Dankjewel Hangover, ...
De olie, ja is natuurlijk een heel klein beetje het geheim van de smit, maar hier om de hoek zit de hoofdvestiging van Kroonoil, en die zijn altijd graag bereid om je met raad en daad bij te steen. Dus op het moment dat het inloopba(n)kje zijn voltooiing nadert ga ik daar even op de koffie.
Het toerental heeft op zeker invloed op de inlooptijd, net als de temperatuur waarop je het geheel reguleert. RacingDutch heeft daarover al wel de nodige ervaring met mij gedeeld. Mijn streven is te komen naar een vaste procedure qua RPM & temperatuur & tijd.
M.i. is het rendabel voor alle auto motoren, aangezien wij met grote regelmaat een nieuw blokje moeten laten inlopen en je dat gewoon veel tijd (en geld) scheelt op de baan. Denk aan banden, brandstof, maar ook je aandrijflijn, tandwielen, diffs, etc. Vliegtuig-, boot- en helimotoren worden geheel anders belast, niet interessant in deze.
Wij budgetteren bij onroad, zeg 2 nieuwe motoren per jaar. OK er zijn sommigen die bij elke race met een splinternieuwe rijden, maar dat vind ik persoonlijk niet zo nodig. Net als met banden en andere zaken ben in nogal zuinig en gooi niet graag dingen weg die best nog gebruikt kunnen worden. Aangezien ik bijvoorbeeld dit jaar in 2 klasses uit kom, betekent dat dat ik 4 motoren (heb) moet(en) inlopen. Heb er pas een hele leuke motor voor weinig bijgekocht om wat mee te experimenteren, dus kan best zijn dat ik die ook nog voor het eind van het seizoen zou willen inlopen. Dan zit ik voor mezelf op 5 stuks dit seizoen. Daarnaast hebben zich nog bepaalde collega rijders aangemeld.
Lagers vervangen komt slechts incidenteel voor. De laatste keer dat ik een lager heb vervangen was meer dan 2.1/2 jaar geleden, en daarvoor nog langer.
Ik ben het met je eens dat je best lang met motoren kan doen. Zo heb ik in het verleden 2 stuks RB C5 onroad motoren gehad, die hadden 50 resp. 55 liter gelopen op het moment dat ik ze verkocht en daarna nog de nodige liters. Wel is het zo dat na 10-15 liter de top er vanaf is bij een onroad motor, maar dat is alleen van belang als het op de laatste 0.1-0.2 sec per rondje aankomt, en bij de meeste RC rijders zit de winst dan in totaal andere zaken.