Gezocht : handleiding OS MAX FS120 4takt motor, oudere versie

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door Wasp250, 14 nov 2015.

  1. Wasp250

    Wasp250

    Lid geworden:
    9 mei 2012
    Berichten:
    773
    Locatie:
    oss
    Sinds een paar weken in het bezit van een OS Max FS120 4takt surpass met pomp motor.

    Op zich een prima motor, is sterk zat voor de bedoelde kist hier, maar het is een lastige motor om die goed op zijn toeren af te stellen. Vooral in de lage toeren gedeelte, dus de stationaire loop.

    OS Max heeft verschillende versies van de fs120 motoren, maar ik heb een iets oudere versie, denk van een 3 tot 6 jaar oud, daar heb je nog een andere soort pomp op zitten en de stationaire naald zit ergens gemonteerd, alleen waar ??

    Zit deze in de gasschuif of zit deze onder op de carburateur, dus met een klein klepje die je kan verstellen?

    Ik heb al diverse handleidingen gezocht maar niet de juiste. Op de website van Os Max staan wel diverse maar volgens mij niet die ik zoek.

    Weet iemand hier welke handleiding en welke schroefjes/naalden ik moet hebben om de lage toeren goed te krijgen zodat deze motor niet constant uitvalt als die in de stationaire loop komt ?

    Anders heb ik een racemonster die lastig te landen is en moet ik remparachutes en vangnetjes gaan gebruiken op het veld :)
    20151101_135120.jpg
     
  2. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.813
    Locatie:
    Woerden
    Kijk eens naar DIT manual. Waarschijnlijk heb je deze motor en dan moet je kijken naar photo 2. De stationair afstelling gebeurt met de Mixture control screw.
     
  3. Wasp250

    Wasp250

    Lid geworden:
    9 mei 2012
    Berichten:
    773
    Locatie:
    oss
    Mag ik heel vriendelijk bedanken voor deze manual. Hier komen we een heel eind verder. :friends::friends::friends::friends::friends:
     
  4. Wasp250

    Wasp250

    Lid geworden:
    9 mei 2012
    Berichten:
    773
    Locatie:
    oss
    Mag ik heel vriendelijk bedanken voor deze manual. Hier komen we een heel eind verder. :friends::friends::friends::friends::friends:
     
  5. Ger Kovacs

    Ger Kovacs Guest

    Hoi Wasp.

    Ik hoop voor jouw dat het je lukt om de pumped versie van de OS 1.20 FS goed afgesteld te krijgen.
    Mij is het niet gelukt......... alles met deze motor uitgeprobeerd maar niet mooi lopend kunnen krijgen met de pomp.
    Toen een 'gewone' standaard carburateur gemonteerd zonder de pomp en het machientje liep als een zonnetje, jaaaaaren.

    Succes.
     
  6. Wasp250

    Wasp250

    Lid geworden:
    9 mei 2012
    Berichten:
    773
    Locatie:
    oss
    Beste Ger,

    Het is inderdaad gelukt om de motor goed te krijgen. Dankzij de manual die ik gevonden heb is dat in orde gekomen.
    Ik moest nog wel 2 slangetjes om wisselen om de toevoer goed te krijgen. Bij het proef draaien zonder de motorkap loopt de motor perfect. Met de kap erop krijgt de motor toch nog iets te weinig lucht, dus daar moet ik nog naar kijken.

    Misschien dat ook een kleine gloei-automaatje het een en ander oplost, maar het komt goed.

    Bedankt voor de tip
     
  7. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.584
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Hmmm... tijdens het vliegen? Of direct al op de grond.
    In de lucht, de vlucht... dan is de doorstroming niet goed, heb je rare wervelingen.
    Zorg sowieso dat de motor goed gekoeld blijft. Voldoende rote van de instroom...nog veel belangrijker de uitstroom.
    Gr Bas
     
  8. Ger Kovacs

    Ger Kovacs Guest

    Wasp.

    Je krijgt de motor wel 'ongeveer' goed afgesteld echter zodra de weersomstandigheden al anders dan op een andere afstel dag ben je weer aan het stellen.
    En dit niet goed genoeg voor mij, het moet gewoon perfect lopen en anders wordt er niet mee gevlogen.
    Het gaat me absoluut niet om een deadstick landing 'boeit mij totaal niet' maar ik erger me er gewoon aan als een motor staat te zweven op z'n midden toerental en niet mooi idle loopt.
    Is een vervelende eigenschap, weet ik wel.

    Succes.
     
  9. Wasp250

    Wasp250

    Lid geworden:
    9 mei 2012
    Berichten:
    773
    Locatie:
    oss
    Bas,

    Dit fenomeen doet zich gelijk al voor op de grond. Vermoedelijk zit er meer iets niet goed. Ik ga in ieder geval vanmiddag nog eens kijken wat de motor doet zonder de kap erop. Dan weet ik gelijk wat ik moet aanpassen.

    Ger,
    Die instelling heb ik ook, het moet 200 % in orde zijn, anders zie ik dit toestel al bij de eerste vlucht al in stukken gaan, en dat wil ik niet, aangezien het een klassieker is en een toestel is die van een overleden clublid is geweest, dus er zitten veel memories aan vast. Maar deze motoren staan er om bekend dat ze nogal lastig af te stellen zijn, omdat ze van een pompje zijn voorzien.
    20151115_125522.jpg 20151115_131818.jpg
     
  10. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.973
    Locatie:
    Zeewolde
    Ik heb hier dezelfde ervaring als Ger met zo`n gepompte FS120 gehad.

    Zat op een Cessna 337 Skymaster voorop met een FS 91èr achterop, heb in het begin meer op de achtermotor gevlogen dan op de voor motor.
    Later een Saito voorop gezet en dat liep veel beter.

    Ook nog een ongepompte versie gehad en daar had ik minder problemen mee.


    En dead sticks zijn ook wel eens nuttig ;-)

    Grt en succes,
    Berto.
     
  11. Wasp250

    Wasp250

    Lid geworden:
    9 mei 2012
    Berichten:
    773
    Locatie:
    oss
    Ik zal vanmiddag in de motorkap een extra lucht toevoer maken, wellicht is een rond gaatje precies boven de carburateur al voldoende, en anders maken we een soort luchthappertje die je ook wel eens op de motorkap van een auto ziet zitten. Door middel van de luchtstroom van de prop kan daar eventueel meer lucht naar toe worden gestuurd.

    Cosmetisch gezien is het geen gezicht, want het blijft een schaal model, maar je moet toch ergens een oplossing voor zien te vinden.
     
  12. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.729
    Locatie:
    Onbekend
    De motorkap heeft voldoende openingen voor koellucht. Een viertakt moet je simpelweg niet te lang op de grond laten draaien, anders word deze veel te heet en is heel lastig af te stellen.
    Afstellen en direkt vliegen !
    Indien het nodig is dat de motor langdurig afgesteld moet worden voor een juiste loop, laat de motor dan een paar minuten draaien op de grond en laat hem daarna afkoelen. Na het afkoelen verder gaan met afstellen.

    Zelf heb ik modellen waarbij alleen het kleppendeksel uit de kap steekt met slechts een kleine opening voor koellucht. Nooit problemen mee gehad.

    Succes met de Cessna !

    Mvrgrt,

    Arnoud.
     
  13. Wasp250

    Wasp250

    Lid geworden:
    9 mei 2012
    Berichten:
    773
    Locatie:
    oss
    Arnoud,

    Bij nadere inspectie aan de brandstof slangen en toe en af voer, bleek dat vooral de toevoer slang vanuit de tank wordt geknepen. Met andere woorden, de pomp die deze motor heeft trekt er meer aan dat de klunk in de tank aan kan.

    Voor zover het mogelijk is en was, heb ik alle slangen en de klunk en ook de tank vervangen, en alle knikjes en vreemde bochtjes er uit kunnen halen.

    Als dit niet meer helpt, dan weet ik het niet. Ik vraag me af of deze motor ook zonder pomp kan werken, dus met andere woorden, kan ik de toevoer direct op de carburateur aan sluiten van uit de tank ?

    Wellicht moet er ook wat druk op de tank komen te staan, dus misschien met een andere uitlaat die de druk kan opbouwen naar de tank toe, iets wat je tegenwoordig veel vaker ziet.

    Eerst maar even zien of het met nieuwe slangen en tank de oplossing biedt.
     
  14. Ger Kovacs

    Ger Kovacs Guest

    De carburateur die er nu opzit is niet geschikt om zonder pomp te lopen, andere venturi karakteristiek, gewoon een standaard carburateurtje erop en het machientje is makkelijk en goed af te stellen, HK heeft de 1.20er carb in zijn assortiment, de ASP FS1.20 is precies hetzelfde.
    Tankdruk? de 1 zweert erbij maar de afstelling wordt dan kritischer, moi gebruik geen tankdruk en de afstelling is dan minder kritisch.
    Slangtjes? als er maar geen gaatje of scheurtje inzit richting de motor dan is zelfs het dunste siliconenslang nog goed genoeg.
    Zo'n 4 takt 20cc gebruikt volgas 30 a 35 cc per minuut.
    Goede prop erop, de 15X8 Sonic of APC.

    Succes.
     
  15. Wasp250

    Wasp250

    Lid geworden:
    9 mei 2012
    Berichten:
    773
    Locatie:
    oss
    Momenteel zit op de motor een MasterAirscrew 14x8 3blads prop gemonteerd. Ziet er netjes en mooi uit. Er zou eigenlijk nog een spinner op mogen, maar is niet direct nodig hoor.

    De komende dagen heb ik toch genoeg tijd om het een en ander aanpassen, ik houd jullie op de hoogte.
     
  16. XJR1300!

    XJR1300!

    Lid geworden:
    16 dec 2013
    Berichten:
    292
    Hoi.
    Ik lees nu nooit welke brandstof er gebruikt wordt.
    Daar dit toch het aller belangrijk is.
    Zonder de juiste brandstof is afstellen zeer moeilijk.
    Welke gebruik je.
    H.
     
  17. beemstra

    beemstra PH-SAM

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.625
    Locatie:
    VLAARDINGEN
    hoi
    Ik vlieg deze motor in mijn schaalkisten.
    Nooit geen gedoe mee,loopt zeer betrouwbaar.
    wel 20% nitro,5% wonderolie en15%klotz erin.absoluut geen gezeur mee.

    P.
     
  18. XJR1300!

    XJR1300!

    Lid geworden:
    16 dec 2013
    Berichten:
    292
    Ja klopt .
    Dat is de juiste mengverhouding .
    Maar dat lees ik nog niet van de gebruiker.
    Ben nu toch benieuwd welke brandstof er gebruikt wordt.
    H.
     
  19. beemstra

    beemstra PH-SAM

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.625
    Locatie:
    VLAARDINGEN
    ik ook wel....
     
  20. harry45

    harry45

    Lid geworden:
    2 mei 2016
    Berichten:
    2
    Locatie:
    vlaams-brabant
    20% nitro? Ik vlieg al enkele jaren met 0%, maar met een RCEXL ontsteking op m'n Piper Cub.
    18x6 schroef, super laag verbruik, en betrouwbaar over het hele toerenbereik...
     

Deel Deze Pagina