Pilot Supra Fly 25

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door KrisG, 3 dec 2015.

  1. KrisG

    KrisG

    Lid geworden:
    1 mei 2007
    Berichten:
    84
    Locatie:
    Izegem / België
    Ik ben een geweldige fan van Hanno Prettners ontwerpen, misschien een beetje nostalgie. Maar ze vliegen wel heerlijk, in een "ouderwetse" maar wel vloeiende stijl. Heerlijke dingen.

    Een tijd geleden kon ik een oude Pilot Supra Fly 25 op de kop tikken. Ik kocht hem voor de prijs van het plan, maar kreeg er het versleten vliegtuig bij, mooie deal dus. De romp heb ik netjes uit elkaar gehaald, om ervan over te houden wat bruikbaar was. Dit is wat overbleef ( niet veel dus :) ) :

    [​IMG]

    De vleugel is best nog wel bruikbaar, vind ik. Die laat ik op zolder zolang het kan. Nieuwe bespanning erop en hij is weer bruikbaar.

    Motorisatie wordt een Webra .32 die ik heb, gebruikt maar als nieuw. Dat zou power op overschot moeten geven.

    Kris
     
  2. Stevo

    Stevo Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 jan 2004
    Berichten:
    6.175
    Locatie:
    Brugge-België
    Nostalgie o nostalgie, gaan we even volgen
     
  3. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.653
    Locatie:
    Oordegem
  4. KrisG

    KrisG

    Lid geworden:
    1 mei 2007
    Berichten:
    84
    Locatie:
    Izegem / België
    Hei Dries en Stevo,

    Van nostalgie gesproken : als Prettner fan heb ik zelfs nog een nagelnieuwe Röga Dalotel 150 bouwdoos liggen, ongebouwd. Als ik me niet vergis, hangt het oorspronkelijke prijsstickertje er nog op ... 18.000 BF ( 450 €). Mooi is ie wel, en heerlijk vliegen doet ie zeker. Daar heb ik nog een Webra 61 Champion ( new in box) voor liggen ook, en Robart mechanische retracts. Dat zou een super combo moeten zijn.

    Als ik ooit een 2 minuten tijd heb ( ze hebben er een liedje van gemaakt) ...

    Binnenkort foto's van de staartvlakken die ondertussen nieuw gebouwd zijn, met wat veranderingen om lichter te maken dan origineel.

    Kris
     
  5. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.585
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Sow? Mauwj hoor?! Een Hanno Prett'npakket :)
    Heb wel wat met 'restauraties', hoewel, nieuwbouw is vaak sneller. Ja, uit ervaring! Helaas :rolleyes:
    Ga nauwlettend mee lezen...
    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 4 dec 2015
  6. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.653
    Locatie:
    Oordegem
    Woaw, 18000 frank was toen een bom geld. Ik verkreeg de mijne voor 30 euro ;-). Veel succes met de supra fly!
     
  7. KrisG

    KrisG

    Lid geworden:
    1 mei 2007
    Berichten:
    84
    Locatie:
    Izegem / België
    Dag Dries,

    @ Dries : Röga Dalotel 150 kit : 18.000 Bfr heb ik er niet voor gegeven, het was in een uitverkoop. Maar nieuw in box heeft ie me meer gekost dan die 30 €. Je hebt een koopje gedaan.

    Ondertussen een foto van het stab :

    [​IMG]20151202_181150

    Ik heb de achterste ligger wat smaller gemaakt dan voorzien is op het plan, en een ligger ertegen gelijmd in het midden ( afgeschuind om geen plotse overgang te hebben). Het zou wat grammen moeten schelen, en die zijn belangrijk in de staart.

    Het plan toont een stukje dennehout om de 2 hoogteroeren te verbinden. Zo zal ik het ook doen ( Ik weet het, niet ideaal, maar dit is geen grote Multi ook). Het stukje den krijgt wel ook een afschuining om die scherpe hoek te vermijden. Misschien zit het in het koppie, maar het lijkt me gewoon sterker.
     
  8. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.732
    Locatie:
    Onbekend
    Uniek model de Supra Fly van Hanno Prettner !
    En inderdaad de modellen die hij ontworpen heeft vliegen allemaal geweldig. Zelf heb ik enkele jaren terug een Curare gebouwd. Vliegt echt geweldig, ieder seizoen vlieg ik er met veel plezier mee.

    Een uniek man die samen met zijn vader heel veel heeft bijgedragen aan de modelbouw en de architect is van het huidige f3a programma.
    Hanno Prettner vliegt nog steeds, Echter, alleen nog voor zijn plezier.

    Ga dit draadje met belangstelling volgen !

    Succes met bouwen.

    Arnoud.
     
  9. KrisG

    KrisG

    Lid geworden:
    1 mei 2007
    Berichten:
    84
    Locatie:
    Izegem / België
    Dag Arnoud, bedankt voor de interesse en de morele ondersteuning. Ik ben blij dat een "old school F3A fanaat" als jij dit in het oog houdt.

    Op de tekening is de rompzijkant balsa van 2 mm, met een versterking in triplex van 3 mm die over het eerste deel loopt, van motorschot tot even na de vleugelwortel. Bij gebrek aan goede en lichte triplex zal ik een laagje van 1 mm balsa dwars op de rompzijkant lamineren, en dan nog eens 2 mm daarbovenop met de richting van het hout in de lengte. Zo'n "balsa-triplex" is in mijn ervaring heel sterk en licht. Hier zie je wat ik bedoel met wat de tekening zegt :

    [​IMG]20151204_091852

    en met in het oranje de originele triplex versterking :

    [​IMG]20151204_091852-met aanduiding

    Straks beelden van het lamineren.

    Het is wel kritisch dat de romp boven de vleugel sterk genoeg is : er is maar heel weinig hoogte over eens je de vleugel wegdenkt, en die cockpitkap maakt het uiteraard niet sterker.
     
  10. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.732
    Locatie:
    Onbekend
    Dag Kris,

    De bouwwijze op jouw tekening was de standaard bouwwijze van Pilot. Zelf heb ik lange tijd terug een ander model van Pilot gebouwd met exakt dezelfde constructie. Deze is inderdaad licht, sterk en doordacht.
    Hier in NL wordt er bij de Gamma "hobbytriplex" verkocht dat heel licht is. Je kunt er prima dit soort delen van maken. Alleen hoor ik geluiden dat de Gamma dit niet overal meer heeft. Het "normale: 3mm berken triplex is inderdaad vrij zwaar.
    De constructie die jij kiest moet volgens mij goed genoeg zijn en is licht. Een laag gewicht is het toverwoord voor goed vliegende f3a modellen.

    Grt,

    Arnoud.
     
  11. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.585
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Haal je bij de Gamma dat hobby triplex, houdt het dan tegen het licht.
    Je ziet zo of er geen open slots in het hout verborgen zitten!
    Pilot gebrukt een 3 laags triplex. Heb een PT-19 van ze. Compact kistje. Had best lichter gekunt. Maar het vliegt goed.
    Ik weet niet of te licht bouwen altijd goed is. Massa heeft ook zo z'n functie.
    Voor e-aandrijvingen hoeft de constructie niet de trillingen van een brandstofmotor te incasseren. Kan je met een lichtere bouw toe, wat dan weer compenseert met het gewicht aan accu's.

    Je kan zo een triplex geraamte ook steevast uitboren (met een centrerende houtboor).
    Gedulds-klusje. Maar je behoud behoorlijk stijfheid, gelijk een dorpel-membraan in een auto, scheelt zo weer aan massa.

    Dit soort effecten... het houtwerk onder het cabinekapje is 3 mm vliegtuigtriplex, een multilayer opgebouwde 'triplex'... licht en stijf, een onderdeel dat te voren zo slap was als wat...
    In de romp heb ik meerdere onderdeeltjes vervangen door dit soortige oplossingen

    DSC_2082-LR.jpg

    DSC_2070-LR.jpg

    Ik ga weer rustig verder meelezen met je ontwikkelingen...

    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 4 dec 2015
  12. KrisG

    KrisG

    Lid geworden:
    1 mei 2007
    Berichten:
    84
    Locatie:
    Izegem / België
    Hai Arnoud,

    Ik deel helemaal je mening dat licht = goed. Ietsje zwaarder kan misschien alleen een voordeel zijn wanneer het wat turbulenter is.

    Ik had dus eerst het 1 mm plankje dwars op de 2 mm buitenkant gelamineerd. Op de foto is dat al in orde :

    [​IMG]

    Ik gebruik PU lijm, die ik extreem dun aanbreng ( schrapen met een credit card), maar ik bevochtig heel ( héél) erg licht met water uit een verstuiver het oppervlak dat verlijmd zal worden, omdat PU reageert op vocht. Na het dwarse plankje nog een 2 mm plankje erbovenop met de nerven in de lengte, en dan weer onder de bankschroeven om alles goed te persen :

    [​IMG]
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  13. KrisG

    KrisG

    Lid geworden:
    1 mei 2007
    Berichten:
    84
    Locatie:
    Izegem / België
    Ondertussen is het kielvlak en het richtingsroer ook al gemaakt, op het in vorm schuren na, natuurlijk. Ook hier wat veranderingen tov de tekening : het kielvlak is op de tekening een volle plank, en ik heb er een vakwerkje van gemaakt ( met een ietwat harder/sterker verticaal latje dat ik verder door laat lopen naar beneden dan op de tekening.

    [​IMG]20151202_181215 by KrisLGeldof, on Flickr
     
  14. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.732
    Locatie:
    Onbekend
    Hai Kris,

    Je gaat hard met bouwen ! Je hebt veel ervaring, dat is duidelijk.
    Het gewicht is ,zoals je waarschijnlijk zelf wel weet, het meest bepalend voor het vliegen van de vertikale figuren. (Looping / Vierkant / Cubaanse acht etc.) Heb je een zware kist dan is het lastig / onmogelijk om deze figuren te vliegen. Vlieg je alleen rondjes dan is het gewicht van minder belang.

    Zelf heb ik ook nog iets bijzonders van Hanno Prettner : Een OS 61 RF Hanno special motor met het bijbehorende uitlaatsysteem.
    Ik heb reeds een kist uitgezocht in de line-up van de Curare en Mach-1 : Een Aurora 60, ontworpen door de japanner Giiche Naruke. Een mooi ontwerp en ,naar ik gelezen heb vliegt deze kist als een droom. De tekening heb ik reeds gedowmload en geprint. Wanneer ik de kist ga bouwen weet ik nog niet. Eerst maar eens bepalen wat ik nodig heb aan hout etc.
    Als ik deze kist ga bouwen zal ik er ook een verslag van maken.

    Ik ben benieuwd hoe je de Supra Fly verder bouwt en afwerkt !

    Succes en Grt,

    Arnoud.
     
  15. Stevo

    Stevo Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 jan 2004
    Berichten:
    6.175
    Locatie:
    Brugge-België
    Nog eentje om naar uit te kijken :)
     
  16. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.653
    Locatie:
    Oordegem
    Een aurora is zowat het mooiste toestel uit die jaren. Heb de tekening al veel zitten bekijken maar zie me er echt nog niet aan te beginnen. Veel te weinig skills...
     
  17. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.732
    Locatie:
    Onbekend
    Hai Dries,

    Een Aurora vliegt niet moeilijker dan de modellen waar jij mee vliegt. (Ik kijk even in het lijstje dat onderaan jouw berichten staat)
    Het model is uit een ander tijdperk, dat is het enige verschil. De topsnelheid zal iets hoger liggen, maar daar is de gashendel voor.

    De bouwwijze is volledig houtbouw, met een bellypan van glas / kun je ook van balsa maken weinig spannends dus. Wel veel werk, alles uitsnijden / zagen.

    Grt,

    Arnoud.
     
  18. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.653
    Locatie:
    Oordegem
    Ik had het niet over het vliegen hoor, ik had het over het bouwen ;-)
    Het vliegen wordt op een zeker moment gemakkelijker met dergelijke kisten. Die vliegen allemaal zeer goed, zolang je stuurt.
    Heb hier wel nog een mooie kit liggen van een Aviomodelli Kosmo van Benito Bertolani. Ook in de categorie "bloedmooi". Maar terug naar de supra (sorry Kris dat we je draadje vervuilen)

    De Supra wordt trouwens mooi
    Er stond ook trouwens eentje bij Aerobertics te koop had ik gezien maar die is ondertussen weg.
     
  19. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.585
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Kan me niet voorstellen Dries. Die kisten zijn in doorsnee niet moeilijker dan andere.
    Zijn wedstrijdkisten en die moet je redelijk vlot kunnen bouwen... nu gaat dat in het hoofd altijd sneller dan in de praktijk... bij mij althans.
    Meeste tijd zal wel in het afwerken gaan zitten. Wat dat moet altijd flashy... als ik in m'n oude RCM tijdschriftjes tuur...

    Mijn droom is nog een keer de Eyeball te bouwen (Art Schroeder) een eigenzinnig model. Heb van hem een originele kopie tekening weten te bemachtigen... Die is echter zo groot dat ie niet onder de de reproscanners past... me ooit een Svensonkit kit uit Portugal, me in een waan van onoplettendheid de neus is voorbijgegaan... nu in België vertoeft. En zo droom je verder met alle plannen...


    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 5 dec 2015
  20. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.823
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Ik had de nerf van het onderse balkje in lengterichting laten lopen..
    Voor je balsa triplex, als je als tussenlaag het lichtste 2mm balsa neemt wat je kan vinden, ben je nog sterker, en lichter.
    Vóór het verlijmen het balsa één laagje spanlak geven zorgt dat er nog minder lijm in het hout trekt.

    Ik blijf dit volgen, leuk draadje
    gr, Nico
     

Deel Deze Pagina