Ik lees nergens dat JW tegen de richting in slaat, alleen dat hij tegen de prop slaat....
De meeste benzinemotoren starten slecht tot absoluut niet achteruit, maar er zijn uitzonderingen, dus pas daar mee op.
Hou er ook rekening mee, dat veel motoren met magneetontsteking, maar héél zwak vonken als je met de hand start, en ook een aantal motoren met electronische ontsteking hebben deze veiligheid (alleen is het dan bewust ingebouwd: ze vonken NIET op de eerste omwenteling).
Ik lees nog steeds nergens, dat de carburateur "nat" is voor je probeert te starten. Die carb kan echt niet goed brandstof aanzuigen als de motor niet draait... Hij krijgt het tot aan de sproeiers, maar niet verder....
Hoe minder gas je hebt bij het starten, meestal hoe beter het wil (ik krijg mijn Zenoah's niet of héél slecht aan de praat als het gas verder dan verhoogd stationair staat).
Als je wilt weten of je motor verder in orde is (ontsteking) schiet dan eens een héél klein schotje remmenreiniger in de carb, en dan onmiddelijk starten (minstens twee slagen proberen, bij het begin van de eerste slag is er nog geen mengsel in de cylinder, pas tussen de eerste en tweede klap krijgt hij dat). Dan MOET hij minimaal een plof geven, zo niet, is er wat met je ontsteking aan de hand.
Zolang je geen halve bussen remmenreiniger er in jaagt, kan het weinig kwaad: ik heb mijn motorfiets wel eens bijna 30 seconden met remmenreiniger aan de praat moeten houden voor de vergumde benzene uit de carburateur was.... Met een tweetakt is het linker i.v.m. ontbreken van mengsmering, maar hij houd het echt wel een aantal seconden uit (er zit namelijk ook maar een miniscuul beetje olie in de eerste druppels mengsmering, en daar moet hij het ook mee zien te redden...).
Groet, Bert