CleanFlight Ervaringen

Discussie in 'Multicopters electronica' gestart door BorisB, 9 dec 2014.

  1. DUNcAN

    DUNcAN

    Lid geworden:
    10 jul 2015
    Berichten:
    25
    Locatie:
    Rotterdam
    Met te laat disarmen, heb ik dus al 2 ESC's laten doorbranden :-/ Na @BorisB 's filmpje en meelopende grafiek weet ik het nog zekerder. Vlak voordat we crashen, in de lucht al disarmen :)
     
  2. Fint

    Fint

    Lid geworden:
    11 okt 2013
    Berichten:
    1.003
    Locatie:
    Weert
    Maar dat is ook weer meteen de pest. Laatst raakte ik een lullig takje, puur automatisch disarmde ik. Achteraf had ik denk ik door kunnen vliegen ... :)
     
  3. BorisB

    BorisB Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mei 2012
    Berichten:
    8.188
    Locatie:
    Brabant
    Disarmen bij crash wordt gewoon een natuurlijke reflex eigenlijk.

    @Fint Ik disarm ook echt als ik zie dat ik geen controle heb en dat voel ik direct. Bij een takje heb je nog even wat tijd vaak om dat te beseffen.
     
  4. DUNcAN

    DUNcAN

    Lid geworden:
    10 jul 2015
    Berichten:
    25
    Locatie:
    Rotterdam
    Nieuwe locatie, nieuwe setup, en nieuwe skills als grasmaaier ;) Maar... wel (bijna soort van) op tijd met disarmen...
     
  5. WaVe

    WaVe

    Lid geworden:
    11 jun 2015
    Berichten:
    19
    Locatie:
    Ede
    Ik snap nog niet zoveel van het tunen van de pids. Ik ben begonnen met de default waarden van pc1 heb heb toen de waarde van roll steeds verhoogd van 4 naar 12 maar ik merk geen verschil eigenlijk, dus heb hem maar weer terug gezet naar 4 en ben maar gaan vliegen. Maar het blijft knagen dat ik misschien iets verkeerd doe of zo.
    Of moet je echt met alle waardes op nul beginnen?
     
    Laatst bewerkt: 2 aug 2015
  6. lucbis01

    lucbis01

    Lid geworden:
    23 apr 2015
    Berichten:
    216
    Kan iemand mij op weg helpen ik heb luxfloat vind alleen dat als ik vol gas geef dat de flip de shakes krijgt voorheen deed ik tpa omhaag maar dat gaat nu niet meer geb ik begrepen. Verder vliegt ie perfect voor mij
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 dec 2015
  7. swilkens

    swilkens

    Lid geworden:
    31 mrt 2011
    Berichten:
    401
    Locatie:
    Sneek, Friesland
    Met het tunen van je PIDs probeer je eigenlijk een goede balans te vinden tussen het traagheidsmoment van je quadcopter en het moment wat de motoren op je quad frame uitvoeren. Is het aangebrachte moment van de motoren te laag, dan reageert je quad traag. Is het aangebrachte moment te hoog, schiet je quad door en krijg je oscillaties.

    Dit is wel een redelijk verhaal, mits je Engels kunt lezen:
    http://blog.oscarliang.net/understanding-pid-for-quadcopter-rc-flight/

    Hoewel het niet nodig is om op 0 te beginnen moet je je wel realiseren dat de P, I en D termen onderling invloed op elkaar uit oefenen. Een quad kan best stabiel vliegen als je een veel te hoge P compenseert met een veel te hoge I / D.

    Deze video legt aardig uit hoe de termen onderling invloed op elkaar uitoefenen, toegepast op een zelfsturende auto.
     
    Laatst bewerkt: 2 aug 2015
  8. fieliep

    fieliep

    Lid geworden:
    17 dec 2014
    Berichten:
    59
    Locatie:
    Breda
    Goede video die PID uitlegt!
     
  9. Royce

    Royce

    Lid geworden:
    29 sep 2014
    Berichten:
    515
    Locatie:
    Maas & Waal
    Welke setup heb je? Misschien anders beginnen met de PID's van een vergelijkbare setup.

    Maar als de Flip begint te oscilleren bij punch outs, dan de P naar beneden op Pitch en Roll.
    Bij een H-quad is de Pitch altijd net wat hoger dan bij Roll. Zet wel eerst TPA op '0'.
    Probeer dus eerst de oscillaties eruit te krijgen door P te verlagen. Het laatste beetje kun je met TPA eruit halen.
    Let op dat je P niet te laag instelt. Je zult de lagere P ook weer moeten compenseren met I en D.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 dec 2015
  10. lucbis01

    lucbis01

    Lid geworden:
    23 apr 2015
    Berichten:
    216
    [​IMG]

    [​IMG]

    Cobra 2300kv 1300mAh 4s turnigy nano tech 5045 bullnose van hq

    Hoop dat jullie hier wat aan hebben
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 dec 2015
  11. lucbis01

    lucbis01

    Lid geworden:
    23 apr 2015
    Berichten:
    216
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 dec 2015
  12. Royce

    Royce

    Lid geworden:
    29 sep 2014
    Berichten:
    515
    Locatie:
    Maas & Waal
    Met welke ESC's vlieg je? BlHeli erop? Gebruik je OneShot?
    En hoe staat je Looptime?

    De P op Yaw is wel erg hoog! Die heb ik met Luxfloat op 3,0 staan bijvoorbeeld.
    Daar zou ik eerst eens naar kijken.

    I staat op Pitch en Roll daarnaast weer veel te hoog lijkt me. Kan ook weer voor trillingen zorgen.

    Ik zou trouwens de RC Rate eens naar 0,9 of 1,0 zetten.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 dec 2015
  13. lucbis01

    lucbis01

    Lid geworden:
    23 apr 2015
    Berichten:
    216
    Sorry ztw black mantiz 12A simonK zoals ze bij mrp verkocht worden
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 dec 2015
  14. Royce

    Royce

    Lid geworden:
    29 sep 2014
    Berichten:
    515
    Locatie:
    Maas & Waal
    Dat is nog de oude SimonK firmware. Geen OneShot dus.
    Dan zou je de Looptime op 2049 kunnen zetten en de motor_PWM_rate op 488.
    Dat is ongeveer het maximale wat je dan uit die ESC's kunt halen.
    (1000000/488=2049, de ZTW's zijn 500Hz volgens mij..)

    Nadat je de Looptime en PWM-rate hebt gewijzigd zou je de Yaw eens kunnen proberen terug te schroeven.
    Kijken wat dat oplevert. En eerst de TPA weer op '0' zetten natuurlijk.
    Mocht je dan op 80% van je stick input nog oscillaties hebben, dan wat TPA toevoegen.

    Vind het lastig om wat over PID's te zeggen als ik een quad niet zelf gevlogen heb, maar waarschijnlijk is bovenstaande info wel een goed uitgangspunt.
     
  15. lucbis01

    lucbis01

    Lid geworden:
    23 apr 2015
    Berichten:
    216
    Kan dat dan met luxfloat
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 dec 2015
  16. swilkens

    swilkens

    Lid geworden:
    31 mrt 2011
    Berichten:
    401
    Locatie:
    Sneek, Friesland
    Ik heb toevallig een vergelijkbare quad op dezelfde SimonK standaard ZWT12a's gevlogen. Inderdaad zonder COMP_PWM / Oneshot.

    Voor mij was de quad zeer stabiel op de standaard LuxFloat PIDs, looptime 2000.

    In angle mode had ik acc_lpf_factor=20 nodig, prop was waarschijnlijk uit balans.

    *edit*

    Mijn oude SimonK LuxFloat 1.9.0 PIDs, let op - geen COMP_PWM / Oneshot, de waarden zijn dus veel hoger dan een BLHeli setup met Damped Light.

    set p_pitchf = 3.000
    set i_pitchf = 0.600
    set d_pitchf = 0.060
    set p_rollf = 3.000
    set i_rollf = 0.600
    set d_rollf = 0.060
    set p_yawf = 8.500
    set i_yawf = 0.500
    set d_yawf = 0.050

    Deze ESCs zijn trouwens prima naar BLHeli 14.0.0.2 te flashen, goede resultaten mee gehad :)
     
    Laatst bewerkt: 4 aug 2015
  17. lucbis01

    lucbis01

    Lid geworden:
    23 apr 2015
    Berichten:
    216
    Ik heb een flasher van mrp maar hier heb je een andere voo nodig he geloof ik
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 dec 2015
  18. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.435
    Locatie:
    Spijkenisse
    Ik ging net even testen met PID controller 1, heb verder niets aangepast, maar hij voelde niet lekker aan. Wegdraaien op yaw enzo. Is dat normaal?
     
  19. Maarten112

    Maarten112

    Lid geworden:
    22 feb 2011
    Berichten:
    971
    Locatie:
    Rotterdam
    Op wat voor een frame / setup ? Bij mijn mini's is de yaw met standaard yaw pids al behoorlijk strak op pid controller 1.
     
  20. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.435
    Locatie:
    Spijkenisse
    BO mini-h cloon met 6 inch armen. 2150kv multistar motoren met 5x3 gemfans. 4s1600 lipo, 20a ztw simonK esc's :)
     

Deel Deze Pagina