Advies gevraagd keuze Brushless motor TA06

Ik heb voor de vakantie een Tamiya auto besteld om in elkaar te zetten met de bedoeling dat ik en mijn dochter daarna ermee kon gaan rijden/racen (Ze is gek op auto's/vliegtuigen en RC, maar te jong om met mij mee te gaan vliegen). Ik had een rally auto op basis van een TT-01E (Datsun 240z) besteld, maar vanuit China een TA06 (Mercedes SLS) model/chassis gekregen. Op zich niet erg, want het ging me om het bouwen en de TA06 is duurder/beter.
Alleen zie ik door de bomen het bos niet meer qua motor setups.
Ik had een waterdichte (ik dacht aan rally) 3000kv 21T motor, maar is dit voor een toerwagen wel geschikt?
Voor on-Road heb ik begrepen dat een hoger KV getal beter is. Al die T notaties bij brushless motoren zeggen me helemaal niets (ik bouw normaal vliegtuigen)
Nu zal ik tijdens de vakantie deze week de 21T 3000kv motor gebruiken zodat ik en mijn dochter wat hebben om mee te rijden, maar bij terugkomst wil ik er een geschiktere (sensored) motor/regelaar inbouwen. (En de waterdichte in een XV-01 rally chassis/model zetten voor mezelf). Tenzij iemand mij kan vertellen dat deze 21T motor goed genoeg is.

Ik had deze motor op het oog: 10.5T 3730Kv
Is dat beter geschikt? We willen geen EuroGT wedstrijden meerijden oid, maar gewoon voor spek en bonen als vader en dochter samen rondjes over de baan doen in het weekend, maar wel mee kunnen komen. Evt als ik goed genoeg ben/word wil ik in stock classes meerijden in wedstrijden. Ik heb al bij tamiyacup.nl geprobeerd te kijken voor de EuroTW setups, maar de downloads werken niet.

Bij de kit zit een 23 tand pinion tandwiel wat 6.41:1 verhouding geeft. Hoe weet ik of dat geschikt is (voor de motor/regelaar die ik heb of die ik aanschaf)? ik ga er vanuit dat die voor de standaard brushed Tamiya motor is bedacht.
 
Laatst bewerkt:
Ha Justin,

3000+KV is al behoorlijk rap in een TA06. wellicht eerst maar eens met de stock motor rijden, op een circuit rijden is heel anders dan op een parkeerplaats!
en dan op het betreffende circuit eens met de andere rijders bespreken wat zij voor motoren gebruiken.

Indien je stock wedstrijden wilt gaan rijden zul je bij de betreffende club moeten navragen welke motoren ze toelaten.
Meestal zullen die tussen de 13,5 en 17,5 turns zitten.
Waarbij je de tandwielverhoudingen aan mag passen.

tamiya cup regelement:
Motor
54252 Tamiya brushless 16T (Sensorloos)
906121 Carson shooter sport BL 16T (Sensorloos)
906165(M) Carson waterproof set BL 16T (M = losse motor) (Sensorloos)
54612 Tamiya 15,5t brushless motor met sensor
Opm: Er zit een verschil in specificaties tussen de sensorloze 16T en 15,5T motor
De 15,5T maakt ongeveer 2000 toeren minder dan de 16T. Om dit te compenseren is er een afwijkende tandwiel verhouding voor de 15,5T vastgesteld. (Zie Tandwielverhouding)

Regelaar
Vrij
 
Super bedankt voor het antwoord, ik zal de 3000kv motor die ik al heb liggen dan gebruiken (met throttle begrenzing op de zender) en bij de lokale club informeren wat voor een motor ze toestaan voordat ik wat anders in ga bouwen.

Als er bij de TA06 net als bij de TT-01 een brushed motor/regelaar bij had gezeten had ik die wel gebruikt voor het begin, maar helaas ik mag het zelf uitzoeken (in de handleiding staat zelfs geen suggestie naar tamiya's eigen motoren).
 
Laatst bewerkt door een moderator:
ah, er zit geen regelaar en motor bij de ta06.
Een goedkoop alternatief en minder powerfull dan een 3000kv set is de Carson Cup machine, met een brushed regelaar.
De Cupmachine kost rond de 10 euro.. en een brushed regelaar is voor een tientje of 2 ook te vinden..
De meeste clubs laten deze motor ook toe als 'stock' klasse motor vanwege de lage instap kosten (wij bij ERCE althans wel;)
 
Back
Top