Zelfbouw motor inloopbankje

Hoe moet een drijfstang de krukas aandrijven als hij in het bovenste punt aan de drijfstang trekt in plaats van er op duwt? Hoe moet de verbrandingsdruk arbeid afgeven aan de krukas, als de verbrandingsdruk blijkbaar niet eens voldoende is om de zuiger even snel naar beneden te versnellen als dat de krukas draait?

Is heel simpel: als de versnellingskrachten veroorzaken dat de zuiger aan de drijfstang trekt, trekt aan de onderkant van die drijfstang de krukas.
Als de krukas de zuiger naar beneden moet trekken, dan drijft de krukas de zuiger aan in plaats van andersom.
Zo had ik het nog niet gezien..klinkt logisch.

En daarbij: de zuiger remt bovenin niet af van 50000 RPM naar nul, maar van een aantal meters per seconde naar nul.
Jij weet er wel veel van heh..;)
 
Hoe moet een drijfstang de krukas aandrijven als hij in het bovenste punt aan de drijfstang trekt in plaats van er op duwt? Hoe moet de verbrandingsdruk arbeid afgeven aan de krukas, als de verbrandingsdruk blijkbaar niet eens voldoende is om de zuiger even snel naar beneden te versnellen als dat de krukas draait?

Is heel simpel: als de versnellingskrachten veroorzaken dat de zuiger aan de drijfstang trekt, trekt aan de onderkant van die drijfstang de krukas.
Als de krukas de zuiger naar beneden moet trekken, dan drijft de krukas de zuiger aan in plaats van andersom.

Die situatie komt uitsluitend voor, als je op vol toeren draaiend het gas volledig afsluit waardoor de verbrandingsdruk (en deels de compressiedruk) wegvalt....
Dat een drijfstang altijd op trek stuk LIJKT te gaan, zegt weinig: het is zoals je zelf al zegt het zwakste punt, en onderdelen breken nu eenmaal nooit op het sterkste punt, ongeacht de werkelijke oorzaak
Groet, Bert

Dan gaan we wel heel gemakkelijk voorbij aan het feit dat de uitlaatpoort altijd als eerste opengaat. Zodra de uitlaatpoort opengaat, vloeit vrijwel alle verbrandingsdruk weg richting uitlaat. Vanaf dat punt is het inderdaad de krukas (geholpen door het vliegwiel) die er voor zorgt dat de zuiger verder naar beneden gaat en het carter onder druk zet. Dus ja, er komt wel degelijk een trekkracht op de drijfstang te staan.

Ik heb mijn motor (Novarossi Sturm) door Veteq in laten lopen. Tot nog toe perfect, natuurlijk weten we aan het eind van het seizoen meer.
 
Leuk om te horen dat de motor goed gaat Quixotic, van de 125+ motoren reeds ingelopen is tot nu toe iedereen erg tevreden.

Goed dat Brutus mee denkt, maar zijn verhaal raakt kant nog wal,
waar we naar kijken is actuele zuigerversnelling volgens deze formule:
az_1.gif

Vullen we daar voor bv. de Novarossi Sturm motor de volgende parameter in:
n=35.000 rpm
Kruklengte= 0,00704 m
Drijfstanglengte= 0,026 m
Actuele krukhoek= 359 graden (net voor bovenste dode punt)

Krijgen we een actuele zuigerversnelling Az= 120150 m/s^2

Nemen we een zuigermassa incl. pistonpen/clips en drijfstang van 0,01 kg,en vullen dit in de formule
d2f0a6adbfbc2cfc6816881b1e742f5a.png


Dan krijgen we een resultante kracht van Fres= 1202N, oftewel bijna 120kg trekkracht op de drijfstang.

Met 500 rpm in een bakje olie draaien, heeft een fractie van die trekkracht..;)
 
OK, intussen wel van alles gemaakt, maar kleine change of plans.

Via Ebay heb ik een andere, compactere, aandrijfmotor en, op advies van Roelof, een aantal electronische schakelingetjes aangeschaft:

.1. Tempereer Unit
.2. RPM meter
.3. A-meter
.4. Motor regeling

Prints 1-2-3 zijn binnen en heb ik alvast opgemeten en in 3D getekend, zodat ik wat mee kan schuiven en passen en meten, het is nog even wachten op nr. 4.

Dummy-prints-1.jpg


Dummy-prints-2.jpg


Het geheel zou er dan ongeveer als volgt uit kunnen gaan zien:

Inloopbakje-render-01.JPG
 
Een nieuwe motor moet vanaf dag 1 weten wat hij moet doen, dat hij moet inlopen is een gegeven maar dan wel onder de toekomstige belastingen. Dus niet afkomstig van een accuboor.
Je kunt ook een paar tankjes rijden met een iets mindere kwaliteit olie om het inloop-proces wat te versnellen. Dat wordt in de motorsport ook gedaan, met name de standaard klasse.
 
Hoi Richard, ik vind het erg leuk om je voortgang hier te zien én te lezen! Als je zover bent, meld ik me graag aan voor de 1e tests (^_^)
 
Een nieuwe motor moet vanaf dag 1 weten wat hij moet doen, dat hij moet inlopen is een gegeven maar dan wel onder de toekomstige belastingen. Dus niet afkomstig van een accuboor.
Je kunt ook een paar tankjes rijden met een iets mindere kwaliteit olie om het inloop-proces wat te versnellen. Dat wordt in de motorsport ook gedaan, met name de standaard klasse.
Precies, zo is dat.
Iedereen weet dat de belasting op de baan met inrijden een constante is,daar kan zo`n motor gewoon geestelijk aan wennen.
 
... Vaak moet je speciaal een middag ervoor uittrekken om een nieuwe motor goed inlopen, kost een hoop tijd en moeite, en zelfs kosten o.a. brandstof, banden, slijtage aan de auto, vervoerskosten, etc.

Klopt. Héél vervelend, die hobby.
En je "inloop-installatie" kost niets?
En het uitdenken, tekenen en maken kost ook geen tijd?

Leuk om zoiets te bouwen, maar ik schaar dit in de categorie "over-engineering".
 
Wij "auto jongens" die wedstrijden rijden verbruiken regelmatig een motor. De hoge toeren, de extreme belastingen als ook qua afstelling over de grenzen gaan en een regenrace doet een motor nooit goed dus we lopen nogal wat motoren in.

Ik zelf ben betrokken bij de ontwikkeling van een motor dus inderdaad beginnen we iedere testsessie met de inloop. Dit werk kan in de werkplaats al stilletjes voor een groot deel gedaan worden wat op de baan meer tijd geeft om meer op snelheid te gaan.

Naast dat zijn de resultaten beter dan een gewone inloop dus is er een dubbele winst: geen vervelend klusje op de baan wat ook nog eens brandstof en banden bespaart en als resultaat een betere motor.

Dus al met al gewoon leuk om te bouwen en te proberen. Ik heb nog 2 verse motoren op de plank....
 
Gewoon een stel zuurpruimen joh, typisch van dat roep-toeteren, maar bedankt voor de bijdragen..;):p
Soort van under-thinking, als dit al over-engineering is, moet je kijken wat we dagelijks op ons werk doen..
Maar idd. de grens is voor een ieder anders.
 
Geinig project Richard !!
Snap nu ook Roelof's vraag mbt tot de lijm ;)

Idee is heel interressant.....
En naast uiteindelijk kostenbesparend ook tijdsbesparend.
S'morgens voor je naar je werk gaat de boel aanzetten en als je thuis komt een verse ingelopen motor voor een paar kwartjes aan stroom :cool:
Met alleen de besparing op brandstof en bandensetjes heb je de eenmalige kosten van het bouwen er al snel uit. Brandstof en bandensetjes komen met elke nieuwe zuiger/cilinderset of motor weer terug elke keer weer.

Voor de buitenstaanders "overdreven" maar voor de fervente nitrosnuivers zeker iets om te overwegen....
 
Johannes: Zodra ik het inloopbakje af heb geef je die motor van je maar een keer aan me mee, regel ik dat voor je. :)
Danny: Jij snapt dat !! :D
Roy: Gewoon omdat het kan is altijd een van de beste redenen ;)

Inmiddels heb ik mijn gedachten redelijk scherp gestroomlijnd over de constructie van het geheel. De E-motor en de motor regeling zijn nog niet binnen, maar ik kan alvast aan de slag. In het concept van definitieve ontwerp wordt de E-motor, die via de flexibele koppeling de krukas aandrijft, bovenop geplaatst, waaromheen de elektronica zal worden gehuisvest. Lexaan is in dit geval een voor de hand liggend materiaal, aangezien dit alle elektronica mooi beschermt, en tegelijkertijd zijn de 7-segments displays daar doorheen gewoon zichtbaar. Deze unit kan dan als geheel worden gekanteld, om de de- en montage van de nitro motor zo eenvoudig mogelijk te maken. Het geheel komt dan bovenop een bakje, waarin de nitro motor ondergedompeld in olie draait, dat opgebouwd zal worden uit 10mm lexaan plaatmateriaal, dat zowel verlijmd als geschroefd gaat worden. Hierdoor is van alle kanten zicht op de motor tijdens het inloop proces mogelijk.

A.s. weekend eerst weer een wedstrijdweekend, maar volgende week wil ik proberen om er naartoe werken om de motor(onder)plaat, de 2 motorsteunen en de koppeling/adaptor van de flexibele koppeling naar de E-motor, te gaan maken. Dit is zoals ik het op dit moment voor ogen heb.

Inloopbakje-render-03klein.jpg


Wordt vervolgd.
 
Mooi ontwerp Richard, klinkt als een plan.
Wat ik ervaren heb tijdens de prototype fase is een vreemd kruip gedrag van plexiglas bij 90 graden celcius.
Een boutkop die je aantrekt op plexiglas, zal je steeds verder moeten aandraaien aangezien de boutkop het plexiglas laat smelten.
Net zo lang tot er geen vlees meer over is en de boel breekt met als gevolg een plas olie van 90 graden in je schoot.

Misschien dat je constructie niet zulke verbindingen heeft, maar het is wel een punt om over na te denken.
 
Lexaan kan meer hebben. Mijn smeermachine bestaat ook voor een deel uit 10mm lexaan en in het hoekje onder de banden waar een 50w halogeen zit wordt het met gemak 120 graden maar tot zover gemerkt geeft het lexaan geen krimp.
 
Dankjewel Roy voor het delen van je ervaringen, ik steek er veel van op en neem dat mee in mijn inloopba(n)kje. Ik ben inderdaad van plan om het lexaan aan elkaar te gaan schroeven, en ook verlijmen met Bison ”hard plastic” lijm. Zie voor de specs het draadje dat Roelof ergens anders gestart is. Het lexaan dat ik gebruik is een speciale soort die gebruikt wordt bij de fabricage van kogelvrij glas. Lijkt qua specs veel op normaal 10mm lexaan, maar kwalitatief net allemaal iets beter.

Hoedanook, ik had gisteravond en vandaag even de tijd om achter de freesbank te kruipen en loop nu wat voor op mijn plan. Dat wat ik eigenlijk eind volgende week af wou hebben, is inmiddels gereed. De grote onderplaat, de motorsteunen, en de adaptor die de krukas met de E-motor verbindt.

Motor-inloopbankje-prototype.jpg  Nu kan ik in het echt gaan passen en meten, vooralsnog werkt het allemaal perfect.  Wordt vervolgd.
Inloopbakje-motorplaat.jpg


Inloopbakje-motorsteunen.jpg


Motorasadaptor.jpg


Het geheel in elkaar geschroefd en dat ziet er dan zo uit.

Motor-inloopbankje-prototype.jpg


Nu kan ik in het echt gaan passen en meten, vooralsnog werkt het allemaal perfect.

Wordt vervolgd.
 
Leuk project. Er is ook geen betere reden dan "omdat het kan" :)

Wat voor olie ga je gebruiken? Of is dat het geheim van de kok.
Heeft het toerental nog effect op het resultaat of is dat alleen van invloed op de inlooptijd?

Is dit ook interessant voor offroad motoren of is dat prijstechnische niet rendabel?
Een offroad motor heeft geen nieuwe drijfstang nodig na het inrijden en je kan met een versleten set banden meerdere motoren inrijden.
Daarnaast kan je bij vervangen van lagers en drijftang best 2 a 3 seizoenen met een motor doen.
 
Dankjewel Hangover, ...

De olie, ja is natuurlijk een heel klein beetje het geheim van de smit, maar hier om de hoek zit de hoofdvestiging van Kroonoil, en die zijn altijd graag bereid om je met raad en daad bij te steen. Dus op het moment dat het inloopba(n)kje zijn voltooiing nadert ga ik daar even op de koffie.

Het toerental heeft op zeker invloed op de inlooptijd, net als de temperatuur waarop je het geheel reguleert. RacingDutch heeft daarover al wel de nodige ervaring met mij gedeeld. Mijn streven is te komen naar een vaste procedure qua RPM & temperatuur & tijd.

M.i. is het rendabel voor alle auto motoren, aangezien wij met grote regelmaat een nieuw blokje moeten laten inlopen en je dat gewoon veel tijd (en geld) scheelt op de baan. Denk aan banden, brandstof, maar ook je aandrijflijn, tandwielen, diffs, etc. Vliegtuig-, boot- en helimotoren worden geheel anders belast, niet interessant in deze.

Wij budgetteren bij onroad, zeg 2 nieuwe motoren per jaar. OK er zijn sommigen die bij elke race met een splinternieuwe rijden, maar dat vind ik persoonlijk niet zo nodig. Net als met banden en andere zaken ben in nogal zuinig en gooi niet graag dingen weg die best nog gebruikt kunnen worden. Aangezien ik bijvoorbeeld dit jaar in 2 klasses uit kom, betekent dat dat ik 4 motoren (heb) moet(en) inlopen. Heb er pas een hele leuke motor voor weinig bijgekocht om wat mee te experimenteren, dus kan best zijn dat ik die ook nog voor het eind van het seizoen zou willen inlopen. Dan zit ik voor mezelf op 5 stuks dit seizoen. Daarnaast hebben zich nog bepaalde collega rijders aangemeld.

Lagers vervangen komt slechts incidenteel voor. De laatste keer dat ik een lager heb vervangen was meer dan 2.1/2 jaar geleden, en daarvoor nog langer.

Ik ben het met je eens dat je best lang met motoren kan doen. Zo heb ik in het verleden 2 stuks RB C5 onroad motoren gehad, die hadden 50 resp. 55 liter gelopen op het moment dat ik ze verkocht en daarna nog de nodige liters. Wel is het zo dat na 10-15 liter de top er vanaf is bij een onroad motor, maar dat is alleen van belang als het op de laatste 0.1-0.2 sec per rondje aankomt, en bij de meeste RC rijders zit de winst dan in totaal andere zaken.
 
Ik wissel 1 keer per seizoen de lagers. Off-road motoren krijgen toch meer troep binnen. Als het voorste lager niet helemaal meer lekker is krijg je toch wat afstel problemen.
Een off-road motor zal wel wat langer goed presteren omdat de toptoeren wat lager zijn. Ik denk dat we bij het off-road racen ook wat minder het randje hoeven te zoeken met de afstelling waardoor de motoren het langer vol houden.
 
Back
Top