How to start this hobby (fast)?

Discussie in 'Algemeen heli' gestart door hirzo, 6 aug 2014.

  1. hirzo

    hirzo

    Lid geworden:
    6 aug 2014
    Berichten:
    276
    Locatie:
    Wildervank
    Pff, daar vraag je wat. Ik heb het niet bijgehouden; 50 lipo's? Nog niet meer dan 80 in ieder geval, denk ik. (heerlijk wat zijn we weer concreet aan't formuleren :eek:;):))

    In het begin een paar keer op zolder geprobeerd, dat is wel echt stof happen bij het stijgen/landen/dicht bij de grond, maar voordat ik weer in zo'n kleine indoorruimte ga oefenen zijn we wel een tijdje verder, 'k heb nog veeeeeel te veel ruimte nodig.

    En als noob beginnersfouten maken waardoor de heli al een paar keer best hard gras/zand stond te happen (bijv. na die noob crash door op zender te kijken en oriëntatie te verliezen; toen bleef hij door razen op de grond, reageerde niet meer op stick input/throttle hold etc.) en dan kan er natuurlijk makkelijk wat vuiligheid/zandkorreltjes de werking v/d servo beïnvloeden.

    Ik ben geen industrieel ontwerper en een welles/nietus discussie op dit punt schiet ook niemand wat mee op, maar ik blijf erbij dat, eventueel met een niet noemenswaardige toename qua gewicht, het beter/makkelijker te onderhouden gemaakt had kunnen worden, maar dan hadden ze minder spare servo's los verkocht en volgens mij zit daar (reserve onderdelen verkopen) ook een groot deel v/d omzet en het zal me niks verbazen als dat op sommige punten ook (te) zwaar (vanuit het oogpunt v/d consument) meegewogen wordt bij keuzes die gemaakt moeten worden tijdens het ontwerp proces.

    Ben het met je eens dat het niet prettig werken is, eerst een onderdeel met een vergrootglas opzoeken en dan met een pincet oppakken, etc. etc...
     
  2. servor1986

    servor1986

    Lid geworden:
    5 dec 2012
    Berichten:
    863
    Locatie:
    Zeeland, Walcheren
    Die printplaat zit niet gesmolten.. er zit een drupje lijm tussen.. gewoon in de uiterste hoek van waar de draden overslaan met je nagel eronder voorzichtig van elkaar wippen en dat mag best wat kracht kosten.
    Ik heb nooit problemen gehad met de schroefjes maar als je een te grote schroevendraaier pakt dan.. tsja dan is het zo kapot.. gewoon een beetje met beleid en niet door kutten op een dolgedraaide kop.. maar als je deze schroefjes te zacht vind dan is een align helicopter niets voor jou
     
  3. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.986
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    Daar hebben ze dus grotere en zwaardere modellen voor. :)

    En aan de MCPX BL kun je met goed passend gereedschap makkelijk sleutelen.
    De servo's "schoonmaken" kan o.a. door even in te spuiten met Deoxit F5. Daarna trillen ze vrijwel niet meer.

    Link Deoxit F5
     
  4. hirzo

    hirzo

    Lid geworden:
    6 aug 2014
    Berichten:
    276
    Locatie:
    Wildervank
    Ik had deze, en de PH0 variant bij de praxis gehaald.
    Vandaag één schroefje achter op het printplaatje wel relatief makkelijk los gekregen, zonder echt kracht te zetten o.i.d.

    'k ben ook niet gewend om met dit soort priegel spul te werken (ben sowieso niet echt zo'n techneut :rolleyes:, lots 2 learn) en ik denk dat ik teveel kracht heb gezet en zo de kopjes van die schroefjes kapot heb gemaakt, waardoor ze er nu niet meer uit willen.
    Het is ook lastig werken omdat je door het formaat niet echt voelt of de schroef los komt en je ziet het ook pas als de schroef al bijna helemaal er uit is.
    Misschien toch ook nog betere schroevendraaiers ophalen, die dingen die ik in de modelbouwwebshops zie zijn aanzienlijk duurder dan die v/d praxis (en dus beter?).

    Hoe bedoel je dat trouwens van dat een align heli niet geschikt voor mij zou zijn, in relatie tot zachte schroeven.
    Ik dacht juist dat Align een goed merk was?

    Voor diegene die denkt van wat lopen ze nou over micro schroefjes te zeuren ;), 't gaat om dit soort schroefjes. en volgens mij was dat dan nog zo'n 'grote' waarmee je het printplaatje aan het frame vast maakt, en dus niet de nog kleinere waarmee de servo aan het printplaatje vast zit.

    Thanks voor de tip, 'k zal eens gaan kijken voor dat Deoxit F5 goedje.
    Lijkt me een handig toevoeging om in m'n RC gereedschapskistje te hebben :)

    [​IMG]

    (Tip: dit soort opbergkistjes kost echt geen drol bij de Action)

    En wat betreft die grotere modellen, ik ben al begonnen met me inlezen/reviews kijken voor 450/500 modellen :)
    Ook al gaat dat nog heeeel lang duren. (eerst maar weer eens uit de ziektewet zien te komen, baan vinden, weer buffertje opbouwen, sparen en dan...grrrr, duurt veel te lang:sad: Nouja, eerst maar eens fatsoenlijk leren vliegen met die BL, daar ben ik nog genoeg maandjes zoet mee denk ik:eek:)
    Maar dan weet ik in ieder geval van hoe of wat tegen die tijd dat de keuze komt qua model kiezen.
     
  5. servor1986

    servor1986

    Lid geworden:
    5 dec 2012
    Berichten:
    863
    Locatie:
    Zeeland, Walcheren
    Die align boutjes lijken wel van aluminium zo zacht.. das inbus en dus veel makkelijker ronddol te draaien dan bijvoorbeeld torxx.. ik heb overal harde rcscrewz in gedraait...
     
  6. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.420
    Locatie:
    Rotterdam
    align is nog steeds een budget merk.
    Maar het is wel 1 van de goedkoopste, waar je gewoon kwaliteitseisen aan mag stellen.

    Alleen vanwege het budget verhaal, heeft het gewoon een paar zwakke punten.
    voordeel van align is daarentegen dat deze punten zeer bekend zijn. bij een clone wil dit wel eens tegenvallen.
    daarnaast hebben clones nog wel eens de eigenschap om op rare punten gebreken te krijgen.

    de zachte boutjes van align kom je in ieder model tegen. zeker bij de kleintjes zijn ze echt irritant.
    ikzelf heb ook overal de rcskrewz in zitten.
    alleen het blijft opletten... het blijven kleine boutjes, vast is vast. en dan ook echt stoppen.
    trek je hem echt aan, breekt het af met loskomen. of iets stript oid.

    lang leve locktite, zolang je het goed gebruikt.


    Align heeft bijvoorbeeld ook altijd iets in de staart. ze hebben allemaal een beetje speling in de bladhouders, of een beetje zwaar lopende staartaansturing.
    die aansturing is makkelijk te fixen. bladhouders merk je in de lucht vaak niet eens iets van..

    groot punt is wel de staartservo en de BEC...
    hoe de nieuwe series zich gedragen weet ik niet.. maar bij de oude DS 420 staartservo waren de staartproblemen altijd erg dichtbij.
    daarom gooiden de meesten deze eraf na een half jaar etteren en knoeien, om er achter te komen dat bijvoorbeeld een futaba 9257 100x beter werkt.

    BEC van de oude series was altijd berekend op 2 ampere.
    bij sommigen gaat dit goed. Bij velen stopt deze er mee na verloop van tijd.
    Dus even een losse bec er in.
    weinig geld, weinig tijd om het aan te sluiten. en het blijft gewoon erg goed werken.


    Je kunt ook voor andere merken kijken natuurlijk. of 2e hands.. Maar wees bedacht op oplichterij!!!!! Altijd voor laten vliegen.. niet gecrasht bestaat niet..
    Logo, goblin, thunder tiger, Gaui zijn een paar bekenden.
    behalve goblin, zijn ze allemaal al vele jaren op de markt. en zelfs goblin doet al een paar jaar mee ondertussen..

    Protos.. heeft een 450 en een 500

    Blade heeft ook 450 en groter in het gamma.
    al vind ik de blade 450 persoonlijk verschrikkelijk veel herrie maken..
    mijn heli (trex 450 van 7 a 8 jaar oud) draait richting de 3000 toeren, en maakt veel minder geluid dan een blade 450 op 2000 toeren..
    Nu is mijn heli niet geheel standaard meer, maar veel meer geluid heeft de mijne nooit echt gemaakt..
     
  7. hirzo

    hirzo

    Lid geworden:
    6 aug 2014
    Berichten:
    276
    Locatie:
    Wildervank
    Thanks voor de info!
    Weer wat bijgeleerd over de verschillende merken, gaat nog goed van pas komen.

    Vanmiddag ben ik bij Wil geweest en geprobeerd de servo te fixen.
    Van alles geprobeerd maar hij bleef maar plakken/steken dus toch maar een nieuwe er in gezet uiteindelijk.
    Het zou wat dat betreft nu toch echt opgelost moeten zijn (als het niet iets is met de aansturing v/d servo, i.p.v. de servo zelf).

    Daarna nog door de club. Het waaide eigenlijk te hard om relaxed met de BL te vliegen, echt opletten want de wind ging er soms wel even met de heli vandoor; met trillende vingertjes aan de sticks :eek: :oops:
    'k moet echt even weer wat vertrouwen opbouwen na dat geklooi met die servo, ben weer net zo zenuwachtig als in't begin, al hoop denk ik dat het wel weer wat afneemt als ik de volgende keer ga vliegen.
    Het was nu drie dubbel op; 't was al wat schemerig, vrij harde wind en voor het eerst weer testen.

    Ik heb ook nog met een aardig formaat quadcopter van iemand anders mogen vliegen, ook in volledig manual mode, kolere dat was wel even spannend! Wel mooi though :D
     
  8. robbedoes

    robbedoes Guest

    Student weet jij ook een goede vervanger voor een DS 520 staartservo en dan liefst met metal gear?

    Groetjes Robert
     
  9. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.420
    Locatie:
    Rotterdam
    op een 450 heb ik persoonlijk ervaringen met de futaba (let op, veel clones...) 9257 en de ds 520

    de 9257 zit op mn trex, die heb ik altijd bij me en wordt erg veel gevlogen.
    die servo is net zo oud als de heli, en functioneerd nog perfect. dus 7 a 8 jaar regelmatig vliegen, en het werkt nog...

    Nu crash ik ook niet zo veel (1 crash op deze heli op de teller ), ik sloop op die manier niet zoveel electronica.

    Die ds 520 zit bij mij op mn non estab mini titan, deze vlieg ik niet zo vaak. maar hij doet zijn werk wel goed..

    Andere servo's heb ik er nog niet op gehad, kan ik dus persoonlijk niets van zeggen..
    ik denk wel als je kijkt naar de snelheden van een 520 of 9257, en je neemt deze als uitgangspunt voor de nieuwe servo je altijd goed zit

    Wel opletten dat chinese prijsvechters doorgaans mooie getallen laten zien, maar deze lang niet altijd lang vol kunnen houden
     
  10. hirzo

    hirzo

    Lid geworden:
    6 aug 2014
    Berichten:
    276
    Locatie:
    Wildervank
    Whoop whoop :D Heb weer wat vertrouwen terug :banana:

    'k heb hier (m'n favoriete nieuwe plek, bij weinig/geen wind) net drie lipo's leeg gevlogen en geen problemen gehad, en zelf 2 v/d 3 keer gelukt om (best) netjes te landen op m'n 50cm x 50cm landingsplatform (lees: onderkant tapijttegel :D)

    Wel harde wind, nog pittiger dan gisteravond op de club.
    Als het in de bebouwde kom een beetje lijkt te waaien, dan waait het daar in het open veld echt aanzienlijk harder! (duuhh:idea:)
    Wel spannend met flinke windvlagen :cool:
    #wind-waar-ga-je-met-m'n-heli-heen!?

    'k heb ook gele rotorbladen besteld, hopelijk helpt dat wat voor de oriëntatie van 't kleine kreng.
    Ook nog een paar keer wat stevigere pitch pumps gedaan (als ik de heli in een stabiele hover tegen de wind in had hangen) dan dat ik tot nu toe aandurfde, zodeknetters zeg, dat ding wil echt wel, 'k schrok er zo'n beetje van :eek: :)

    Owja, wilde ik nog vragen: Hoe landen jullie? In normal mode of in idle up?
    Opstijgen heb ik geen problemen meer mee, zowel in normal als idle up. Of in normal opstijgen > hover > idle up switch om, maar had na vanmiddag 't idee dat landen soepeler gaat in normal mode.
     
  11. hirzo

    hirzo

    Lid geworden:
    6 aug 2014
    Berichten:
    276
    Locatie:
    Wildervank
    Owja, en wie dit weekend in het noorden is en niks te doen heeft; komt allen naar Delfzijl! :) (wat zeg ik; ook gewoon komen als je al andere plannen had :p )

    Ik ga zelf morgenmiddag heen met een kameraad.
     
  12. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.169
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Goed te horen dat je je vertrouwen weer terugkrijgt.

    Wat landen betreft: voor zo'n klein dingetje kan het best zijn dat normal prettiger land, maar ik land uit gewoonte zoals ik vlieg, en dat is ALTIJD in idle up.

    Maar dat is puur een kwestie van hoe je het gewend bent.

    Het veel aangehaalde voordeel van landen in normal, is dat je de motor sneller stop kunt zetten, maar vroeg of laat komt er een punt waarbij je dat niet meer nodig hebt, en vanaf dat punt heeft het nul komma nul voordeel meer: Je parkeert je auto ook niet door 20 meter voor je huis het contactsleuteltje alvast af te zetten om te voorkomen dat je per ongeluk tegen je huis aan rijd.... ;)

    Groet, Bert
     
  13. hirzo

    hirzo

    Lid geworden:
    6 aug 2014
    Berichten:
    276
    Locatie:
    Wildervank
    Het idle up gebeuren bevalt mij goed sinds ik zo vlieg, misschien is het landen inderdaad ook een kwestie van het formaat, dat zo'n kleine makkelijker land in normal, gewoon blijven oefenen/proberen/experimenteren.

    Vandaag met een kameraad naar 't open elektro weekend in Delfzijl geweest. Stond echt flinke wind, met harde windvlagen!
    Wil liep nog langs toen 'k aan't vliegen was en zei dat ik nog maar even op het forum moest melden dat ik een dikke tien kreeg dat ik met deze wind al zo vloog na slechts een paar weekjes :)
     
    Laatst bewerkt: 13 sep 2014
  14. Lucky Luke

    Lucky Luke

    Lid geworden:
    8 jul 2014
    Berichten:
    26
    Locatie:
    Gelderland
    Wat ik in het begin gedaan heb zolang je nog niet echt 3d (op z'n kop) vliegt is de eerste waarde van de trottle curve van idle up toch op 0 te zetten, dus bijvoorbeeld 0-95-95-95-95. Dan wen je wel aan de hogere headspeed maar mocht het fout gaan dan ben je veel sneller door alleen de linker stick naar beneden te doen dan dat je de schakelaar van de trottle hold omgezet hebt. Vond het eerst ook heel raar maar heb het (na een tip van iemand) geprobeerd en beviel zeker de eerste tijd heel goed. Ook met landen vond ik het in het begin fijner.
     
  15. hirzo

    hirzo

    Lid geworden:
    6 aug 2014
    Berichten:
    276
    Locatie:
    Wildervank
    Thanks voor de tip, 'k zie wel in hoe dat prettig zou kunnen werken.
    Moet ik alleen wel oppassen met negatieve pitch pumps of zou dat meevallen?
    (Ik kan en durf nog niet veel, en vind daarom die pitch pumps wel tof, die zijn op zich goed te doen als je een stabiele hover op voldoende hoogte te pakken hebt en dan zie je echt de power v/d heli)
     
  16. Nevermore

    Nevermore

    Lid geworden:
    8 aug 2013
    Berichten:
    1.295
    Locatie:
    Betekom - België
    Dat vind ik nu eens geen goede tip.
    Je leert er een verkeerde gewoonte mee aan en ook al gaat je motor snel uit, met die settings smak je nog steeds je heli tegen de grond.

    Gewoon leren vliegen in idle up, bij vliegen hoort landzn.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 8 dec 2015
  17. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.420
    Locatie:
    Rotterdam
    landen gewoon in idle up, aftoeren met de throttle hold.

    EN HANDJES AAN DE STICKS HOUDEN!!!!
    Hoeveel mensen ik niet zie aftoeren met de sticks los...
    en hoe vaak je die heli dan bijna om ziet gaan..
    of de wind die nog ff onder de rotor slaat

    Altijd blijven sturen tot de rotor geen lift meer heeft.

    gewoon landen, hold erop.
    en rustig de stick helemaal onderin zetten.
    2 tellen geduld, dan valt ie ook niet meer zo snel om.

    En inderdaad: met de wind van afgelopen weekend met zo'n klein ding is een zeer goede oefening ;-)
     
  18. Sven75

    Sven75

    Lid geworden:
    10 apr 2013
    Berichten:
    4.196
    Locatie:
    Deventer
    al land ik de warp altijd op autorotatie vanaf een metertje...
    anders slaat me de staart geheid vast in 't gras op de club.

    maar verder inderdaad, handen aan de sticks houden ... ik heb ze al gezien die leuk de hold erop gooien.. de zender aan de zij houden en hoppa..daar maakt de heli toch een hopje omdat de pitch werd verhoogd.
     
  19. hirzo

    hirzo

    Lid geworden:
    6 aug 2014
    Berichten:
    276
    Locatie:
    Wildervank
    Ik heb de indruk dat ik voornamelijk liever in normal (dus niet idle up) land als er veel wind staat, en anders "gewoon" in idle up.
    Handjes aan de sticks houden na het landen/tijdens het aftoeren is inderdaad handig, daar was ik al achter gekomen...

    The trouble continues...
    Rare crash vanmiddag, en best hard. Was me aan't klaar maken om te gaan landen, zat nog in idle up zo'n 1.5m boven de grond en ineens een onverwachtse abrupte beweging naar beneden v/d heli, ik corrigeerde nog door pitch bij te geven, maar er gebeurde niets en had vervolgens geen tijd om ook nog de throttle hold er op te gooien :eek::( Bam!

    Ik had echt zoiets van "huh! wat gebeurde daar nou?!" Ben er bijna 100% zeker van dat ik niks fout deed.

    Onderdelen bij elkaar gezocht op de grond en vervolgens thuis zitten kijken en als ik het goed zie is het motortje v/d rechter servo te heet geworden want de twee plastic ringetjes die het motortje op z'n plek houden lijken grotendeels gesmolten te zijn.
    Die rechter servo was net vervangen door een nieuwe!:schrik:, dat was één voor een mcpx (v1) volgens mij, maar typenummers op't printplaatje is't zelfde als die v/d BL dus dat moet toch goed zijn.
    (al zie ik wel weer verschillen qua specs als ik op bijv rcheliparts.nl kijk bij de servo's voor de mcpx (v1) en de mcpx bl?)

    Enig idee wat hier nou weer de oorzaak van kan zijn?
    Was het misschien toch niet de servo zelf de vorige keer maar iets in de aansturing v/d servo?

    Hier een foto van de linkerservo zoals het er uit hoort te zien,
    en hier een foto van de rechterservo waarbij je kan zien dat de bevestigingspunten die 't motortje op z'n plek houden gesmolten zijn.
     
  20. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.420
    Locatie:
    Rotterdam
    Wat een mogelijkheid is, is dat die ene kapotte servo de rest meetrekt.
    Een borstelmotor op het eind kan tot een factor 10 meer stroom trekken dan normaal.

    Als dat het is, stopt de bec (stroomvoorziening van de besturing) er mee, en komt alles omlaag.
    Stroomvoorziening werkt meestal wel weer na afkoelen, al heeft het een tik gehad

    Jouw verhaal met een afwezige reactie na toch pitch te hebben gegeven onderstreept dit wel een beetje..
    Zou toch ff alledrie vervangen..


    Voor landen trouwens, ik gooi de throttle hold er net boven de grond al op.
    Ik vlieg vanaf gras, en heb geen zin continu perfect op de koffer te landen.
    Landen in het gras zorgt ervoor dat de staartrotor geblokkeert wordt, en dus doorfikt op den duur.
    Dus door zonder motor etc te landen, staatde staartrotor al stil. En de hoofdrotor staat bijna stil
     

Deel Deze Pagina