Ik heb nog niet met de 5" gevlogen, maar in principe zouden deze 2quads geen verschil maken om dat de armen 5" en 6" zijn die met 6" vliegt wel lekker rustig op 4s
Mijn ZMR250 is na veel lezen, bouwen, slopen en weer opbouwen eindelijk vlieg klaar. Ik heb vandaag voor het eerst gevlogen (lees: de afstandsbediening getoucheerd ) en loop tegen een klein probleem aan; als ik naar links stuur, gaat hij naar rechts en vice versa. Als ik dit heb opgelost zal ik een filmpje maken van de eerste echte vlucht!
Even checken of je yaw of roll niet fout staan. Denk dat je even 1 van die twee op je zender om moet draaien als in , stick naar links is niet maximaal signaal maar minimaal.
Ik kom uit de autohoek, dus misschien is dit te simpel gedacht, maar kun je dat niet oplossen door het kanaal op de zender te reversen?
Thx voor de tip! links is weer links en rechts is weer rechts . Toch blijf ik ruziën met mijn quad. Ik heb namelijk de naze32 een kwart slag gedraaid en naar mijn weten netjes aangegeven in cleanflight. Zowel in de CLI met 'SET ALIGN_BOARD_YAW=90' en in het configuratie menu door aan te geven dat de Yaw adjustment 90 deg is. Toch vertikt de quadcopter om dit van mij aan te nemen. Het valt me wel op dat hij heel lang blijft rebooten zonder te melden of dit is gelukt. Ik blijf nog even proberen, maar anders draai ik het bordje weer zodat de pijl rechtdoor wijst.
Slaat u de wijziging wel op, onderaan de pagina? Bruce van RCModelreviews liet zien dat die knop niet erg duidelijk aangegeven stond.
Ik sla de wijzigingen inderdaad netjes op. Ik heb echter ontdekt dat het probleem waarschijnlijk niets met de yaw angle te maken had. Ik heb het bordje voor het gemak even met de pijl naar voren geplaatst, maar ook dan blijven de verkeerde motoren draaien. Links, rechts, vooruit etc. pakt hij wel allemaal. Het lijkt dus alsof de quadcopter een bepaalde kant (linker zijde) als voorkant beschouwd, onafhankelijk van hoe de Naze32 gedraaid is. Heeft iemand hier al eens ervaring gehad met dit probleem?
Dat klinkt eerder als een defecte Naze Teun. Binnen een paar tellen moet de FC rebooten en het lijkt uit je beschrijvingen die je geeft over het vreemde gedrag van de motoren dat de accelerometer op het bord defect is. Als je iemand in de buurt kent die ook vliegt kan je misschien zijn Naze even lenen om te checken of die het wel gewoon doet op je frame. Weet je ook zeker dat het 90 graden is en geen 270 graden? Ik heb hem ook een kwartslag gedraaid en moet hem op 270 zetten.
bedankt voor de tip! Ik ken jammer genoeg niemand in de buurt, maar zal even rondkijken op het forum of er iemand is. ik weet vrij zeker dat het 90 graden (de pijl wijst naar rechts)
Ik denk dat je even wat duidelijkheid moet scheppen voor jezelf. In de configurator kun je direct zien of de naze goed georiënteerd is (daar hoeven geen motoren voor te draaien). De quad op je scherm (op het 2de tabblad dacht ik?) moet net zo bewegen als jij de quad in het echt beweegt. Als dat klopt is je alignment van de naze goed. Als er verkeerde motoren gaan draaien ligt dat aan iets anders. Mogelijk heb je de motoren in de verkeerde volgorde op de naze aangesloten. Controleer dat. Controleer ook of je de kanalen van je ontvanger correct zijn aangesloten op de naze.
Als ik de yaw rate aanpas naar 90 graden ( pijl wijst naar rechts ), dan volgt de quad op het scherm netjes de bewegingen van de quadcopter. de simulatie klopt dus gewoon. Als ik nu de quadcopter test reageert deze niet op de orientatie van de naze32. Dus onafhankelijk van hoe de pijl wijst, gaan altijd de zelfde motoren draaien voor vooruit etc. De motoren draaien allemaal de goede kant op. Reageren verder netjes op de signalen van de zender, dus ik zou niet weten wat het probleem kan zijn.
Mooi, niks meer aan doen dus. In cleanflightconfigurator kun je in de motortab de motoren testen. Verwijder de props en sluit een lipo aan (zender ben je niet nodig). Vink het "Check" vakje aan en nu kun je met de schuifjes de verschillende motoren laten draaien. Controleer of motor 1, 2, 3 en 4 kloppen met de Motorlayout die daar staat aangegeven.
Ik heb alle motoren in de motortag getest. Ik heb ook de ESC's gekalibreerd, zodat de motoren tegelijk starten etc. Toch blijft het probleem bestaan dat de motoren niet reageren op de oriëntatie van de quadcopter.
Snap t echt niet. Als je je zender settings controleert in cleanflight is rechts dan wel rechts en vooruit wel vooruit? Lijkt mij alsof je gewoon je zendersettings / kanaalvolgorde verkeerd hebt staan. Je zender is bv RETA en je hebt m in cleanflight op TEAR staat of iets dergelijks.
Als dat klopt en je bent er 100% zeker van dat de motoren in de juiste volgorde zijn aangesloten op de naze (dus dat motor 1 ook daadwerkelijk de motor 1 rechts/achter is, enz). Dan reageren de motoren waarschijnlijk correct. Ik denk dat de motoren niet juist reageren op de commando's vanaf jouw zender. klopt dat? Dus gaan de juiste motoren versnellen als gevolg van de verschillende stickinputs? Als dat niet het geval is denk ik dat het iets is wat Japie.G ook zegt. In de cleanflightconfigutrator Receiver Tab kun je controleren of de de kanaal volgorde klopt en of er nog een kanaal gereversed moet worden. Als je beide sticks naar rechts en naar boven duwt moeten alle balken op +/- 2000 staan.
Heren het is gelukt! Cleanflight stond ingesteld op AETR, maar mijn zender stond op EATR. Bedankt voor de hulp!
In verband met het aldoor slechte weer heb ik nog weinig kunnen vliegen. Vandaag had ik echter de beschikking over een grote zaal en kon ik even met de quad spelen; WOOW , super gaaf! Ik heb een beetje geëxperimenteerd met de verschillende modus (angle, horizon, acro). Ik ga binnenkort ook een FPV setje bestellen, want dat kan nu natuurlijk niet meer achter blijven. Nogmaals dank ik u allen voor de hulp.