Met een collega RC rijder, Roy Bakker, had ik al enige tijd contact over een zeer specifieke machine. Hij gebruikt een zg. “motor inloopbakje” voor het inlopen van nitro motoren van 2.11cc (voor de 1:10 200mm) en 3.5cc (voor de 1:8 onroad). Het lijkt mij erg handig om ook zo’n machientje privé te hebben. Het geheel is erop gebaseerd dat de motor is ondergedompeld in een verwarmd oliebad en dat een elektromotor de zuiger/cilinderset inloopt. Schijnt dat je vanuit het bakje meteen volgas de baan op kunt. Het proberen waard vind ik. Vaak moet je speciaal een middag ervoor uittrekken om een nieuwe motor goed inlopen, kost een hoop tijd en moeite, en zelfs kosten o.a. brandstof, banden, slijtage aan de auto, vervoerskosten, etc. Dat in combinatie met de toch al snel 2 a 3 motoren die wij per seizoen voor de RC auto's moeten inlopen. De tijd op het circuit kunnen we dan beter besteden aan het laatste stukje inloop en (fijn)afstelling van auto en motor.
Uitgangspunt voor mijn eigenbouw inloopbakje is low budget. Na wat gedachten wisselen met Roelof, kwam het idee om de aandrijf-unit van een oude schroef-/ boormachine te gebruiken, waarvan de accu al jaren kapot was. Bij nader inzien is deze unit nogal lomp en in een later stadium heb ik toch gekozen voor een wat compactere oplossing. Eerste plan is ca. 500 rpm voor dit inloopbakje, aan de as van de nitro motor. De aandrijf-unit zal d.m.v. een zg. flex koppeling worden verbonden met de as van de nitro motor.
De nitromotor, en/of de olie van het inloopbakje, zal verwarmd moeten worden. Ik wil e.e.a. in elk geval kunnen instellen van 60 - 100 graden Celcius. Roelof heeft daar een schakelingetje voor bedacht, met als basis 2 vermogensweerstanden die bij 13.8V een 80 Watt aan warmte genereren. Lijkt me meer dan genoeg. In een later stadium heb ik hier een "ready to use" schakelingetje van Ebay voor gescoord, net als alle andere elektronica die het geheel moeten gaan aansturen.
Vanavond ben ik begonnen met het verspanen van de eerste onderdelen, met als eerste de verwarmingsplaat, met daarop de 2 vermogensweerstanden 1.2 Ohm, 50W, schroefbaar. De plaat word via een speciaal hiervoor gemaakt “petje” voor de .21cc, danwel een andere, specifiek voor de 2.11cc, op de nitromotor bevestigd.
Voor een maximale warmteoverdracht zijn de beide vermogensweerstanden met zg. "heatsink" kit, gemonteerd.
Zojuist is de motorsteun voor de aandrijf-unit voorbewerkt. Eerst nog even een opspanmalletje maken en daarna kan ik het onderdeel in 1 opspanning verspanen. Daarover later meer.
Uitgangspunt voor mijn eigenbouw inloopbakje is low budget. Na wat gedachten wisselen met Roelof, kwam het idee om de aandrijf-unit van een oude schroef-/ boormachine te gebruiken, waarvan de accu al jaren kapot was. Bij nader inzien is deze unit nogal lomp en in een later stadium heb ik toch gekozen voor een wat compactere oplossing. Eerste plan is ca. 500 rpm voor dit inloopbakje, aan de as van de nitro motor. De aandrijf-unit zal d.m.v. een zg. flex koppeling worden verbonden met de as van de nitro motor.
De nitromotor, en/of de olie van het inloopbakje, zal verwarmd moeten worden. Ik wil e.e.a. in elk geval kunnen instellen van 60 - 100 graden Celcius. Roelof heeft daar een schakelingetje voor bedacht, met als basis 2 vermogensweerstanden die bij 13.8V een 80 Watt aan warmte genereren. Lijkt me meer dan genoeg. In een later stadium heb ik hier een "ready to use" schakelingetje van Ebay voor gescoord, net als alle andere elektronica die het geheel moeten gaan aansturen.
Vanavond ben ik begonnen met het verspanen van de eerste onderdelen, met als eerste de verwarmingsplaat, met daarop de 2 vermogensweerstanden 1.2 Ohm, 50W, schroefbaar. De plaat word via een speciaal hiervoor gemaakt “petje” voor de .21cc, danwel een andere, specifiek voor de 2.11cc, op de nitromotor bevestigd.
Voor een maximale warmteoverdracht zijn de beide vermogensweerstanden met zg. "heatsink" kit, gemonteerd.
Zojuist is de motorsteun voor de aandrijf-unit voorbewerkt. Eerst nog even een opspanmalletje maken en daarna kan ik het onderdeel in 1 opspanning verspanen. Daarover later meer.
Laatst bewerkt: