Carburateur probleem????

Hoi Jan Willem,

Ik kom nog even terug op het ontstekingstijdstip.

Ik heb zojuist mijn 3 W 75 motor bekeken en de afstelling gemeten.

Doe de truc met het stokje en kijk dan waar de magneet zit tov de houder waar de sensor in zit. Bij mij is de magneet ( dat ronde stipje in de propflens) voorbij de rand van de zwarte houder en er zit bijna een magneet diameter ( ongeveer 4 mm) tussen de rand van de houder en de rand van de magneet in.

Verder heb ik deze hele topic eens nagelezen en ik denk dat o.a. Ernst ( net als ik iemand die laten we zeggen wel eens een motor in handen heeft gehad) het met me eens is als ik van jouw niet lopende motor zeg...GELUKKIG dat hij het niet doet!!

Jan Willem: een 75 ccm motor is natuurlijk niets in vergelijking met je auto motor van bv 1600 ccm of misschien wel 2000 ccm. Maar wanneer je de auto motor start zit je veilig achter het stuur...

Die 75 ccm motor met een 24 inch propeller is een moordwapen!! Ik heb heeeeel veel motoren onderhanden gehad....van bromfiets tot auto van modelvliegtuig tot full size vliegtuigen en nog NOOIT heb ik een motor in een bankschroef gezet om hem te laten draaien.
Je wilt aan de prop slingeren en staat dus voor de motor...en dan? Met je handen/arm over de draaiende prop om wat te frunniken? En zal de motor door het trillen uit de bankschroef komen???

Wat te doen:
- Zet de motor in het model en bind het model vast aan een paal..trekhaak van je auto of iets dergelijks
- heb je nog geen model zet de motor dan op een stevige bok op bv een workmate of oude tafel en zet die workmate/tafel ook weer vast.
- zorg er voor dat je nadat je de motor hebt aangeslagen er om heen kunt en van af de achterkant het gas kunt bedienen en bij de schakelaar kunt komen.
- gebruik een dikke handschoen bij het slingeren aan de prop
- ga er van uit dat de motor op enig moment het plotsklaps doet en dat het hakmes ( de prop) er op uit is om jouw te verwonden.
- ga niet aan de H en L regelnaalden draaien bij draaiende motor
- stop de motor en indien je wat wilt verstellen en doe dat met hele kleine stukjes bv 1/8 omwenteling (of zelfs nog minder).

Nog een vraag: je hebt het over een membraan tussen de carb en de motor en dat deze wat kiert...Nu zit er IN je carburateur een membraan. Die pompt de brandstof van de tank naar de Carb, Maar die kun je niet zien want die zit onder een deksel.

Wat jij mogelijk bedoeld is het zwarte kunststof blok tussen de carb en de motor? Die zorgt er o.a. voor dat de warmte van de motor niet bij de carb kan komen want anders zou deze mogelijk niet goed gaan werken. Aan weerszijde van dit blokje (inlaatbehuizing) hoort een pakking te zitten en kieren is uit den boze. De zaak moet hier perfect afdichten anders zuigt de motor ook via die kier lucht aan en gaat een deel van de zuiging in de carburateur (en dus de aanvoer van lucht/brandstof mengsel) verloren. Maak dat svp eerst even op orde.

Veel succes.

Groet,

Henk

Ps de meest optimale bougie voor jouw motor is de NGK CM6
 
Laatst bewerkt:
en hoe zijn de inlaat kleppen( membramen ) die tussen carburateur en motor zit ? door de pulse werking kan de pomp in de carburateur wel werken ,maar als de membramen lekken is er door het handstarten te weinig luchtstroom om het mengsel in het carter te krijgen .
Ik bedoel er is vonk en er is benzine er moet op zijn minst bij slechte vonk een plofje zijn bij goede membramen .
bij het starten natuurlijk eerst de chokeklep dicht tot de motor begint te pruttelen .dan chokeklep los en door starten .
een 3w75 heeft de carburateur direct achter op het carter zitten met een inlaat membraam welke opent bij omhooggaande zuiger en weer sluit door veerkracht en afgedicht wordt door de carterdruk welke opgebouwd wordt door neergaande zuiger .
ik zou me niet geheel blind staren op de ontsteking of carbuarateur . de carburateur is gereviseerd en pompt benzine aan . je hebt een vonk ,wil niet zeggen dat de ontsteking goed is ,maar de motor moet tekenen van ploffen geven .
als de motor zelfs dat niet geeft en de bougie blijft droog ondanks het vele starten (er van uitgaande dat de cylinder omlaag hangt ) zou ik naar het membraam kijken .
 
Hoi Serge,

YES!!

Ik had niet verwacht dat Jan Willem de zaak zover los gehaald zou hebben ( o.a. aangezien het z,n eerste benzine motor is) dat hij de inlaatkleppen had gezien.

Een kierende inlaatklep bedoeld hij dus...Tja indien die ook tijdens de arbeidsslag open staat dan is het dweilen met de kraan open en is er geen of nauwelijks overdruk in het carter ontstaan om het aanwezige mengsel tijdens die naar beneden gaande slag via de poorten langs de zuiger de cilinder in te krijgen. Dat wat er in het carter is gaat grotendeels weer terug de venturi in.

Ik denk dat je het probleem gedefinieerd hebt!!

Altijd lastige dingen die inlaatklep of roterende inlaatschijf gestuurde tweetakts.

Proef: een tiental druppels in het bougie gat ( met de cilinder rechtop) bougie er weer snel in...contact aan en slingeren...moet dan na enkele malen slaan gaan ploffen of een halve seconde of zo lopen.

Groet,

Henk
 
Laatst bewerkt:
Jan Willem,

Mocht je er ondanks alle adviezen van een ieder niet uit komen en er is geen hulp in de buurt van Ter Apel...je bent altijd (met je motor) welkom in Zwolle...

Groet,

Henk
 
Jan Willem,

Nog een laatste opmerking:

Ik ben even wat aan het friemelen geweest met mijn 3 W75I....

Indien je de prop zeg maar een beetje tussen duim en wijsvinger wat heen en weer flipt totdat je "tegen de compressie komt" en de beweging van de zuiger dus stopt(en of je dat nu in de draairichting of andersom doet maakt niet uit) dan hoor je in de carburateur trechter de inlaatklep sluiten. Een zacht gedempt ploppen....geen harde tik van metaal op metaal maar een beschaafd dof geluidje.....een teken dat de inlaatklep goed sluit tegen de zitting. Zeer duidelijk hoorbaar!! Heb begrepen dat er een carbon klep in zit...( RC Network forum).

Groet,

Henk
 
Hoi Henk.

Ik heb de motor niet geprobeerd te starten uit het model (bankschroef)en zal ik ook nooit proberen maar was alleen ter controle voor aanzuiging van het brandstof omdat ik de carburateur los had gehad.
(Ontsteking zat nog in het toestel.)

Ik bedoelde inderdaad de inlaatkleppen ipv membraan.(sorry:D)Maar als ik de prop zo draai als gezegd hoor ik geen zogezegde ploppen.

Heb vanavond ontsteking gedaan en heb een blauwe vonk.Mooi toch.

Heb zoals Bert zei een beetje rem reiniger in de carburateur gespoten en toen een slinger aan de prop gegeven met choke erop en hij maakte een slag.Dol blij dus.choke eraf en maar door slaan maar helemaal niets.Jammer.

Toen maar verder gegaan met bbqen.

Inlaatkleppen staan inderdaad op een kier.Denk een millimeter of 2.
Is het verantwoord om het terug te buigen of is dat een poep oplossing en gewoon voor een nieuwe gaan??
Waar zou ik eventueel een nieuwe kunnen halen/bestellen.

Serge.

Mijn motor hangt met de cilinder schuin naar beneden.Bougie blijft lekker droog.

Weer bedankt voor het mee denken.
 
Hoi JW,

Goed gedaan!! ik bedoel BBQen...wij ook en zo zie je maar voor alles is er een goed moment!!

Ook al heb je maar één plof gehad... dat is genoeg. De ontsteking is dus ok.

Met een inlaatklep die 2 mm openstaat krijg je geen mengsel in de cilinder geperst...het gaat linia recta terug de venturi in dus stop maar even met experimenteren.

Terug buigen lijkt wat vreemd...waarom zou de klep verbogen zijn...is het een metalen klep...of koolstof...een flatter ( buigings principe) of een scharnierende?? Zit er iets fout in de klepzitting...een eventueel veertje wat de klep moet sluiten etc.


Kun je een close up foto maken??

Ik heb gezocht naar gegevens ( foto/tekening) maar niets kunnen vinden.


Indien je denkt dat buigen kan/moet doe dat gerust want er is nieuw on line te koop rechtstreeks bij 3W Duitsland. Krijg je de klep niet sluitend cq zoals omschreven dat die zich onder vacuüm van de naar boven gaande zuiger opent en zodra de zuiger stil staat krachtig en geheel sluit kun je altijd nog een nieuwe er in zetten. Zal je de kop niet kosten. Heb je wel meteen een mooi stuk ervaring want weinigen zullen met inlaatkleppen geknutseld hebben.

Groet,

Henk
 
Henk.

Gelukkig dat de ontsteking nog goed is ja.

Het is een koolstof klepje idd.
Ik ga gewoon een nieuwe bestellen want ik geloof het wel zo.Had vanmorgen al al de site gekeken van 3w.Zijn idd de kosten niet maar heb dat dan zeker weten wel goed afgesloten.

Waarom die klepjes open zijn gaan staan weet ik niet.Ouderdom of lang niet gebruikt??Geen idee maar ze doen het wel.

Nog een stomme vraag misschien.
Nu staat er op mijn motor competition.
Moet ik bij de bestelling nog ergens op letten of is dat 1 pot nat en zijn alle 75cc gelijk wat onderdelen betreft.

Gr Jan Willem
 
Hoogstwaarschijnlijk is die klep symetrisch en kun je hem zo omdraaien, dan zit hij weer dicht.
Heel goed mogelijk dat die klep een heel lichte voorspanning hoort te hebben, en dat het ding een keer verkeerd om gemonteerd is, de motor het daarna niet meer deed en gauw verkocht is.

Zeg ik dan iets raars?

Groet, Bert
 
Het is mijn eerste benzine vliegtuig en weet daar helemaal niets van.

Hallo Jan-Willem,
Ik denk dat je het beste met deze motor naar een specialist kunt gaan en het ding daar laten nakijken en afstellen. Dat afstellen wordt gegarandeerd je volgende post..;)
Het kan best zijn dat het membraan in de inlaat op een kiertje moet staan. Zo'n membraan is niet zomaar een klepje wat de inlaat stuurt maar het geheel juist variabel maakt in tegenstelling tot zuiger-gestuurd of een roterende inlaat. Een "slap" of juist kierend plaatje geeft bijvoorbeeld vermogenswinst op top toeren. Er staat tenslotte "competition" op. Is dus heel goed mogelijk dat daar andere klepjes in moeten. Ook al kun je zo'n 8000 toeren nou ook weer niet echt "top" noemen:cool::cool:.
Naar de specialist dus, dan kun je binnenkort doen waar je dat ding voor gekocht hebt: probleemloos vliegen!
Groet,
Sam.
 
Hoi Bert

Kan de klep niet omdraaien want dan komen de gaatjes om hem vast te zetten niet meer tegen over elkaar.Of ik moet in het klepje weer 3 nieuwe gaatjes in boren maar dat lijkt mij ook maar niets.

Henk

Ik weet nu inderdaad wat voor een snoeshaan u bent.
Helemaal geweldig.

Gr Jan Willem
 
Hier de plaatjes:
http://www.3w-modellmotoren.de/kata...ilblatt-3w-60i-70i-75i-120i-140i-150ib2r.html

Het is een zeer eenvoudig "flatterventil" ....een verend plaatje.

3W_flatterventil_07.jpg


11 euri + verz en je bent klaar.

en uhu... hij hoort zoals ik al opmerkte in ruststand dicht te zijn ( af te dichten tegen het raam)

3W_flatterventil_platte_06.jpg


http://www.3w-modellmotoren.de/kata...35/ventiltraeger-3w-60i-85xi-120-150ib2r.html

Ga maar niet buigen/warmstoken of zo want voor je het weet zit die in de cilinder en dan gaat het meer kosten:oops:

Gr,

Henk
 
Hoi Bert

Kan de klep niet omdraaien want dan komen de gaatjes om hem vast te zetten niet meer tegen over elkaar.Of ik moet in het klepje weer 3 nieuwe gaatjes in boren maar dat lijkt mij ook maar niets.

Nee, dat moet je inderdaad niet doen....

Aangezien ik op de plaatjes van Henk niet kan zien hoe dat ding precies in de motor zit: is het mogelijk dat BEIDE onderdelen verkeerd om zitten? Dan komen de boutgaatjes overeen, maar sluit hij alsnog niet...

Ik gok maar wat, want ik blijf het vreemd vinden dat zo'n plaatje krom kan trekken, zeker de kunststof variant.... En het zal zeker niet de eerste keer zijn dat een motor o.i.d. verkocht wordt vanwege een dergelijk simple defect (Ik heb ooit een Kipor generator gekocht voor een paar centen, waarvan gezegd werd dat de ontsteking stuk was, maar waarvan gewoon de ontsteking afgeschakeld werd door de olieniveau schakelaar, en er zat dus alleen maar te weinig olie in.... Ik bedoel maar....).

Groet, Bert
 
Tja... wie weet.....

JW ter controle:

Het raam zit aan de carburateur kant en het plaatje aan de motor kant.

De reden:

Zodra er druk in het carter ontstaat ( vanwege de naar beneden gaande zuiger) moet die druk het plaatje tegen het raam drukken en de zaak afdichten.

En het omgekeerde...zodra de zuiger naar boven gaat ontstaat er vacuüm in het carter en gaat de klep open en kan het mengsel in het carter stromen.

Ach...motortjes zijn lieve dingen....toch?

Groet,

Henk
 
Nou... ik bedoelde eigenlijk niet "het membraam aan de verkeerde kant van het raam" maar meer "het raam zit achterstevoren" waardoor de afdichtingsvlakken niet meer met elkaar overeenstemmen.

Reden dat ik er op wijs, is dat ALS het zo is (en ik zeg niet DAT het zo is) dan zal het vervangen voor nieuwe onderdelen, maar op dezelfde manier gemonteerd, ook dezelfde problemen opleveren....
Nogmaals, ik weet niet eens of het überhaupt mogelijk is die dingen verkeerd om te plaatsen, maar ik heb hele gekke dingen gezien....

Groet, Bert
 
Laatst bewerkt:
Henk.

Ja klopt heb hem er zo in zitten.Kijk dus tegen de 3 schroef kopjes aan.Toch????????

Bert

Zoals jij het had bedacht had ik ook al aan zitten denken maar dan heb je die schroef gaten probleem.

Ik bestel het gewoon nieuw dan weet ik zeker dat dat ook is zoals het hoort.

Begrijp ik het goed op de site van 3w dat je alleen telefonisch of via de mail kan bestellen??
 
Sorry, ik had in de vorige post een domme verschrijving: Ik bedoelde: "de klepplaat zit achterstevoren" en dan zit dus de klep zelf wél aan de goede kant (de motorzijde) maar stiekum tóch aan de verkeerde kant van de klepplaat: de kant die mogelijk niet gevlakt is, of nét een andere hoek heeft....

Zit die klepplaat (raam) met dezelfde schroefjes vast in de motor? of zit alleen het membraam met boutjes vast aan de plaat en het geheel op een andere manier aan de motor?

Groet, Bert
 
Sorry, ik had in de vorige post een domme verschrijving:

Geen probleem Bert.denk dat ik diegene ben die onduidelijk is:):)

Ik zal morgen even fotootje maken van het geheel en van de klep/membraan.
Had het anders graag nu gedaan maar heb het spul niet thuis ivm ruimte.
 
Als ik de constructie zo bekijk zouden de schroefjes waarmee je het ventiel vast schroeft wel eens de oorzaak kunnen zijn. Als je die te strak vast draait knijp je het zwarte kunststof in en gaan de ventielblaadjes aan de bovenkant iets open staan.
 
Back
Top