vraag over optrekken FG leopard

Discussie in 'Big Scale auto's' gestart door wabbit_nl, 8 feb 2015.

  1. wabbit_nl

    wabbit_nl

    Lid geworden:
    22 mrt 2014
    Berichten:
    39
    Hallo,

    Ik ben sinds gisteren de trotse eigenaar van fg leopard. Ik ben net even wezen rijden en wat direct opvalt is dat hij niet goed optrekt. Hij is eerst lui zeg maar en na een meter 5 als hij de toeren klimt gaat hij als een jakko en loopt dan ook goed door. Ik heb al klein beetj aan de sproeiers gedraaid maar dat is niet, hij loopt mooi en ook met de voetjes van devloer..

    Wat mij betreft ligt het aan de koppeling die gewoon veel te vroeg op pakt, met minimaal beetje gas (net ff meer als stationair) begint hij te rollen. Ik heb het blokkie er ff afgehaald maar de koppeling ziet er als nieuw uit!

    Iemand enig idee of gewwon een nieuwe koppeling in knallen?
     
  2. Schots en Scheef

    Schots en Scheef

    Lid geworden:
    25 jun 2008
    Berichten:
    2.460
    Locatie:
    Hoogeveen
    zwaardere veren in de koppeling ?
     
  3. wabbit_nl

    wabbit_nl

    Lid geworden:
    22 mrt 2014
    Berichten:
    39
    Ja, daar zit ik ook aan te denken, ik heb alleen nu natuurlijk geen idee wat er in zit. Heb je meerdere soorten?
     
  4. wilbert de wit

    wilbert de wit

    Lid geworden:
    31 okt 2010
    Berichten:
    519
    Locatie:
    nieuwegein
    Je heb 3 of 4 verschillende aan de kleur kun je zien wat erin zit.
    Zwart blauw rood.
     
  5. collin17

    collin17

    Lid geworden:
    10 jan 2009
    Berichten:
    132
    Locatie:
    zundert
    Krijgt hij niet teveel benzine?
     
  6. wabbit_nl

    wabbit_nl

    Lid geworden:
    22 mrt 2014
    Berichten:
    39
    Zo, ff een rode veer er in gezet en rijd nu super!
     
  7. wabbit_nl

    wabbit_nl

    Lid geworden:
    22 mrt 2014
    Berichten:
    39
    Ps zat een zwarte in.
     
  8. RonW

    RonW

    Lid geworden:
    27 apr 2007
    Berichten:
    652
    Locatie:
    Ommen
    Als je auto het niet goed doet met een standaard koppeling is er toch iets aan de hand.
    Normaal rijdt dit gewoon goed.
    Welke Leopard is het een 2wd of 4wd?
     
  9. chris1144

    chris1144

    Lid geworden:
    22 mei 2013
    Berichten:
    322
    Locatie:
    Almelo
    Was de veer ook niet "oud" dat heb ik ook wel eens gehad, vervangen voor een nieuwe zwarte veer en ging weer als de brandweer.
     
  10. Richardcj

    Richardcj

    Lid geworden:
    18 jul 2004
    Berichten:
    1.967
    Locatie:
    onder de ruik van amsterdam
    oud?

    Je bedoeld waarscheinlijk een veer van slechte kwaliteit.
    Als de veren op de juiste specificatie zijn geproduceerd zit er onderling een nihiel verschil in.
    Veren kunnen na zeer lange tijd metaalmoeheid gaan vertonen.
    In een kopeling? nee, dan is er een productiefout.
    Klepveren gaan lang mee(in je 1:1 auto)deze veren in en uit afhankelijk van toerental.
    Dat is best wel vaak vergeleken met de veren in de koppeling.
    En geven het op de tijdslijn niet snel op.

    Mvg Richard
     
  11. wabbit_nl

    wabbit_nl

    Lid geworden:
    22 mrt 2014
    Berichten:
    39
    Er zat een zwarte (veel dunnere) veer in met de rode doet hij het prima
     
  12. wilbert de wit

    wilbert de wit

    Lid geworden:
    31 okt 2010
    Berichten:
    519
    Locatie:
    nieuwegein
    Maar ook met een zwarte veer moet die het goed doen.
    Nu grijpt die later aan op hogere toeren, en elke keer dat die aangrijpt krijgt de aandrijfassen een klap.
    Ik zal toch eens kijken naar de afstelling van de moter.
     
  13. wabbit_nl

    wabbit_nl

    Lid geworden:
    22 mrt 2014
    Berichten:
    39
    Motortje loopt prima hoor. Ik kom zelf als monteur uit de 2takt racerij en kan je vertellen dat je altijd zal moeten zorgen voor een wat hoger toerental bij accelereren, je kan en mag niet verwachten dat zo'n auto van pakweg een kilo of 10 met 3Pk in het mulle zware natte zand wegschiet vanaf 800rpm. Dat mag echt wel eerst in de powerband klimmen om het vermogen over te brengen. De koppeling moet juist wat slippen op dit punt.

    Maar goed, met de rode veer klinkt dat nu veel belovend en dit weekend maar weer eens proberen in de mulle zand bak.
     
  14. Fuzzy

    Fuzzy

    Lid geworden:
    31 jul 2005
    Berichten:
    1.163
    Locatie:
    Rhoon
    Aan de kleur van de veer kan je niets meer herleiden...
    De chinezen hebben allerlei (std) veren ook rood gespoten.

    Het enige is de aantal ringen tellen.. 4 dikke is meestal (ligt aan fabrikant) de 8000

    @ Wabbit_NL

    Ja hoor, als ik een 4WD wagen van 18 kilo met 4 spinnende banden weg kan laten gaan ;)
    Even zonder gekkigheid, ik kom ook uit de 2 takt wereld (kleine 30 jaar) en moest ook even zoeken bij deze micro motoren. Deze motoren gaan pas waar wij gewent zijn, pas van hun plek, en 21.000 rpm is geen uitzondering. :)

    John.
     
  15. wabbit_nl

    wabbit_nl

    Lid geworden:
    22 mrt 2014
    Berichten:
    39
    Ik zag nu ook pas dat ik vertanding 20/44 heb, ik ga eerst maar eens terug naar 16/48 ik heb liever trekkracht dan topsnelheid!
     
  16. Fuzzy

    Fuzzy

    Lid geworden:
    31 jul 2005
    Berichten:
    1.163
    Locatie:
    Rhoon
    Dat zal ook een behoorlijk verschil maken.
     
  17. jan

    jan

    Lid geworden:
    26 feb 2008
    Berichten:
    467
    Locatie:
    5076
    Ik ben een modelvlieger en heb alleen ervaring met de 23-38 en 45cc motoren.
    Als de motor met de wielen van de grond ook moeilijk oppakt en in eerste instantie inhoudt, zet dan de stationair sproeier(L) iets rijker (tegen de klok in uitdraaien).
    Maar over het algemeen zijn de standaardinstellingen o.k.
    Ohja, ik heb nog een Carson Attack...bijna vergeten.
     
  18. RonW

    RonW

    Lid geworden:
    27 apr 2007
    Berichten:
    652
    Locatie:
    Ommen
    Een koppelingsveer die hoog oppakt geeft op den duur alleen maar ellende.
    Door het te hoog oppakken wil je auto alleen maar rechtuit met veel tractie verlies.
    Op een baan rijdt dit niet fijn, want je kunt dan zeer moeilijk bochten maken.
    Ook zal de auto totaal geen grip meer hebben.
    Volgende punt,,,, de aandrijving krijgt het er flink van langs doordat de klappen in de aandrijflijn veel groter zijn.
    Lagers, aandrijfassen lopen dan veelvuldig kapot, en er komt teveel warmte in de koppeling.
    Ik kan best begrijpen dat een zware Losi een ander aangrijpmoment nodig heeft maar om nou zomaar van 6000 naar 8000 Rpm als aangrijpmoment te gaan is niet niks.
    En voor een FG leopard onnodig.
    20/44T is gewoon standaard voor een Leopard.
    Ik weet niet wat de opzet van jou auto en motor is, maar verwacht geen wonderen van de standaard opzet.
    Een goede goede uitlaat en dito filter doet wonderen.

    Maar vertel eens wat meer over jou auto
    Of maak een paar foto's.
    Want waarschijnlijk deugt er ergens iets niet.
    Misschien een imitatie koppeling erin?
     
  19. wabbit_nl

    wabbit_nl

    Lid geworden:
    22 mrt 2014
    Berichten:
    39
    Ik heb vandaag nog ff getest en trekt prima hoor nu, is gewoon goed. Geen overdreven hog toeren bij wegrijden of zo. Ik heb een snelle pijp en een sport filter. Ik ga morgen bij raco rijden en er voor de zekerheid 18/46 opgezet. Hij ging namelijk wel erg hard op top. Kortom, is prima nu en kijken hoe hij op de baan gaat.

    @ronw hoe kom je erbij dat op de leo 20/44 hoort?? In mijn handleiding staat gewoon 16/48 of 18/46!
     
  20. RonW

    RonW

    Lid geworden:
    27 apr 2007
    Berichten:
    652
    Locatie:
    Ommen
    16/48T is de vertanding voor monsterwielen met een diameter van 195mm
    Volgens mij zijn de leopard wielen veel kleiner.
    Jou motor zal daarom nu overtoeren maken.
    Pas daarmee op!

    Leopard heeft standaard aandrijfplaat/tussenas 18/46T tussenas/diff 15/48T.
    Aandrijfplaat/tussenas 20/44T wordt wel eens toegepast voor meer topsnelheid.
    Maar moet met een goede motor en uitlaat heel goed te doen zijn.

    Ikzelf rij met aandrijfplaat/tussenas 16/48T tussenas/diff 16/48T met 185mm MT wielen.
     
    Laatst bewerkt: 16 feb 2015

Deel Deze Pagina