Beste lezers, Sinds een aantal weken in het bezit van een Tucano 40 ARF, toestel heeft vandaag zijn technische en motorische keuring gehad en goed bevonden. Nu is mij verteld, dat een Tucano 40, een typische turbo-prop trainer, heel anders vliegt dan een Fourstar 40. Ik moet eerlijk zeggen dat ik een redelijke ervaren piloot ben, maar nog niet de juiste skills heb om met een Tucano te kunnen vliegen. De Tucano is ranker van bouw, zo ook de vleugels die wat spitser lopen dan die van een Fourstar, die wat rechter zijn gebouwd. Nu zou een tijdje vliegen met een Fourstar, die net als de Tucano een laagdekker is, een goede training kunnen zijn voordat ik met de Tucano zou kunnen vliegen. Ik vroeg me dus af of er mensen zijn die eenzelfde ervaring hebben gehad of nog hebben, en waar moet ik op letten als ik , bijvoorbeeld , eerst met de Tucano zou gaan vliegen, en dan pas met de Fourstar, of is andersom een betere keuze. Ik heb tot nu toe alleen met hoogdekkers gevlogen, o.a : Taxi-cub 2 en een SuperStar 60, dus de meest logische stap zou dan zijn om naar laagdekkers te gaan, om meer skills te krijgen. Niet dat ik bang ben om die stap te maken, maar ik wil zekerheid hebben om er voor te zorgen dat de Tucano niet bij de eerste meters al richting grond gaat. Graag jullie meningen en/of ervaringen en/of tips. Ik ben benieuwd
Ik zou kiezen voor het toestel waarbij de vleugel het meest lijkt op de vleugels van de toestellen waarmee je al hebt gevlogen. Waarschijnlijk zijn dat rechte vleugels met een dik profiel. Verder zou ik je aanraden even in de specs van beide toestellen uit te zoeken welke van de twee de laagste vleugelbelasting heeft. Met dat toestel kan je dan het langzaamst vliegen en landen.
Tsja, eens zul je hem wel moeten vliegen he. Heb dit seizoen ook de transitie gemaakt van hoogdekker trainer (calmato) naar kunstvlucht model (al had ik uit een ver verleden wel wat vliegervaring). Begonnen met een laagdekkertrainer (een calmato sport) en daarna vrij snel overgeschakeld naar een calmato ST (ja weer een calmato, ik weet het ). Die heeft spitsere fijnere vleugels en vereist beter sturen, sneller vliegen, sneller landen etc. maar eigenlijk valt het wel mee hoor. Ik heb met die ST een hele hoop vluchten gemaakt en een pak eruit geleerd. In het begin het gewone acro werk (loopjes, rolletjes) tot rugvlucht circuits, meskant, barrel rolls etc zodat ik eind deze zomer probleemloos de transitie naar een kunstvlucht model (een sebart angel 50) gemaakt heb. Ik moet wel zeggen: ik vlieg veel, heel veel. Ik hou geen statistieken bij maar ik zit ongeveer toch aan een 400 vluchten schat ik, waarvan een 100-tal met de betreffende ST (die heb ik heel veel gevlogen). Ik denk dat die tucano (merk?) wel hetzelfde gaat vliegen als die ST. Als je een fourstar of dergelijke probleemloos landt en opstijgt etc kun je met die tucano aan de slag. Wel een neuswiel, iets anders dan een fourstar dus (maar vind ik persoonlijk gemakkelijker, een neuswiel) Mijn advies: even wat fourstarren of iets dergelijk. Laagdekker met dikke rechte vleugel en dan gaan voor die tucano. En je fourstar houden om er af en toe eens gewoon tussendoor mee te vliegen. Net zoals een hoogdekker. Ik vlieg ook af en toe nog eens een hoogdekkertrainertje rond, voor de leuk BTW ik zit me al een week of twee te verlekkeren op een Tucano 60 van Phoenix Model. Van welk merk en waar heb jij je Tucano gehaald?
Dries, De Tucano 40 heb ik bij Dennis van Hobby-In in Waalwijk gehaald, deze was toevallig in de uitverkoop. Nu weet ik niet of hij ze nog heeft. Er staat nog wel een PC-7 met retracts in de uit verkoop. Mijn Tucano is inderdaad van Phoenix. Misschien dat je even een belletje moet plegen naar de winkel. Inderdaad, zoals jullie zeggen, eerst met de Fourstar wat oefeningen doen, omdat de Fourstar inderdaad rechte vleugels heeft, net als een gemiddelde trainer. We zullen binnenkort eens gaan trainen met de Fourstar, en dan het juiste moment uit kiezen om met de Tucano te gaan vliegen. Bedankt voor de tips Link naar Hobby-In : http://hobbyin.home.xs4all.nl/paginas/tweedehands_uitverkoop.html
Een fourstar heeft zich de afgelopen 20 jaar al bewezen als uitstekende eerste laagdekker. Goede vliegeigenschappen en vergevingsgezind en lage vliegsnelheid. Als je die onder de knie hebt mag die tucano geen probleem zijn. Ook met landen, die tucano staat hoog op zn poten incl neuspoot en de fourstar staat laag ( vleugel dichter bij de grond ) en is ook nog eens en taildragger. De snelheid zal misschien even wennen zijn maar dat blijf je per model houden. Wat je natuurlijk altijd kan doen ( deden wij vroegah 15 jaar geleden ook ) is een ervaren instructeur de tucano in laten vliegen, en dat jij hem in de lucht overneemt zonder de stress van starten of landen. Zo kan je het model leren kennen en kan je bij de instructeur de start en landing alvast observeren.... Piece of cake!
We zullen het gaan mee maken. Eerst nog even de motor van de fourstar in laten lopen (zit nieuwe op) , en dan langzaam aan naar de Tucano. Wie weet wat er dan na de tucano komt
De vleugelbelasting van de Tucano (80 gr/dm²) ligt wat hoger dan die van een Fourstar. Schaal toestellen hebben sowieso een hogere vleugelbelasting. Landingen zullen dus bij een hogere snelheid moeten gebeuren. Tucano is trouwens niet voorzien van flaps.
Dubbeldekker komt misschien in een later stadium. Ik ben vooral liefhebber van beetje relaxed vliegen, dus dan komt een Piper-Cub meer in mijn richting.
Wat betreft die Tucano. Dat is een leuk toestel. Het heeft een trike landingsgestel wat altijd iets makkelijker is dan een taildragger. En inderdaad de Fourstar 40 is een stabielere laagdekker dan de Tucano. Ik vlieg daarom graag met het grotere broertje de Fourstar 60. Goed te zien in de lucht vliegt echt heel goed. Wat zeker een aanrader is het toestel wat Dries noemt. Ik doel hier op de Calmato sports, bij ons op de club is het een graag gevlogen toestel. Even terug naar de Tucano. Deze zal om gewoon rond te vliegen niet lastig zijn, vermits zwaartepunt goed ligt. Het probleem zal hem meer in het landen zitten. Veel vliegers melken het model te vaak te ver uit, ik bedoel gaan te langzaam. En dan val je vaak uit de lucht en zelfs vanaf 50 cm hoogte kan je makkelijk schade oplopen. De Tucano is wat kritischer hierin ten op zichte van een laagdekker trainer. Wat betreft die grotere Tucano, die heeft flaps en ook intrekbaar landingsgestel. De flaps geven als voordeel dat je langzamer kunt landen op een korter stuk van de baan maar geeft wel extra moeilijkheden. Veel modellen steken de neus omhoog met flaps waardoor je dichter bij overtrekken komt, intrekbaar landingsgestel is minder sterk en vraagt om het betere landwerk. Als ik een laagdekker trainer zou moeten kiezen dan zou het een Calmato sports worden, zou ik meer tijd hebben dan een Fourstar 40 of 60. Ik prefereer zelf bouwen, hoewel ik begrijp dat mensen die gaan voor puur vliegen daar minder tijd voor hebben, ik persoonlijk ben erg van het zelf bouwen, ieder zijn ding. Succes met de keuze,
Het klopt ook, Blaauwen , dat een Tucano wat lastig is in het landen. Dat is me ook verteld. Wellicht zou het ook handig zijn om eens aan de kabel er mee te gaan lessen, dan weet je ook gelijk waar de kritische punten liggen. Op mijn simulator zit toevallig een vergelijkbaar toestel, en daar merk ik al mee, te langzaam, dat die gauw beneden ligt. Natuurlijk is een sim niet het echte, maar geeft wel een idee waar je alvast op moet letten. De Fourstar heb ik al een keer gevlogen, maar nog niet voldoende om enig vergelijking te krijgen. Dus het leren vliegen met een laagdekker is dan een goede optie. En ja, helaas heb ik door wisselende werktijden ook niet genoeg tijd om zelf te bouwen, dus een ARF is dan de snelst gekozen optie. Vaak zijn de ARF's ook niet van een slechte kwaliteit, maar hebben wel een punt van aandacht nodig. Mijn Tucano heeft het cg precies op de vleugelbuis zitten, en daar zit ook de ontvanger accu, heb het laten checken op mijn vliegclub en daar zeiden ze, goed gezien om het daar te plaatsen, het staat ook in de handleiding om het daar te plaatsen. Ik hoop in ieder geval de komende dagen de eerste vlucht er mee te mogen maken Bedankt voor je advies en tips.
Is het de Tucano 40 van Phoenix... ik kon het ook niet laten ik heb de Tucano 60 gekocht ook van Phoenix. De kwaliteit is ongeveer gelijk aan Seagull. Bij navraag schenen de fabrikanten van Phoenix/Seagull broers te zijn. Ook de vliegwereld is klein. Succes met de maiden, en snelheid erop houden tijdens de landing, een van mijn meest gemaakte fouten. :-(
Ja het is inderdaad de tucano 40. En als je zegt dat Phoenix en Seagull van dezelfde mensen zijn, dan zal de kwaliteit alleen maar goed zijn.
Gewoon veel vliegen en er plezier in blijven hebben. Zo'n Tucano gaat echt niet vliegen als een draak hoor maar door veel te vliegen zul je automatisch beter kunnen snelheid en vlieggedrag inschatten en zul je beter overweg kunnen met "levendige landingen" (lees: sneller binnenkomen). Uiteindelijk gaat zo'n snellere kist volgens jouw ondervinding gewoon beter vliegen dan een trainer omdat een iets geavanceerdere kist exact doet wat jij zegt en niet vanzelf begint te compenseren of dergelijke. Maar daarvoor moet het besturen van je model een volledig automatisme zijn. Veel plezier maken en dit komt helemaal goed