HPI Wheely King

Sinds kort in het bezit van een Wheely King en ik wilde hier wat bevindingen delen.

Zoals de naam al aangeeft is de Wheely King voornamelijk instaat om wheelies te maken. Dit is met de standaard setup dan ook zonder problemen mogelijk. Vol gas is wheely.

Dit komt door het ontwerp waarbij de accu redelijk ver achter ligt (voor een deel op en zelfs over de achter as), en door dat hij erg hoog op zijn poten staat.

Wil je veel wheelies maken zonder enige moeite, en zoek je een monster truck als eerste auto? Dan is dit de auto voor jou. Zo niet lees verder.

Ik heb de auto voornamelijk gekocht omdat ik een redelijk goedkope monster truck wilde hebben en misschien gaan gebruiken als crawler of iets anders in die richting (langzaam offroad/tuin).

De auto is dan ook niet echt snel, maar dat is dus voor mij geen probleem.

Is de auto out of de box geschikt voor crawlen? Nee absoluut niet. Het eerder beschreven wheely ontwerp ondermijnd dit nogal. Als je een stijl obstakel wilt overwinnen zit het gewicht te ver naar achteren om dit te kunnen bewerkstelligen: hij kiept dus redelijk snel om als je voor te snel/ver omhoog gaat.

Wel is de travel van de veren zoo groot dat hij makkelijk over hoge obstakels heen kan, en er is een crawler conversion beschikbaar.

Het belangrijkste om te doen is voornamelijk zorgen dat de batterij ergens anders komt (omkeren) wat ik ook ga doen en de diffs locken, want die zijn nu open waardoor je dus vrij lastig verder komt als 1 wiel vrij komt.

De batterij verplaatsen is sowieso handig als je iets anders wilt doen dan wheelies maken, maar dit is niet zo lastig te doen.

Verder ben ik niet onder de indruk van de montage ophanging van de aan/uit schakelaar. Die voelt nogal alsof het rubber is en maakt het onnodig lastig om de switch om te zetten (het is sowieso een van die dipswitch achtige gevallen, zodat het al lastig is om hem vast te houden) omdat die in dezelfde richting beweegt als waar hij vast zit.

Hij word overigens volledig RTR geleverd, waarbij volledig duid op de aanwezigheid van een accu met lader en een receiver/transmitter met batterijen. Als startset is het dus wel handig wat je hebt niet extra's nodig.

Over de lader kan ik niet veel zeggen want een blik er op liet mij weten dat het een 330mAh lader was, en er stond niet op of het een delta peak was. De accu is een 7.2V 2000mAh NiMH, en die gaat wel redelijk lang mee in deze auto.

Dan de zender, het is een TF-11. Goedkoper hadden ze volgens mij niet liggen, in ieder geval niet met 2.4Ghz. Goed, het doet zijn werk maar daar is ook alles mee gezecht. Geen endpoints te zetten of dergelijke, alleen de trim.
Extra vervelden is dat de handleiding het over een TF-40 heeft, die wat meer features heeft. Blijkbaar heeft HPI op een gegeven moment besloten om de TF-11 mee te gaan leveren, en als ik het zo lees geld dat voor alle brushed sets.

Het laatste minpunt vind ik het gebruik van Phillips schroeven, ik had persoonlijk liever inbus of Torx gezien.

Is het dan allemaal niks? Nee dat is ook niet waar. Voor de prijs krijg je toch een redelijke auto, en je hebt ook eigenlijk niets extras nodig. Hij voelt sollide aan (ook al is vrijwel alles plastic), de body is mooie gespoten met een patroon en hij is leuk om mee te rijden. Verder zijn er veel mogelijkheden mee, is hij om te bouwen tot crawler en is hij waterproof.

Ik heb er minder dan 250 euro voor betaald, en dat is hij ook wel waard. Hoewel het plastic is voelt het niet allemaal erg budget aan (afgezien van de schakelaar), en beschikt de esc ook over wat standaard features zoals dragbrake, start en reverse power. Ook kan er een lipo of life aan worden gehangen als je het maar op de esc instelt.

Wil je geen wheelies met minimale moeite, dan zet je gewoon de start power iets lager (standaard het hoogste).

Pro:
- Redelijk goedkoop
- Letterlijk RTR
- Leuk om mee te rijden
- Ombouw crawler mogelijk (eventueel met HPI ombouwkit)
- Leuk om te zien
- Waterproof

Cons:
- TF-11 ipv TF-40
- On/Off lastig te bedienen
- Meegeleverde lader doet er 6 uur over (volgens manual)
- Phillips schroeven

Vragen beantwoord ik graag, en als ik het niet getest heb wil ik dat best doen (als de auto tenminste heel blijft :P)
 
Hij is nog niet discontinued, er is wel een versie (2 zelfs, blauwe(4x4) en rode body(2wd)) die dat wel is.
Zo te zien is de Fuzion gewoon een brushless versie. Misschien dat er dan wel een fatsoenlijke regelaar bij zit, maar de schroeven zijn zo te zien nog het zelfde.
Het is ook gewoon een beginners auto, maar hij heeft een levendig crawler support forum. Dat is waar ik denk ik langzaam heen wil met deze.
 
Back
Top