Carburateur probleem????

Hallo.

Ik heb een 3w75 met tillotson carb.nu het volgende probleem.benzine aanzuigen gaat goed maar bougie word niet nat.carb heeft gister revisie ondergaan op de naald na.(zat niet in het zakje).
het zal vast eerder gevraagd zijn maar hoop dat iemand mij gewoon een antwoord kan geven.

Alvast bedankt.
 
Is de carburateur wel goed op de motor gemonteerd? Zit het plastic tussenstuk wel goed gemonteerd? Is het gaatje van het carter naar de pompkamer in de carburateur wel open? Is het pompmembraan wel goed gemonteerd?

Als dat allemaal goed zit dan kan carburateur misschien niet helemaal goed in elkaar zitten. Als er geen benzine in de motor komt maar je bent er wel zeker van dat het in de carburateur komt dan opent de benzine regelnaald hoogstwaarschijnlijk niet.
Dat kan makkelijk gebeuren als de naald en/of het regelmembraan die de naald open of dicht stuurt niet goed is gemonteerd.

Is dat ook allemaal goed, zit er dan misschien ergens een kanaaltje verstopt?

Is dat het ook niet dan weet ik het zo ook niet meer. Dan zou ik de carburateur in m'n handen moeten hebben om verder te kunnen kijken.

Controleer dus alles heel goed.
 
Is de carburateur wel goed op de motor gemonteerd? Zit het plastic tussenstuk wel goed gemonteerd? Is het gaatje van het carter naar de pompkamer in de carburateur wel open? Is het pompmembraan wel goed gemonteerd?

Als dat allemaal goed zit dan kan carburateur misschien niet helemaal goed in elkaar zitten. Als er geen benzine in de motor komt maar je bent er wel zeker van dat het in de carburateur komt dan opent de benzine regelnaald hoogstwaarschijnlijk niet.
Dat kan makkelijk gebeuren als de naald en/of het regelmembraan die de naald open of dicht stuurt niet goed is gemonteerd.

Is dat ook allemaal goed, zit er dan misschien ergens een kanaaltje verstopt?

Is dat het ook niet dan weet ik het zo ook niet meer. Dan zou ik de carburateur in m'n handen moeten hebben om verder te kunnen kijken.

Controleer dus alles heel goed.
Hoi ernst.

Bedankt voor uw reactie.
Ik zal het nog een keer los halen en controleren en er nog een nieuwe naald voor bestellen.Waar ik wel mijn twijfels over heb is het membraan tussen motor en de carburateur,die staat licht op een kiertje maar weet niet of dat zo hoort of dat het kwaad kan.

Het toestel heeft een jaar stil gestaan toen ik heb hem overgenomen.bij het proberen werd er geen brandstof aangezogen.carb revisie gedaan nu komt er wel brandstof na ongeveer 20 keer draaien.is dat vaak of normaal??
Het is mijn eerste benzine vliegtuig en weet daar helemaal niets van.
 
Je omschrijving van het probleem is nogal wazig....

Hoe zuig je brandstof aan? door gewoon aan de prop te draaien? Door er een electrische starter op te zetten? Met het balgpompje (wat er op sommige carbs zit)?

Waarom vind je dat überhaupt de bougie nat moet worden? Ik check dat zelfs nooit....

Mijn benzinemotoren hebben alledrie een balgpompje. Normaliter pomp ik eerst met dat pompje tot er geen lucht meer in de toevoerslang zit, zet dan een vinger op de luchtinlaat, en draai rustig de motor rond tot ik het eerste teken van vloeistof op mijn vinger voel (meestal is één slag voldoende, soms twee). Daarna moet hij met een paar tikken lopen.
Of hij daarna ook blijft lopen is punt twee, en DAN PAS komt een eventueel probleem naar boven.
Zo'n carb kan namelijk helemaal niet werken als de motor stil staat of met de hand rustig rondgedraaid wordt.

Je hebt nu een revisie gedaan en hij pompt nu beter, maar hij had met 99,9% zekerheid ook gewoon gepompt als de carb een keer nat zou zijn geweest (ofwel, brandstof aanzuigen door afsluiten van de luchtinlaat, want meestal is dat een kwestie van dat de rubberen klepjes een beetje plakken o.i.d.

Ik begrijp niet goed wat je bedoelt met "het membraan tussen motor en carburateur" of met "die staat nu op een kiertje"....

Groet, Bert
 
Brutus.

Als ik aanzuig druk ik de choke erop en meerdere keren aan de prop draaien met de hand dan komt het brandstof er wel langzaam aanlopen door de slang.als ik met mijn hand de achterkant van de carb dicht druk komt het slangetje snel vol (met de choke erop).motor staat dan in de bankschroef omdat ik niet bij de carburateur kom als die in het model zit.
Ik heb er niet zoon bolletje op zitten.
Lijkt mij toch dat een bougie nat moet worden van beetje brandstof omdat ik het brandstof aanzuig naar carburateur en cilinder.

Zal zoals ernst zei de carb nog eens los halen en ook de naald gaan vervangen.
 
puntje van aandacht: NOOIT een motor in de bankschroef...
Ik hoop dat je bedoelt dat je er een mooi steuntje voor hebt gemaakt, en dat die in de bankschroef zit...
Anders druk je het carter in elkaar. of iets anders.. een motor is daar niet voor gemaakt.
of het blok komt na een tijd uit elkaar zetten vanwege scheuren of verzwakkingen

Daarnaast is het gewoon normaal dat je de carb ff dicht moet houden tijdens aanzuigen.
zeker als hij compleet droog staat.

Het nat worden van de bougie is dan weer niet exact nodig om een motor te laten starten.
Dat zou wel moeten gebeuren na een tijd lang aanzuigen natuurlijk. dat wel ;-)
maar dat kan best een tijd duren.
zodra de carb vol zit met brandstof, gaat de brandstof vrij vlot de motor in.
je hoeft niet te wachten tot er zoveel in zit, dat de bougie nat wordt.. mogelijk krijg je dan juist weer problemen met verzuipen.
 
De bougie wordt inderdaad niet nat, of je moet hem echt grandioos verzuipen.
Als er vloeibare benzine in het carter of de cylinder zit, krijg je hem niet aan de praat. Maar de carburateur moet "goed nat" zijn.

De choke is bedoeld voor trekstarters, maar met handstarten gaat ook.
Beste method: Choke OPEN, vinger op de carb tot je benzine voelt.
Choke dicht, gasklep stationair, slaan tot hij begint te ploffen.
Dan de choke weer open, en dan zou hij met een of twee tikken moeten starten.

Alternatief, als je niet met je vingers bij de inlaat kunt: choke er op en ronddraaien (ontsteking af) tot je vloeistof in de carb hoort (tot je opens een beetje een slobberend geluid hoort)
Dan de choke open, en aanslaan.

Bij dit soort motoren dient de choke niet, zoals bij je auto (vroegâh, toen auto's nog handchokes hadden), om te starten en het ding stationair aan de gang te houden.
Bij deze tweetakten dient de choke alleen maar om hem zo "nat" te maken dat hij wil ontsteken. Daarna moet de choke open en kun je de motor starten.

Ik raad je dringend aan om eerst eens te kijken of hij zo wil lopen, want volgens mij verwacht je de verkeerde dingen, en doe je de startprocedure niet helemaal goed. En dan start bijna geen enkele motor....
Zoals Student al zegt, NIET in de bankschroef!

Groet, Bert
 
De bougie wordt inderdaad niet nat, of je moet hem echt grandioos verzuipen.
Als er vloeibare benzine in het carter of de cylinder zit, krijg je hem niet aan de praat. Maar de carburateur moet "goed nat" zijn.

De choke is bedoeld voor trekstarters, maar met handstarten gaat ook.
Beste method: Choke OPEN, vinger op de carb tot je benzine voelt.
Choke dicht, gasklep stationair, slaan tot hij begint te ploffen.
Dan de choke weer open, en dan zou hij met een of twee tikken moeten starten.

Alternatief, als je niet met je vingers bij de inlaat kunt: choke er op en ronddraaien (ontsteking af) tot je vloeistof in de carb hoort (tot je opens een beetje een slobberend geluid hoort)
Dan de choke open, en aanslaan.

Bij dit soort motoren dient de choke niet, zoals bij je auto (vroegâh, toen auto's nog handchokes hadden), om te starten en het ding stationair aan de gang te houden.
Bij deze tweetakten dient de choke alleen maar om hem zo "nat" te maken dat hij wil ontsteken. Daarna moet de choke open en kun je de motor starten.

Ik raad je dringend aan om eerst eens te kijken of hij zo wil lopen, want volgens mij verwacht je de verkeerde dingen, en doe je de startprocedure niet helemaal goed. En dan start bijna geen enkele motor....
Zoals Student al zegt, NIET in de bankschroef!

Groet, Bert
Ik heb de motor op een plaat gemonteerd en toen in de bankschroef en niet de motor klem gedraaid.Heb dat gedaan omdat ik dan overal makkelijk bij kan en alles lekker duidelijk kan zien wat in het toestel niet kan.De carburateur is niet bereikbaar als die in het toestel zit.

Ik was er van overtuigd dat de bougie iets nat moest worden.Geen brandstof aan de bougie dan ook niet lopen.Mijn fout.

Als ik met choke erop rond draai komt er brandstof naar carburateur toe.is oke!Zet mijn ontsteking aan en geef dan meerdere slagen tegen de prop met choke er nog op maar kan slaan wat ik wil hij geeft geen krimp.Niet 1x laat die zich horen.
Natuurlijk heb ik dat geprobeerd met de motor in het toestel.

Zal als ik deze week nog thuis kom de carburateur nog eens eraf halen/los draaien.

Iig bedankt voor de reacties
 
ho nou eerst eens.
je bent extreem op die carb gefocused.
waarom zou hij de enigste zijn die het aanslaan dwarsboomt?

timing van je ontsteking?
werkt je ontsteking?
instelling van de naalden?
carb opening bij starten?

jij slaat nu tegen de richting in. op zich ok, en moet ie ook doen, als hij eenmaal is afgesteld.
handstarten werkt vaak alleen bij goed afgestelde motoren.
rotzakken zonder instelling moet je eerst lopend zien te krijgen om een basis afstelling te krijgen.

luister naar hoe hij rond gaat.
met ontsteking moet hij iets gaan doen als er een correct mengsel aanwezig is.
op zijn minst een plof bij volgas..
bij volgas, ontsteking uit, zou je op zijn minst een lichte benzine nevel tegen je vinger moeten krijgen als de bougie er uit is en je je vinger op het gat houdt..

ontsteking uit omdat een ontsteking het niet altijd grappig vind om in het luchtledige te vonken. of niet te vonken
 
..... ontsteking uit omdat een ontsteking het niet altijd grappig vind om in het luchtledige te vonken. of niet te vonken
De ontsteking vonkt niet in het luchtledige zoals je hier schrijft. Het probleem is dat het voor de bobine slecht is om de ontsteking te laten werken zonder bougie. De bobine is een transformator die de spanning flink omhoog transformeert om een vonk tussen twee contacten te creëren.
De contacten van de bougie staan op een bepaalde afstand van elkaar. Die afstand bepaald de spanning waarbij die vonk zal overspringen. Hoe groter de afstand tussen de contacten des te hoger zal de spanning moeten zijn voordat een vonk ontstaat. Bij de bougies die in de modelbouw veel worden gebruikt zal de vonk ontstaan bij een spanning ergens tussen de 10.000V en 15.000V.
Als de bobine nergens op is aangesloten komt dat overeen met een oneindig grote afstand tussen de contacten. De spanning zal daardoor vreselijk hoog op getransformeerd worden (>50.000V). De vonk kan, en zal ook vaak, intern in de bobine tussen de wikkelingen over gaan slaan wat een kapotte bobine tot gevolg heeft.
Zolang je er voor zorgt dat er een vonk kan overspringen over een afstand die ongeveer gelijk is aan een bougie is er niets aan de hand en kan je de ontsteking zonder problemen ook buiten de motor laten werken. Je kan meestal het beste de bougie gewoon op de bobine aansluiten en natuurlijk voor een goede aarde van de bougie zorgen. Dat laatste is zeer belangrijk anders blijft het een "open circuit".
En pas op, die bobine levert echt heel hoge spanningen en die kunnen een enorme schok opleveren. Je gaat er niet dood van maar het is bijzonder onplezierig. Mensen die een "zwak hart" hebben moeten wel goed uitkijken. Daarvoor zou een schok van zo'n ontsteking misschien wel gevaarlijk kunnen zijn.
 
Laatst bewerkt:
Ik lees nergens dat JW tegen de richting in slaat, alleen dat hij tegen de prop slaat....
De meeste benzinemotoren starten slecht tot absoluut niet achteruit, maar er zijn uitzonderingen, dus pas daar mee op.

Hou er ook rekening mee, dat veel motoren met magneetontsteking, maar héél zwak vonken als je met de hand start, en ook een aantal motoren met electronische ontsteking hebben deze veiligheid (alleen is het dan bewust ingebouwd: ze vonken NIET op de eerste omwenteling).

Ik lees nog steeds nergens, dat de carburateur "nat" is voor je probeert te starten. Die carb kan echt niet goed brandstof aanzuigen als de motor niet draait... Hij krijgt het tot aan de sproeiers, maar niet verder....

Hoe minder gas je hebt bij het starten, meestal hoe beter het wil (ik krijg mijn Zenoah's niet of héél slecht aan de praat als het gas verder dan verhoogd stationair staat).

Als je wilt weten of je motor verder in orde is (ontsteking) schiet dan eens een héél klein schotje remmenreiniger in de carb, en dan onmiddelijk starten (minstens twee slagen proberen, bij het begin van de eerste slag is er nog geen mengsel in de cylinder, pas tussen de eerste en tweede klap krijgt hij dat). Dan MOET hij minimaal een plof geven, zo niet, is er wat met je ontsteking aan de hand.
Zolang je geen halve bussen remmenreiniger er in jaagt, kan het weinig kwaad: ik heb mijn motorfiets wel eens bijna 30 seconden met remmenreiniger aan de praat moeten houden voor de vergumde benzene uit de carburateur was.... Met een tweetakt is het linker i.v.m. ontbreken van mengsmering, maar hij houd het echt wel een aantal seconden uit (er zit namelijk ook maar een miniscuul beetje olie in de eerste druppels mengsmering, en daar moet hij het ook mee zien te redden...).

Groet, Bert
 
Ik lees nergens dat JW tegen de richting in slaat, alleen dat hij tegen de prop slaat....
De meeste benzinemotoren starten slecht tot absoluut niet achteruit, maar er zijn uitzonderingen, dus pas daar mee op.

Hou er ook rekening mee, dat veel motoren met magneetontsteking, maar héél zwak vonken als je met de hand start, en ook een aantal motoren met electronische ontsteking hebben deze veiligheid (alleen is het dan bewust ingebouwd: ze vonken NIET op de eerste omwenteling).

Ik lees nog steeds nergens, dat de carburateur "nat" is voor je probeert te starten. Die carb kan echt niet goed brandstof aanzuigen als de motor niet draait... Hij krijgt het tot aan de sproeiers, maar niet verder....

Hoe minder gas je hebt bij het starten, meestal hoe beter het wil (ik krijg mijn Zenoah's niet of héél slecht aan de praat als het gas verder dan verhoogd stationair staat).

Als je wilt weten of je motor verder in orde is (ontsteking) schiet dan eens een héél klein schotje remmenreiniger in de carb, en dan onmiddelijk starten (minstens twee slagen proberen, bij het begin van de eerste slag is er nog geen mengsel in de cylinder, pas tussen de eerste en tweede klap krijgt hij dat). Dan MOET hij minimaal een plof geven, zo niet, is er wat met je ontsteking aan de hand.
Zolang je geen halve bussen remmenreiniger er in jaagt, kan het weinig kwaad: ik heb mijn motorfiets wel eens bijna 30 seconden met remmenreiniger aan de praat moeten houden voor de vergumde benzene uit de carburateur was.... Met een tweetakt is het linker i.v.m. ontbreken van mengsmering, maar hij houd het echt wel een aantal seconden uit (er zit namelijk ook maar een miniscuul beetje olie in de eerste druppels mengsmering, en daar moet hij het ook mee zien te redden...).

Groet, Bert
Bert.

Ik sla de prop tegen de klok in.
De carburateur word wel nat want het benzine komt uit de overloop na lang aanzuigen.Te lang aanzuigen in mijn ogen als het er uit komt lopen maar het was ook voor het proberen.

Zoals student zei als ik bougie er uit draai en dan aan de prop draai met mijn hand voor het bougie gat ik toch wel een beetje benzine aan mijn hand moet krijgen.Is dus niet zo.

Had de carburateur nog weer los gehad ter controle.Alles zit naar mijn zeggen goed en schoon in elkaar.

Ik probeer te starten.choke erop.Stroom ontsteking uit.Aanzuigen tot benzine in carburateur komt.Geef geen gas trouwens.Power on.Prop rond slaan.Heel vaak.(tegen de klok in).Gewoon geen 1 plof.Niks.Ook niet als ik de choke eraf doe.
Zal het vrijdagavond met remreiniger proberen.

Verbeter mij als ik iets verkeerds doe.
Moet en wil het ook graag leren.

Gr jw
 
Tegen de klok in zou goed moeten zijn, he?

De hoeveelheid benzine die er uit het pluggat zou moeten komen is maar minimaal, hoor.... Met gloeiplugmotoren merk je dat nog (als je de starter er op zet) maar met benzinemotoren eigenlijk niet.
Per liter lucht iets minder dan 1 gram benzine, dus zeg ruwweg 1 ml op 1 liter. Voor je 75 cc zou dat dus per omwenteling maximaal ongeveer 1 druppel zijn, maar dan fijn verdeeld over heel veel erg snel verdampende spettertjes.... Moet je overigens ook dan een forse slinger aan die prop geven, anders voel je nog niks (als er wat te voelen is).

Brandstof heb je, en lucht is er sowiso wel, lijkt me. Kan het alleen nog aan te veel peut, te weinig, of aan de vonk liggen.

Heb je vonk? (weet je hoe je dat checkt zonder je ontsteking op te blazen?)
Komt de vonk op tijd?
Is de vonk krachtig blauw?
Is überhaupt je bougie schoon? Geen barsten in de isolator?
Heb je al eens een of twee druppels benzine door het pluggat gemikt om te kijken of hij dan wat doet?

Groet, Bert
 
Oke.Ik wist het zelf niet over het kapot krijgen van de ontsteking maar had het stukje gelezen van ernst.Is mij duidelijk.

Mjn vonk is niet blauw maar wit.
Bougie is niet smerig maar denk niet dat het een hele jonge is.(lang in gebruik)Weet niet of dat wat uit maakt.

Weet niet wat de of een isolator is dus dat antwoord blijf ik je schuldig.ook weet ik niet of de ontsteking goed staat en hoe ik dat goed moet zetten.


Ik had ook klein beetje brandstof in bougie gat gegooid maar hielp niets.

Als de ontsteking niet goed staat dan zou hij toch als nog een teken van leven moeten geven of heb ik dat ook mis.:mad:
 
ja, dat heb je mis.
als de vonk op een heel erg fout tijdstip komt, kan het makkelijk dat hij niet wil starten.
die vonk moet op het goede moment komen.. anders zou hij bv de zuiger juist deverkeerde kant op kunnen slaan. niet dat dit kan, hij start dan gewoon niet..

als je ontsteking dus is doorgefikt, kan het makkelijk dat de bougie wel iets doet, maar niet krachtig genoeg om een echte ontsteking van je mengsel te krijgen.
 
De isolator is het porceleinen stuk van de bougie. Als daar barsten in zitten, lekt de hoogspanning weg. Als je denkt dat hij niet jong meer is, koop een nieuwe, dan heb je dat maar alvast uitgesloten.
Meestal kun je er weinig aan verstellen (of maar een heel klein beetje) en dan zal het qua op tijd vonken wel meevallen, maar je weet nooit, en inderdaad, als de vonk verkeerd komt, doet hij ook weinig.

Wat voor ontsteking heb je eigenlijk? Vliegwiel of electronisch?

Groet, Bert
 
Ik zal de electronische hebben denk ik.accu(zgan)die gaat naar 1 of ander kastje met bougie kabel eraan en vanuit dat "kastje"loopt nog een snoertje met een plasticje eraan die ik vast zet achter de prop met 2 schroefjes.

Heb nog niks kunnen proberen want ben nog niet thuis geweest.
 
Hallo Jan Willem,

Ik doe al heeeel veel jaren heeeel veel met benzine motoren en alles wat fout kan heb ik al wel eens meegemaakt...

Dit voorjaar een PT 19 (nieuw) gekocht van 2,8 meter en een gebruikte 3W75 van het Duitse Forum.

Bij de eerste keer in de tuin om de zaak aan de praat te krijgen ...nix noppes..ja een lamme arm.

De motorkap er af gehaald. Aangezien de carb er achter op zit en ik (zonder slimme stangetjes etc) de choke toch niet kan bedienen heb ik die er maar uit gehaald. In het gat bovenin de carb ( waar de as door zat) heb ik een messing pijpje in geperst en er een stukkie slang op aan gesloten. Die komt boven op de motorkap naar buiten en er een doppie op gemaakt.

Ik kan nu vóór het starten een beetje primen ( iets benzine in de carb spuiten). In het begin pakte de motor na elke keer primen een beetje ( seconde lopen of zo) en na wel 10 x primen liep die eindelijk door. Mogelijk een beetje gum ( aangekoekte residuen) in de carb dacht ik...

Een paar dagen later vol goede moed naar het veld.... soms na één keer primen lopen en soms na enkele malen primen lopen. Bij de volgende vluchten (zelfde dag) pakt de motor meestal na één keer primen ( en dan enkele malen tot hooguit 5 á 6 keer een slinger aan de prop geven).


Waarom jouw motor het niet doet??

Je ontstekingstijdstip kan haast niet fout zijn want de magneet in je propflens en de pick up ( de sensor) met het draadje er aan zitten fabrieksmatig op de goede positie..hoewel je kan het controleren
- draai de bougie er uit en zet de bougiekap er weer op. Knoop de bougie op één of andere wijze tegen de motor ( zodat het contact maakt).
- nog steeds het contact af laten
- draai de prop langzaam rond en hou ondertussen een stokjevan bv rond 10 a 12 mm in het bougie gat (een beetje scheef zodat het klemt) en voel hoe de zuiger terwijl deze bijna boven in is tegen het stokje komt.
- zet nu op het carter en op de propflens tegenover elkaar een viltstift streepje
- hou het stokje vast in de zelfde positie en draai de prop nu de andere kant op totdat de zuiger weer tegen het stokje komt....zet weer een streepje op de propflens
- het midden van deze twee streepjes is exact het bovenste punt van de zuiger.
- zet de prop zo dat het midden van de twee streepjes tegenover het streepje op het carter staat
- de magneet in de propflens moet nu de voeler ( dat zwarte kunststof deeltje) ruim gepasseerd zijn. Probeer in te schatten hoeveel graden dat is.
- een 1/4 omwenteling zou 90 graden zijn maar zoveel is het niet en het zal in de buurt van de 30 á 35 graden moeten zijn.
- nogmaals het is fabrieksmatig ingesteld en dus we kijken niet op een paar graden en je zou visueel die 30 á 35 graden moeten hebben anders zit er iets goed fout.
- nu het contact aanzetten en de prop weer langzaam tegen de klok indraaien.
- zodra het magneetje onder de sensor door gaat moet de bougie vonken..mocht je het niet kunnen zien je moet het ook kunnen horen..een kleine tik van de overspringende vonk.
-geen vonk..? andere bougie proberen ( van het zelfde soort)..nog geen vonk..dan lijkt het er op dat de ontsteking de geest heeft gegeven ( neem aan dat je tussen de 4,8 en 6 volt accu voor de ontsteking hebt).
- wel een vonk..probeer een primer slang aan te leggen.
-nu zou de motor tenminste wat moeten lopen op het primen.

Hoor graag van je en dan zullen we (indien je daar belangstelling voor hebt) wat verder ingaan op de werking van je ontsteking en de automatische vervroeging die er in geprogrammeerd is.

Groet,

Henk

Ps het snoertje wat naar de accu gaat heb je daar een rechtstreekse verbinding tussen...of heb je er een schakelaar tussen..maw kun je het contact afzetten? Indien je er een schakelaar tussen hebt kan die er dan even tussenuit ( om te kontroleren of je een vonk hebt)??
 
Laatst bewerkt:
Henk.

U ook bedankt voor uw reactie.

Zal vanavond als ik weer thuis ben de vorige adviezen eerst opvolgen.
Zoals Bert zei draai er een nieuwe bougie in dan is dat alvast uitgesloten.
Mijn ontsteking staat niet meer optijd want dat snoertje heb ik los gedraaid om de motor er af te draaien om bij de carburateur te kunnen komen.Heb hem wel op het oog op de zelfde plek terug vast gezet.

Als ik de vorige adviezen heb gedaan laat ik het weten hoe de zaken er voor staan.

Ik heb iid een schakelaar er tussen zitten.
 
tipje trouwens: hou de bougie niet vast als als je hem laat vonken..
zoals hierbven beschreven tegen het blok massa laten maken, en vastklemmen oid. hou je hem vast, weet je meteen wat een taser doet ;-)
ook als je de kap vasthoudt trouwens. dat gaat niet altijd goed..
 
Back
Top