vragen over cabine opnieuw spuiten

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door manuel21, 25 aug 2015.

  1. manuel21

    manuel21

    Lid geworden:
    31 mrt 2015
    Berichten:
    22
    ik heb een scania staan hier bladeren op sommige kleine plekken de verf eraf, nu zit ik er aan te denken om hem helemaal aan te pakken, hoe kan ik dit het beste doen? bestaat er spul dat je de cabine er in legt en de verf er zo afkomt? welke stappen moet je doen om te spuiten dus vanaf ontvetten tot het eind? alvast bedankt mvg manuel
     
  2. marcelinets

    marcelinets Guest

    hoi manuel

    je kan paint killer gebruiken,

    mvg marceline
     
  3. marc 2

    marc 2

    Lid geworden:
    15 jul 2009
    Berichten:
    3.899
    Locatie:
    tussen breda en eindhoven
    de plekken waar de verf afkomt vlak schuren en de rest alleen dof schuren
     
  4. kupperfrits

    kupperfrits

    Lid geworden:
    1 feb 2010
    Berichten:
    27
    Allereerst zou ik verder testen hoe goed de verf gehecht heeft d.m.v. Een strook plakband erop te plakken en dan er weer af te trekken. Als de verf blijft zitten inderdaad plekjes gladschuren ( waarschijnlijk zul je de plekjes moeten opvullen met plamuur i.v.m. Hoogteverschil)
    Als de test niet goed uitvalt, probeer indien mogelijk eens met een luchtpistool of je verf eraf kunt blazen.
     
  5. Cor

    Cor In Memoriam

    Lid geworden:
    30 apr 2009
    Berichten:
    4.164
    Locatie:
    Heemskerk
    Gebruik altijd een goede primer als ondergrond. Zeker op een blanke cabine
    moet deze geschikt zijn voor kunststof.
    Zelf gebruik dan altijd Tamiya Fine Surface Primer.

    Altijd meerdere dunne lagen spuiten. Tussen de lagen even laten drogen.
    Met kunstharslak (autolak, Tamiya TS) gaat dat vrij snel. Een paar minuten.
    Meestal zijn 3 a 4 lagen voldoende.

    Probeer niet om een objekt in 1 keer dekkend te krijgen dan krijg je bijna zeker lopers (zakkers).
    Die moet je dan later na voldoende uitharden weer wegschuren.

    Met een kleurlak spuit ik er nooit een blanke laag op als eindlak. Een goede kleurlak
    heeft al glans van zichzelf. Tenzij de lak om welke reden dan ook enigszins mat
    opdroogt. Dan zou je het nog wat op kunnen halen met een blanke lak.

    Een andere reden om een kleurlak toch een blanke eindlaag te geven is als
    je water transfers hebt aangebracht. Die zijn erg krasgevoelig. Die bescherm je dan
    met een blanke lak.

    Spuit ik iets in een metallic lak dan eindig ik wel met een blanke laklaag.
    Zelfde als in de 1:1 autowereld.

    Met schuren op een dunne verflaag loop je al gauw het risico dat je weer op het plastic zit.
    Dan krijg je dus plekken met en zonder lak. En dat is het paard achter de wagen.

    Als je na de hoofdkleur nog een tweede kleur wilt aanbrengen zorg er dan voor dat de eerste lak volledig
    is uitgehard. Minimaal 1 dag (24 uur) op kamertemperatuur. Zelf wacht ik voor de zekerheid 2 dagen.

    Het afplakken voor de tweede kleur niet met schilderstape van de bouwmarkt doen. Dat zorgt voor
    een rafelige lijn na het verwijderen.
    Sellotape (plakband) is helemaal uit den boze. De kleefkracht is veels te groot.

    Gebruik een afplaktape dat er speciaal voor is gemaakt. De Tamiya Masking Tape is ideaal.
    In diverse breedtes te krijgen. Druk de verfkant met je nagel of ander voorwerp goed
    aan zodat de lak er niet onder kan kruipen.

    Na het afplakken met de Masking Tape kan je de rest van het model wel met schilderstape en kranten
    afdekken.

    Zorg er voor bij het spuiten van meerdere lakken dat ze van hetzelde merk en/of samenstelling zijn.
    Anders loop je het risico dat ze elkaar aanvreten.
     

Deel Deze Pagina