How to start this hobby (fast)?

Nogmaals bedankt voor de tips guys, en je uitleg; tutorial zou ik haast zeggen :) Student. Scheelt weer een paar soldeer-noob fouten ;)
Al denk ik dat ik de eerste keer wel ff iemand mee laat kijken, helemaal omdat het direct gaat op solderen op mini pcb's.

'k heb nog iets (het zal ook eens niet :eek:;)).
Was beetje aan't knutselen met de mCPX BL en krijg em niet goed weer in elkaar, beetje een "ben ik nou gek?" momentje.

'k wilde eigenlijk alles los halen (nog niet eerder gedaan) en op een nieuw mainframe zetten. Erger me de pleuris aan 't landingsgestel dat aan de voorkant steeds los komt/hangt doordat de 'houder' van 't frame gescheurd is.
Maar na een beetje wat dingen bij de rotorkop losschroeven loop ik al tegen iets aan, probably super knullig.
Ik had ook speling in de main shaft, kon zeg maar de shaft wat op en neer bewegen als ik deze bij de main gear vast hield. (voordat ik begon met de heli uit elkaar halen, voor de duidelijkheid)
Dat zit nu weer snaarstrak, alleen nu krijg ik twee schroefjes er niet meer in.
'k had wat beter moeten kijken toen ik het los haalde, maar dat is achteraf.
Ik kan twee schroefjes maar een heel klein beetje er in krijgen, en dan zit ik al direct tegen de main shaft aan, heb/had echt zoiets van huh:confused: waarom lukt dat niet, daar heb ik ze ja net uit zitten draaien... :oops:
Iets horizontaal/verticaal verschoven (bij die speling verhelpen)/verkeerd weer in elkaar gezet? (main shaft is er niet uit geweest o.i.d. hoor, zo ver was ik nog niet eens gekomen)

't gaat om twee schroefjes die terug in deze gaatjes zouden moeten gaan, maar zit dus direct tegen de main shaft te drukken...

Dacht dat ga ik mooi even fixen voordat de vandaag bestelde nieuwe canopy (de optionele groene blade canopy) en groene rotorbladen binnen zijn (groene en gele staart rotors had ik al, wordt wel mooi zo dacht ik, en handig voor oriëntatie). Die rotorbladen wilde ik al langer en nu de originele canopy inmiddels echt uit elkaar valt (stukken er uit, opgelapt met ducktape, nog meer gaten er in (heus niet door crashen ;):p:D) en zat nog maar aan 2 v/d 4 bevestigingspunten vast etc.:eek::)) de bestelling maar geplaatst.

(ps: mochten er knutselgrage mbf-ers in Drachten ('k verblijf even een tijdje in Drachten)meelezen en wel zin hebben om te knutselen dan houd ik me aanbevolen, want als dit weer in elkaar te zetten is, wil 'k em i.v.m. dat landingsgestel alsnog helemaal in- en uit elkaar zetten.)
 
gewoon ff kop eraf trekken.
misschien moet hij er gewoon wat verder in. Misschien is hij verdraait, dan lijnen de gaten ook niet mooi uit.
 
LoL, gewoon kop er af trekken zegt ie :)
'k ben echt een mietje met dat spul.
Alles lostrekken was in't begin sowieso 't idee, maar wat moet ik daar allemaal voor los maken dan?
Vroeg of laat wil 'k dat ding een keer helemaal uit elkaar hebben zodat ik weet hoe alles in elkaar zit en ik niet als ik iets lulligs heb tegen dit soort stomme dingetjes meer aan loop.
 
Dat ene schroefje is alles waar de kop mee vast zit.
Twee linkjes los, anders gaat de swash mee..

Maar inderdaad, dat ene schroefje eruit, zit heel de kop los.

Tandwiel aan de andere kant van de hoofdas zit klem vast.
Die wil met een crash nog wel eens een tik omlaag schuiven.
Heb je speling op en neer op de hoofdas, zit vaak het tandwiel wat omlaag.
Duwen op het midden van de as, met wat gepast geweld, en het schiet weer goed.

Kop zelf, zit een as in die beide bladhouders bij elkaar houd.
2 imbussleutels, anders draait de as mee.. komt heel de kop uit elkaar.
Erg houden in de ringetjes, en hoe deze eraf komen.
Zit een randje op het ringetje, die moet correct om.

Rest is gewoon schroeven
Foto maken van hoe het zat.
Stekkertjes komen zo los. Mis je een schroefje?
Kijken even op de motor. Daar hangen ze nog wel eens...
 
Thnx!
't is gelukt om de kop (zonder de swashplate etc.) er af te halen, en weer er op te zetten, en nu ook geen verticale speling meer met de main gear/main shaft.
Al met al halve ochtend aan't klooien geweest, ernstig:o
Heb de landing gear ook weer 'vast' zitten. 't houdertje is nog wel weer iets verder gescheurd, maar blijft (vooralsnog) nu zitten in ieder geval.
Om het pinnetje van 't landingsgestel die je in 't main frame duwt wat krimpkous gedaan en zo met wat sec. lijm vast gezet.
Blijft een tijdelijke fix en komt probably bij de eerste de beste te harde landing weer los, maar de heli helemaal los halen en overzetten op nieuw main frame(pje) doe ik toch liever een keer met iemand erbij.
En op deze manier zit 't landinggestel in ieder geval niet permanent vast aan't main frame; krimpkous kan 'k er nog wel af schrapen, en de lijm waarmee die nu vast zit aan 't frame zit weer op de krimpkous #wievolgtmenog?:)
Dat (landingsgestel vastlijmen aan 't main frame) wilde ik niet want dan zou 't breken i.p.v. los schieten bij een crash en 't is zo'n aftermarket landinggestel met bevestigingspunten voor 't tail boom supportje setje en dat spul wil 'k graag heel houden.

Nadat alles weer in elkaar zat even in de huiskamer een paar keer een paar sec. op laten toeren tot ik denk een % of 40 throttle, maar toen begon 't pcb'tje (of misschien canopy die te dicht tegen een heet stukje van de 't moederbordje aan zat) te stinken (brandering), voor de rest leek alles wel goed te werken.

Ach ja, er schijnt mooi weer aan te komen dus maar gewoon binnenkort de lucht in gooien en kijken wat er gebeurd i guess.
 
Laatst bewerkt:
.. soms is het ook goed, als je een foto van onderdelen bekijkt,
zo b.v. de main-shaft, da zie je dat daar een gaatje voor de rotorhoofd in zit,
en dat het beneden bij de main-gear niet in zit (bij grotere heli's wel !)

groetjes, Uwe
 
Hey Uwe,
Dat is wel een goede tip! Dat ik daar niet aan gedacht heb.
Ik heb nogal de neiging om snel in 'paniek' te raken als ik ergens niet uit kom met de heli/tegen iets onverwachts aan loop :oops:
 
... tsja, raar gevoel dat,
heb het soms, als wat kapot gaat,
... waar kopen, wanneer komt het binnen,
is nog wat ander kapot, wachten, werkt het zo als eerder ...

maar rustig aan,
zegd mijn dealer altijd,
het moet een hobby blijven, en wachten hoort erbij.

Groet
Uwe
 
... tsja, raar gevoel dat,
heb het soms, als wat kapot gaat,
... waar kopen, wanneer komt het binnen,
is nog wat ander kapot, wachten, werkt het zo als eerder ...

maar rustig aan,
zegd mijn dealer altijd,
het moet een hobby blijven, en wachten hoort erbij.

Groet
Uwe

Wachten wachten wachten op m'n mooie nieuwe canopy en main blades ;):D

Zo mooi/relaxed als net (eindelijk een mooie zonnige ochtend met nagenoeg geen wind) heb ik volgens mij nog nooit gevlogen! :worship:

't was even spannend of de BL nog raar zou gaan doen nadat ik voor 't eerst de kop er af heb gehad, maar dat ding heeft nog niet eerder zo strak gevlogen zoals net.

Helaas wel één wtf(lip) momentje, bij de 2e lipo hield ineens de staartmotor ermee op (twijfel 'n beetje of ook de main motor/blades er mee op hielden, maar had supersnel de throttle hold er op toen de heli om z'n as ging spinnen), gelukkig tijdens hoveren op een metertje of 3 boven de grond en verder geen schade, maar dat vind ik echt van die rotmomenten, onverklaarbaar. Moet je verdorie bij een grotere heli hebben zoiets, levensgevaarlijk!
Lipo was ook bijna op, verwisseld, en vervolgens een derde lipo leeg gevlogen en geen problemen meer.
Maar zit me dan toch niet lekker.

Vliegen met wind, of zonder wind zoals zo net, is echt een wereld van een verschil met zo'n BL zeg, al vraag ik me ook af in hoeverre alles veel beter/rustiger/strakker aanvoelde qua besturing nu ik geen verticale speling meer heb bij de main gear/shaft. Kan dat kleine beetje speling een veel onrustiger vliegbeeld geven, en ook veroorzaken dat je soms onverwachts hoogte verliest, en dan volle bak pitch er tegen aan moet smijten om een crash te voorkomen, terwijl gevoelsmatig een kleine correctie voldoende had moeten zijn?

'k heb direct de 1e lipo weer aan de lader gehangen :)
Heb em zelfs net even heel kort in idle up nose in hoveren gehad, echt heel kort hoor, maar niet zoals eerder tijdens bochtje maken, maar echt even nose in laten hangen en een paar kleine correcties, i like! :)

Volgens mij ben ik een beetje enthousiast:rolleyes: :D
 
staartmotor...
worst case scenario:
wat soms gebeurt is dat de draden sluiting maken. zeker als hij al wat gebroken staarten heeft gehad..
soms schuurt de blanco lak dan van de draden, en maken de fases onderling sluiting.

Wat vaker gebeurt is dat een stekker in de printplaat of bij de motor een beetje uit elkaar zit. ene vlucht zit ie goed, soms ook niet..

Soms gebeurt het ook nog wel eens dat de motor wel draait, maar dat de prop slipt op de as.
duw op het midden van de prop, en het zit weer.. zit gewoon geklemt nl.


Qua verticale speling, ja, dat kan een heel raar vliegbeeld geven.
immers, as omhoog = pitch verandert mee, as omlaag en de pitch verandert ook.
zeker met wind wordt die heli alle kanten op gegooid, en dan kun je daar last van hebben..
Wat je bij die dingen ook nog wel eens ziet, is dat de swash zelf de binnenring speling krijgt.
ook dat kan best een bijzonder beeld geven...
 
Met "staartmotor..." bedoel je iets van beter tube/belt i.p.v. losse staartmotor?
't stekkertje bij de staartmotor checkte ik als eerste inderdaad.
Out of the box zat dat met iets van lijm o.i.d. vast, maar na er een solid tail boom op gezet te hebben schuif je dat in elkaar, en ook zo weer los...
Maar dat zat nog goed, dus was 't niet.
Verder ook niks raars kunnen vinden.

M'n 3 lipo's waren inmiddels weer vol (1tje moet wel erg lang balanceren inmiddels, daar nog iets aan te doen? #beetjeretorischevraagbenikbang) en inmiddels stond er wat wind en ging de zon weg, dus net nog snel weer 3 lipo's leeg gevlogen.
Kon ik direct testen of het nu puur de wind was of dat de heli echt beter/strakker door 't luchtruim ging.
Definitely 't laatste; 'k heb blijkbaar echt een paar maanden met een heli gevlogen die veels te instabiel/onrustig was door die speling bij de main gear/shaft.
Ik durf/kan ineens veel meer (nouja, veel is wat overdreven, maar vlieg met veel meer zelfvertrouwen en stuk lagere hartslag zo), en dat na wekenlang niet gevlogen te hebben, net alsof ik heli-skill pil heb genomen ofzo 8-O :).
Gedachten als "nu is ie in ieder geval voorspelbaar"/"dit vliegt bijna net zo als op de sim" gingen door m'n hoofd.
 
Soms heb je een goede dag, en valt ff alles op zn plek :mrgreen:

Qua staart: op deze hele kleine miniheli's ontkom je niet aan een losse motor op de staart.
Een staartaandrijving in die maat wordt erg fragiel..
Dus neem je een losse motor.
Daarnaast wordt het ontwerp dan een stuk simpeler. ook prettig, aangezien de mcpx bl bij de meesten nog wel eens omlaag donderd.
een losse staart motor kan wel wat hebben, een staartaandrijving niet.

Als een stekkertje op de staartmotor erg los wordt, kan het zijn dat de pinnetjes in de stekker een beetje ruimte krijgen.
plakbandje erom, weet je zeker dat ie niet loskomt.

een lang balancerende accu: meestal teken dat 1 cel van de accu afwijking gaat vertonen, wat dus weer inhoud dat 1 cel rot aan het worden is.
maar zolang hij het doet, doet ie het...
Luisteren naar het toerental van de heli, kun je redelijk aan horen of de accu op zijn eind zit of niet.


Eigenlijk moet je toch ooit eens aan een 450 of groter..
Als je de MCPX BL al "strak" en "simachtig" vind vliegen, zul je met een 450 al een heel ander beeld van heli's krijgen..
laat staan als je nog een maat groter gaat...
Persoonlijk vind in de 600 nitro favoriet... Past normaal in de auto, 7 a 8 vluchten op een ontvangeraccu.. en daar heb ik er een paar van (mn vliegtuigen hebben dezelfde)
kwestie voldoende brandstof meenemen, kun je jezelf heel de dag uitleven.
 
Soms heb je een goede dag, en valt ff alles op zn plek :mrgreen:

Qua staart: op deze hele kleine miniheli's ontkom je niet aan een losse motor op de staart.
Een staartaandrijving in die maat wordt erg fragiel..
Dus neem je een losse motor.
Daarnaast wordt het ontwerp dan een stuk simpeler. ook prettig, aangezien de mcpx bl bij de meesten nog wel eens omlaag donderd.
een losse staart motor kan wel wat hebben, een staartaandrijving niet.
Ze zijn er wel duur. :eek:
Als een stekkertje op de staartmotor erg los wordt, kan het zijn dat de pinnetjes in de stekker een beetje ruimte krijgen.
plakbandje erom, weet je zeker dat ie niet loskomt.
Waar plakband al niet goed voor is he :D
Eigenlijk moet je toch ooit eens aan een 450 of groter..
Als je de MCPX BL al "strak" en "simachtig" vind vliegen, zul je met een 450 al een heel ander beeld van heli's krijgen..
laat staan als je nog een maat groter gaat...
I know, liever vandaag dan morgen :cool:
Maar wat dat betreft is het 'fast' (uit de titel van dit topic) er inmiddels wel af; nergens -meer- voor nodig.
Financiële situatie is er ook niet naar.
Maar op zich vind ik het inmiddels ook wel prima zo, zonder al te veel (financiële) risico's rustig zelfvertrouwen en skills opbouwen met de BL i.c.m. de sim en de Blade 400 in het vooruitzicht.
Daar vermaak ik me dan de eerste tijd prima mee, al blijven de dromen voor iets mooiers/groters/krachtigers etc. natuulijk wel.
Maar goed, ben ook nog maar net begonnen, alles op z'n tijd.
(man, ik word nog eens wijs ofzo, zal 't zijn doordat ik sinds vorige week zondag nu een 30-er ben? :p)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik ben ook niet zo extreem lang geleden tot de club toegetreden...
Je gaat het wel merken, die leeftijd..
Je moet zo ver omlaag scrollen op sommige sites voor je eindelijk een keer bij jouw geboortejaar bent...
Er is een categorie dames van legale leeftijd waar je eigenlijk niet meer naar hoort te kijken..
Men vraagt steeds minder om je id als je drinken haalt/ergens binnen wilt..

Maar er zijn vast vele voordelen:mrgreen:
Het is statistisch bewezen dat iemand die veel verjaardagen viert, erg oud kan worden..
 
Upgrades zijn binnen :banana: :D
En oh wat is ze mooi geworden he :)

_MG_0276.jpg


_MG_0283.jpg
 
ik heb er laatst een lion heli rompje omheen gehangen...
erg leuk gezicht..

Dat ziet er ongeveer zo uit:
5brr.jpg


Nu alleen nog ff kijken hoe het vliegt, hij is een tik staartlastig geworden nu..
url
 
Nice, ziet er strak uit Student. (is dat dan "eeuwige student" op je 30e?:p)
'k heb er eerder ook wel eens aan getwijfeld om zoiets te halen.
Maar toen niet gedaan omdat ik er niet direct uit kwam wat nou op't standaard frame past, en wat niet, of 't compatible was met upgrades die ik er al op had zitten enzo.
Qua gekozen kleurenschema kunnen we elkaar in ieder geval de hand schudden :)
Irri trouwens van je staart, iets met andere luchtstroom met de nieuwe canopy o.i.d.?
 
nee, nog niet eens testgevlogen.
hele ding past op het originele frame.
staart is een ding op zich, de "stok" vervalt in het geheel.
Alleen is dat gewoon zwaarder dan het originele "stokkie", dus gaat je zwaartepunt naar achter.
heb nu de accu helemaal in de neus (wat de andere accusteun ook toestaat), en nog blijft hij staartlastig.

nu is de mcpx bl dat zowieso origineel ook wel, dus moet gewoon even vliegen om te zien in hoeverre hij er last van heeft.
En dat heb ik nog niet gedaan..
weet alleen dat de balans wat naar achter gegaan is.


en eeuwige student..
zoals een wijs man ooit zei: hij die niet meer leert, is gestopt te leven...
zodoende ben je inderdaad altijd op enige manier als "student" te zien :mrgreen:

en met huidige wet en regelgeving blijf je aan het leren...
 
Back
Top