Énke Blériot
PH-SAM
Hoi Jan Willem,
Ik kom nog even terug op het ontstekingstijdstip.
Ik heb zojuist mijn 3 W 75 motor bekeken en de afstelling gemeten.
Doe de truc met het stokje en kijk dan waar de magneet zit tov de houder waar de sensor in zit. Bij mij is de magneet ( dat ronde stipje in de propflens) voorbij de rand van de zwarte houder en er zit bijna een magneet diameter ( ongeveer 4 mm) tussen de rand van de houder en de rand van de magneet in.
Verder heb ik deze hele topic eens nagelezen en ik denk dat o.a. Ernst ( net als ik iemand die laten we zeggen wel eens een motor in handen heeft gehad) het met me eens is als ik van jouw niet lopende motor zeg...GELUKKIG dat hij het niet doet!!
Jan Willem: een 75 ccm motor is natuurlijk niets in vergelijking met je auto motor van bv 1600 ccm of misschien wel 2000 ccm. Maar wanneer je de auto motor start zit je veilig achter het stuur...
Die 75 ccm motor met een 24 inch propeller is een moordwapen!! Ik heb heeeeel veel motoren onderhanden gehad....van bromfiets tot auto van modelvliegtuig tot full size vliegtuigen en nog NOOIT heb ik een motor in een bankschroef gezet om hem te laten draaien.
Je wilt aan de prop slingeren en staat dus voor de motor...en dan? Met je handen/arm over de draaiende prop om wat te frunniken? En zal de motor door het trillen uit de bankschroef komen???
Wat te doen:
- Zet de motor in het model en bind het model vast aan een paal..trekhaak van je auto of iets dergelijks
- heb je nog geen model zet de motor dan op een stevige bok op bv een workmate of oude tafel en zet die workmate/tafel ook weer vast.
- zorg er voor dat je nadat je de motor hebt aangeslagen er om heen kunt en van af de achterkant het gas kunt bedienen en bij de schakelaar kunt komen.
- gebruik een dikke handschoen bij het slingeren aan de prop
- ga er van uit dat de motor op enig moment het plotsklaps doet en dat het hakmes ( de prop) er op uit is om jouw te verwonden.
- ga niet aan de H en L regelnaalden draaien bij draaiende motor
- stop de motor en indien je wat wilt verstellen en doe dat met hele kleine stukjes bv 1/8 omwenteling (of zelfs nog minder).
Nog een vraag: je hebt het over een membraan tussen de carb en de motor en dat deze wat kiert...Nu zit er IN je carburateur een membraan. Die pompt de brandstof van de tank naar de Carb, Maar die kun je niet zien want die zit onder een deksel.
Wat jij mogelijk bedoeld is het zwarte kunststof blok tussen de carb en de motor? Die zorgt er o.a. voor dat de warmte van de motor niet bij de carb kan komen want anders zou deze mogelijk niet goed gaan werken. Aan weerszijde van dit blokje (inlaatbehuizing) hoort een pakking te zitten en kieren is uit den boze. De zaak moet hier perfect afdichten anders zuigt de motor ook via die kier lucht aan en gaat een deel van de zuiging in de carburateur (en dus de aanvoer van lucht/brandstof mengsel) verloren. Maak dat svp eerst even op orde.
Veel succes.
Groet,
Henk
Ps de meest optimale bougie voor jouw motor is de NGK CM6
Ik kom nog even terug op het ontstekingstijdstip.
Ik heb zojuist mijn 3 W 75 motor bekeken en de afstelling gemeten.
Doe de truc met het stokje en kijk dan waar de magneet zit tov de houder waar de sensor in zit. Bij mij is de magneet ( dat ronde stipje in de propflens) voorbij de rand van de zwarte houder en er zit bijna een magneet diameter ( ongeveer 4 mm) tussen de rand van de houder en de rand van de magneet in.
Verder heb ik deze hele topic eens nagelezen en ik denk dat o.a. Ernst ( net als ik iemand die laten we zeggen wel eens een motor in handen heeft gehad) het met me eens is als ik van jouw niet lopende motor zeg...GELUKKIG dat hij het niet doet!!
Jan Willem: een 75 ccm motor is natuurlijk niets in vergelijking met je auto motor van bv 1600 ccm of misschien wel 2000 ccm. Maar wanneer je de auto motor start zit je veilig achter het stuur...
Die 75 ccm motor met een 24 inch propeller is een moordwapen!! Ik heb heeeeel veel motoren onderhanden gehad....van bromfiets tot auto van modelvliegtuig tot full size vliegtuigen en nog NOOIT heb ik een motor in een bankschroef gezet om hem te laten draaien.
Je wilt aan de prop slingeren en staat dus voor de motor...en dan? Met je handen/arm over de draaiende prop om wat te frunniken? En zal de motor door het trillen uit de bankschroef komen???
Wat te doen:
- Zet de motor in het model en bind het model vast aan een paal..trekhaak van je auto of iets dergelijks
- heb je nog geen model zet de motor dan op een stevige bok op bv een workmate of oude tafel en zet die workmate/tafel ook weer vast.
- zorg er voor dat je nadat je de motor hebt aangeslagen er om heen kunt en van af de achterkant het gas kunt bedienen en bij de schakelaar kunt komen.
- gebruik een dikke handschoen bij het slingeren aan de prop
- ga er van uit dat de motor op enig moment het plotsklaps doet en dat het hakmes ( de prop) er op uit is om jouw te verwonden.
- ga niet aan de H en L regelnaalden draaien bij draaiende motor
- stop de motor en indien je wat wilt verstellen en doe dat met hele kleine stukjes bv 1/8 omwenteling (of zelfs nog minder).
Nog een vraag: je hebt het over een membraan tussen de carb en de motor en dat deze wat kiert...Nu zit er IN je carburateur een membraan. Die pompt de brandstof van de tank naar de Carb, Maar die kun je niet zien want die zit onder een deksel.
Wat jij mogelijk bedoeld is het zwarte kunststof blok tussen de carb en de motor? Die zorgt er o.a. voor dat de warmte van de motor niet bij de carb kan komen want anders zou deze mogelijk niet goed gaan werken. Aan weerszijde van dit blokje (inlaatbehuizing) hoort een pakking te zitten en kieren is uit den boze. De zaak moet hier perfect afdichten anders zuigt de motor ook via die kier lucht aan en gaat een deel van de zuiging in de carburateur (en dus de aanvoer van lucht/brandstof mengsel) verloren. Maak dat svp eerst even op orde.
Veel succes.
Groet,
Henk
Ps de meest optimale bougie voor jouw motor is de NGK CM6
Laatst bewerkt: