How to start this hobby (fast)?

en lenen...

Oh, owkee, 'k interpreteerde 't "staartlastig" in eerste instantie als dat je nu (meer) last van tail wag had, maar je doelde op't zwaartepunt.
De mijne zal ook al wel ietsje zwaarder zijn aan de achterkant door de solid boom en de tailboom support, voor zover 'k me kan herinneren duw ik de lipo in ieder geval al vanaf 't begin ver naar voren in de houder.
 
klopt, hij moet ook zo ver mogelijk naar voren.. anders is het helemaal ruk ;-)
met rustig rondvliegen merk je het nog niet extreem, maar ga je een beetje ronddraaien en over de kop heen wel..

deze accuhouder heeft geen eindpunt, dus je kan de accu letterlijk doorduwen tot hij in de neus van de kap zit. aardig eindje verder dan bij het origineel.

misschien zaterdag ff testen..
 
Over de kop heb 'k (een tijd terug) al wel meerdere keren (snel, niet hoveren inverted ofzo, i wish) gedaan, maar daarmee ook een keer met volle bak pos. pitch de grond in gerost dus dat doe 'k voorlopig denk ik alleen nog maar even op de sim :cool: (alhoewel, als 'k me in kan houden op een overmoedige dag that is ;) )
 
Het harde 3d spul doe ik niet, wel inverted hoover, stationaire rolls etc. Doe je dat laatste wat vlotter, gaat hij achter zn staart aan ;-)
Bij de grotere heli's gaat dat veel makkelijker.. daar klopt o.a. de balans een stuk beter
 
Ik volg je ff niet wat je zegt over dat ie achter z'n staart aan gaat als je snelle stationaire rolls doet, dan moet je em in principe toch op z'n plek kunnen houden?
'k wil ook nog wel zo'n cameraatje op m'n kop zetten in de toekomst, gopro kloon ofzo, volgens mij kan je daar dan ook wel goed van leren.
Of anders zo'n mobius ofzo, één die dan ook op een quadcopter dan, al zijn die op't moment allebei nogal grondige reparties nodig:o.
En dan slinger ik die cam vast ook nog wel op de Blade 400, die moet dat wel kunnen dragen lijkt me.
 
Je merkt vlot genoeg wat ik bedoel ;-)

stil hangen, en snel links of rechts op de staart geven. dus zodat je een snelle piroette om de as maakt.
als een heli goed in balans is, zie je dat hij wel gaat driften, maar niet perse eerder dan in een normale hoover.
is hij staartlastig, zie je eigenlijk dat de zware kant door de centrifugale kracht naar de buitenkant van het rondje wil.
Oftewel, je zal zien dat de heli achter zijn staart aan gaat tijdens de piro.

tuurlijk kun je dat compenseren. de fbl unit intern lost ook al aardig wat op voor je.
maar toch kun je dit soort "hardwarefoutjes" niet verbloemen met software.
je merkt het gewoon. het volledig compenseren lukt wel, maar is gewoon even een stevige stap extra.

Daarom vind ik mn mcpx een goede oefenheli, omdat hij wat extra bijzondere gedragingen heeft. Je moet snel en goed corrigeren, ik oefen er mn automatismes mee.
en dankzij de mcpx heb ik de grotere heli's nog niet in de grond geduwd tijdens inverted :mrgreen:

Let wel: het is een goede oefenheli, omdat hij klein is, en qua vliegen redelijk in de buurt komt van de grotere heli's.
mn beste oefenheli is mn 600.. Goed te zien, weinig bijzondere bij effecten tijdens figuren (of wat daar voor door moet gaan), rustig als het moet, maar power als je wilt..
de 450 heeft van alles eigenlijk wat. erg mooi maatje.
alleen wil ik persoonlijk dan wel eerst zeker weten dat ik hem niet prak, vandaar de mcpx ;-)
 
Je merkt vlot genoeg wat ik bedoel ;-)

'k snap het zelfs nu al :D

Vanochtend de stoute schoenen aangetrokken en begonnen om te kijken of het zou lukken om de staart zelf al te vervangen op de Blade 400, ik had gisteren de nieuw tail boom binnen gekregen, dus de oude (krom na crash tijdens laatste vlucht vorige eigenaar) kon vervangen worden.

Ernstig hoe snel je een dikke bende vol met onderdelen/schroefjes voor je hebt liggen:o
20150326_114726.jpg


't uiteindelijk niet gelukt om de staart te vervangen maar heb wel veel dingen los gehad en weer in elkaar gezet. Volgens mij had ik er ook een handleiding bij, die maar even opzoeken zo. Ik dacht dat ik genoeg los had om de staart los te krijgen maar lukt niet.

Kwam er ook achter dat er een kapot landingsgestel onder zat.
Op zich wel stevig/handig gerepareerd, maar je bent perfectionist of niet:cool:, dus heb van zeg maar 2 1/2 landingsgestel (had er ook wat reserveonderdelen bij gekregen) 1 goede gemaakt, en volgens mij heb 'k nu alles weer vast zitten zoals 't hoort.
Toch maar met iemand v/d club doen (mailtje is de deur al uit :) ), heb wat dat betreft sowieso hulp nodig bij het plaatsen v/d ontvanger.
 
staartbuis zelf zit vaak geklemd in het frame. Bij de trex is het vaak 4 schoefjes in het frame om die klem los te maken, 2 schroefjes om die schuine "struts" los te halen (die houden de staart ook op hun plek nl)
Dan staart IN schuiven, dan kun je de snaar van het tandwiel wippen. De snaar houdt het spul ook vast nl.
dan zou hij los moeten komen. wil niet zeggen dat dit altijd zo eruit komt vallen, het klemt vaak redelijk.
Wel ff op de servo/aansturing letten, dat moet natuurlijk ook nog los.

Bij mn mini titan is dat tandwiel een complete module die er met 2 schroefjes helemaal uit getrokken kan worden.

Bij mn 600 (staart met torque tube, as) zit de staart vastgeschroeft in het frame.
verder is het redelijk identiek aan de kleinere trex'en.


Niet bang zijn wat los te halen, als je maar logisch gaat schroeven, en je de uitkomende schroeven zodanig neerlegt dat je straks nog weet wat waar zat.
meestal zijn het maar 1 of 2 maten in een frame, wijst zichzelf.
 
'k heb het net andersom los gekregen, servo/aansturing los en daarna eerst bij de staartrotor 't spul los gehaald (waarbij ik bij iets kleins nu twijfel hoe 't zat..), waarna de riem los kwam.

Daarna na wat gefrutsel de staart bij het frame ook er uit gekregen.
Zal ook wel iets minder soepel gegaan zijn dan normaal, want dat ding moet toch wel een aardige klap hebben gehad zeg.
De staart zelf was net niet helemaal rond afgebroken (aan de kant waar deze het frame in gaat) en volgens mij klopt die 2e foto ook niet?
Daar zie je een onderdeel van 't achterste rotor gebeuren, die shaft o.i.d. wat daar uit komt zit volgens mij ook scheef (helt op foto over naar links).
Als je zo ziet wat voor klap het gehad moet hebben, waar moet dan nog meer naar gekeken worden?
Als ik me het goed herinner wat me verteld was, is het geen zware crash geweest, maar heeft de staart de grond geraakt bij de landing.

Mij net iets te ingewikkeld zo, maar wel leerzaam zo knutselen, moet toch ergens beginnen :) Maar met wat hulp erbij moet dat binnenkort wel lukken.
't ding moet eigenlijk gewoon grotendeels uit elkaar en nagekeken worden, en 'k moet volgens mij nog wat meer onderdelen hebben, want heb m'n twijfels over sommige tandwielen en nog wat ander spul, maar daar moet ik bij daglicht even foto's van maken.

Ach ja, zal al met al nog even duren voor die uiteindelijk in de lucht hangt, maar dan weet ik straks in ieder geval al redelijk hoe de Blade 400 in elkaar zit.
Owja, en 'k was ook al helemaal vergeten dat ik nog een lipo in de heli had zitten, dus heb er in totaal 3 :)
Zijn wel al heel wat maandjes niet gebruikt inmiddels, ik heb ze nu vol zitten (met de 2 amps lader met voeding/adapter van een koelbox die groter is dan de lader zelf :o), dan blijven ze eerst nog wel goed toch?
tail1.jpg


tail2.jpg

tail3.jpg
 
tandwielen, lagers, en ook de belt (riem) goed bekijken,
ook zou de functionaliteit van de heck-servo goed getest moeten worden,

dus laat je de tijd en check alles,
ook het frame zelf, dat het niet gebroken is,
main-shaft, alle inks ... zijn soms geschuurd, zonder dat je het goed ziet,

en als je dan toch met een club bezig bent,
laat een ervaren iemand nog eens checken,
4 ogen zien meer dan 2 :shock:

suc6 verder, Uwe
 
ik zie wel eens een relatief kleine tik op de grond, waarbij alles afscheurt
en je ziet wel eens een grote klap, waarbij alles heel blijft..
Altijd een kwestie goed nakijken voor je weer de lucht in gaat.

die staartbuis van jouw komt overeens met een "tail strike"
door een reden (hard neerzetten, tik op de grond) vouwen de hoofdbladen een beetje in, waardoor ze opeens bij de staart kunnen komen.
wat ze dan ook doen.
Staartbuis kan daar meestal niet tegen, bewijs heb je daar ;-)

Als je aan het bestellen bent, kijk ook ff naar de as van de staartrotor, die lijkt op de foto krom te zijn.

controleer de feathering shaft in de kop. wil nog wel eens gebeuren dat deze krom gaat met zoiets.
Feathering shaft is de as die beide blade grips van de kop bij elkaar houdt.

Hoofdas moet je dan ook ff checken. eruit slopen, over een glad en recht oppervlak rollen (bv een glazen plaat)
je kan ook de rotor op een langzaam toerental laten draaien, en kijken of de kop in het midden blijft. methode 1 is wat zekerder.

Als je dat hebt gedaan, heb je bijna heel de heli wel uit elkaar gehad ;-)
 
Dat gaat een grondige operatie worden dan zo te horen.
Met sommige onderdelen die ik (denk) nodig te hebben kom ik er niet
helemaal uit.

Nog tips voor shops? Al aardig wat tegen gekomen met geen of de laatste onderdelen. 't is dan ook al wel een wat oudere heli.
Bij Krikke lijkt 't goedkoopst, maar bij sommige onderdelen staat geen prijs terwijl je ze wel aan't winkelmandje kan toevoegen.
De staart had ik bij RC Heliparts weg, daar hebben ze trouwens ook lipo voor de mcpx bl voor € 6,95.
Ook ééntje van mee besteld aangezien 1 die 'k al had moeilijk begon te doen met lang balanceren.

Enig idee wat ik nou voor die staart nodig heb? Ik kom er niet helemaal uit, en nieuwe tandwielen doe ik ook maar want die missen hier en daar; kan niet goed zijn.
Voor de kromme as/shaft (foto) zie ik deze, deze, en voor de main gear zie ik bij RC heliparts maar 1 optie, en bij krikke 3.
 
.. zo veel vragen,
zou bijna goed zijn, dat je zelf naar de winkel stapt,

of goed kijken en hopen dat het goed is ...
 
Hey Uwe,

Er is al een mailtje naar de winkel hoor (naar Krikke, over hoe dat nu zit met geen prijzen genoemd en wel/niet op voorraad) en 'k ga volgende
week donderdag weer naar de club, en misschien daar aan voorafgaand dan nog kijken/knutselen met de blade 400 met iemand die er meer van af weet dan ik :)

Maar met 't openbaar vervoer al de heli spullen steeds naar Delfzijl heen en weer gaan slepen schiet niet op, dus 'k dacht laat ik eens kijken hoe ver ik zelf kom, met wat hulp op't forum ;), zodat 'k weet wat ik nodig heb en misschien al wat kan bestellen zodat we spijkers met koppen kunnen slaan als we er echt even voor gaan zitten.
 
Hey Hirzo,

het is je geen onbekend model,
dus zou het geen probleem zijn,

wel heeft Blade leuke dingen,
zo is de main-shaft bearing van een kleine Blade
dezelfde als de tail-shaft-bearing van een grotere Blade.
 
Wat bedoel je met geen onbekend model? Elk model is nog nieuw voor me :D
Maar 'k leer de Blade 400 in ieder geval goed kennen zo, beetje bij beetje.

Oh geinig ja, van wat je schrijft over die bearings die verwisselbaar zijn tussen modellen. (Kan ik dan ook de main blades van m'n mcpx bl straks voor de staart van m'n 400 gebruiken bijvoorbeeld? ;):p:D)
Inmiddels zou 'k zeggen Blade heeft als merk zo z'n voor- en nadelen; maar al met al is het, met name als je wat op de centen let, een goed merk om de eerste paar heli seizoenen mee te beginnen.
'k vind qua prijs/kwaliteit dat ze eigenlijk net wat aan de dure kant zijn -ook al zijn ze aanzienlijk goedkoper dan vele andere merken), maar als je dan echt betere kwaliteit wilt, moet je wel direct een stuk serieuzer in de buidel tasten, dus uiteindelijk kan het dan toch uit (bij Blade).

<droomstand>
't is allemaal koffiedik kijken natuurlijk, maar ik vermaak me zo nog wel 1 of 2 seizoenen met de mcpx bl en straks Blade 400; die in goede conditie houden, ondertussen bijleren en nog wat met quadcopter(tjes) klooien en dan daarna echt gaan kijken naar iets wat dan (minimaal) een 600 size zou moeten worden en waar qua upgrades dan ook beetje bij beetje veel bling bling op mag :)
</droomstand>

Maar goed, kost allemaal centen dus eerst maar eens zorgen dat 'k weer aan't werk kom straks en een auto onder m'n reet krijg:o:D
 
< Werkelijkheid aan >

1 ding is zeker, als je echt met de hobby door wil, dan kun je je portemonnee wel trekken ;-)
Crashen / bouwen en weer doorgaan. Hoort er allemaal bij vroeg of laat.

< werkelijkheid uit >

Maar het is wel leuk om te lezen dat je enthousiast bent en toch de stap neemt om er aan te sleutelen. Het is allemaal geen raketwetenschap, maar weten waar je mee bezig bent is belangrijk.

Verder is 't een erg leuke hobby, en verslaving is zo gebeurt ;-)

Probeer je wat in te lezen over de techniek van heli's, en dan is 't een interessante stof om je mee bezig te houden. Zo leren we allemaal elke dag weer dingen bij over de hobby.
 
Ach. Crashen is soms pech. Soms keuze.
Als je regelmatig dingen doet die je eigenlijk nog niet kan, weet je dat dit een keer mis gaat.
Als je je spullen niet in de gaten houdt, komt er een keer dat dit je opbreekt.

He je geduld, beetje plannen met je figuren. Escape in het achtrrhoofd houden..
Hoog genoeg vliegen.
Dan minimaliseer je de kans op crashes

Ikzelf heb nu 1 echte crash gehad, en dat was echt materiaalfalen.
Hoop "oeps" en "oei" momenten.. maar dat hou je altijd wel..

Qua blade, die kun je makkelijk nog een lange tijd bij je houden
Ga je zwaar 3d doen, wordt je onderhoud en controle belangrijker.
Niks mis met dat spul.
 
< Werkelijkheid aan >
1 ding is zeker, als je echt met de hobby door wil, dan kun je je portemonnee wel trekken ;-)
Crashen / bouwen en weer doorgaan. Hoort er allemaal bij vroeg of laat.

< werkelijkheid uit >
Maar het is wel leuk om te lezen dat je enthousiast bent en toch de stap neemt om er aan te sleutelen. Het is allemaal geen raketwetenschap, maar weten waar je mee bezig bent is belangrijk.
..
Alle hobby's kosten geld, de één alleen meer dan de ander:rolleyes:
't is ook dat ik niet met een doos onderdelen aan wil komen de eerste keer dat we aan die Blade 400 gaan sleutelen, anders had 'k em al wel uit elkaar gehad denk ik :)
+ Dat ik doordat ie een klapper gehad heeft niet weet of alles überhaupt goed zit zoals 't op dit moment er uit ziet, en 'k überhaupt nog niet eerder een heli helemaal uit elkaar heb gehad en in weer in elkaar heb gezet.
Als dat eenmaal gebeurd is en 'k meer zelf kan doen gaat 't alleen maar mooier worden ;) :)
Wat dat betreft is't inderdaad geen rocket science, maar wel ingewikkeld genoeg dat je er niet halsoverkop in kan duikelen.
Kost wat tijd, ervaring met sleutelen en vliegen opbouwen, & centen :o:D

Ach. Crashen is soms pech. Soms keuze.
Als je regelmatig dingen doet die je eigenlijk nog niet kan, weet je dat dit een keer mis gaat.
Als je je spullen niet in de gaten houdt, komt er een keer dat dit je opbreekt.

He je geduld, beetje plannen met je figuren. Escape in het achtrrhoofd houden..
Hoog genoeg vliegen.
Dan minimaliseer je de kans op crashes

Ikzelf heb nu 1 echte crash gehad, en dat was echt materiaalfalen.
Hoop "oeps" en "oei" momenten.. maar dat hou je altijd wel..

Qua blade, die kun je makkelijk nog een lange tijd bij je houden
Ga je zwaar 3d doen, wordt je onderhoud en controle belangrijker.
Niks mis met dat spul.

Crashen soms 'n keuze; "en dan ga 'k em nu ff vol de grond in rossen":o:D
't spul in de gaten houden is sowieso handig. Daar kwam ik bij die speling v/d main gear/shaft wel achter; kleine dingetjes maken een wereld van verschil.

Een crash door materiaal falen klinkt scary (onverwachts etc.).
Met m'n mcpx bl weet ik niet eens of je wel van een crash kan spreken, meer een blaadje dat uit de lucht valt (bij op tijd throttle hold). #overdrijveniseenvak
Al kan aan de andere kant de heli vol met positieve pitch de grond in rossen tijdens één van de, in dat geval mislukte, pogingen voor een 360 flip achterover vanuit hover op zich ook wel doorgaan voor een crash :cool:
 
Back
Top