Sinds gisteren in het bezit van een OS Max .90 (15cc). Welliswaar een ouder type, maar qua motorisch is deze nog prima. Behoeft nog wel de nodige zorg in de toekomst, dus een paar seizoenen zal die nog wel mee gaan. Ik heb gisteren ontdekt dat de uitlaat bij de cylinder wat lekt, omdat er een oudere type uitlaat bochtje in zit, dan normaal er op hoor, daardoor lekt hij en produceert meer geluid dan normaal, boven de 80 DB, op mijn vliegclub is 80 DB de max norm. Ik zal nog foto's plaatsen van dit, maar de vraag is of er hier op het forum iemand in de omgeving van Oss handig is om dit probleem op te lossen. Helaas door privé dingen kan ik er niet voor betalen, wel misschien een wederdienst doen. Graag hoor ik van jullie
De uitlaatbocht is van staal, de cilinderkop aluminium. Dat is niet te lassen. De schroefverbinding tussen die 2 is prima af te dichten met vloeibare pakking. Maar als die schroefdraad dolgedraaid is zul je de cilinderkop moeten vervangen. Om echt geluid te reduceren kun je best een nieuw type 2kamer demper toepassen en de motor op rubbers monteren. Scheelt enorm in geluid.
dat zou mogelijk zijn. Ik ga eerst even kijken voor wat alternatieven, en daarna als dat niet werkt, dan inderdaad een andere demper en bocht bestellen. Ik houd jullie op de hoogte ervan
Nog even een kleine update betreffende de motor. Ik kreeg een tip van iemand op mijn vliegclub, om eens Gun Gum te gaan proberen. Wellicht zal er iemand zijn die van dit spul gehoord heeft, omdat het een soort pasta is die je op uitlaten van auto's en brommers kan smeren. Dit soort pasta is bestand tegen hoge temperaturen en zal zich voor een langere tijd stand kunnen houden. Ik wilde dit eens gaan proberen op de uitlaat van mijn OS.90 motor, en kijken wat het resultaat is. De bedoeling ervan is om de DB's naar beneden te krijgen, ik zit nu boven de 85 DB, en 78 DB lijkt me dan wel haalbaar. Of het gaat werken weet ik niet, maar ik vermoed dat ik een heel klein beetje nodig heb, om de uitlaat bij de cylinderkop dicht te krijgen. Welliswaar aan de buitenkant wat insmeren en dan laten uitharden. Zie foto van het materiaal. Ik ben overigens wel benieuwd of iemand wel dit eens geprobeerd heeft bij een RC motor om lekkages er mee te dichten.
Ken dit spul wel, maar is veel te dik om een kleine kier te dichten. Een uitlaatmontage pasta zal meer kans hebben om te werken. Vele merken verkopen dit, bijvoorbeeld: https://www.conrad.nl/nl/weyer-20150-uitlaat-montagepasta-150-g-889278.html Beide middelen harden door warmte pas goed uit. Succes Willem
Ja.... ik heb dit spul héél lang geleden geprobeerd, om een standaard uitlaatje van een Hirobo Shuttle af te dichten op de naad. Dat liep desastreus af: Het spul hardt pas uit bij bedrijfstemperatuur en zwelt dan enorm op, om een soort bros keramiek te vormen. Wat gebeurde er: de kit vormde aan de binnenkant een soort bel (zeg maar een snottebel, maar dan anders) en die brak af. Dat ging, als het stukje kurk in een scheidsrechtersfluitje een beetje door die demper tollen, en zo nu en dan kwam het voor het uitlaat-tuitje, en dan sloeg de motor af. Volkomen onvoorspelbaar en uitermate plotseling. Het heeft heel lang geduurd voor ik hier achter kwam(2 maanden of zo) omdat het zo plotseling gebeurde dat er geen tijd was om op het gemakje het verloop van de gebeurtenissen te ontleden. Meerdere keren om moeten autoroteren, een paar keer met schade. Persoonlijk: ik zou het niet gebruiken op dergelijke kleine systemen, voor hetzelfde geld krijg je een obstructie in het uitlaatgassenkanaal. Groet, Bert
Regel gewoon een stukje pakkingspapier, of als dat niet dik genoeg is, echt pakkingsmateriaal (een soort kurk) Even op maat snijden en je bent klaar.
Het is ondertussen al in orde gemaakt. Een clublid deed het eventjes voor een bakkie koffie. Motortje pruttelt lekker op 80 db . Nou nog de rest van het toestel opknappen en dan kan deze ook binnenkort vliegen. In ieder geval bedankt allemaal voor het mee denken.