Na de jet een jaartje in de garage te hebben laten staan en vooral met autonome toestanden (drones) bezig geweest te zijn, begon het jetvirus deze week terug te kriebelen. Dit met dank aan den Bart die elk weekend heerlijk met zijn hotspot staat rond te sjeezen.
Maar de Jetcat P160 van mijn T22 warrior was volgens mij aan onderhoud toe want de lagertjes maakten geen leuk geluid bij het optoeren en koelen. Bovendien bleven ze soms licht haperen/klemmen als je de rotor met de hand ronddraaide.
Turbine gegevens :
Looptijd : 15 uur
olie : DTE light
Bouwjaar : 2005
Gekocht in 2009 in mijn T22 warrior met 10min op de teller
Ik heb lang getwijfeld tussen opsturen naar Jetcat of zelf doen. Uiteindelijk heeft "zelf proberen" het gehaald. De turbine is van 2005 en dus toch al lang uit garantie. En ik ben zelf best nieuwsgierig naar de binnenkant. En de onderdelen opsturen kan altijd nog als ik hem niet terug in elkaar krijg.
De kap eraf halen is makkelijk, gewoon de schoefjes losdraaien en hopla, hij komt eraf. Dan de schroeven van de inlaatkelk en de elektronica losmaken. De elektronica komt er vlot af, maar aan het deksel over de compressor moest ik al goed trekken en wat wringen om het eraf te krijgen.
De uitlaat komt er ook makkelijk af en dan stond ik met de blote turbine in mijn handen.
Ik kon al meteen zien dat er flinke toolmarks op de moer van het turbinewiel zaten. Die is dus blijkbaar nog open geweest. Nogtans zegt Jetcat dat de turbine nooit bij hen is binnengeweest voor onderhoud en heb ik hem destijds gekocht met 10 min op de teller...
Nu de compressor eraf krijgen, en dat was niet zo makkelijk. Eerst de positie van de compressor op de as markeren, zodat ik hem precies zo terug kan zetten. De compressormoer heeft echter averrechtse draad, dus die moet je rechtsom losdraaien.
Met de moer eraf was er echter nog geen beweging in de compressor te krijgen.
Warmstoken dan maar en de fohn van vrouwlief in beslag genomen. Echter nog altijd geen beweging in te krijgen.
Dan maar met de compressor in de hand wat lichte tikken op de as gegeven en dan kwam er beweging in. Er waren echter toch nog tientallen tikken nodig om de compessor van de as te krijgen.
Bij de laatste tik kreeg ik meteen een waterval van balletjes toen de turbine van de compressor viel. Daar ging mijn voorste lager...
Gelukkig heb ik alle 11 balletjes terug gevonden, maar ik denk niet dat dit lager nog gaat dienen.
De buitenring steekt nog in de turbine en die krijg ik er met de hand niet uit. De binnenring kan ik nogtans makkelijk met de hand over de as schuiven. De buitenring lijkt meer te klemmen.
Iemand tips om deze eruit te krijgen zonder iets kapot te doen? Warmstoken met de fohn heb ik al geprobeerd...
De compressor zelf lijkt mij er nog zeer goed uit te zien al is er wel flink aan gebalanceerd.
Het turbinewiel ziet er ook nog goed uit denk ik, wel wat ros aan de buitenkant. Aan het achterste lager kan ik een beetje speling voelen aan de buitenring. Dus dat zal ook moeten vervangen worden zeker. Iemand tips om de moer van het turbinewiel makkelijk los te krijgen?
De NGV lijkt me ook nog wel een tijdje mee te kunnen, niet?
Als ik de binnenring van het voorste lager bekijk, dan zie ik daar duidelijk in waar de balletjes gelopen hebben. Je ziet een blinkend en een mat deel in het loopvlak. Toen ik de compressor een beetje loshad draaide de hele rotor ook flink wat soepeler dan toen alles nog vastzat. Zou het kunnen dat de voorspanning van de lagers wat hoog was?
Dus de volgende vraag is nu waar ik geschikte lagertjes vandaan haal en welke ik precies moet hebben?
Maar de Jetcat P160 van mijn T22 warrior was volgens mij aan onderhoud toe want de lagertjes maakten geen leuk geluid bij het optoeren en koelen. Bovendien bleven ze soms licht haperen/klemmen als je de rotor met de hand ronddraaide.
Turbine gegevens :
Looptijd : 15 uur
olie : DTE light
Bouwjaar : 2005
Gekocht in 2009 in mijn T22 warrior met 10min op de teller
Ik heb lang getwijfeld tussen opsturen naar Jetcat of zelf doen. Uiteindelijk heeft "zelf proberen" het gehaald. De turbine is van 2005 en dus toch al lang uit garantie. En ik ben zelf best nieuwsgierig naar de binnenkant. En de onderdelen opsturen kan altijd nog als ik hem niet terug in elkaar krijg.
De kap eraf halen is makkelijk, gewoon de schoefjes losdraaien en hopla, hij komt eraf. Dan de schroeven van de inlaatkelk en de elektronica losmaken. De elektronica komt er vlot af, maar aan het deksel over de compressor moest ik al goed trekken en wat wringen om het eraf te krijgen.
De uitlaat komt er ook makkelijk af en dan stond ik met de blote turbine in mijn handen.
Ik kon al meteen zien dat er flinke toolmarks op de moer van het turbinewiel zaten. Die is dus blijkbaar nog open geweest. Nogtans zegt Jetcat dat de turbine nooit bij hen is binnengeweest voor onderhoud en heb ik hem destijds gekocht met 10 min op de teller...
Nu de compressor eraf krijgen, en dat was niet zo makkelijk. Eerst de positie van de compressor op de as markeren, zodat ik hem precies zo terug kan zetten. De compressormoer heeft echter averrechtse draad, dus die moet je rechtsom losdraaien.
Met de moer eraf was er echter nog geen beweging in de compressor te krijgen.
Warmstoken dan maar en de fohn van vrouwlief in beslag genomen. Echter nog altijd geen beweging in te krijgen.
Dan maar met de compressor in de hand wat lichte tikken op de as gegeven en dan kwam er beweging in. Er waren echter toch nog tientallen tikken nodig om de compessor van de as te krijgen.
Bij de laatste tik kreeg ik meteen een waterval van balletjes toen de turbine van de compressor viel. Daar ging mijn voorste lager...
Gelukkig heb ik alle 11 balletjes terug gevonden, maar ik denk niet dat dit lager nog gaat dienen.
De buitenring steekt nog in de turbine en die krijg ik er met de hand niet uit. De binnenring kan ik nogtans makkelijk met de hand over de as schuiven. De buitenring lijkt meer te klemmen.
Iemand tips om deze eruit te krijgen zonder iets kapot te doen? Warmstoken met de fohn heb ik al geprobeerd...
De compressor zelf lijkt mij er nog zeer goed uit te zien al is er wel flink aan gebalanceerd.
Het turbinewiel ziet er ook nog goed uit denk ik, wel wat ros aan de buitenkant. Aan het achterste lager kan ik een beetje speling voelen aan de buitenring. Dus dat zal ook moeten vervangen worden zeker. Iemand tips om de moer van het turbinewiel makkelijk los te krijgen?
De NGV lijkt me ook nog wel een tijdje mee te kunnen, niet?
Als ik de binnenring van het voorste lager bekijk, dan zie ik daar duidelijk in waar de balletjes gelopen hebben. Je ziet een blinkend en een mat deel in het loopvlak. Toen ik de compressor een beetje loshad draaide de hele rotor ook flink wat soepeler dan toen alles nog vastzat. Zou het kunnen dat de voorspanning van de lagers wat hoog was?

Dus de volgende vraag is nu waar ik geschikte lagertjes vandaan haal en welke ik precies moet hebben?
Laatst bewerkt: