Efx racer motoren verbranden

Klopt. Maar tot nu toe geen probleem... En langer dan 5 sec volgas red je toch niet [emoji16]
Maar vlieger er meer zo en branden vrijwel nooit weg [emoji6]
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Maar die motor is voor max 4s!!!

Groet Michèl
1 cel meer wil zeggen dat de isolatie 4V meer te verduren krijgt.
En dat hij nog wat meer toeren wil draaien.
Geen van beiden hoeft een probleem te zijn als je de juiste props kiest.
Blijft over dat hij dan buiten de garantie kan vallen als je vermeldt dat hij op 5S draaide.
Ik bouw mijn eigen motoren en zou niet weten wat ik als maximum aantal cellen zou adviseren.
De praktijk zal wel uitwijzen tot waar het nog goed werkt en er is hier iemand die het getest heeft.
De lagers en de rotor zijn misschien tot een bepaalde grens betrouwbaar maar daar is moeilijk een grens aan te geven.
Met de regelaar kan je nog wel tegen bepaalde grenzen op lopen met maximum de schakel frequentie en het aantal polen van de motor.;)
 
Laatst bewerkt:
Zo te horen vlieg je alles volgas.
Geen enkel vliegtuig zal altijd volle belasting trekken.
Dat is vragen om problemen. Je componenten hebben ook koeling nodig.....
 
Geen enkel vliegtuig zal altijd volle belasting trekken.

BS. Het is waar dat je zegt dat een beetje throttle management iets is wat je moet aanleren maar het is pertinent onwaar dat geen enkel vliegtuig dat niet volhoudt (volle belasting). Koeling krijg je niet door 'even wat zachter te gaan vliegen' maar door het voorzien van een goede luchtstroming DOOR de motor (en een goede afvoer!)

Trouwens die EFX'jes op 4S: daar zijn er een berg slechte verhalen over te vinden. Motor en ESC zijn gewoon te krap gedimensioneerd om dit lang te kunnen volhouden. Ligt ook niet in de filosofie van de bewuste firma natuurlijk...
 
Nog meer... Zo rond 0,38 lijken de lagers te zijn overleden? En dan gaat de motor echt stroom trekken. Klopt dat?
Normaliter worden die kleine pestpokken lagertjes door de 'eigenaren' niet gesmeerd.
Zo een drupje olie op gezette tijden doet wonderen. Met deze toerentallen en belasting wordt de smering er wel uit gesmeten.

Wil je echt weten wat er gebeurt met de motor, zal je telemetrisch moeten gaan meten,
temperatuur, toerental en stroom, c.q. met een SM Unilog de data opslaan. Na de vlucht alles uitlezen. Zeer gebruikelijk bij de F5B vliegerij... en dat gaat nog harder dan dit. Ook de F5D vliegers loggen...omdat ze op de limieten vliegen. De boel heel willen houden. Dit is natuurlijk wel een klein kistje.... met beperkte inbiuwruimte.
De F5B jaagt er behoorlijk aantal Kw's door. 5 tot 8 kw? Zij het met zeer kortstondige pulsen. Anders fikt het af. Aan of uit. Zijn wel wat kneiters op het MBF die daar veel over kunnen vertellen. Gerben, GJVO, Tjarko etc... Als je het naadje van de kous wilt weten. :)

Verder vliegt het wel prachtig zeg!

Gr Bas
 
Laatst bewerkt:
Heb je voor die 48e seconde ooit niet volgas gehad?

Precies wat ik dacht. Als je op zo'n manier vliegt met een dergelijk snel model kan je er op wachten dat het kapot gaat.
Tussendoor wat af laten koelen is toch echt de enige manier.

En als je je motor raar hoort doen dan trek je meteen je gas dicht, dat is wat ik in de video ook mis…
 
Nope, ik kan met mijn funjet 4,5 minuten volle doemp geven en dan is het tijd om te landen. Heeft er inmiddels meer dan 160 vluchten op zitten en nog niets van mankement aan motor of regelaar. Omdat ze correct gedimensioneerd zijn misschien. Ik vermoed het.
Als je electro motor raar doet is het meestal al te laat.
 
Nope, ik kan met mijn funjet 4,5 minuten volle doemp geven en dan is het tijd om te landen. Heeft er inmiddels meer dan 160 vluchten op zitten en nog niets van mankement aan motor of regelaar. Omdat ze correct gedimensioneerd zijn misschien. Ik vermoed het.

Ieder zijn ding natuurlijk, maar vind het maar een rare vliegstijl om constant WOT te vliegen.
En dan is je motor "under-propped", je kan er heel wat meer vermogen uit halen indien je anders vliegt.
Specificaties van ESC's en motors hebben niet voor niets vaak "Burst Current" vermeld.

Voor je lipo is het ook goed om af en toe even wat adem te halen.

Als je electro motor raar doet is het meestal al te laat.

Hoeft niet, je ESC kan ook tijdelijk over de rooie gaan.
 
Wees gerust: ik weet wel wat throttle management is hoor. Ik vlieg met een behoorlijk aantal verschillende kisten die een uiteenlopende vliegstijl vragen :-)

Als je de duistere kant van burst current betreedt geraak je vroeg of laat in de problemen.
Die setup van de efx is gewoon teveel op de limiet.
En dat is uiteraard commercieel interessant.
 
Ik ben zelf ook eigenaar van 2 efx modellen. 1 standaard en de ander vlieg ik op 6s met andere motor en esc.
Nu vlieg ik niet alles volgas.... en alles is nog heel.... Ik heb het vermoeden dat dat geen mazzel is! Maar gewoon met beleid met je materiaal omgaan
 
Back
Top