
    Locatie:
    Rotterdam
    ff voor het idee, handigheid en duidelijkheid ;-)

    - Alle typen smeermiddelen zijn doorgaans niet handig. alles wat vet of nat is, houdt vuil vast, waardoor het weer harder slijt of juist vast gaat lopen.
    ALS je dan toch wilt smeren, moet je een speciaal goedje hebben wat vuilafstotend is.
    vaak zijn de smeermiddelen met teflon etc vuilafstotend.
    Kan zijn dat jouw middeltje ook in die categorie zit..

    - Ik heb in een electro heli eigenlijk nog nooit vet nodig gehad. nitro heli's smeren zichzelf ;-)
    lagers zijn in principe gesmeerd voor hun leven, af fabriek.
    ga je (veel) smeren, heb je kans dat je dit vet juist uit de lagers spoelt, waardoor je dus opeens veel moet gaan smeren.

    - komt stroefheid voort uit een lijfelijk contact tussen twee delen, is het misschien beter om daar gewoon wat ruimte tussen te creeren. ringetje ertussen, stukkie schuren, zoiets.
    Hoeft soms maar heel minimaal te zijn.. kan zelfs een gietmal randje zijn wat "net" ff schuurt, waardoor er stroefheid komt.

    - soms zet je bij het aandraaien van een boutje een lager onder spanning. door die spanning wordt zo'n punt stroef
    dan zul je dus dat punt met ringetjes zodanig aan moeten passen dat het boutje wel vast kan, maar niet op het lager drukt. ringetje ertussen, wat bv alleen in de binnenring van het lager drukt..
    boutje iets minder vast aandraaien (hoop locktite erbij..)

    - zoals ik het meestal aanpak:
    * Alle aansturingslinkje op de servo los halen. trek en duw eens aan het linkje. Gaat hij soepel en netjes, zonder zware punten heen en weer? alle vormen van kracht zijn uit den boze, moet soepel gaan.
    Zeker bij zeer snelle aansturingen (zoals de staart) is alle stroefheid of zware punten niet goed.
    * servo bewegen. niet als een dolle, gewoon zachtjes en rustig doen. ga je zo snel mogelijk die hevel met de hand bewegen of met veel kracht, sloop je alle tandwielen/motor van de servo.
    zit daar een "zandje"in voor het gevoel? zwaarder punt ergens tijdens de beweging?
    * de link naar achter, ball linkjes los halen. gaat die soepel heen en weer door de geleidebuizen? knikt deze niet weg als er een beetje kracht op komt?
    * hevel in de staart (link los). beweegt deze soepel? zo nee, dingen los gaan halen tot hij wel soepel wordt. continu testen tijdens loshalen, dan vind je vanzelf de boosdoener. soms is zelfs een oneffenheid in de staartas net ff teveel..
    * de ball linkjes zelf. soms is het spul nog zo vers, dat die kunststof kopjes nog een beetje te strak zijn. kan ook veel stroefheid uit komen.. dan zul je die kopjes even een behandeling met een ruimer, of tang en ball moeten geven.

    En het moet echt heel soepel gaan. feitelijk moet het spul uit zichzelf zo'n beetje bewegen, komt absoluut geen enkele vorm van kracht bij kijken.


    Over testen van de regelaar: zet ff rechte lijnen in de zender (had je gedaan), maar ook op 1 hoogte.. dus alles 75% bv, zodat de motor niet op of af hoeft te toeren.
     
  13. Dikke Miel

    Dikke Miel

    Lid geworden:
    5 nov 2013
    Berichten:
    61
    Locatie:
    Maarssen
    Okey update:
    Governer uitschakelen bracht helaas geen oplossing.
    Nu schoot mij nog iets te binnen; de spanning van de tail-belt.
    Zelf heb ik die erg strak staan, kan dit ook resulteren in een onrustige staart?
    Hoor graag jullie ervaringen hier omtrent.

    Groetjes, Rick.
     
  14. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.416
    Locatie:
    Rotterdam
    nope.
    overslaan van de belt kan wel een wapperende tail veroorzaken.
    strak niet echt. alleen korte vliegtijden.

    al kun je dat altijd simpel proberen.
     
  15. Dikke Miel

    Dikke Miel

    Lid geworden:
    5 nov 2013
    Berichten:
    61
    Locatie:
    Maarssen
    Gezien het feit dat de belt wel heel erg strak stond heb ik die iets losser gezet.
    De tailslider ging ook wat zwaar, die heb ik schoongemaakt en met Dry Fluid Heli gesmeerd en gaat nu een stuk lichter.
    Verder zit er een geleidertje voor de pushrod halverwege de staart (ik praat nu over mijn Goblin 500 maar ook mijn 380 heeft die onrustige staart)
    Die pushrod komt door deze geleider onder spanning waardoor hij extra zwaar gaat, ik heb deze nu weggelaten maar weet niet of ik zo verantwoord de lucht in kan?

    Groet, Rick.
     
  16. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.416
    Locatie:
    Rotterdam
    die geleider moet terug.
    die zit er nl niet voor de sier, die moet het zijwaarts wegbuigen van de stang voorkomen als er kracht op komt.
    dan denk je, dat valt wel mee. zolang alles rustig gaat wel ja.
    bij wat kritischer vliegen knikt ie in vlucht weg, kan de staart de uitslag niet maken. maar daarna veert dat ding terug, en maakt de staart een uitslag die niet de bedoeling is.

    die geleider moet dus terug, zodanig dat ie geen extra stroefheid veroorzaakt.

    een stroeve tailslider is trouwens rood lampje nr 1 als we het over een onrustige staart hebben.
    zeer belangrijk dat dat ding soepel loopt, zonder verschil in soepelheid tussen begin, midden en eind van de as.

    kan makkelijk dat beide zaken de onrust veroorzaken.
    maar de slider die wat stroef gaat her en der staat in zijn eentje in de top 5 van oorzaken..
     
  17. jeroen1987

    jeroen1987

    Lid geworden:
    15 mrt 2015
    Berichten:
    956
    Locatie:
    Wageningen Gelderland
    Wat @Student zegt over die geleider klopt helemaal, ik heb dat destijds namelijk gehad bij mijn 450.
    Er was één geleider gesneuveld in de auto opweg naar het veld, en ik dacht er ook iets te makkelijk over.. tsja er zitter er immer twee

    Eenmaal in de lucht wist ik niet wat me overkwam! Het was niet direct, pas onder zware belasting (rukwind of 3D move)
    De staart ging linksom, rechtsom.. echt alle kanten wanneer jij dat niet verwacht. Dat kwam achteraf dus door het corrigeren, doorbuigen en over corrigeren..

    Plaats die geleider maar terug, anders kom je echt voor een uitdaging te staan haha
     

Deel Deze Pagina