P80 met rare pulsejet geluiden

Zojuist mijn P80 weer eens gestart, en nu maakt hij hele aparte geluiden...
Het gebeurd iedere x als ik gas geef, dan laat de turbine een soort "scheet" die klinkt als een startende pulse jet. Hij loopt verders goed, start goed en klinkt ook goed. Alleen bij iedere x opnieuw gas geven hoor ik dit geluid even.

Ik heb geprobeerd het te filmen voor het geluid, maar je hoort het niet omdat de turbine zelf flink overheerst.

Zijn er mensen die dit eerder hebben gehad, of weten waar dit aan kan liggen ?

Maak me nogal zorgen, en weet niet of dit kwaad kan.

Alvast bedankt!
 
Voel je ook trillingen als hij die scheet laat ? Zou kunnen dat je een resonant toerental passeert waarbij je trillingen versterkt worden.
Blijft de startmotor soms niet plakken tegen het compressorwiel, zodat deze de scheet geluiden maakt?
Wat is er voorheen met de turbine gebeurd ? revisie gehad, crash? , lang stilgestaan?
 
Trillingen aan de kist zelf niet. Zal eens een keer de turbine kunnen voelen. Lijkt mij onwaarschijnlijk van resonantie omdat ie het bij verschillende toerentallen doet.

Verder is de turbine al wel wat ouder, dus wat er precies allemaal mee is gebeurd weet ik niet. Wel dat ik hem in juli gekocht heb en dit toen nog niet deed. Heb hem toen meerdere keren gestart gehad en nooit gehoord. Hij heeft wel sinds september stil gestaan, dit was de eerste run weer.
 
Trillingen aan de kist zelf niet. Zal eens een keer de turbine kunnen voelen. Lijkt mij onwaarschijnlijk van resonantie omdat ie het bij verschillende toerentallen doet.

Verder is de turbine al wel wat ouder, dus wat er precies allemaal mee is gebeurd weet ik niet. Wel dat ik hem in juli gekocht heb en dit toen nog niet deed. Heb hem toen meerdere keren gestart gehad en nooit gehoord. Hij heeft wel sinds september stil gestaan, dit was de eerste run weer.
Het kan ook zijn dat voorste lager even blijft hangen ,kan door het iets scheef gedrukt lager in de tunnel .
ook wij kennen het geluid ,het lijkt een beetje een schorre stem maar dan iets harder.
gr Rene.
 
ACC

Hoi Michael.

Zet je acceleratie maar van fast op normal, die wat oudere P80ers hebben een wat conventionele verbrandingskamer met vrij grote gaten aan de voorzijde waardoor er bij het heel snel optoeren de menging van peut en lucht nog niet optimaal is.
Mijn ervaring is wanneer de acceleratie op normal staat deze nog vrij vlot blijft maar dan zonder die poep geluiden.
Wil je een turbine die reageert als een zuigermotor, 1 à 2 sec van idle naar volgas, dan zul je een hele andere verbrandingskamer moeten monteren, niet doen zou ik zeggen.
Vertrouw je het niet helemaal dan kom je maar even buurten bij me dan kijken we hem helemaal na, steek je gelijk wat nuttige info op want die P 80 ers, daar kun je hoop plezier van hebben, betrouwbare torretjes hoor :wink:
PS wanneer je voorlager blijft kleven ben je gauw klaar hoor want je compressor wiel vreet je compressor deksel binnen de kortste keren op en dit gaat met heel wat gekraak gepaard, don't ask I just know :wink:
Ger.
 
menu

@Michael.

Je hebt er toch zeker nog wel een ECU handleiding bij?
Moet ook weer even nadenken voor wat betreft de Jetcat Ecu's maar als ik hem weer in m'n handen heb weet ik het wel weer.
PS ik denk dat er zat over op het WWW is te vinden, de menu's en bediening van de ECU.
Even voor je gezocht.

http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j...i6kosf-gdVi7T7lqPstotTA&bvm=bv.86475890,d.d24

Lezen vanaf pagina 24.

Groet Ger.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Die heb ik er zeker bij en goed doorgelezen, ook gister nog even zelf aan het zoeken geweest maar heb niks kunnen vinden. Nu kreeg ik vanochtend ook te horen dat dat ook niet kan, aangezien deze optie nog niet op de v5 zit. Dit is pas instelbaar vanaf de V6 en hoger.

Wat ik ook appart vind, is dat hij het tot nu toe eerder nog niet heeft gedaan, heb hem aantal keren gestart tot september en nooit wat gehoord. Nu heeft ie even stil gestaan en kreeg ik het ineens wel te horen...
 
Zojuist nog eens getest en wat beter geluisterd en gekeken nu...

Als ik van stationair naar volgas ga dan hoor je het bijna niet, maar lijkt wel alsof die ergens op blijft hangen als die volgas is, en na een halve seconde ofzo dat eruit slaat.. dan gaat het toerental ook echt meteen door naar zn hoogste toerental..

Als ik inzak, en halverwege weer volgas geef, dan hoor je het geluid wat ik beschrijf het best en maakt ie echt even een pulsejet geluid wat steeds harder lijkt te gaan... alsof die valse lucht zuigt, of verkeerd verbrand oid...
 
rare geluiden

Het kan ook zijn dat je loop werk even zwaar gaat lopen.
Lagering of dat er iets aan loopt.
De lagers moeten zich vrij kunnen bewegen en niet scheef in de tunnel kunnen gaan staan.
Als het toeren tal dus de lucht aan voer,even niet mee loopt met de brandstof toe voer
Kan dit verschijnsel op treden.

gr Gerrit Jan
 
Kan zijn dat je pomp niet meer goed werkt. Dan is de brandstof toevoer niet constant. Als je dan gas geeft blijft de pomp een ietwat achter bij de geleverde pompspanning van de ECU. Als de pomp dan bijkomt en ineen wat meer brandstof inspuit dan zou moeten en de turbine dit niet kan verwerken, wordt de tegen druk achter de compressor wat te hoog en wordt de lucht stroom wat verstoord. Dan rommelt het wat. Kijk leg de brandstof leiding naar de turbine in een kan en laat via het Test menu de pomp eens draaien. Deze moet bij 0.5 volt rustig kunnen draaien, doet ie dat niet breng dan de pompspanning wat omhoog bij 0.8 moet deze zeker rustig en constant draaien. is dat niet zo moet je de pomp wisselen.
 
Van Michael begrepen dat alles in orde bevonden is.
Dus binnenkort een maiden?
 
Idd zoals ger al zegt is het probleem verholpen! Afgelopen woensdag heeft ger voor mij de turbine uit elkaar gehaald en compleet na gekeken, en de turbine zelf bleek in uitstekende staat.

Ik heb ook nog even contact gehad met jetcat, en die vertelde mij dat het ook kon liggen aan de software... dus vrijdag even getest met een V6 ecu met 6.0 software, throtle response op normal gezet, en idd het was weg!! turbine loopt super en ik ben dolgelukkig haha.

Vrijdag meteen mijn v5 ecu opgestuurd naar jetcat voor een gratis update naar 6.1 software, en mits die binnen is ga ik mijn kist a.s. zondag zn maiden geven, ik ben benieuwd!
 
Dat ging precies redelijk snel de ecu updaten? Heb je de P80 op kerostart staan of nog op gas? Op wat voor een kist komt de motor?

Ben
 
Jah, als je een oude p80 hebt met oude ecu kun je deze naar jetcat opsturen en krijg je een gratis update naar V6.1 software. Deze heeft stuk betere parameters waardoor de turbine nog beter loopt, en ik de idle throtle response op normal ipv fast kan zetten, dit was de oorzaakt, want toen ik de throttle response weer op fast zette was het geluid direct weer terug.

Mijn P80 is op gasstart, en zal zo ook blijven ivm risico op een hotstart te verminderen.

Mijn kist is een Boomerang sprint, het is mijn aller eerste turbine kist dus nogal spannend haha!
 
Heb dit weekend ook een P80 liggen met ook nog de oude software, 5.0 nog. Denk deze ook op te sturen voor de update. Waarom zou je schrik hebben voor een hotstart? Heb een VT80 en da werkt perfect op kero.
Gisteren de P80 ook een paar keer gestart met gas en dat viel goed mee. Alleen zie ik op tegen weer al die extra's die mee moeten. Het is niet veel maar net genoeg om niet te kunnen vliegen.
 
Dat zou ik zeker doen dan! kan gewoon opsturen en krijg je kostenloos terug gestuurd met V6 kastje met V6.1 software.

En van de hotstart zelf heb ik geen schrik, maar aangezien ik een sprint hebt (het model ken je denk ik wel :p) ben ik dan direct de folie van mijn staart kwijt als dit gebeurd. Het risico met kero start is al erg klein, maar hij is toch op gas start, dus denk waarom niet. het risico is alleen maar minder dan.

En hoe bedoel je al die extra's die mee moeten ? met gas start heb je toch alleen maar zo'n gasbusje nodig ?
 
Heb vandaag mijn ECu op de post gedaan. Tegen volgende week zal hij wel terug zijn en dan kan ik nog zien of ik op gas of Kero ga. Ben aan het kijken of er geen mogelijkheid is om zelf een plug te maken.
 
Back
Top