Tamiyacup Nederland 2015

Het NOMAC reglement zegt dat een accu na het laden niet meer dan 10 graden boven buitentemp mag zijn en er zijn mensen die daar voor zorgen met een klein bandenwarmertje..... De bedoeling van die regel is dat alleen de warmte door het laden ingebracht mag zijn maar helaas zijn er mensen die anders interpreteren.

Andere truuk wat gedaan wordt is de accu geheel ontladen en dan rustig op 5C laden en ook zo timen dat die net voor de start vol is. Dan wordt er in de cel een hoop warmte ontwikkelt wat aan de buitenkant niet direct meetbaar is. Ook hier zijn er regels zoals max 2C laden maar als de controle minimaal is of totaal niet wordt het gedaan. Kijk maar naar de mensen die na het laden hun laders uitzetten ;) , daar zijn mensen bij die hun laadprogramma niet op het display willen laten zien....
 
Voor het vliegen warm(d)en we de accu's altijd op bij pylon racen. Dan gaan de accu's ook langer mee. De temperatuur zorgt inderdaad voor een lagere weerstand, vergemakkelijkt het proces. Met auto's kan je ook een paar rondjes gaan rijden, dan is de accu ook 'wakker'. Met pylon race vliegtuigen start je ineens, en dan volgas totdat de heat voorbij is. Je kan niet even een paar rondjes invliegen, landen en starten, daarvoor zijn de accu's te klein. Je haalt het eenvoudigweg niet.

Eerlijk gezegd snap ik de regel van niet opwarmen niet. Het is eenvoudig te doen, en het is ook het behoud van je accu's. Als je ze koud vol belast slijten ze harder, brengt nog meer kosten met zich mee dan een goede verwarmer maken / aanschaffen.

Maar ja, regels van de Cup zijn er om nageleefd te worden. Mocht het u opvallen dat ik wat lastig loop; er is een plekje waar een kleine 2S accu met wat moeite past, en waar het 37 graden is...

Hugo
 
dus eigenlijk is het met mate verwarmen van de acu beter voor de presatties en de levensduur maar is het volgens de diversen regalement niet toegestaan.
ik kan me nog wel vaag iets van vroeger herineren dat we de Nicd accu's op temperatuur lade
 
Ik denk dat de regel bedoeld is om extra middelen te verbieden (lees reductie van kosten en technologie) en de veiligheid te garanderen. Mensen gaan anders grenzen opzoeken met de nodige risico's.
 
Bij de oude sub C cellen, wilde je ze juist zo koel mogelijk houden “tijdens het laden”, het procedé is daarom ook niet te vergelijken!! Onder een bepaalde temperatuur laden van deze cellen, zeg 5graden buiten temp of zelfs onder nul, kreeg je problemen met dat de lader niet goed de afslag kon bepalen, waardoor de cellen vaak overladen werden, en daardoor de levensduur bekort werd!!


LiPo heeft andere problemen wbt onder een bepaalde temp laden of omstandigheden (condensvorming), maar dan lopen de meeste rijders allang niet meer buiten, eigenlijk geldt dit voor elk soort accu, liefst niet onder nul of daar net boven!!! Alles boven de 10graden omgeving temp heeft echt geen “pylon-racer-oventje” nodig, en dat zonder een oventje de accu zijn levensduur wordt bekort…misschien in verhouding met allerlei andere technieken, zoals heel snel ontladen en laden…voorlopig zegt de fabrikant dat je eerst de accu in temp moet laten dalen om ze vervolgens weer te laden…dus…!!!


Reglementen zijn er ook voor de veiligheid…al dat geklooi door hersenloze rc rijders met hun accu’s, tijdens het laden, dat wil je echt niet naast je hebben, zeker niet met het oogpunt dat het diezelfde gasten zijn, die nu nog steeds liever zonder LiPo-back (willen) laden, laten we dit eerst maar eens tackelen (PS die LiPo-back houdt trouwens ook nog een beetje je accu warm, gebruiken dat ding dus)!!!
 
Aangezien een lipo zak vaak in de huisregels van de club zijn opgenomen als ook in de gewone wedstrijdreglementen heb je het recht om dat soort figuren van het terrein te knikkeren....

1x een voorbeeld stellen en ze zullen het niet meer proberen.
 
Ik laat de meeste van mijn 7 persoonlijkheden thuis, dit weekend. Scheelt dat? ;)

Iets heel anders. Ik merk op diverse circuits met goede grip dat versleten 58023 bandjes beter werken dan nieuwe. Vooral voor merk ik verschil. Maar als het profiel eraf gesleten is, is het wiel kleiner in omtrek. Amateuristische meting; er zit 0,75mm profiel op een nieuw wiel, diameter is dan 60mm, omtrek 188,5mm. Dus een afgesleten wiel is 58,5mm, 183,8mm omtrek. Dat scheelt 4,7mm per omwenteling, 2,5%.
- Zou je dat merken qua topsneldheid, nieuwe of afgesleten banden, door de diameterverandering?
- Ik reed vorige race met afgesleten voorbanden en nieuwe achterbanden. Dan gaat de achterkant dus 2,5% harder dan de voorkant. Is dat merkbaar, moet ik dat voorkomen?

Dank,

Hugo
 
pffffff hugo strak sturen en geen fouten scheeld 10 keer 2.5% en ik kan het weten ....
Dus je voor deel is dan 9 keer 2.5 % .
 
De verwachte temperatuur is gunstig EN we zitten vlak bij de zee. Denk dat het wat dat betreft hard gaat meevallen.
Spullen inpakken en ik ben er weer klaar voor. Moet gaan stampen om niet in de D finale van de Top-Stock terecht te komen, de klasse groeit!

Er zou zo een NK Top-Stock klasse georganiseerd kunnen worden :):):)
 
Leo, ik heb geen ervaring met deze regelaar maar welke heb je nu dan?
ik rij met de TEU-105BK en tot nu toe nog geen problemen gehad
 
€ 25 ,- verzendkosten. Right...

Ik heb zelf twee problematische 105's gehad, en ken vele verhalen. Ik rijd nu met een 101 met losse BEC, probleemloos. De 302 is op papier de beste.

Hugo
 
Ik heb ook een 105 Jan, nieuw gekocht net voor de wedstrijd in Deventer en op iedere wedstrijd al problemen mee gehad. Gisteren heeft hij me de enige finale gekost.

Die verkoper is idd slim bezig, die verdient het op de verzendkosten denk ik :D.

EDIT: Opgelost, regelaar besteld!
 
Laatst bewerkt:
Back
Top