Blade 180CFX

Discussie in 'Algemeen heli' gestart door breedmuilkikker, 7 okt 2014.

  1. breedmuilkikker

    breedmuilkikker

    Lid geworden:
    7 jan 2014
    Berichten:
    35
    Locatie:
    Arnhem
    Inderdaad heel weinig nieuws, zou er dan daadwerkelijk zo weinig over te klagen zijn? Sta eigenlijk op het punt om een nieuwe heli te kopen, en deze lijkt me wel erg mooi. Even als achtergrond, vlieg inmiddels wel een paar jaar met een nano-cpx en een 130x, dit lijkt me toch net weer een stap beter. Natuurlijk zou ik ook voor een echt grotere optie kunnen kiezen, maar dan vind ik het niet meer verantwoord om gewoon in het park me even uit te leven.

    Nog iemand wijze raad, zou de 180CFX een mooie aankoop voor me zijn?
     
  2. fr0stbyt3

    fr0stbyt3

    Lid geworden:
    24 aug 2009
    Berichten:
    176
    Locatie:
    Belgium
    Het hangt wat af van hoe je nu vliegt... Een 180CFX is behoorlijk agressief uit de doos. Heel erg leuk als je 3D ingesteld bent of als je een aardige piloot bent met heel wat controle... Hij vliegt echt als een grotere heli qua reactie en zo.

    En idd, er valt weinig op deze heli aan te merken... Steengoed dingetje gewoon.
     
  3. 666yeti666

    666yeti666

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    3.880
    Locatie:
    Nijmegen
    Als je al gewend bent om met een 130x te vliegen dan is de 180cfx een mooie overstap. Houd er wel rekening mee dat de 180cfx veel meer power heeft en veel feller is dan de (standaard) 130x. Wat ik zelf aan de 180cfx heb gemist is de mogelijkheid om de fbl controllers (as3x geloof ik) te finetunen, wat met mijn dx6i niet mogelijk was.

    gr
    Bas
     
  4. breedmuilkikker

    breedmuilkikker

    Lid geworden:
    7 jan 2014
    Berichten:
    35
    Locatie:
    Arnhem
    Bedankt voor de tips, had inderdaad ook gelezen dat de mogelijkheden voor het fine-tunen met een DX6i minder zijn maar hopelijk heb ik dat toch niet meteen nodig. Eerst maar eens proberen het ding in bedwang te krijgen, kan ik meteen weer sparen voor een nieuwe zender.

    @Bas: ik zie dat je uit de omgeving van nijmegen komt, vlieg je toevallig ook bij een club? Lijkt me namelijk wel een keer leuk om daar toch eens te gaan kijken, denk dat ik nog genoeg kan leren van anderen.
     
  5. 666yeti666

    666yeti666

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    3.880
    Locatie:
    Nijmegen
    Laatst bewerkt: 5 jun 2015
  6. Joost Goossens

    Joost Goossens

    Lid geworden:
    3 jun 2012
    Berichten:
    3
    Locatie:
    Hilversum
    Hallo mede vliegers, wie kan mij helpen? Onlangs een blade 180cfx aangeschaft via Marktplaats. In eerste instantie lijkt alles te kloppen. Echter na het instellen van mijn zender (Spektrum DX18) en het binden gelijk problemen met de eerste vlucht.

    Optoeren in normal ging goed en eerste paar meters waren redelijk. Maar na het overschakelen naar idle up kon de heli zich niet neutraal houden en dook direct naar rechts. Gelukkig heb ik redelijk wat ervaring en kon ik nog net op een redelijke manier landen.

    Na thuiskomst alle normale stappen doorlopen. Swashplate en servo's uitgelijnd en op 90 graden gezet. Alles op het oog lijkt te kloppen.
    Paar dagen later nog maar een keer proberen..... (Helaas moeten we af en toe werken en was het zodra we tijd hadden geen mooi weer)..... Nu is er nog een probleem bijgekomen, tijdens het vliegen stopt de motor? Aan uit, aan uit en soms niks....

    Wie heeft er een oplossing voor? Moet ik een update doen? Ik hoor het graag en bij voorbaat dank.

    Groet Joost
     
  7. fr0stbyt3

    fr0stbyt3

    Lid geworden:
    24 aug 2009
    Berichten:
    176
    Locatie:
    Belgium
    Hoi Joost.

    Het duiken naar rechts heb ik ook gehad. Bij mij bleek het probleem een scheve feathering shaft te zijn... Soms zat de loodrecht, dus geen trillingen, soms draaide ze wat, waardoor de blades niet meer deftig naast mekaar draaiden. Rare uitleg, maar je snapt het wel.

    Het uitvallen van de motor heb ik op andere fora al gelezen, zou te wijten zijn aan het niet correct afstellen van de throttle output op je zender.
     
  8. Joost Goossens

    Joost Goossens

    Lid geworden:
    3 jun 2012
    Berichten:
    3
    Locatie:
    Hilversum
    Thanks alvast, gelijk maar een shaft bestellen en ik zal mijn zender ook gelijk nalopen. Ik had al zo'n vermoeden.... Ik hou jullie op de hoogte! Sleutelen kan deze week toch geen kwaad want het schijnt niet al te best weer te worden.
     
  9. Bask04

    Bask04

    Lid geworden:
    17 jul 2012
    Berichten:
    788
    Locatie:
    Omg, ijsselstein
    Vandaag mijn 180 binnen gekregen.
    In de handleiding staat bij het binden dat ik eerst de zender aan moet zetten
    en met de trim mijn gas naar de laagste positie zetten.
    Dit gedaan en de heli gebonden.
    Echter de instellingen uit de handleiding overgenomen
    dus de throttle curve in normal is 0 25 25 25
    maar daarin toert hij niet op.
    Wel als ik overschakel naar idle up.
    Wat heb ik fout gedaan ?
     
  10. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.721
    Locatie:
    Antwerpen
    Waardes in normal zijn veel te laag..
    Lijkt me meer van de hold curve..
    staat dit echt zo in de manual?
    0 80 80 80 of zoiets voor normal lijkt me logischer.

    Via Google vind je trouwens ook een ton info over die zaken..
     
    Laatst bewerkt: 8 okt 2015
  11. Bask04

    Bask04

    Lid geworden:
    17 jul 2012
    Berichten:
    788
    Locatie:
    Omg, ijsselstein
    Dam word het 75 vlak em 100 vlak.
    Dan hen ik nog 2 dingen waar ik op Google weinig over kan vinden.
    De stotterende start van de motor.

    En na het aansluiten van lipo Brand de ontvanger fel.
    Waarna hij een stuk minder fel gaat branden.
    Dan moet je perse met de sticks bewegen en plots Brand hij weer fel en hoor je de motor piepen. Dan pas kan je vliegen.

    Wat zou dit kunnen zijn
     
  12. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.721
    Locatie:
    Antwerpen
    Throttle stick staat waarsch niet helemaal dicht als je de heli aansluit.

    Met gevolg dat je regelaar niet initialiseert.

    Best ook altijd met de throttle hold switch aan de heli aansluiten.
     
  13. guyken

    guyken

    Lid geworden:
    25 mei 2009
    Berichten:
    3.691
    Locatie:
    belgium
    Al eens gaan zien op Helifreak forum , ook veel info .
     
  14. Bask04

    Bask04

    Lid geworden:
    17 jul 2012
    Berichten:
    788
    Locatie:
    Omg, ijsselstein
    Heb altijd throttle hold erop met aansluiten.
    Helifreak kan ik hier nix op vinden.
    Zat wel een los blaadje in de handleiding
    Over throttle 130 % 100 %
     
  15. guyken

    guyken

    Lid geworden:
    25 mei 2009
    Berichten:
    3.691
    Locatie:
    belgium
    Als de heli standaard uit de doos komt met fabrieksinstellingen dan staat de regelaar op hard 3D vliegen ingesteld . Maw als je dan een lage curve zet voor throttle dan klopt het al niet meer . Misschien daarom ook stotterende motor . Ik heb de 180 ook even gehad en vond hem veel te geweldig voor mijn vliegstijl . Ben dan gaan zoeken om hem wat te temmen maar dat was toen nog niet mogelijk . Hij was nog maar net op de markt . Nu kan je via kabel en pc de regelaar instellen zoals je wil . Met de aangepaste pitch en throttle curves kom je r wel dan . Van dat piepend geluid van de motor heb ik destijds ook iets gelezen ( scheen toen normaal te zijn )
     
  16. Bask04

    Bask04

    Lid geworden:
    17 jul 2012
    Berichten:
    788
    Locatie:
    Omg, ijsselstein
    Regelaar moet toch gewoon rpm vast houden.
    Wat moet je daar aan instellen dan ?
    Misschien zou dit helpen



    Maar dan verander je dus wel de 130% 100%

    Instelling uit de handleiding
     
    Laatst bewerkt: 9 okt 2015
  17. Sven75

    Sven75

    Lid geworden:
    10 apr 2013
    Berichten:
    4.196
    Locatie:
    Deventer
    Bas, ik heb de manual eens bekeken.

    1. heb je de instellingen in de zender geprogrammeerd voor dat je bent gaan Binden met de machine?, dat moet namelijk wel zeggen ze.

    2. En heb je de bind procedure precies gevolgd die op Pag. 7 staat van de manual?
     
  18. Bask04

    Bask04

    Lid geworden:
    17 jul 2012
    Berichten:
    788
    Locatie:
    Omg, ijsselstein
    Ja.
    Beide precies zo gedaan.
     
  19. guyken

    guyken

    Lid geworden:
    25 mei 2009
    Berichten:
    3.691
    Locatie:
    belgium
    Maarre hij vliegt ?
     
  20. Bask04

    Bask04

    Lid geworden:
    17 jul 2012
    Berichten:
    788
    Locatie:
    Omg, ijsselstein
    Nee.
    Hier loop ik tegen aan.
    Als dit opgelost is dan servos center zetten.
    Swashplate center.
    En nog heel veel gok ik
     

Deel Deze Pagina