Mijn Vario Schweizer kapot, waar vind ik betaalbare onderdelen?

Voor de vraag: je kan een heli flybarless vliegen, ZONDER aanvullende electronica.
kan gewoon.
Ik heb een mini titan vliegen zonder flybar, zonder aanvullende electronica.
zit een simpele staartgyro op, regelaar, servo's, ontvanger.. thats it.
Vliegt erg leuk. maar wel anders.
Hij verrast me af en toe nog wel eens. komt meer omdat ik hem niet gewend ben.

Een heli zonder stabilisatie (een flybar is ook stabilisatie) heeft bij een rechtsdraaiende rotor de neiging om met de neus in de wind, achterover en rechtsaf te gaan.
Trim je de heli windstil in hoover, zul je met rondvliegen altijd een beetje moeten corrigeren.
Met een stevige windvlaag zul je hem ook even moeten corrigeren.
een bocht waarbij je van wind op de neus naar wind op de staart vliegt, kan in het begin even spannend zijn.
Maar dat is de lol, dit soort dingen zelf leren..
Maar wel uitgaan dat je eigenlijk even helemaal opnieuw moet leren vliegen.

je komt er ook achter dat een "rustige rotordisc" erg belangrijk is.

Staart: in principe kun je ook de staartgyro eraf gooien. Alleen is dat wel een beetje heel erg lastig sturen..
Revo helpt veel, maar de hulp van een gyro is eigenlijk wel gewenst.
zoalng de gyro maar als HULP staat, en niet als leidend.
In normal is het een hulp, hij corrigeert kleine bewegingen, maar meer ook niet.
In heading hold zal de gyro ALLES in het werk stellen om de staart in dezelfde richting te houden.
al kost het hem meer dan de heli heeft.
Bij 3d heli's gaat dit, bij schaal heli's niet.

Verder, persoonlijk heb ik bij electro niet veel met governors.
Ik regel mn toeren liever recht op de regelaar, met een curve.
dan kan ik aan het geluid horen of mijn accu inzakt of niet.
bij brandstof heb ik juist wel weer een governor, maar dat is meer omdat mijn vliegstijl erg moeilijk in een curve te zetten is ;-)

Zeker vario is gebouwd om "zo" te vliegen, zo min mogelijk computers er op.
sterker, die kunnen het vlieggedrag zelfs heftig verzieken.


Mijn vraag is of je multiblades met flybar kan vliegen. Dat heb ik nog niet gezien. Vario verkoopt ook enkel de tweebladkop met flybar.

Ik vlieg heli's met flybar en met fbl. Maar de Vario was mijn eerste 3-blad. Die heeft de Robbe helicommand als fbl- electronica. Die was onstabiel, daar viel niet mee op te stijgen bij toerentallen boven 1000tr. Kwestie van gain te verminderen uiteraard, maar omdat ie zo ouwbakken is kon ik dat niet instellen. Ik moet eerst nog een seriele poort op mijn PC versieren... Snelste manier was toerental laten zakken, kon ik tenminste vliegen.

Dat ging perfect, ik heb met die instelling 6 vluchten van 10 -12 minuten rondgescheurd, tot ineens de staart rondflipte. Dat op 2 weekends na elkaar.
Ik ging dat ding gewoon rotversleten vliegen.
Dat was helemaal geen lastige heli om te sturen.




Patrick
 
.. ik lees nu een paar keer:

"Robbe helicommand is niet goed"
de vraag is, om welke versie gaat het,

zelf heb ik die HC3X,
die kan je upgraden (of ook niet)
en goed ingesteld vliegt die met grote- en schaal-heli's goed,
de volger heet Bavarian Demon,
die kan ook gebruikt worden met kleinere heli's, zo als 700er 's,
en die vliegen zeker met meer dan 1000 touren,
trouwens die HC3X en SX vliegen prima op een 700er T Rex e of n.
 
Mijn vraag is of je multiblades met flybar kan vliegen. Dat heb ik nog niet gezien. Vario verkoopt ook enkel de tweebladkop met flybar.

Ik zou wel een constructie kunnen verzinnen, maar die wordt zo wezenloos gecompliceerd, dat het weinig zinvol is, tenzij je bereid bent 1000 euro voor een rotorkop neer te tellen. Daarnaast zou het er superlelijk uit gaan zien, sterk rendementsverlies vertonen, en vermoedelijk superkwetsbaar en nog lastiger om af te stellen....
Dat zou dan moeten bestaan uit een volledig cardanisch opgehangen driepoot, 90 graden verschoven t.o.v. de bladen, met drie losse paddels, en zes stuurstangen vanaf de tuimelschijf, en een pitchcompensator met 3 armen.

In de praktijk is het, gezien de technische gecompliceerdheid, feitelijk onmogelijk.

Ik geloof dat er ooit een fabrikant is geweest die een vierbladskop geconstrueerd had waarbij een van de rotorblad-paren min of meer als flybar voor het andere paar werkte, maar bij mijn weten is dat systeem zelfs niet het prototype stadium voorbij gekomen.

Maar de vraag blijft: waarom zou je, als je dat ding helemaal niet nodig bent?

Dit is mijn driebladstrainer (exact dezelfde kop en bladen als jij hebt, maar dan 150 cm diameter) die tot ruim 8 kilo geballast is. Hoe zwaarder een multiblade, hoe lastiger hij vliegt. 8 kilo op 150 cm, is behoorlijk zwaarder dan 9 kilo op 168 cm (reken de discbelasting maar na)
Ten tijde van dit filmpje stond er windkracht 3 (kijk maar naar de windzak op het eind) en sta ik in de turbulentie van een dijkje.

De eerste pak hem beet 20 seconden vlieg ik (per ongeluk) zonder gyro, en bij 2:30 laat ik enige tijd (3 a 4 seconden) de sticks los. Ten bewijs zwaai ik beide handen voor de camera....
Zo "moeilijk" vliegt zo'n kop dus zonder E-stab...

Excuses voor de matige beeldkwaliteit overigens.

[media=youtube]PhtHHPAz5wU[/media]

Die ballast zat er op, omdat hij zonder ballast zodanig makkelijk vloog dat ik er zelfs volledige beginners zonder problemen mee kon laten lessen.

Groet, Bert
 
Laatst bewerkt door een moderator:
hallo

ik heb nog een vario benzine helikopter aan stukken liggen mischien zit er
wat voor je bij zeg maar waar het om gaat dan kijk ik eff

en Robbe helicomand werkt echt perfect maar je moet hem goed afstellen
en rotorkop moet in alle opzicht spelingvrij zijn en de rubbers in de kop
zo hard mogelijk geen veerring en toerental minimaal 1350 toeren

wij vliegen met Alouette 3 grasshoppers Helitech 900 toeren rotor diam
260 cm en rotorkop voledig spelingvrij en geen rubbers dus geen veerring
vliegt met windkracht 5 nog heel leuk

ik moet eerlijk zeggen ik heb zelf nog een Bell 47G van vario maar is echt geen topmerk moest een hoop aan veranderd worden
maar je kunt hem zeker goed krijgen

groet Henk
 
ik moet eerlijk zeggen ik heb zelf nog een Bell 47G van vario maar is echt geen topmerk moest een hoop aan veranderd worden
maar je kunt hem zeker goed krijgen

groet Henk

Sorry als ik wat cru uit de hoek kom, maar een vario vergelijken met een Helitech, die meer kost dan een nieuwe middenklasse auto... Alleen al de rotorkop van die Helitech kost meer dan de kaal vliegklare heli van TS....

Dat komt op zijn minst nogal snobistisch over....

Of ligt dat nu aan mij?

Ik heb Vario's staan van tien jaar en ouder, die vanuit de doos uitstekend vlogen, en gemiddeld nog geen tientje per jaar aan onderhoud gekost hebben (en ja, die hebben ECHT veel vlieguren gemaakt: mij Cobra heeft twee setjes hekrotor tandwielen versleten, een halve tube Titanfett verbruikt en een keer een inscheurende frameplaat gehad), en op de dag van vandaag nog net zo goed vliegen als toen ze net gebouwd waren....
En die vliegen ook nog wel bij 5 Bft...

Groet, Bert
 
Laatst bewerkt:
Het is jammer dat zo weinig mensen het op kunnen brengen "naturel" te vliegen (dus zonder E-stab

Wat valt onder "naturel"? Als je een schaalmodel van een heli hebt die gewoon gyro's heeft, is het dan wel geaccepteerd om een flybarless controller te gebruiken?
 
ik denk wat Bert wil zeggen, is:

met wat tijd nemen en oefenen,
kan je een schaalheli zonder gyros vliegen,
en plezier mee hebben, een rate-hek-gyro mag wel.
 
.. ik lees nu een paar keer:

"Robbe helicommand is niet goed"
de vraag is, om welke versie gaat het,

zelf heb ik die HC3X,
die kan je upgraden (of ook niet)
en goed ingesteld vliegt die met grote- en schaal-heli's goed,
de volger heet Bavarian Demon,
die kan ook gebruikt worden met kleinere heli's, zo als 700er 's,
en die vliegen zeker met meer dan 1000 touren,
trouwens die HC3X en SX vliegen prima op een 700er T Rex e of n.

Neen hoor, de helicommand werkte perfect. Hij maakte van mijn Schweizer een trainer waar iedereen kan mee vliegen. Ik kon echter devfain niet verlagen bij gebrek aan oude seriele poort op mijn PC, waardoor ik voor het alternatief koos op lagere toeren te vliegen. Maar op die 1000tr vloog die perfect.
Ik begrijp ondertussen wel dat dit meer pitch van de staart rotor vereiste, vandaar de crash.
Ik denk echter dat hij perfect had kunnen blijven vliegen op die 1000 tr indien ik de pitch uitslag van de staart asymmetrisch had gelaten. De staart gyro had dan veel meer regelmogelijkheid gehad.

De Helicommand werkt eigelijk perfect.
 
ik denk wat Bert wil zeggen, is:

met wat tijd nemen en oefenen,
kan je een schaalheli zonder gyros vliegen,
en plezier mee hebben, een rate-hek-gyro mag wel.

Dat heb ik zeker begrepen en vind ik wel interessant.
Je kan hiermee volgens mij oefenen ook MET de Helicommand Rigid die ik heb. Je kan hem zo instellen dat de regel-gain op een slider van je radio komt. Je kan ze dan zo laag regelen dat je kwasi zonder gyro assist vliegt. Gaat het moeilijk kan je direct assistentie vragen.
 
Ik zou wel een constructie kunnen verzinnen, maar die wordt zo wezenloos gecompliceerd, dat het weinig zinvol is, tenzij je bereid bent 1000 euro voor een rotorkop neer te tellen. Daarnaast zou het er superlelijk uit gaan zien, sterk rendementsverlies vertonen, en vermoedelijk superkwetsbaar en nog lastiger om af te stellen....
Dat zou dan moeten bestaan uit een volledig cardanisch opgehangen driepoot, 90 graden verschoven t.o.v. de bladen, met drie losse paddels, en zes stuurstangen vanaf de tuimelschijf, en een pitchcompensator met 3 armen.

In de praktijk is het, gezien de technische gecompliceerdheid, feitelijk onmogelijk.

Ik geloof dat er ooit een fabrikant is geweest die een vierbladskop geconstrueerd had waarbij een van de rotorblad-paren min of meer als flybar voor het andere paar werkte, maar bij mijn weten is dat systeem zelfs niet het prototype stadium voorbij gekomen.

Maar de vraag blijft: waarom zou je, als je dat ding helemaal niet nodig bent?

Dit is mijn driebladstrainer (exact dezelfde kop en bladen als jij hebt, maar dan 150 cm diameter) die tot ruim 8 kilo geballast is. Hoe zwaarder een multiblade, hoe lastiger hij vliegt. 8 kilo op 150 cm, is behoorlijk zwaarder dan 9 kilo op 168 cm (reken de discbelasting maar na)
Ten tijde van dit filmpje stond er windkracht 3 (kijk maar naar de windzak op het eind) en sta ik in de turbulentie van een dijkje.

De eerste pak hem beet 20 seconden vlieg ik (per ongeluk) zonder gyro, en bij 2:30 laat ik enige tijd (3 a 4 seconden) de sticks los. Ten bewijs zwaai ik beide handen voor de camera....
Zo "moeilijk" vliegt zo'n kop dus zonder E-stab...

Excuses voor de matige beeldkwaliteit overigens.

[media=youtube]PhtHHPAz5wU[/media]

Die ballast zat er op, omdat hij zonder ballast zodanig makkelijk vloog dat ik er zelfs volledige beginners zonder problemen mee kon laten lessen.

Groet, Bert
Dat is idd overtuigend.
Je had dus wel een e- stab maar hij was niet functioneel, zoals ik dat ook met mijn Helicommand zou kunnen. Wat gebruik jij als e-stab?
Zit er in Je grote modellen dan helemaal geen e-stab?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
euh, bert vliegt ZONDER!!!! estab.

wat bert bedoelt, is dat hij per ongeluk de staartgyro "uit" had staan.
Die heeft dus alleen effect op de staart, verder nergens op.
Bert heeft er ook alleen maar een staartgyro op zitten.

niet vergeten, een gyro is een apparaat wat maar 1 as tegelijk in de gaten kan houden.
een estab houdt 3 assen in de gaten, dus ook de kop van de heli.

ga nou aub niet zitten pionieren met gains omlaag brengen tot het punt dat de stabilisatie "uit"zou horen te staan.
dit werkt nl niet.
op vliegtuigen is dit regelmatig geprobeert, maar zelfs op vliegtuigen veroorzaakt dit meestal gewoon een crash. En bij vliegtuigen heb je meer tijd voor correcties..

Er zijn gewoon 3 opties. Flybar, stabilisatie of geen stabilisatie.
meer heb je niet. zet je er een stabilisatie in, gebruik je die als zodanig. Stel je hem in om niet te werken, werkt het ook meestal niet, en kun je hele rare gedragingen krijgen.
Vliegen zonder estab is geen enkel probleem, je zal jezelf alleen even opnieuw moeten leren vliegen. 1 middag tussen gelijkgestemde mensen, en je zal zien dat dit goed komt..
het is niet zo dat het "compleet" anders is, meer dat hij zich anders gedraagt.
voelt anders. maar dat is ook zo wanneer je van een fbl heli naar een heli met flybar gaat.. al is het verschil dan minder groot.
 
helemaal gelijk @Student:

mijn HC3X wilde ik ook omlaag regelen (hoofd-gain)
om dat gevoel te krijgen, zonder e-stab te vliegen,
dat gaat helemaal mis !!

met wat vliegkunst en wat geluk krijg je de heli weer heel aan de grond,
dus niet doen !

Helicommand op rond 95 % hoofd-gain en vliegen,
of Helicommand niet gebruiken.

Groet
Uwe
 
Wat valt onder "naturel"? Als je een schaalmodel van een heli hebt die gewoon gyro's heeft, is het dan wel geaccepteerd om een flybarless controller te gebruiken?

Da's natuurlijk een "flauwe", een kip-of-het-ei vraag.

Naturel is gewoon naturel, ofwel sturen op het handje. Je vliegt toch voor de lol van het vliegen?

Het is net als die mop met de duitser, amerikaan en Saudi-arabier die discussieren over of sex nu werk of plezier is.
De duitser vind dat het werk is omdat je er van gaat zweten, en het moet nu eenmaal "grundlich" gebeuren, de amerikaan vind dat het vermoeiend is maar toch zodanig leuk dat het haast wel plezier moet zijn, en de saoudi kan alleen maar concluderen dat het op werk LIJKT, maar dat het wel plezier MOET zijn omdat hij anders een Fillipino zou inhuren om het voor hem te doen....

Naturel, is zelf sturen, zelf corrigeren, zelf inschatten wat de heli gaat doen. Precies hetzelfde als wat je op een surfboard doet, op een crossmotor, in een kart (wie heeft er ooit zelfs maar aan gedacht ABS en traction control op een Kart te bouwen???? Geen lol meer aan!)

Heeft niks te maken met wat het grote voorbeeld wel of niet heeft.

Maar ik kan je verzekeren dat een 1:1 Schweizer 300 NIET is uitgerust met autopiloot, vermoedelijk niet eens een toerenregeling....

Waar ik op doel, is dat er helemaal niet zoveel bezwaar is tegen die automatisering, maar ik heb wel bezwaar tegen de automatische gedachte dat het NOODZAKELIJK is, TS is een levensgroot voorbeeld van dat een volkomen overbodig stukje electronica, omdat het verkeerd ingesteld stond, een kleine 1000 euro schade aanrichtte, schade die niet ontstaan was, als hij dat stukkie electronica er uit gesloopt had en gewoon geluisterd had naar de waarschuwingen die de heli dan opeens van nature geeft.

Groet, Bert
 
Dat is idd overtuigend.
Je had dus wel een e- stab maar hij was niet functioneel, zoals ik dat ook met mijn Helicommand zou kunnen. Wat gebruik jij als e-stab?
Zit er in Je grote modellen dan helemaal geen e-stab?

Ik heb in GEEN van mijn modellen een E-stab.

Flybar, of niets, van 450 size tot "heul groot" waarbij hoe groter het model, hoe minder nerveus.

Als Gyro gebruik ik alles wat me voor de voeten komt, van G300 tot GY401, maar uitsluitend op rate mode.

Wat je in dat filmpje ziet in het begin, is een pitchpump zonder gyro, en de Revo-mixer houd de boel gewoon keurig in het gareel (dat de pitchpump niet heel overtuigend hard omhooggaat, is niet gek met een heli die 8 kilo weegt in plaats van 4,5). De stuuruitslag op de staart is zonder hekgyro te groot, maar zou ik die teruggeschroefd hebben, dan had ik daar gewoon mee kunnen vliegen. Het is dan echter TE nerveus om les mee te kunnen geven, daarom zit het er op. Was gewoon een dommigheidje: op mijn zender zitten de schuif van de pitch trim en de gyro gevoeligheid naast elkaar, en ik had de verkeerde schuif in het midden gezet... :D

Aangezien je instellingen op de zender (servo-uitslagen) uitsluitend goed werken in combinatie met die staartgyro, vliegt het dus beroerd als je de gyro uit zet maar de stuuruitslagen niet aanpast.

Daarom kun je ook beter niet proberen die gain van je helicommand lager te zetten om "zonder" te vliegen, want dan passen je stuuruitslagen niet meer bij het regelgedrag.

Zoals Uwe zei: OF gebruiken maar dan goed instellen, OF helemaal er uit, maar niet half/half. In GEEN geval je toerental aanpassen!
Maar wat je ziet, is dat ik met beide handen voor de camera sta te zwaaien met een 3-blads heli, ZONDER stabilisatie (het zit er dus niet eens op...) in windkracht drie, met een dikke 3 kilo aan lood-ballast.
De rotordisc belasting is hier ongeveer 4,5 kilo/m2 jouw heli vliegt met ongeveer 4,1 kilo/m2

Groet, Bert
 
Laatst bewerkt:
Ik denk echter dat hij perfect had kunnen blijven vliegen op die 1000 tr indien ik de pitch uitslag van de staart asymmetrisch had gelaten. De staart gyro had dan veel meer regelmogelijkheid gehad.

De Helicommand werkt eigelijk perfect.

Nee, dat had niet gekund, want je kunt niet het toerental verlagen en de pitch op blijven voeren. Op een gegeven moment is de instelhoek van de hekrotorbladen te groot, overtrekken ze, en gaat het alsnog fout. En dat is nog veel gevaarlijker zelfs, want wat ik eerder zei over dat zonder electronica je tenminste nog waarschuwingen krijgt van de heli, maar een overtrokken staartrotor waarschuwt ook dan niet!!!!

Het vervelende is dat bij het laten zakken van het toerental twee dingen gebeuren:
1:-je hekrotor heeft minder kracht ter beschikking.
2:-de kracht die de hekrotor moet leveren voor een normale hoover, neemt TOE...

Dat laatste moet je als volgt zien: het vermogen nodig om 9 kilo van de grond te tillen mag je als constant veronderstellen.
Formule voor asvermogen is P=n x T. als toerental afneemt, MOET koppel toenemen. Daar zitten wel wat kleine afwijkingen in natuurlijk, maar het koppel neemt ondanks die afwijkingen, toch echt toe als het toerental daalt. Pas als je extreem hoge toerentallen draait, gaat het koppel weer toenemen door de wrijvingsweerstand van de bladen.

Dus linksom of rechtsom, zolang je die 1000 toeren was blijven draaien, was dit vroeg of laat gebeurd, TENZIJ je grotere hekrotorbladen gemonteerd zou hebben, OF een andere overbrengingsverhouding (in jouw heli zou je dan het grote tandwiel/rondselcombinatie bovenin het mechaniek hebben moeten aanpassen om de hekrotor meer toeren te laten maken)...

Groet, Bert
 
Nee, dat had niet gekund, want je kunt niet het toerental verlagen en de pitch op blijven voeren. Op een gegeven moment is de instelhoek van de hekrotorbladen te groot, overtrekken ze, en gaat het alsnog fout. En dat is nog veel gevaarlijker zelfs, want wat ik eerder zei over dat zonder electronica je tenminste nog waarschuwingen krijgt van de heli, maar een overtrokken staartrotor waarschuwt ook dan niet!!!!

Het vervelende is dat bij het laten zakken van het toerental twee dingen gebeuren:
1:-je hekrotor heeft minder kracht ter beschikking.
2:-de kracht die de hekrotor moet leveren voor een normale hoover, neemt TOE...

Dat laatste moet je als volgt zien: het vermogen nodig om 9 kilo van de grond te tillen mag je als constant veronderstellen.
Formule voor asvermogen is P=n x T. als toerental afneemt, MOET koppel toenemen. Daar zitten wel wat kleine afwijkingen in natuurlijk, maar het koppel neemt ondanks die afwijkingen, toch echt toe als het toerental daalt. Pas als je extreem hoge toerentallen draait, gaat het koppel weer toenemen door de wrijvingsweerstand van de bladen.

Dus linksom of rechtsom, zolang je die 1000 toeren was blijven draaien, was dit vroeg of laat gebeurd, TENZIJ je grotere hekrotorbladen gemonteerd zou hebben, OF een andere overbrengingsverhouding (in jouw heli zou je dan het grote tandwiel/rondselcombinatie bovenin het mechaniek hebben moeten aanpassen om de hekrotor meer toeren te laten maken)...

Groet, Bert


Hallo Bert,
Hij stond aanvankelijk op 1340tr governor ingesteld. Ik heb hem zo eerst getest met beveiligingkruis onder het landingstel, dit om te zien of de FBL wel werkte. Met dat extra gewicht was de FBL toen stabiel. Toen ik dat er later afnam kon ik op 1300 tr niet meer van de grond, dat ding gedroeg zich, net voor het opstijgen alsof er een onbalans ontstond. Dat was naar mijn inschatting een oscillatie van het regelsysteem. Door het toerental te verlagen ging dat weg.

Ik moet zeggen dat dat ding wel brult bij 1300tr. De motor draait dan bijna 9200tr, dat is erg veel vind ik. Toen ik later op 1000 tr ging was dat veel aangenamer. Ik heb een G230.

Vindt jij dat niet veel, zouden we niet beter aan de overbrengingsverhoudingen sleutelen?

Groet

Patrick
 
Hoi Patrick,

Nee, dat vind ik niet veel, sterker, 9200 is aan de onderkant van het bruikbare gebied: Die motor moet rond de 9500 tot 10500 draaien, om binnen zijn vermogensgebied te zitten. Daar is hij op "berekend" (poortentiming, balancering, carburatie). Hij komt zelfs pas lekker op stoom tegen de 11KRPM.
Ga je lager zitten, dan heb je zoals ik al eerder opmerkte, dezelfde vermogensafname (en dus warmteontwikkeling), maar bij lager toerental (dus minder carb-vacuum), DUS bij verminderde koeling.
Je motor wordt dus warmer, de carburateur werkt buiten zijn gebied, en de motor wordt alleen maar heter en kritischer.

Niet dat dat gelijk fout gaat, daar zit echt wel wat marge (per slot van rekening is 1340 het MAX toegelaten toerental, dus je moet wat lager kunnen), maar het is toch niet optimaal, en zeker qua carburatie moet je daar ook nog eens mee oppassen, want de midrange van deze carburateurs is niet afstelbaar, maar heel erg sterk afhankelijk van het gedraaide toerental. Dat is de reden waarom Vario-Zenoah's een fors stuk duurder zijn, er zit voor bijna 200 euro per motor aan werk aan, waaronder een niet-standaard carburateur, speciaal om het ding goed te laten draaien in deellast. Maar dan moet je dus wel in de buurt van die 9 a 10 KRPM blijven anders KUN je voor nare verrassingen komen te staan (hoeft niet, maar de kans is aanwezig).
Met 1000 toeren draait de motor nog geen 7K en dat is toch wel wat erg weinig....
Temeer als je bedenkt dat de koppeling uitgerekend is op een aangrijpingstoerental van 5000.

Die "onbalans" kan ook heel goed een soort van grondresonantie zijn die door die FBL set opgepikt en versterkt wordt. Regelmatig hoor ik dat je die dingen zo vlot mogelijk los moet trekken, want zolang de heli nog aan de grond staat, kan het ding niet op dezelfde manier corrigeren als wanneer hij in de lucht is.
Ik zeg niet DAT het zo is, maar ik vermoed wel, dat als je even de tanden op elkaar gezet had en doorgeduwd, dat hij er dan vermoedelijk prima mee gevlogen zou hebben: het ding is immers zo gekocht? En ik neem aan dat de vorige eigenaar er niet alleen maar op de grond naar heeft staan kijken.... ;)

Begrijp me niet verkeerd: ik snap heel goed dat dat eng is, en ik had vermoedelijk ook niet doorgeduwd.... maar ja, ik had dan vervolgens gewoon die hele helicommand er af gerukt en in het asvat geflikkerd. Dat dan weer wel.... ;)

Maar goed, die discussie kun je lang en breed gaan voeren, feit is dat sommige mensen niet erg te spreken zijn over Vario's, en ik zie eigenlijk zonder uitzondering, dat die mensen allemaal proberen dingen te doen waar die heli niet voor ontworpen is. Hou je je gewoon aan de opgegeven toerentallen en andere "voorschriften" dan vliegt zo'n ding gewoon met 100% zekerheid, en zonder hulpmiddelen, ook al is minimaal een rate-gyro op de staart absoluut erg prettig om te hebben.

Sterker nog, na uitsluiting van bouwfouten kun je 90% van de "hij vliegt niet goed" problemen gewoon oplossen door een pitchcurve van -2 tot +9, een toerental uit de tabel van Vario, de gyro in rate te zetten en de hekrotor mechanisch normaal af te stellen.
Zo ook bij jou, zo te horen....

Groet, Bert
 
Laatst bewerkt:
-2 graden negatief maar bert..

En hij kon er nu net zo leuk op zen kop mee hooveren..

Grapje he, zou trouwens ook geen mooi zicht zijn... of toch wel..

nee, toch maar niet. ;)
 
-2 graden negatief maar bert..

En hij kon er nu net zo leuk op zen kop mee hooveren..

Grapje he, zou trouwens ook geen mooi zicht zijn... of toch wel..

nee, toch maar niet. ;)

:rolling: :rolling:

Zou er inderdaad niet echt uit zien....

Maar toch, serieus nu: meer als -2 a -3 KAN gevaarlijk zijn, als je autorotaties doet... Het toerental is nogal slecht in te schatten zonder motorgeluid, en nog slechter met een stationair lopende motor.
Met 9 kilo heli loop je een serieus risico de boel dan te overtoeren. Zal vast niet van de eerste keer uit elkaar spatten, maar je loopt wel het risico dat je de boel verzwakt....

Boven de 2 meter zegt Vario dat het minimum 0 graden is, meer negatief op eigen risico....
Met die S-slag bladen schijnt de boel dan probleemloos op toeren te blijven....

Groet, Bert
 
Back
Top