Herziening E2K regelement

Discussie in 'Pylonracen & speedmodels' gestart door ragbak, 14 okt 2014.

  1. mrblobby

    mrblobby

    Lid geworden:
    1 nov 2006
    Berichten:
    516
    Locatie:
    De Efteling
    Als je met govener vliegt wordt een regelaar veel warmer dan bij volgas gebruik. Ik zou niet zomaar met naakte fets gaan vliegen. Leg er dan minimaal een alu plaatje op zoals je dat bij vrijwel alle regelaars ziet. En op de grond even een run doen van 2 minuten met govener aan en regelmatig even voelen. Zou jammer zijn als je deze dure regelaar oprookt.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. ragbak

    ragbak

    Lid geworden:
    19 aug 2003
    Berichten:
    794
    Locatie:
    Almere, MVA
    Ik begrijp dat Emanuel van het modelbouw forum verdwenen is en dat we mrblobby er voor terug hebben gekregen?
     
  3. ragbak

    ragbak

    Lid geworden:
    19 aug 2003
    Berichten:
    794
    Locatie:
    Almere, MVA
    Een een plaatje van de YEP met custom FW. Hierbij vrijlopend op 16V voeding:

    [​IMG]

    Je kunt zien dat de motor op hoog toerental begint en dan langzaam naar de 15000 rpm toe regelt. Voor wie nu denkt "ik moet dus zo laat mogelijk mijn gas open gooien, want dan heb ik een paar seconden voordeel" die zal bedrogen uitkomen denk ik, want met prop zal dit toerental al een stuk lager liggen ;)

    Even het gemiddelde gemeten in het vlakke stuk: ca 15150 rpm. Ik ben benieuwd hoe goed dat reproduceerbaar is over meerdere regelaars heen. Eigenlijk verwacht ik dat dat gewoon heel goed reproduceerbaar zal zijn.
    Maar meten is weten natuurlijk.

    Groeten,
    Peet
     
  4. ragbak

    ragbak

    Lid geworden:
    19 aug 2003
    Berichten:
    794
    Locatie:
    Almere, MVA
    Is dat echt waar? Ik heb laatst de scope gezet op 2 "fasen" van de motor en met governor limiet bij vol gas zag ik dat de regelaar de maximale spanning gaf, het leek mij dat enkel de frequentie gelimiteerd was. In dat geval verwacht ik geen extra dissipatie in de regelaar...
     
  5. Emanuel

    Emanuel

    Lid geworden:
    9 feb 2011
    Berichten:
    1.740
    Locatie:
    Waalwijk
    Haha verkeerd ingelogd... Ik ben er dus nog hoor.

    Een regelaar die niet volgas loopt zal veel meer schakelmomenten hebben dan een die volgas loopt. Tijdens het in en uitschakelen van Fets is er even extra dissipatie.
     
  6. ragbak

    ragbak

    Lid geworden:
    19 aug 2003
    Berichten:
    794
    Locatie:
    Almere, MVA
    Lagere rpm = lagere schakelfrequentie = minder dissipatie lijkt me. Toch???
     
  7. koelma

    koelma

    Lid geworden:
    17 mei 2008
    Berichten:
    187
    Locatie:
    Zevenhoven
    Ik zal het een "echte elektromotor " expert vragen.
     
  8. tjarko

    tjarko

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    1.044
    Dissipatie in governer mode

    Ik denk ook dat het met die dissipatie wel meevalt. De CC regelaar geeft een warning als je < 70% in toeren gaat in governer mode. Ik heb het vermoeden dat ze elke fase wat korter aan zetten, dus even veel schakel momenten. Bij half gas in normaal bedrijf gaat de regelaar over het schakelen van de 3 motor fases ook nog eens chopperen, met b.v. 8 KHz. Dat chopperen geeft wel veel schakelmomenten.
    Het verschil zou je op een scope moeten kunnen zien denk ik.
    Misschien eens proberen, heb pas nog een super sjieke ex philips scope geruild voor een fles wijn:D

    En die regelaar pak ik vanavond echt uit, probeer er een ultra-light van te maken, 5.5 mm motor stekkers vervangen door direct aangesoldeerde kabeltjes met 3.5 mm female bullet connectors.
    Hij moet uiteraard pin compatible zijn met mijn andere regelaars.

    Tjarko
     
  9. Emanuel

    Emanuel

    Lid geworden:
    9 feb 2011
    Berichten:
    1.740
    Locatie:
    Waalwijk
    Een regelaar zoals wij die gebruiken kan alleen maar aan of uit signalen maken, dus altijd de volle accu spanning die wordt doorgegeven met zo min mogelijk verlies. Om de borstellozen motor te laten draaien moeten de 3 fasen op het juiste moment worden aangestuurd. Zou je enkel de fasen goed aansturen in de draaifrequentie van de motor dan heb je dus volle acceleratie tot aan het max vermogen. Om minder vermogen te kunnen geven moet het signaal dus in blokjes worden gehakt. Bij een snel draaiende motor heb je dan bovenop de basis frequentie van de 3 fasen nog een PWM regeling. Bij vol gas heb je dat niet dus veel minder schakel momenten en minder warmte ontwikkeling.
    Bij goede regelaars worden de FETs zeer snel van uit naar aan geslingert zodat de schakel flank zo steil mogelijk is. Ook de afschakelflank moet zo steil mogelijk zijn.
    [​IMG]
    Bovenstaand plaatje laat dit mooi zien.
     
  10. Emanuel

    Emanuel

    Lid geworden:
    9 feb 2011
    Berichten:
    1.740
    Locatie:
    Waalwijk
    Tjarko,

    Hoe mooi die CC regelaar ook is, het feit dat je zelf simpel het max toerental in kan stellen maakt het erg lastig te controleren. Bij een custom firmware is dat een heel stuk lastiger. Ook is de YEP regelaar een stuk goedkoper en kleiner. Als de custom firmware goed werkt, en daar ga ik wel van uit, dan lijkt me dat de beste oplossing.
     
  11. tjarko

    tjarko

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    1.044
    Tja fijn idee, en wie betaalt dan mij die 79 euro terug :confused:

    Op de vergadering is afgesproken dat we enkel toerental vastleggen en dat men vrij is in de manier hoe dat te bereiken..
    Maar toen bestond custom firmware voor YEP nog niet.......

    Bedenk wel dat je minstens 1 jaar en liefst langer moet kunnen garanderen dat er een werkende en leverbare oplossing is.

    Tjarko
     
  12. Emanuel

    Emanuel

    Lid geworden:
    9 feb 2011
    Berichten:
    1.740
    Locatie:
    Waalwijk
    Ach, er ligt nog niets vast, ik ventileer enkel mijn voorkeur. Het moet in ieder geval te controleren zijn. Omdat je stationair het max toerental niet haalt is dat lastig. Of je moet even een andere prop plaatsen voor de controle meting.
     
  13. tjarko

    tjarko

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    1.044
    Hoi Emanuel,
    Het is inderdaad een beetje lastig controleren als je static niet max toeren haalt. Net nog even getest, is erg krap aan met 15500 RPM. Ben benieuwd met vliegen of dit niet erg veel power is / erg snel. Heb het nu even overgenomen van Peet.

    Ondertussen de CC Talon 90 gestript en in kist 2 gezet.
    De koellichamen zitten over elkaar geperst met een soort ribbel vertanding. Met een scherpe schroevendraaier kun je dat om en om links rechts los wrikken. De onderzijde komt dan los.
    Het koellichaam zat erg vast, ik was even bang dat het echt verlijmd zat, net als de keiharde grijze epoxy tussen de 3 connectoren. Maar met een klein schroevendraaiertje kon ik voelen dat het zachte opgedroogde thermische pasta was. Een beetje wrikken met klein schroevendraaiertje en ook de koelplaat kwam er af. (Misschien ook een idee om dat te laten zitten, er is dan toch al 20 gram af).
    Vervolgens met een 80W soldeerbout de 3 motor connectoren er af gesoldeerd en daarna de tussenliggende epoxy langzaam weggedremeld. Dat is een beetje eng want je weet niet of er componenten in / onder zitten. Ik denk dat er ca 1 mm dikke componenten onder zitten want her en der begon er wat door te schijnen. Laatste mm epoxy laten zitten.
    Vervolgens 12 AWG draad er aan gesoldeerd met 3.5 mm female bullet connectors, NTM compatible. En een accu plug XT60.

    De regelaar is nu 59 gram.:banana:
    Kabels en stekkers identieke lengte als PlusAmp80A in vorige post.

    [​IMG]

    Hopelijk is het zondag vliegbaar weer.

    Tjarko
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  14. ragbak

    ragbak

    Lid geworden:
    19 aug 2003
    Berichten:
    794
    Locatie:
    Almere, MVA
    Ben benieuwd naar de resultaten. Eerlijk gexegd vond ik 15500 rpm met 8x8 prop net lekker gaan.

    Morgen met 15200 rpm vliegen. Wellicht is dat net wat te weinig, we zullen zien.

    Ondertussen zijn onze activiteiten ook niet onopgemerkt gebleven onder de Engelse E2k vliegers zie RCgroups forum.

    Groeten, Peet
     
  15. tjarko

    tjarko

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    1.044
    Hmmm. zit jij nu op 15.000 of 15.200 ?

    Ik dacht net nog, even terugzetten op 15.000 !? .
    Ja leuk die reactie van GT2000 !

    Heb de Talon 90 Ultra-lite ook op RC groups gezet..

    Tjarko
     
  16. ragbak

    ragbak

    Lid geworden:
    19 aug 2003
    Berichten:
    794
    Locatie:
    Almere, MVA
    15200 rpm gemeten met een 8x6 propje die is ingekort tot 85% diameter
     
  17. koelma

    koelma

    Lid geworden:
    17 mei 2008
    Berichten:
    187
    Locatie:
    Zevenhoven
    Drie observaties:
    1 goed bezig !!!
    2 Tjarko, dat wordt lastig garantie claimen ;-)
    3 ik ben erg benieuwd of je het verschil hoort tussen twee kosten waarvan de een 15000 loopt en de ander 15200 ?
    Zullen wij dat een uit proberen Peet?
    Groet uit ziekenhuis
    Frank
     
  18. ragbak

    ragbak

    Lid geworden:
    19 aug 2003
    Berichten:
    794
    Locatie:
    Almere, MVA
    Hoi Frank,

    Ik begrijp dat je appendix voortaan niet meer mee mag vliegen? ;)

    Ik denk niet dat je het verschil gaat horen tussen 15000 en 15200 rpm. 1000 rpm verschil hoor je denk ik wel. Volgens onze ESC goeroe George Shering zou de special FW hetzelfde resultaat moeten hebben in elke YEP 80 regelaar die er mee geflasht wordt. De FW is goed herkenbaar aan de riedeltjes die erin zitten. Vandaag 10 vluchten gemaakt met diverse prop maten, ga er straks even voor zitten om de data te analyseren.

    Groeten,
    Peet
     
  19. ragbak

    ragbak

    Lid geworden:
    19 aug 2003
    Berichten:
    794
    Locatie:
    Almere, MVA
    Vanmiddag nog wat metingen gedaan. Een en ander al gepost op rcgroups.com. En heb niet zoveel zin om het te vertalen. Dus happy reading!

    OK, the weather permitted to make some test flights today :)

    The first goal is to experiment with the FW George provided for the YEP 80A. Make flights with different prop sizes to get a feeling as to what size is best suited so that still a reasonable speeds is achieved. After all, we do loose some speed by limiting the rpms. Second goal is to get a feeling of stability of the YEP 80A in combination with the customized FW: can it handle flying multiple battery packs back to back, how is the rpm behaviour etc.


    My testing gear for today:
    [​IMG]

    As you can see I taped a speed sensor tube to the wing.
    I am using the 10 pole NTM Prop Drive 3536A 1400KV motor.
    The outside temperature is 8 C and the wind speed is 2 Beaufort.
    All lipos are preheated to about 40C right upto when they are placed in the plane.

    [​IMG]

    For those of you who wonder what kind of plane this is: it's the Slipher E2K racer and the manufacturer of the kit was kind enough to lend it to me to make some test flight (thanks Winfried). I had one my self, but crashed it at British Nats in August and haven't gotten around building a new one...

    So for a quick overview of the results:
    [​IMG]

    From these results, my conclusion is that the 8x8 APC prop produces the best results with this motor and 4S lipo battery. It will give an average speed of 163 km/h and about 620W of consumed power.

    The standard 8x6 prop limited to 15200 rpm tends to be a bit slow, 8x7 already gives an improvement, but 8x8 is even better.

    When the 8x9 prop is used, the motor just can't handle it and the rpm drops below 15200 rpm, so I have marked it in the chart as "not applicable". It is clearly outside of the scop eof these measurements.

    The 9x6 also does not add much, so I forget about that one too.
    Looking at all the measurements taken with the 8x8 prop it pretty much shows stable behaviour. There is one exception: measurement number 60. This Nanotech is pretty beaten up, it seems time to get rid of it now (and believe me it is a really bad pack, I knew that up front). Even the much older Turnigy packs of 2011 are performing better then this one.

    I have flown a maxmimum of 3 batteries one after another, no problem for the YEP and this FW!.

    I show the graphs of measurement 67 and 62:
    [​IMG]
    All measurements taken with the 8x8 prop look pretty much like this one here above.


    [​IMG]
    Clearly operation below governor rpm of 15200.

    So now I wait for Tjarko's results. He will do some testing with the Castle Creations Talon 90A ESC. That one is programmable via a laptop. The two of us decided that I would pursue the YEP low budget option and he would investigate the high range (easier programmable then the YEP, that is, if you don't have the special FW George provided...). I expect he will come up with very comparable results.
    Once we can compare we will evaluate the rpm setting of 15200 (what it seems to be now).
    When I get my second YEP I will do some tests as well with the 14 pole FW.

    Groeten, Peet
     
  20. ragbak

    ragbak

    Lid geworden:
    19 aug 2003
    Berichten:
    794
    Locatie:
    Almere, MVA
    Zitten we dus met een 8x8 prop rond de ca 620W opgenomen vermogen, lijkt me nog heel acceptabel.
     

Deel Deze Pagina