Brushed motor herwikkelen

Discussie in 'Model elektronica' gestart door SilentScope, 13 feb 2016.

  1. SilentScope

    SilentScope

    Lid geworden:
    22 apr 2007
    Berichten:
    683
    Locatie:
    Leiderdorp ZH
    Beste Modelbouwers,

    Het is een tijdje geleden dat ik hier gepost heb want ik ben zo gestopt met modelvliegen en doe nu aan de hobby airsoft.
    Voor deze hobby heb ik een replica m4 (waarvoor ik een vergunning heb, zie nabv.nl) die op een brushed motor werkt. Het is nogal een duur model van hoge kwaliteit, maar bij aanschaf bleek het tegendeel echter waar in de trant van; er moest nog veel aan gebeuren en zo te noemen niet ready to shoot.
    het probleem zit hem vooral in de motor, na 4 nieuwe motoren geprobeerd te hebben ben ik toch maar gaan kijken wat ik er zelf aan kan gaan doen. Deze motoren zijn vanuit de fabriek namelijk erg onbetrouwbaar en gaan soms al na 50 cycles kapot, ze vreten ook door de brushes heen alsof het niks is. Een nieuwe motor kopen heeft dus geen zin omdat deze hetzelfde probleem zal hebben, andere merken motoren hebben hier nog meer last van zelfs(fcc, celcius, a&k)
    Ik heb online gelezen dat iedereen zijn replica van dit model en merk (systema ptw) naar een meneer in engeland stuurt die vervolgens zon 180 pond vraagt voor het herwinden van de motor.
    Ik heb zelf nog nooit een motor herwonden maar heb wel veel heli's en vliegtuigen gebouwd, knutselen aan mijn airsoft replica is dan ook koek en ei. Echter zoals ik al zei heb ik van motoren herwinden en balanceren nog geen kaas gegeten.
    Omdat vrijwel iedereen zijn replica naar die meneer in engeland stuurt, zijn er weinig mensen die zelf hun motor herwinden en ik kon er dan ook vrijwel niks over vinden. Ik ben de laatste tijd in gesprek met een zweedse kerel die me al een beetje op weg heeft geholpen:
    ik heb nu het juiste draad(0,71mm enamel), 3 pin commutator en 30min slowcure epoxy. Ik weet dat ik 11tpa moet wikkelen en eventueel nog isolatie papier op de windingen moet doen.
    Volgens die meneer moet ik ook 30% zilver soldeer gebruiken omdat normaal soldeer anders smelt, ik heb dit echter nog niet kunnen vinden in nederland voor een schappelijke prijs.
    Het isolatie papier heb ik nog niet binnen dus ik heb normaal papier/kartonpapier gebruikt.
    ik heb een aantal keer geoefend zonder echte instructie gehad te hebben van hoe t eigenlijk moet(tips zijn zeeeeeer welkom!)
    dit zijn de 3 core's die ik nu gewikkeld en gesoldeerd heb:
    [​IMG]
    [​IMG]
    vervolgens voorzien van kartonpapier als isolatie en ge epoxyd:
    [​IMG]
    De solderingen netjes gemaakt en de commutator gepolijst(dremel gebruikt om een soort draaibank te maken met de core in de dremel)
    [​IMG]

    Vervolgens heb ik op aanraden van de zweedse meneer geprobeerd om de rotor te balanceren, hier ligt dan ook mijn struikelpunt. Hij adviseerde 2 sterke magneten te gebruiken om de rotor te balanceren en een punt te maken van de as.
    weer de dremel als draaibank gebruikt hier:
    [​IMG]

    hier mijn balanceeropstelling, die voor geen ene meter deugd volgens mij....[​IMG]
    de 3 rotors die ik gewikkeld heb, ik pas het gewicht aan door in de rotor te boren, wat ook niet erg makkelijk is helaas:[​IMG]

    Mijn vraag is dan ook, hoe balanceren jullie zoiets? of weet iemand überhaupt waar je zoiets kan kopen of hoe je dat maakt? die prop balanceer dinges die ik op youtube vind met die wieltjes en lagers is volgens mij niet geschikt hiervoor..
    Mijn huidige manier van balanceren werkt enigszins maar ik blijf boren en krijg hem gewoon niet precies goed...

    alle tips zijn welkom want ik zit nu met meerdere motoren die ik niet werkend krijg en wil het heel graag zelf kunnen!
     
    Laatst bewerkt: 13 feb 2016
  2. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.118
    Het anker in opgebouwd uit dunne, ten opzichte van elkaar geïsoleerde weekmetalen lamellen. Die onderlinge isolatie is nodig om te voorkomen dat er wervelstromen in het anker ontstaan. Die wervelstromen zorgen voor verlies en warmteontwikkeling.

    Door al dat boren in het anker ga je de weekijzeren plaatjes kortsluiten. Dat is nou net niet de bedoeling.

    In ankers zie je vaak stukje kunststof, een soort stopverf, die de te lichte delen van het anker verzwaren. Boren is dan niet nodig.

    Het middelste anker op de foto lijkt gepolijst. Dan zijn alle lamellen kortgesloten. Dat zorgt zoals eerder gezegd voor een flinke warmte-ontwikkeling.

    Maar waarom zou een zelf gewikkeld anker beter zijn als een in de fabriek gemaakt anker? Als de boel verbrandt dan is de belasting van de motor te hoog. Dat los je niet op door zelf een anker te wikkelen.
     
  3. cdrom flyer

    cdrom flyer

    Lid geworden:
    19 mrt 2006
    Berichten:
    4.201
    Locatie:
    Uithoorn
    Balanceren moet lukken door de as aan beide kanten op twee zuiver horizontale gladde ondersteunende messen (randjes) te leggen.
    Wat je met cores bedoelt is mij niet duidelijk maar je hebt hier drie rotors waar je voor het balanceren in kunt boren om ze aan de goede kant lichter te maken.
    De stator is het stil staande deel waar de permanente magneten in zitten daar om heten ze ook stator(=stilstaan).
    Dat boren mag dan nadelen hebben fabrieksmatig wordt het soms ook gedaan.
     
    Laatst bewerkt: 13 feb 2016
  4. SilentScope

    SilentScope

    Lid geworden:
    22 apr 2007
    Berichten:
    683
    Locatie:
    Leiderdorp ZH
    Sorry ik bedoelde met core de rotor.
    @nps de middelste rotor is van het merk systema en is nog standaard. Is niet gepolijst door mij. De andere 2 zijn aftermarktet etiny rotors.

    De meeste motoren balanceren ze op de boor methode, ook die meneer uit Engeland die zogenaamd alles weet:)
    Verder vroeg ik mij exact dezelfde vraag af, maar blijkbaar hebben ze niet genoeg budget ofzo om voor deze prijs een goede motor te maken en omdat bijna niemand in de Airsoftwereld zelf kan knutselen accepteert iedereen het maar gewoon... Vandaar ook mijn topic hier.

    Overigens verbrandt hij niet maar is het gewoon niet goed gewikkeld en gebalanceerd of verkeerd materiaal oid van de fabriek
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 feb 2016
  5. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.118
    Ja, een fabrikant boort soms ook een balanceergat in een anker. Maar in een van de ankers zie ik zes boorgaten en een flinke kras. Dat is toch iets anders...
     
  6. SilentScope

    SilentScope

    Lid geworden:
    22 apr 2007
    Berichten:
    683
    Locatie:
    Leiderdorp ZH
    Ik heb de afgelopen jaren veel ergere gezien zelfs die zo uit de fabriek kwamen. Het is blijkbaar normaal...heb er zelf okk nog een liggen die met een dremel slijpwiel bewerkt was ipv boor vanuit de fabriek
    Hier nog een voorbeeld :
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 feb 2016
  7. SilentScope

    SilentScope

    Lid geworden:
    22 apr 2007
    Berichten:
    683
    Locatie:
    Leiderdorp ZH
  8. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.835
    Locatie:
    Woerden
    Het balanceren van zo'n lang anker is best lastig. Balanceren met de magneten is de beste methode maar dan moet je het wel goed doen.
    Je moet twee magneten van dezelfde grootte netjes horizontaal naast elkaar hebben staan. Het anker moet je daar "tussen" hangen. Als de magneten even groot zijn en ongeveer even sterk zal het anker netjes horizontaal in het magneetveld hangen en meestal tegen de sterkste magneet steunen. Het is het mooiste als de as een mooi bol uiteinde heeft. Het bolle uiteinde zorgt voor een minimale weerstand tussen de magneet en de as zodat het anker mooi vrij kan draaien.
    Een puntig uiteinde van de as kan ook maar dan moet die punt wel heel erg precies in het midden van de as zitten anders werkt het juist tegen. Je kan waarschijnlijk zelf wel bedenken waarom.

    Twee scherpe mesjes (scheermesjes) gebruiken en daar de as op leggen kan ook maar is net iets minder nauwkeurig. Dat komt doorat het anker dan over de buitenkant van de as wordt gebalanceerd en niet ten opzichte van het midden. Hoe dikker de as des te groter de onnauwkeurigheid. Nu zal dat voor dit soort motoren nog wel mee vallen maar als je echt precies wilt werken telt het wel mee.
    Denk er ook om dat die mesjes heel netjes horizontaal liggen, ook ten opzichte van elkaar!

    Gaatjes boren in het anker om te balanceren is absoluut geen goede methode. het is een "snelle" methode en daarom wordt het ook wel door sommige (goedkope) fabrikanten gedaan. Een goede motor fabrikant zal het niet doen net als de zaak zo "mooi" polijsten. Dat doen ze alleen voor de looks en kan inderdaad de weekijzeren plaatjes kortsluiten. Dat levert meer verliezen op, de motor levert minder vermogen en wordt warmer. Het lijkt dus "professioneel" maar is dat bepaald niet.

    Je kan veel beter voor je gaat wikkelen eerst kijken hoe goed het anker zelf al in balans is. Die onbalans zal meestal vrij gering zijn dus de meeste onbalans ontstaat door ongelijkheden in de wikkelingen. Je kan daar dan bij het wikkelen rekening mee houden door de ene wikkeling misschien ietsje minder strak te maken waardoor de draad een haartje langer, dus zwaarder, zal zijn. Dat kan al net genoeg zijn.
    De wikkelingen met (epoxy) lijm vast zetten kan ook al helpen. Gebruik dan wel een epoxy die bestand is tegen redelijk hoge temperaturen. Het moet goed blijven tot minimaal 80°C, liefst nog meer. Het moet namelijk bij de maximale werktemperatuur van de motor nog steeds zijn volledige sterkte hebben. Als bij 80°C de lijm zijn sterkte al kwijt raakt is het bij 50°C ook al een deel van zijn sterkte kwijt!
    Daarnaast kan je die lijm ook gebruiken bij het balanceren. Doe aan de lichtste kant wat meer lijm in de groef. Normaal gesproken zal de onbalans echt niet zo groot zijn dat je nog meer nodig hebt. Is dat wel zo kijk dan eens goed naar de wikkelingen.

    Succes.
     
  9. SilentScope

    SilentScope

    Lid geworden:
    22 apr 2007
    Berichten:
    683
    Locatie:
    Leiderdorp ZH
  10. cdrom flyer

    cdrom flyer

    Lid geworden:
    19 mrt 2006
    Berichten:
    4.201
    Locatie:
    Uithoorn
    Dat hangt helemaal af van de afmeting van de stator of rotor waar ze op komen.
    Voor de hier boven besproken motor word dat moeilijk omdat dat een speciaal voor deze motor ontworpen magneten zijn.
    Maar waar om zou je ze vervangen?
    Weet je zeker dat ze defect zijn?
    Of mis ik iets?
     
  11. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.835
    Locatie:
    Woerden
    @cdrom flyer: De magneten worden gebruikt om het anker "tussen te hangen" om hem te balanceren, niet als vervanging van de magneten in de motor.
    @SilentScope: Je kan daar het beste zo sterk mogelijke magneten voor gebruiken. De diameter is niet zo belangrijk, 15mm tot 20mm lijkt me voldoende.
     
  12. SilentScope

    SilentScope

    Lid geworden:
    22 apr 2007
    Berichten:
    683
    Locatie:
    Leiderdorp ZH
    ik ben ondeugend geweest en gister een setje 15mmx8mm ronde magneetjes gehaald. n42 neodymium met 6,7kg trekkracht, lijkt me voldoende.
    Ga ze denk ik in hout verwerken wat ik dan zo recht mogelijk tegenover elkaar zet. moet nog even bedenken hoe ik de magneten vastzet alleen.
     
  13. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.384
    Locatie:
    Zwolle
    Als het in hout gaat kan u het gaatje ook wat kleiner houden, en de magneten er in klemmen?
    Desnoods met een drupje secondenlijm, al hecht dat lastig stond in een discussie hier een poosje terug.
     

Deel Deze Pagina