Hallo, Ik heb een Kds 450 gekocht en het afstellen gaat redelijk, maar de laaste stukjes lukt mij net niet, Is er iemand uit (midden) Limburg die samen met mij de heli kan en wil afstellen. In de winter maanden is het natuurlijk gezelliger om met z'n twee te sleutelen aan een heli. Dus laat even weten of je hier zin hebt en tijd natuurlijk. Groetjes
Hoi hoi. Wat jammer dat zoals jij zegt het laatste stukje niet wilt. Ik begrijp daaruit dat het dan gaat om met name het correct afstellen van jouw KDS450 helikopter? Heb je inmiddels toevallig ook al de nodige You Tube filmpjes bekeken omtrend het correct en hoe af te stellen van een RC Helikopter? Dat scheelt vaak al heel veel. Ik weet zo even niet in hoe verre jouw vliegervaring reikt met Helikopters, maar indien jij nog een totaal beginnend piloot bent, dan is enige vorm van iemand die samen met jou de Helikopter kan afstellen en invliegen wel een must hoor. Hoop dat je iemand in de nabije omgeving kunt vinden die deze geweldige hobby met jou wil delen. Het helikopter vliegen is 1 van de lastigste dingen om te leren, maar ook wel een hele mooie en plesante uitdaging. Helaas woon jij net even te ver weg in mijn geval, en heb jij het seizoen ook niet echt meezitten. In de herst vaak regen en veel wind. Geen ideale vliegcondities om te leren helikopter vliegen, maar zodra het richting maart gaat wordt het veel leuker. Wij vliegen hier in Gelderland zelf met een man of 8 als wildvliegclubje die ook veel met helikopters vliegen. Dikke pret en we leren veel van elkaar. Succes met je helikopter en ik hoop dat je het voor elkaar krijgt. Vr Gr Erwin
Erwin heeft helemaal gelijk, met wat hulp krijg je snel dat "aha-effect" en ook wat filmpjes bekijken is niet verkeerd, ... in jou eentje zou het heel moeilijk zijn, gigantisch hobby trouwens , groetjes, Uwe
Mocht je niemand kunnen vinden dan is het alleen ook vast wel te doen hoor, zelf ook gedaan met wat vallen en opstaan ofwel crashen en repareren Op: http://helifreak.com/showthread.php?t=41692 kun je misschien wel alles vinden mbt bouwen en afstellen. Je moet je registreren om te downloaden maar is verder ook wel een groot en interessant forum vind ik. Verder als oefeningen bv: Een sim kan ook erg handig zijn maar gebruik dat als hulpmiddel en reken er niet teveel op dat alles wat lukt in de sim in het echt ook goed gaat, althans dat is mijn ervaring, maar het kan toch helpen om er mee te oefenen. Een oude versie van heli-x is gratis te downloaden en gebruiken en met een usb adapter voor je zender kun je in ieder geval beginnen: http://www.heli-x.info/cms/download-2/ De nieuwere kun je steeds maar even gebruiken, of dan kopen natuurlijk, idem voor een alternatief next: http://www.cgm-online.com/rc-heli-simulator/_download.html Er zijn er wel meer en op helifreak ook de nodige topics over: http://helifreak.com/forumdisplay.php?f=9
@Mennix kun specifiek benoemen wat je nu qua afstelling hebt gedaan en nog belangrijker, waar je blijft steken... Misschien kunnen wij je hier verder op weg helpen. Gr. Jeroen
Hallo jeroen. Het grooste probleem zit in de staart rotor, De heli blijft linksom draaien alleen als ik rechts tegenstuur dan kan ik de heli enigszins recht houden, als ik de ontvanger aan zet komen de heck roter blades netjes recht. En als ik met de zender stick beweeg gaan de blades ook links en rechts. Als ik de heli links beweeg gaan de blades rechts ook goed. Maar volgens mij bewegen de blades meer naar rechts dan naar links zodat de hoek aan passing minder wordt. En hierdoor minder vermogen om de heli rechts om te sturen. Ik kan eigelijk niet zo veel vinden hoe je de heckroter neer moet zetten. Ik heb het schuifstuk zo afgesteld dat deze net niet aanloopt links en rechts max uitslag. Voor de rest krijg ik het allemaal wel afgesteld, als iemand een tip kan geven hoe ik de tail blades moet afstellen zou ik hem dankbaar zijn. En het is idd een verslavende hobby om de heli goed te krijgen.o ja de heck blades draaien goed om Groetjes Erik
Hallo Erik, Heb je hier al eens gekeken: http://www.modelbouwforum.nl/threads/algemene-technische-kennis-faq.160372/#post-2545113 Hier staat héél wat uitleg over de werking en afstelling van de staart. Om kort te gaan, je moet ervoor zorgen dat de staart in neutrale stand (stick in het midden) al een zekere uitslag heeft. Hoeveel dit is hangt van vele factoren af en zal je moeten experimenteren. Een goed uitgangspunt is, zorg dat de slider in het midden staat, als de rudderstick ook in het midden staat. Dan moet je gaan hoveren en als de heli nog om z'n as draait, regel je de stuurstang bij. Zorg er wel voor dat de gyro in rate mode staat.
Hallo Bart, Dat is een leuke goede link ik heb hem eens goed gelezen. Ik ben het een en ander gaan uit proberen en dat heeft goed geholpen. Eerst het bladspoor opnieuw afgesteld liepen wat boven elkaar waardoor ik trillingen kreeg. Daarna heb ik de trottle settings hoger gezet van 0-25-50-70-80naar 0-40-65-85-90 pitch heb ik 23-60-80-90-100 gezet. Tevens heb ik de tail servo iets verzet zodat deze iets meer naar rechts staat gesteld. Met deze resultaten kan de heli weer rechts en rechts sturen Helaas zit het weer wat tegen en kan ik niet buiten proberen, maar het gevoel zegt dat de heli beter te controleren is.
tipje. op dit moment komt het er op neer dat je hoovert rond midstick? Aangezien je nog leert vliegen.. meestal doen alleen de schaalvliegers dit. wil je inverted gaan vliegen, kun je beter nu meteen aan de "3d" instelling wennen, dus 0 graden pitch op midstick.. maar, aangezien je dit al hebt, je hooverpunt zit normaal rond de 5 graden.. Probeer positief maximaal ongeveer 10 tot 12 graden pitch te houden. absoluut niet minder. Negatief, dit is een 450, heeft wel iets nodig. zeg -5 maximaal. uitgaande van een afstelling met +10 graden, heb je dan een totale bladverstelling van 15 graden. waarbij het midden officieel op 7,5 graad zit, - 5 graden (je negatief), en je houdt 2,5 graden over op midstick. stel je hem af met 12 graden positief, kom je automatisch al op 4,5 graden midstick. Hoef je eigenlijk je pitchcurve niet aan te passen. wel zul je waarschijnlijk je linkjes verder naar binnen moeten zetten, aangezien ene 3d heli is gewend aan -12 en +12, dus 24 graden bladverstelling. in mijn verhaal heb je 17. om je servo's uit te nutten, moeten die linkjes wat naar binnen op de servo. De verhouding gas/stand heli is al vrij lastig om goed te houden. Laat staan als je ook nog eens met de pitchcurve gaat rommelen. houdt het simpel.... Gascurve: dit is een electro heli... recht dat ding. een oplopende gascurve is ene recept voor een heen en weer slaande staart, en ene onhandelbare heli in hoover. immers, je geeft gas om op hoogte te komen, pitch gaat omhoog en motor gaat harder draaien. je moet een tikkie omlaag, je brengt je stick een tik omlaag. pitch gaat omlaag, maar ook je motortoerental, dus komt de heli dubbel zo hard omlaag. een cp heli moet met 1 toerental draaien, anders zijn ze niet gelukkig. regelaar nakijken, zorg dat de soft start aan staat. staat deze aan, kun je in de normal bv de volgende gascurve instellen: 0-70-70-70-70. stick onderin is nog steeds motor uit. optoeren doet hij rustig omdat dit via de soft start gebeurt. heb je stress, haal je de throttle hold om, dan gaat de motor ook uit. als het goed is ;-) je staart. je hebt je servo verzet. heb je ook je eindpunten aangepast? en op heading hold maakt het geen fluit uit hoe de staartbladen staan in de middenstand. gyro stuurt gewoon tot hij niets meer heeft. loopt de servo tussendoor tegen het frame, omdat je eindpunten verkeerd staan, sloop je de servo. En dat hij aan de ene kant meer uitslag heeft dan aan de andere klopt. heli wil zonder staart 1 kant op draaien.. dus moet hij die kant standaard al corrigeren, en nog overhouden voor het sturen.
Mennix, je kunt altijd op de vliegclub in Panningen langskomen om het een en ander na te lopen. Ik ben er meestal op zaterdag te vinden.
Hallo Sirof, Dat Zou Fijn Zijn, laat Maar weten wanneer je daarbent Dan kan ik eens langs komen. Groetjes Erik
Leren hooveren? Ik zie niet in wat er zo moeilijk is aan stofzuigen... Voor wie het niet geloven wil: "De Britse ingenieur Cockerell begon zijn eerste experimenten met een stofzuiger, een paar conservenblikjes en een weegschaal. Daarmee liet hij zien dat hij een flinke kracht kon uitoefenen op het oppervlak van de bovenkant van de weegschaal, simpelweg door een stofzuiger lucht te laten blazen in een open blikje dat hij omgekeerd vlak boven de weegschaal hield, zodanig dat er maar weinig lucht kon weglekken. Het bekendste merk stofzuigers in het Verenigd Koninkrijk was destijds het Amerikaanse Hoover. Toch hebben Cockerells eerste experimenten met een stofzuiger niets te maken met het begrip "Hover-craft". De naam komt van het Engelse werkwoord to hover dat "zweven" betekent." Van dit laatste is de nederlandse uitdrukking 'hoveren' afgeleid (met 1 'o') Met 'oo' sta je te stofzuigen met je heli.