Nieuwe uitbreiding van de collectie

Discussie in 'Speedboten' gestart door savage .26 picco, 11 sep 2014.

  1. bob1980

    bob1980

    Lid geworden:
    13 sep 2014
    Berichten:
    79
    Wat ga je met de motoren en regelaars doen?
     
  2. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.471
    Locatie:
    Hoek van Holland
    Die zijn al verkocht..... Waren zo weg op MP ;)
     
  3. Fuzzy

    Fuzzy

    Lid geworden:
    31 jul 2005
    Berichten:
    1.163
    Locatie:
    Rhoon
    Zonde om zo een boot te zien... wetende dat ze makkelijk 120km kunnen handelen :)

    Succes met de (goede) wederopbouw ;)


    John.
     
  4. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.471
    Locatie:
    Hoek van Holland
    Dat gaat wel goed komen John ;)

    Dr komen 2 van de Fandrive motors in die ik ook al in de Challenger heb getest :D
    In de Challenger ging dat als single motor al lekker , dus een twin cat moet helemaal lekker willen.
    Gok dat ik zonder problemen rond de 100~110km/u zal komen met ruimte voor nog aardig wat meer.
     
  5. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.471
    Locatie:
    Hoek van Holland
    De afgelopen dagen aan het prutsen met zowel de Triton als de Skater...
    Het Triton draadje was al bijgewerkt maar deze nog niet.

    Vanmiddag weer een aantal goodies binnen gekregen voor de Skater dus dat was een mooie rede voor een update :D

    Na het lamineren waren er een paar lichte plekken waarvan ik vermoede dat het echt om de bovenste vezels ging , dat bleek woensdag met het nastrijken van de tunnel ook het geval. Al bij de eerste keer strijken met epoxy over de plekken waren de lichte vezels net zo donker als de rest.

    Tijd om verder te gaan met de daadwerkelijke bouw dus :thumbsup:

    Als eerste maar begonnen met het buigen , plaatsen en verlijmen van de messing buizen en de lagerbokken/smeernippels + de waterpickups :

    [​IMG]

    De lagerbokken maken het lekker makkelijk om de assen in het vet te zetten en ondersteunen het messing meteen als je ze verlijmt , 2 mooie vliegen in 1 klap dus ;) Het messing en de assen moeten nog ietsje ingekort worden om wat beter uit te komen met het c.o.g.

    [​IMG]

    Wie goed kijkt ziet tussen het messing en de tunnelwand echt in het hoekje nog de messing buisjes voor de waterpickups zitten. De 4mm buisjes zitten in de drijvers geboord/gelijmt en steken aan de onderkant nu +/- 1mm uit. Dit systeem is ook in gebruik in mn Psychocat Evo en werkt daar erg goed , dus waarom niet kopiëren naar z'n grotere broer.

    De buisjes zijn in de vaarrichting open gewerkt zodat er als het ware een C onstaat met daarvoor een kuiltje om het oppikken van het water wat te vergemakkelijken. Het kuiltje ga ik misschien nog wat vergroten maar dat zal pas blijken na de eerste testvaarten in de huidige staat.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ook meteen een paar accu schalen gefabriceerd van alu L profiel en voorzien van anti-slip rubber, binnenin is het 76mm breed en ze zijn 25 cm lang. Groot en breed genoeg voor een verscheidenheid aan accu's en door de strips op de kopse kanten kunnen er makkelijk batterystraps omheen gedaan worden.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Uiteraard vanmiddag ook nog wat goodies binnen gekregen die nodig waren.
    Roer , 70mm koelmantels voor de Fandrive motoren , 2 grote wateruitlaten , 2x 63v 5000 micro farad capbanks en 4 brede en lange batterystraps.

    [​IMG]

    Met de dikkere o-ringen die ik al had liggen pasten de 40mm koelmantels perfect om de 3994 Fandrives , de zelf gemaakte mantels konden er dus af en de mooie nieuwe mantels erop :

    [​IMG]

    Voor het mooie hadden ze nog wel een stukje langer kunnen zijn maar dit zijn op het moment de langste die ik kon vinden en ze zullen zeker voldoen aangezien de spoelen vrijwel geheel bedekt worden door de koelmantel.

    Het grote wachten is nu vooral op de regelaar de al reeds besteld is....
    Dat wordt een Alien 300A 3-12S Boat ESC HV Twin Alien Power System

    2x 300A laat nog een beetje ruimte over om eventueel te spelen met andere motoren mocht het met de Fandrives straks niet hard genoeg gaan :D
     
  6. Lior

    Lior

    Lid geworden:
    26 aug 2014
    Berichten:
    33
    Locatie:
    Utrecht
    Ben erg benieuwd naar het eind resultaat , ga je volgen !
     
  7. Roy Van De Sande

    Roy Van De Sande

    Lid geworden:
    10 mrt 2012
    Berichten:
    1.240
    Locatie:
    Kampenhout(België)
    Op het OSE forum is er iemand in geslaagd om denk ik dezelfde regelaar op de eerste vaart al af te fikken. Ik hoop dat jij een betere serie hebt.
     
  8. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.471
    Locatie:
    Hoek van Holland
    Elke regelaar is op de eerste vaart af te fikken als je je huiswerk niet goed doet ;)
    Iets waar Amerikanen wel vaker last van hebben :rolling:

    Ik zie wel wat er gebeurd.... 300A zou ruim het dubbele zijn van wat de Fandrives als het goed is nodig hebben met de Graupner K 51's.
     
  9. Roy Van De Sande

    Roy Van De Sande

    Lid geworden:
    10 mrt 2012
    Berichten:
    1.240
    Locatie:
    Kampenhout(België)
    Daar kan ik nu niets tegen in brengen. De gemiddelde Amerikaan verdubbeld
    liever zijn vermogen voor extra snelheid dan zijn boot te optimaliseren. De Amerikaan die de flier had afgefikt had daarvoor ook wel een 220A etti HV esc gefikt. Dat is ook iets dat niet zomaar gebeurd.

    Ik heb de voorbije jaren wel al heel wat slecht gelezen van flier. Ook wel echt goede dingen. Die flier Esc die MBP verkoopt voor bijna het dubbele van de prijs werken super goed. Die fikt niemand af. Ik denk dat het er ook wel zal vanaf hangen of je een goede of slechte serie hebt gekregen. Ik hoop alvast voor jou dat hij het houdt! Die K props zullen het ook niet al te lang uithouden vrees ik.. Succes met de bouw, wanneer is de eerste vaart:cool:??
     
  10. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.471
    Locatie:
    Hoek van Holland
    Om een Etti 220A HV af te fikken is er inderdaad wel wat nodig.....
    Dus dat zegt weer genoeg :rolling:

    Mijn Etti 220A HV bleef met de Fandrive in de Challenger gewoon koel , dus tenzij er iets heeeeel erg mis is met de Alien moet dat wel goed gaan ;) In de Challenger was de enkele Fandrive goed voor een hoogste piek van in de 170~175A , daar gaan ze straks in de twin configuratie als het goed is niet eens aan komen.

    Ik weet nog niet hoe lang de Graupners het gaan houden , bij de Psychocat gingen ze opzich best goed met 35~40.000 toeren. Ze zijn ook vooral om te testen , uiteindelijk komen er waarschijnlijk alu 48/3 met 1.8 Pitch op.
     
  11. Roy Van De Sande

    Roy Van De Sande

    Lid geworden:
    10 mrt 2012
    Berichten:
    1.240
    Locatie:
    Kampenhout(België)
    Bwaa, er zijn verschillende Duitsers die er ook al in geslaagd zijn. Etti esc's zijn hele goede esc's maar ze kunnen ook niet toveren. Belast je ze met meer dan 220A wat wil je dan dat er gebeurd?

    48/3 1.8 pitch zijn wel serieuze props ... Daarmee ga je zeker richting 110-120km/h met dat toerental. Ik neem aan dat je dan alu props zult nemen? Laat maar horen wat je van die Alien esc denkt! Ben er benieuwd naar!
     
  12. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.471
    Locatie:
    Hoek van Holland
    Ze kunnen niet toveren nee , maar om een Etti af te laten fikken moet je wel echt flink je best doen....

    Yups zijn alu props van TFL....
    Heeeeeel weinig voorblad nog minder dan Graupner K's en 1.8 pitch...

    [​IMG]

    Denk dat ik er met mijn setup nog wel mee weg zal komen zonder al te gek te gaan doen met de ampères , anders komt er denk ik maar een setje 50/3 met 1.4 pitch.

    Ik heb gewoon 3/16 assen waardoor de propkeuze wat groter is zonder gedoe met uitdraaien van de propnaaf :p


    Hoe de Alien gaat bevallen zien we met de tijd wel , binnenkort ff de 400A sensor +brushless rpm en wat tempsensors voor de Unilog bestellen zodat we kunnen meten wat het spul doet :D
     
  13. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.471
    Locatie:
    Hoek van Holland
    Het is een poosje stil geweest in afwachting van wat spulletjes zoals de regelaar....
    Maar inmiddels is er het nodige spul binnen :D

    O.a. propjes + een servomount voor 1/4 scale servo's.
    De propjes zijn voorlopig aluminium 50/3 met 1.4P en bronzen 45/2 met 1.9P , de 48/3 met 1.8P waren helaas niet alle 2 (L+R) op voorraad toen ik wilde gaan bestellen :(

    [​IMG]

    Daarnaast zijn er een aantal grotere dingen binnen gekomen/aangeschaft.

    [​IMG]

    Op de foto te zien:
    De Alien 2-12S 300A Twin regelaar in z'n witte jasje.
    De SM Modellbau Unilog 2 met wat sensoren waaronder een 400A stroomsensor en brushless toerentalsensor.
    Een nieuwe Spektrum DX4R Pro geleverd met 3 ontvangers ipv de standaard 2.
    Een Sony AS100VR action cam met remote.


    De Unilog 2 icm de 400 of 80A sensor , wat tempsensors en de brushless toerentalsensor wordt de nieuwe datalogger voor in de bootjes en de auto's. Een hoop functies en een flinke datacapaciteit in een heel klein pakketje wat ook nog eens makkelijk uit te lezen is aan de waterkant via een aparte display.

    Vooral de mogelijkheid om tot 400A te kunnen meten is met de grotere boten erg handig...

    De nieuwe Spektrum DX4R gaat mn oude vertrouwde T3PK met 2,4Ghz Spektrum module vervangen , de T3PK werkt nog perfect maar het aantal geheugenplaatsen is beperkt... Met de huidige collectie bootjes staat de zender al zowat vol , maar dan zit ik nog met al mn auto's. Tijd voor een nieuwe zender dus :yes:

    De keuze voor de DX4R is vooral geweest vanwege het grote aantal geheugenplaatsen (50) en het lager geplaatste stuurwiel zoals dat bij mn T3PK ook zat icm het feit dat ik al de nodige Spektrum ontvangers gebruikte en op die manier niet nog eens extra ontvangers aan hoefde te gaan schaffen.

    Bij modellsport Schweighofer was er toevallig een hele leuke aanbieding , de standaard kit + nog een extra 4210 ontvanger voor de standaard prijs van €285.99....
    Een extra ontvanger zonder extra te betalen dus , keuze was toen vrij snel gemaakt :D

    En de "laatste" aanschaf is een action cam om wat filmwerk van zowel op de boot als vanaf de kant mee te gaan. De keuze is hierbij gevallen op een Sony AS100VR kit met de remote/display die je als horloge kunt dragen.

    De keus is uiteindelijk gevallen op de Sony vanwege de beeldkwaliteit en de slankere bouw van de camera zelf. Waar de GoPro's onhandige vierkante dozen zijn met de aërodynamica een baksteen is de Sony juist het tegenovergestelde.... De voorzijde is nauwelijks breder dan de lens zelf waardoor je een hele slanke camera krijgt die nauwelijks nadelige effecten zal hebben op het vaargedrag van de diverse boten.

    Ook de specs zijn meer dan in orde met een 13.5Mp sensor die opneemt in Full HD tot 60fps , 720p tot 120fps en 480p zelfs tot 240fps. Slomo's mag met deze action cam geen probleem zijn ;)

    De Alien regelaar liet wat op zich wachten door feestdagen in China en een daardoor stilliggende productie... Heb dus wat langer moeten wachten dan normaal maar hij is wel geleverd en krijg nog een prog.box als goedmakertje voor het wachten.

    1 van de dingen die opviel is dat ALLE motor/accudraden 8AWG draad zijn , alleen de reeds voorziene anti-spark draad is dunner. Verder is de regelaar voorzien van 3 koelplaten waardoor de fets optimaal gekoeld kunnen worden .

    Het ding is ook GROOT :!:
    Op 1 van de volgende foto's ligt hij naast een 1/4 scale servo van Hobbyking...

    De regelaar opzich :

    [​IMG]

    De regelaar naast de 1/4 scale servo:

    [​IMG]

    De 3 koelplaten waar de fetboards tussen geklemd zitten :

    [​IMG]


    Helemaal stilzitten tijdens het wachten op de spullen heb ik niet gedaan , er is nog wel een steuntje gefabriceerd voor de servomount... Gemaakt van een stukje aluminium plaat en een aluminium L-profieltje zodat het straks de krachten van de 1/4 scale servo die gebruikt gaat worden voor het sturen een beetje kan weerstaan.

    Het geheel is netjes zwart gespoten zodat het straks mooi bij het interieur van de boot past.

    [​IMG]


    [​IMG]

    Aankomende tijd op het gemak alles maar eens in gaan bouwen zodat ik kan gaan testvaren.
    Ben wel benieuwd wat de boot gaat doen met deze aandrijving :D
     
  14. Lior

    Lior

    Lid geworden:
    26 aug 2014
    Berichten:
    33
    Locatie:
    Utrecht
    Zie er goed uit ! Ben benieuwd naar die Alien esc !? Zijn wel wat beter geprijsd als de Hefei.
    Is dat ook een overweging waarom je de Alien hebt gekocht

    Gr Remy
     
  15. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.471
    Locatie:
    Hoek van Holland
    Hoi Remy,

    Prijs speelde niet zo zeer een rol , 2 flinke HV regelaars zijn gewoon prijzig en dat wist ik van te voren.
    De 200A HV Hifei's zijn nog relatief betaalbaar ook.

    De keuze voor de Alien is vooral vanwege het 2-in-1 , de opbouw met 3 koelplaten waar de fetboards tussen geklemd zitten en gewoon een keertje wat anders willen proberen ;)

    Grt,
    Danny
     
  16. Richardcj

    Richardcj

    Lid geworden:
    18 jul 2004
    Berichten:
    1.967
    Locatie:
    onder de ruik van amsterdam
    mooi steuntje gemaak voor de servo! cnc?

    Mvg. Richard
     
  17. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.471
    Locatie:
    Hoek van Holland
    Hey Richard,

    Het servo steuntje is kant en klaar gekocht ;)
    Of het echt cnc werk is..... Durf het niet met zekerheid te zeggen hahaha.

    Maar voor die 10 of 11 euro maak ik me er ook niet druk om :D
     

Deel Deze Pagina