Betekenis forward bij mainblades

Discussie in 'Algemeen heli' gestart door phil65, 7 jul 2015.

  1. phil65

    phil65

    Lid geworden:
    5 mei 2009
    Berichten:
    327
    Locatie:
    middelburg
    [​IMG]
    Een kleine vraag van mijn kant betreffend spinblades
    In het technische gegevens van de blades wordt een symbool getoond die mij onbekend is
    Gaat hier om de het symbool " forward" 1-2 mm
    Wat houdt dit in wie kan mij uitleggen wat dit inhoudt
    Phil
     
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.169
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat is de zogeheten "voorloop" van de bladen.
    Het betekent, dat het zwaartepunt van het blad een tikkeltje dichter naar de achterlijst gelegd is: als je het blad verticaal aan een spijker zou hangen, zou je zien dat het blad niet verticaal naar beneden hangt, maar een tikkeltje uit het lood, met de "tip naar voren". Dit maakt dat de terugmeld-krachten (de bladkrachten die op de servo's staan te hameren) wat kleiner worden, en het blad wat beter geschikt voor FBL, als ik me goed herinner....

    Groet, Bert
     
  3. phil65

    phil65

    Lid geworden:
    5 mei 2009
    Berichten:
    327
    Locatie:
    middelburg
    OK
    Ik heb er nooit zo opgelet maar nu ik het bij spinblades overal zie was ik erg nieuwsgierig.
    Wat jij typt is duidelijk.
    Kan het ook zo wezen dat deze forward van 2-3mm het vlieg gedrag of gevoel veranderd
    En zit dit in elke blade?
    Heb Wel een mail gestuurd naar spinblades dus ff afwachten wat hun uitleg is
    Phil
     
    Laatst bewerkt: 7 jul 2015
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.169
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Als ik het goed begrepen heb, maakt het de bladen een tikkeltje meer responsief. Maar dat weet ik niet zeker, dat moet je met name aan de FBL jongens vragen.
     
  5. phil65

    phil65

    Lid geworden:
    5 mei 2009
    Berichten:
    327
    Locatie:
    middelburg
    Bedankt Bert
    Ik wacht ook de email af van spinblades en laat het hier wel weten
    phil
     
  6. Forward18

    Forward18

    Lid geworden:
    18 apr 2013
    Berichten:
    219
    Locatie:
    Limburg
    Hey phil.

    Is inderdaad wat Bert zei. Bij flybarless bladen zit het zwaarte punt wat meer naar voren( spijker test ).( paar mm ). Waarschijnlijk is dat ook wat dat Forward betekend.

    Dit word gedaan om een gyroscopisch effect te creëren. Aangezien een fbl de paddles daar niet voor heeft.
    Bij fb bladen heb je de paddle dus daar hoefd het niet naar voen te liggen.
    ik heb met fbl bladen gevlogen op een fb heli, ik zal je zeggen dat het errrugg stabiel is.

    groetjes Thomas
     
  7. phil65

    phil65

    Lid geworden:
    5 mei 2009
    Berichten:
    327
    Locatie:
    middelburg
    Ok das is inderdaad duidelijk zo
    Ik heb met de spijker gekeken op mijn edge 523 blades en ja die hangen iets naar voren toe.
    Ook de align 3g 600mm blades doen dit.
    Dus als ik het begrijp ......de forward creëert een soort fb(paddel) gevoel dat er niet is met fbl
    Hoe groter de forward is in mm des de meer fb gevoel je krijgt vermoed ik dan. En stabieler dus
    Heb het nooit gezien bij blades deze aanduiding vandaar mijn nieuwsgierigheid
    Mijn vlieg maat heeft nu spinblades, 515mm op zijn heli met die 2-3 mm forward en voelt wel degelijk verschil met zijn oude blades
    Zal zelf ook een stel aanschaffen voor me 480 of x4ii om het verschil te voelen ben erg benieuwd
    Bedankt voor jullie reacties,weer wat geleerd zou ik zeggen
    phil
     
  8. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.421
    Locatie:
    Rotterdam
    spinblades zijn zowieso apart, vergeleken met de verdere hedendaagse 3d spullen.
    degene die ik op een fbl heli zonder stabilisatie heb zitten, vliegen beter dan alle andere bladen die ik er op heb gehad.
    fb en fbl bladen.

    terwijl ze wel lichter zijn dan alle andere.. fbl bladen zijn meestal flink zwaarder en het zwaartepunt ligt meer naar de tip dan bij een fb blad.

    spinblades zijn ook erg goede bladen. en ze durven nog hun eigen weg te gaan, ipv een beetje op de rest mee te liften ;-)
    wat ook positief is.

    dat fb effect was een voorbeeld, wil niet zeggen dat meer voorloop meer fb gevoel geeft.
    het is geen fb heli.
    gewicht van de bladen, en het zwaartepunt richting tips geeft een gyroscopisch effect waardoor de rotordisc minder snel van hoek wil wisselen.
    zet maar eens hele lichte fb bladen op een fbl heli, en je zal zien dat je nog nooit een heli agressief hebt voelen vliegen ;-)

    dat voorloop heeft met de terugmeldkrachten te maken, hoeveel kracht ze op de servo zetten.
    dit kan de servo's ontlasten, en dat is weer positief voor het vlieggedrag.
    teveel en het gaat weer de verkeerde kant op.
     
  9. Chopstick

    Chopstick

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.099
    Locatie:
    Heesch
    Spinblade heeft wel een hoop problemen gehad met de safetywire. Zoek maar eens op helifreak naar het draadje daarover.
    Of dit al opgelost is weet ik niet. Maar voor hard 3D zijn er wel betere bladen dan spinblades.
    Overigens vlieg ik mijn LOGO500 wel met de spinblades 515 mm symmetrisch. Geen problemen, maar ik houd ze wel extra in de gaten.
     
  10. phil65

    phil65

    Lid geworden:
    5 mei 2009
    Berichten:
    327
    Locatie:
    middelburg
    @Chopstick
    heb een mail gestuurd naar spinblade zelf maar tot op heden niks van hun gehoord.
    Mijn vlieg maat heeft de 515mm op zijn x5 zitten en ben er van overtuigd dat deze blades een heel verbetering geven kwa vlieg gedrag.
    Of dit nu door de 1-2mm forward komt weet ik niet maar ga er wel vanuit
     
  11. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.169
    Locatie:
    Oldeberkoop
    De Spinblades die ik tot nog toe geprobeerd heb, zijn gewoon méér dan uitstekend.

    Er is een hoop gedoe geweest over Spinblades i.v.m. uit elkaar spatten bij hoge toerentallen, maar ja, dat krijg je als je het papiertje met de maximum toegestane toerentallen weggooit, en gewoon gaat knallen.

    Het viel me wel op dat de blaadjes die ik op de multiblade 450's gebruik relatief heel erg lage maximum toegelaten toerentallen hadden. Iets van 2700 of zo, wat best weinig is voor blaadjes van maar 17 gram.

    Maar ze vliegen, relatief gezien, héérlijk, echt een wereld van verschil vergeleken met de alternatieven.
     

Deel Deze Pagina