Bouwverslag arthobby high aspect 3.1

Vandaag de nieuwe romp met V-staart maar eens afgemaakt. Spannend was natuurlijk het moment met de weegschaal.....

:hammer:1550 Gram vlieg klaar. 450 Gram bespaard......??? Is het wel dezelfde weegschaal.....?

Echt waar. De grote accu kan nu vervangen worden door mijn kleine 1000Mah accu en er hoeft ook geen lood meer in de neus. Ik val eigenlijk achterover van verbazing. Er moet met de vorige romp iets heel erg misgegaan zijn bij de bouw.

Maar goed, 1550 gram is natuurlijk mooi. Nu maar hopen dat hij ook goed vliegt. :)
 
[QUOTE="

Nou ja, ik vind het gewicht voor een zwever van 3,1m meter wel een beetje meevallen. 1300 Gram of 1500 gram is al bijna ongelooflijk voor dit model. Het leeggewicht in de bouwdoos is immers al 950 tot 1000 gram. Hoe je dan maar 300 gram voor het vliegklaar maken gebruikt en het model in het zwaartepunt krijgt is dan erg knap.
:)[/QUOTE]

Wat is vleugelbelasting gr/dm2 ?
 
Ik weet niet hoe de V-staart er uit ziet maar die vind ik dus vrijwel altijd mooier dan een kruisstaart....smaken verschillen! (Gelukkig maar!)
 
Mooi is inderdaad een kwestie van smaak, maar er zijn wel twee argumenten die voor een kruisstaart pleiten:
- een V-staart is veel moeilijker goed af te stellen dan een +-staart
- een +-staart thermiekt beter (makkelijker, preciezer te sturen).

Een V-staart heeft minder 'nat' oppervlak, en heeft daarom iets minder weerstand bij hoge(re) snelheden.
Daarom zie je op F3B en F3F meestal een V-staart, en op F3J, F5J, F3K bijna altijd een +-staart.
 
Nou ja, mooi is nu helemaal geen term die ik goed kan plaatsen bij dit soort modellen. Maar raak nu wel wat in de war hoor.... Eerst kritiek op het gewicht, doe ik daar wat aan, is de vorm weer niet goed....verdorie verdorie ;-)
Wat nu?
 
Dirk, een goede V staart heeft helemaal geen geringer nat oppervlak.
Bij een goed ontwerp is het totaal staart oppervlak gelijk.
Sin² +cos² = 1. In eerdere draadjes al vaker naar voren gekomen.

De interferentie weerstand is minder door 1 hoek van 100 à 110° en 1 van 250 à 260°, ipv bij een kruisstaart 4 hoeken van 90°, of het ene staartvlak in het zog van de andere.

Een klein voordeel voor F3B en F3F is dat het geprojecteerde oppervlak bij een V-staart groter is (Cosinus zonder kwadraat) en je een fractie zwaarder kan ballasten binnen de 75 gram/dm² limiet.

Rick
 
En los van alle sinussen, cosinussen en tangensen; in mijn F3J karriere heb ik altijd toestellen met V-staart gevlogen
en best zo nu en dan wel eens een belletje kunnen uitdraaien :rolleyes:
tsja, ff wat vluchtjes maken om de diff op je V-staart goed te krijgen maar dan vliegt het echt niet minder.
 
1550 gram is een heel mooi gewicht voor bijvoorbeeld F5J.
De vraag is nu: wat heb je aan de nieuwe romp toegepast ? Een nieuwe staartboom met een zelf gemaakte V staart of heb je de complete romp van de Solaris EV 3.1 M gebouwd.
Het verschil is natuurlijk het staartgewicht en daardoor de veel lichtere lipo. Dat is wel duidelijk.
 
Hoi Eelco, ik vlieg nu 4 jaar met high aspect met veel plezier. De kist woog toen 1630 gram (met X tail). Na wat reparaties weegt hij nu 1700 gram maar vliegt nog steeds super. Tussen windkracht 1 t/m 4 goed te vliegen ( ook voor de F5j wedstrijden). Ik vlieg met een 3s2200ma accu en een 140gr motor. Ben benieuwd hoe hij vliegt met je nieuwe romp.

Hans.
 
Nou, ik was er al wel happy mee en nu nog meer. 4 Vluchtjes in de avond zon gemaakt tot nu toe. Nog wat thermiek gevonden ook. Mijn 1000Mah akku's maken toch nog 3 stijgvluchten mogelijk en zo 's avonds was een vlucht van een half uur een eitje. Ik ben wel benieuwd naar een mooie zomerdag.
Ik heb wel m'n best gedaan om hem wat licht te houden, maar bij de eerste romp misschien toch iets niet goed gedaan, al zou ik niet zo goed weten wat, omdat het bijna ARF is.
Moet nog een beetje wennen aan de traagheid van het model, maar denk er wel veel plezier mee te hebben. Ik gebruik ook voor het eerst S-bus en telemetrie in dit model en dat vind ik ook erg mooi werken. Het is niet het meest sexy model, maar voor de prijs veel vliegplezier. Tsja, ben d'r wel happy mee eigenlijk :)
 
Back
Top