Zuiger vast in motor niet op TDC

Beste mensen,

Afgelopen zondag tijdens het starten kwam mijn motor vast te zitten, in eerste instantie dacht ik dat hij op de TDC (bovenin de klemming) vast zat. We hebben de motor verwarmd en geprobeerd met een schroevedraaier de zuiger omlaag te krijgen (via het vliegwiel) maar dat lukte niet. Daarop een andere motor gepakt voor de wedstrijd en deze even apart gelegd.

Tijdens de pauze de motor uit elkaar geschroefd, geen beschadigingen aan krukas of drijfstang. Ook de koelkop eraf en de zuiger en bus zijn op het eerste oog onbeschadigd. Toch is er minimale beweging te krijgen in de bus (dus kan net een paar millimeter omhoog), ook niet voldoende om de bus met bijvoorbeeld schroevendraaiers de bus omhoog te wrikken.

Ik heb de motor aan diverse rijders laten zien en het vermoeden is daar dat een veertje om de piston pen op zijn plek te houden kapot is gegaan of eruit is geschoten en deze klem zit in een van de poorten van de bus.

Enige optie die mijns inziens nu rest is de zuiger door middel van bijvoorbeeld een stukje kunststof of hout omlaag te drukken met een bankschroef. Daarbij ben ik wel bang dat de zuiger en bus dit niet gaan overleven.

Mijn vraag:
- Heeft er iemand al een keer zoiets meegemaakt?
- Is er een trucje om de motor uit elkaar te krijgen?
- Wat is jou ervaring met een situatie zoals deze?

Vast bedankt voor de tips!
 
Het kan van alles zijn....

Als die op een middenpunt vast zit moet je (als de kop eraf is) door aan de krukas te draaien de bus omhoog kunnen duwen, kan je dat niet zit of de krukas vast of de bus is er al erger aan toe dan je hoopt.

Een stukje van de clip kan dat idd veroorzaken maar het kan ook een spijltje van de bus zijn die er tussenuit gebroken is of wat ook wel eens gebeurd: de hele bus doormidden.
 
Hij zit zo vast in de bus dat met een waterpomptang aan het vliegwiel niet werkte, sterker nog...het vliegwiel draaide (door op de krukas) maar de bus en zuiger daar kwam geen millimeter beweging in.
Ik zal van de week eerst het vliegwiel nog strakker vast zetten op de krukas en bovenstaande methode nogmaals proberen. Lukt dat niet dan denk ik dat de bankschroef mijn enige optie is.
 
Als de krukas wel kan bewegen op het beetje speling op de drijfstang is het geen lager, dan moet je er maar van uit gaan dat de set ergens klem zit en al (deels) beschadigd is.
 
Is die motor niet vastgelopen dan ? je zou nog kunnen proberen te tikken met een plastic hamer op de zijkanten van de cylinder in de hoop dat er iets terugschuift of wat dan ook.
 
Vastgelopen is ie inderdaad...vast zit ie zeker.
De vraag is ook hoe krijg ik de motor op een nette (of redelijk nette) manier uit elkaar om de schade te kunnen constateren.
 
Haha, je weet wat ze zeggen over motoren, eerst lopen ze heel hard en dan gaan ze kapot...
Hoop er vanmiddag even tijd voor te hebben om hem uit elkaar te krijgen.
 
Wat Rhelie zegt, als de pistonpen er uit gelopen is kun je proberen met tikken op de motor of de motor op een werkblad te tikken de pen weer terug te schuiven.
 
Knappe jongen als je door de inlaat kan kijken zonder een soort van inspectiecamera.

Door de uitlaatpoort kan je zien of de pen verschoven is en dan mogelijk in een poort hangt. Ook dan moet de zuiger enigzins kunnen bewegen.
 
Bedoelde eigenlijk dat de pen in een spoelpoort is gelopen. Via de inlaat is dat niet te zien nee.
Realiseer me nu dat jij dat ook bedoelt :)
 
Door de uitlaatpoort kan je zien of de pen verschoven is en dan mogelijk in een poort hangt. Ook dan moet de zuiger enigzins kunnen bewegen.

Kun je de pen zien door de uitlaatpoort dan? Meestal is bij een motor met achteruitlaat de zuiger aan die kant toch met een blind gat uitgerust, om lekkage van carter naar uitlaat te voorkomen?
(is een eerlijke vraag, ik heb er in het verleden nooit zo op gelet)
 
Het gat loopt door. De pen zit aan beide kanten met een clip opgesloten.
 
Back
Top