How to start this hobby (fast)?

Discussie in 'Algemeen heli' gestart door hirzo, 6 aug 2014.

  1. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.949
    Locatie:
    Bilthoven / Utrecht
    ooooooooohhhhhhhhhh,

    dat is echt jammer @hirzo:

    zo goed begonnen ..

    suc6 met repareren, of lat je helpen op de club, suc66 dus.

    Groet
    Uwe
     
  2. hirzo

    hirzo

    Lid geworden:
    6 aug 2014
    Berichten:
    276
    Locatie:
    Wildervank
    Inderdaad wel balen Uwe, ook omdat het door zoiets stoms is wat ik had kunnen voorkomen.
    Ik heb zitten turen en friemelen (voor zover ik weet wat ik doe/naar zit te kijken) maar kom er niet uit wat er nu mis is.
    Ik zie hardwarematig niet iets wat opvalt; iets wat geknakt of afgebroken is o.i.d.
    Donderdagavond maar op tijd naar de club en kijken of er met wat hulp achter te komen is, en hopelijk niet al te kostbare reparatie.
    Maar ook al gaat het wel aardig wat kosten, dan maar even pauze (sparen), op de sim bezig blijven en weer door met de hobby binnen hopelijk niet al te lange tijd.

    We shall see, 'k was nog maar met de 2e lipo bezig toen het gebeurde dus nog niet gek veel bijgeleerd, maar vind het wel leuk om te merken hoe tof het is/voelt als je weer een stapje, ook al zijn het echt ienie mienie stapjes, verder komt.

    #In't vervolg maar uitsluitend naar de heli kijken als deze in de lucht hangt en niet op de zender kijken... ;)
     
  3. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.949
    Locatie:
    Bilthoven / Utrecht
    routine verzamelen,
    vlieguren, sticktime,
    dan kan je maar even waar anders hen kijken ...

    suc6,
    Uwe
     
  4. hirzo

    hirzo

    Lid geworden:
    6 aug 2014
    Berichten:
    276
    Locatie:
    Wildervank
    Nou breekt me de klomp...hij doet het weer, i guess :rolleyes:
    Gisteren even naar Wil geweest en daar er naar gekeken.
    Niet echt iets gerepareerd, maar op een gegeven moment draaide het spul wel weer, alleen de servo aan de rechterkant reageerde niet (goed).

    Veel anders dan maar gewoon een testvlucht gaan maken en kijken wat de heli doet zat er niet op dus door naar het veld en proberen.....en dus vrolijk iets van 6 lipo's achter elkaar leeg vliegen zonder problemen...Dat snap je toch niet?

    Eigenlijk wil ik dan nu er alsnog achter zien te komen wat voor storing het is/was,
    vind het maar niks dit soort storingen waarbij je niet weet wat er fout zat.

    Maar goed, aan de andere kant weer helemaal happy dat ik weer kan vliegen, moet alleen nog even met wat plakband de canopy "fixen":cool:

    Ik kon van Wil enkele lipo's lenen dus kon ook echt even goed oefenen; ik denk 6 á 7 lipo's leeg gevlogen in totaal.
    En nu voor het eerst echt even goed 'aan de staart gezeten', hoezo dat was wel spannend:eek: !
    Deze keer niet met het hoveren, maar nu ook echt even voorwaartse vlucht en dan 180 graden draaien en weer voorwaarts.
    Voor mezelf langs vliegen zegmaar, een beetje zoals in [URL="[/URL] video.
    Ik probeerde er nog wat snelheid in te houden en niet zo'n stall-turn zoals in het filmpje, want als de heli dan nagenoeg nose in stil komt te hangen wordt het wel erg spannend :eek:

    Nog alles behalve super soepele lijnen, maar wel voor het eerst bochtjes gemaakt door met beide sticks te sturen:cool:
    Het lukte meerdere keren om enkele keren achter elkaar zo voor me langs te vliegen en dat gaf me toch wel even een kick :D
    Wel super spannend hoor, en man, voor je het weet schiet die BL vooruit!
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  5. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.421
    Locatie:
    Rotterdam
    zoals ik al eerder zei: de BL is nogal rap ;-)
    feit dat je hem in de lucht houd, verteld mij iig dat je redelijk vlot leert vliegen :D

    Wat kan: die servo's zijn "stokkies" schroefdraad, waar de hevel op zit.
    het motortje onderin draait de schroefdraad, zo gaat de hevel op en neer. Daarom kun je de hevels ook niet bewegen met de hand.
    Achter de hevel zitten 2 banen op de print, waarvan 1 een koolstof baan, die middels sleepcontacten in verbinding staat met de hevel

    zo "weet" de servo waar zijn hevel uithangt.
    kan zijn dat dit contact verbroken was door wat vuil (ze moeten ook schoongemaakt worden af en toe)
    kan ook dat er even een zandje op het tandwieltje was blijven plakken. motortje is niet sterk, wel snel. zandje ertussen en het stopt al vlot.

    zoiets zal het zijn.
    niet te druk om maken.
    als de heli op een gegeven moment in hoover ene beetje raar gaat reageren, of servo's gaan vaker "plakken" (stoppen met bewegen), ff servo eruit, uit elkaar en printbanen schoonmaken.
     
  6. hirzo

    hirzo

    Lid geworden:
    6 aug 2014
    Berichten:
    276
    Locatie:
    Wildervank
    Thanks voor de tips, er moet toch nog even wat aan gedaan worden want het werkt niet helemaal naar behoren.
    De servo aan de rechterkant blijft soms even hangen/"plakken".
    Ik had het tot nu toe onder het vliegen nog niet gemerkt, maar vanavond tijdens het vliegen op de club dus wel voor het eerst, 'k wilde stijgen, dus gaf pitch bij, even gebeurde er niks en toen schoot ie heel even later ineens omhoog...
    Niet fijn dat soort onverwachte en niet op te anticiperen bewegingen.

    Wil had er al wat contactspray (als ik het me goed herinner) op gespoten maar dat is dus niet afdoende. Hij noemde nog iets maar ben even kwijt hoe hij dat noemde, misschien was het wel iets wat jij ook al als mogelijke oplossing noemde Student, zal hem nog even een emailtje sturen.

    Vanavond weer voorwaartse vlucht (voor me langs vliegen) en dan rechtsomkeert door met beide sticks te sturen geoefend, man, dat maakt het wel weer direct 10x zo spannend, 'k vlieg eigenlijk alleen nog maar in idle up sinds ik dat laatst had geprobeerd en inderdaad Student; die BL is nogal rap en schiet er dan zo vandoor!

    Ik merk nu wel dat het kleine formaat het soms tricky maakt qua oriëntatie.
    Ook als de heli nog behoorlijk dichtbij is, is het soms al lastig om goed te zien hoe die nou precies 'hangt' (en of een kleine correctie goed/noodzakelijk is).
    Ik merk het nu op het zeg maar dode punt in zo'n bocht nadat ik voor me langs ben gevlogen, hij komt dan soms even stil te hangen en dan de neus wat naar beneden drukken dat de heli weer naar je toe komt. Ik kan dan nog wel (redelijk) goed zien of ik qua staart/rudder goed zit, maar lastig te zien of je met de rechterstick (ik moet die termen echt eens uit m'n kop gaan leren :) ) nog wat moet corrigeren/of de heli wel echt mooi recht hangt.
    Als je dan toch nog wat scheef hangt terwijl je denkt dat ie kaarsrecht hangt en je drukt de neus naar beneden om snelheid te maken dan gaat het rap een andere kant op dan je gedachten had...
    (lees: "help, hij schiet snel verder bij me vandaan, ik zie em amper nog!"/"sh*t hij komt recht op me af!:eek:)

    Edit:: nog een vraagje;; wat is het voordeel van ook de stand v/d rotorbladen aan de staart kunnen veranderen? zoals [URL="[/URL] op 0 min. 25 sec. Wel serieus skills zo vliegen in zo'n kleine ruimte, toffe heli ook!
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  7. Daviddutch

    Daviddutch

    Lid geworden:
    16 jun 2012
    Berichten:
    2.491
    Denk dat zonder de heli verrot moeilijk stuurt ;) (tail naar links, tail naar rechts)

    Dit is natuurlijk anders bij een heli met een staart motor.
    maar ga ervanuit dat je eerste echte heli dit ook zal gaan hebben :D
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  8. hirzo

    hirzo

    Lid geworden:
    6 aug 2014
    Berichten:
    276
    Locatie:
    Wildervank
    Toch wel he, lol :D Ik had al zo'n vermoeden dat het weer zo'n noob vraag was ;)
    'k dacht even vanuit het referentiekader mCPX BL.
     
  9. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.421
    Locatie:
    Rotterdam
    je hebt een paar systemen om de heli recht te houden.
    In principe is het gewoon domweg een bepaalde kracht die de heli zelf in het rond wel gooien (motorkoppel).

    Moeilijkheid zit erin dat wanneer je meer pitch geeft, er meer koppel wordt overgedragen aan de lucht, en zodoende meer koppel uit de motor getrokken wordt.
    en als gevolg wil de heli zelf harder in het rond slingeren, dus ook meer vermogen nodig om dit tegen te gaan.

    Een losse motor op de staart ( a la mcpx) is een oplossing. alleen is dit eigenlijk geen mooie oplossing voor deze toepassing.
    door de pitch sturing van de hoofdbladen, kun je in een zeer korte tijd het evenwicht in de heli heftig verstoren.
    en een staartmotor moet dan altijd even optoeren of aftoeren om het evenwicht weer te herstellen.
    op en aftoeren gaat tijd in zitten. tijd die de staart dus eigenlijk te laat is.
    Zo komt het ook dat bv de mcpx zoveel last heeft van hunt op de staart (dat heen en weer slaan af en toe)

    Dan hebben we pitch gestuurde staart. toerental is net als op de kop altijd hetzelfde (als het goed is), maar door de pitch sturing kan er vele malen sneller op een afwijking worden gereageerd dan wanneer en een motortje moet op en aftoeren.
    de energie zit al in de staartrotor door het constante toerental, de pitch veranderen geeft je meteen beschikking over dit vermogen.

    hoe de staart wordt aangedreven is dan weer anders her en der. Walkera heeft wel eens een klein motortje op het frame gehad, asje en tandwieltjes naar de pitch gestuurde staart.

    snaar op de hoofdas. dus 2 tandwielen op de hoofdas, 1 voor aandrijving, 1 voor de staart. meestal met nog een overbrenging erachter.
    Meestal bij de 3d heli's zit daar een vrijloop tussen, zo kan de motor uit in de lucht, en blijft de hoofdrotor de staart nog steeds aandrijven, en zo kun je tijdens een autorotatie toch met de staart sturen.

    De motor staat immers uit, eigenlijk hoeft de staart niets meer te doen..

    Je hebt ook nog de torque tube. de snaar is dan vervangen door een as. verder hetzelfde.
    Deze constructie is een tik gevoeliger tijdens de landing, maar je hoeft in ieder geval de snaarspanning niet meer te controleren.

    Dan is er nog de NOTAR. soort grote ventilator onder de hoofdas, deze blaast door de staartbuis, en aan het eind van de staartbuis zit een richtconstructie.
    in de schaalwereld heb ik hem alleen bij vario gezien...
    misschien dat er ondertussen al meer zijn..

    er is de Fenestron. zit op de ambulanceheli en dergelijke. Kleine bladen, in een grote propbeschermer. Komt vaker voor in de schaalwereld, alleen duur.
    En de werking bij de kleine modellen (vanaf maatje 450) wil nog wel eens te wensen overlaten. Aandrijving van deze dingen is ook nog wel eens een uitdaging.


    In de 3d heli's, de zogenaamde "pod-boom" heli's, heb je doorgaans een pitch gestuurde staart, snaar of torque tube aangedreven.
    de echte kleintjes hebben vaak een losse motor op de staart.

    Heeft allemaal zo zijn voor en nadelen. Ook 1 van de redenen dat ik bij mn mcpx wat minder kritisch ben als de staart weer eens lekker aan het slaan is. Hoover ik maar een keer net even anders op de wind dan normaal.
     
  10. hirzo

    hirzo

    Lid geworden:
    6 aug 2014
    Berichten:
    276
    Locatie:
    Wildervank
    Bedankt voor de heldere uitleg!

    Ik had het deels al eerder gelezen, maar na wat "owja, zo zat dat" momentjes heb ik het staart verhaal nu weer helder voor de geest, thnx.

    Binnenkort ga ik nog een keertje bij Wil op visite voor wat technische uitleg, en uiteraard nog even vliegen daarna :)

    Na 10 dagen was dan eindelijk m'n pakketje via de air mail uit het UK de Noordzee overgestoken.
    Ik had wat zitten lezen en rondkijken naar niet al te dure veranderingen/upgrades die allicht wat zouden kunnen helpen voor het slaan van/de bibber in de staart.

    Een andere staartrotor was nog wel te proberen en iets qua tailboom support had ik in gedachten (dat laatste stiekem ook omdat het er gewoon tof uit ziet :D )
    Pfff, je hebt enkel tailboom support setjes van > €25,-
    Dat vond ik wat te duur, ik ben uiteindelijk bij een tailboom support setje met ook direct een ander landingsgestel die er mooier uit ziet (heli staat wat lager op z'n pootjes) voor 8 pond uitgekomen.
    Wat een gefriemel met die schroefjes, moest zo'n beetje onder een microscoop werken :eek:;)

    [​IMG]

    En ik heb er net ook nog even de blades zonder bullets er op gezet, lijkt beter dan de bullet-blades, nu hopen dat het niet lastiger vliegt; zo maar even naar buiten voor een eerste testvlucht met de nieuwe onderdelen:)

    En nog even een foto die ik afgelopen donderdagavond op club heb gemaakt; Wil die druk aan't trainen is met inverted hover/flight :cool:

    [​IMG]
     
  11. hirzo

    hirzo

    Lid geworden:
    6 aug 2014
    Berichten:
    276
    Locatie:
    Wildervank
    Nou, ik ben inmiddels wel klaar met die servo; pokkeding, gisteren ook hard door gecrashed :bad-words: en nu geen vertrouwen weer met vliegen, steeds van: "wanneer gaat ie weer raar/onverwachte bewegingen doen"?)

    Ik had een filmpje op youtube gevonden waar ze een servo van een mcpx (v1)schoonmaken.
    Dus het printplaatje waar de servo op zit er af geschroefd met het schroevendraaiertje die bij de heli was meegeleverd, dat ging nog.
    Toen moesten er nog vier ienie mini schroefjes uit het printplaatje, die
    waren nog een slag kleiner, niet normaal meer.

    Die kreeg ik er ook niet uit, dus naar de modelbouwwinkel in Veendam voor een setje goede ienie mini schroevendraaiers, is de beste man gesloten op maandags...
    'k dacht laat 'k de modelbouwwinkel een beetje steunen :idea:, heb m'n best gedaan.
    Vervolgens bij de Praxis wat gehaald, maar de servo zelf wil niet helemaal los,
    er zit ook iets vastgesmolten, en daar zitten ook weer draden bij dus dat ga ik niet lostrekken. (wel apart dat je de servo zelf, zonder printplaat los kan bestellen als het ook vastgesmolten zit op het printplaatje:confused:)
    Ik kon het zover los krijgen dat ik er met een sensor swap voor een dslr met bijbehorende paar druppeltjes reiniginsvloeistof ('k had niks anders in huis en modelbouwwinkel dicht en dacht als het geen kwaad kan rechtstreeks op de sensor van een dslr is dan moet het voor een servo ook wel kunnen) net bij die twee banen kon en er kwam wel ietsje vuil van af, maar het probleem blijft.

    De servo rechts loopt of achter de feiten aan; dat deze blijft plakken en een fractie later wel naar de nieuwe stand 'schiet' of hij blijft doodleuk staan en reageert niet op input vanaf de zender.
    Als ik met de sticks ga rammen lijkt de frequentie minder, dus als de banen schoon zijn, het motortje het nog doet, en het niet weg gegaan is/erger wordt dan is het iets in het mechaniek dat op en neer gaat?

    Ik denk dat ik anders toch maar een nieuwe bestel, hopelijk is daarmee dan alles opgelost, wel weer direct € 20,- katsjing dan, hmm, moet nog maar even wachten :(
     
  12. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.421
    Locatie:
    Rotterdam
    Normale situatie:
    - servostekker uit de print van het moederbord trekken.
    - servo in het geheel losschroeven van het frame
    - 4 schroeven in het plastic losschroeven. Klein, maar met een mini horloge schroevendraaier moet het lukken...
    Meesten zijn net 1 maat te groot..

    Dan kun je vrij bij de banen, en kun je schoonmaken.
    Best kans dat er een partij aanslag rond het hooverpunt zit.
    Maar dan moet ie toch uit elkaar ;-)

    Nieuwe helpt altijd. Maar doorgaans als 1 begint, komt de rest ook.
     
  13. hirzo

    hirzo

    Lid geworden:
    6 aug 2014
    Berichten:
    276
    Locatie:
    Wildervank
    incl. stekkertje er uit doe ik volgende keer ook dan, het is al gepruts genoeg wat dat betreft ;)

    Hmm, dan moet ik nog een keer goed kijken, die uuuultra kleine schroefjes zijn direct kapot en onmogelijk klein, éen kreeg ik ook niet helemaal los. Ik had echt de indruk dat de witte servo zelf, na vier van die onmogelijke schroefjes aan de achterkant losgeschroefd te hebben, niet los kwam door dat gesmolten zootje er direct naast/over heen.

    Ik vlieg nog maar een paar weken max. Zo snel/vaak moeten die servo's los/open/schoon?
    Wat is het hooverpunt dat je noemt?
    Ik heb de banen schoon gemaakt zoals ik al schreef, maar jij bedoeld dat ik nog iets anders kan schoonmaken?
     
  14. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.169
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Is een MCPX, toch?

    Ik had destijds een spuitbus lectraclean staan (soort remmenreiniger, maar dan voor electronica componenten) en daar blies ik die weerstandsbanen mee schoon.
    Dan deed hij het weer een vlucht of 15 a 20 normaal, en dan begon het weer... Opnieuw schoonspuiten, en verder vliegen...

    Niks demonteren, maar gewoon met werkende besturing een schot reiniger er op, de servo heen en weer sturen, en dat een paar keer herhalen. Even laten drogen, en vliegen.

    Groet, Bert
     
  15. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.421
    Locatie:
    Rotterdam
    gesmolten zooitje?
    op de servo zelf (dus dat witte kunststof en printje) zit dat niet..
    iig, niet waar je last van zou hebben

    4 schroefjes los, en het witte kunststof komt er zo af zetten.

    Daarom haal ik ook de hele servo even uit de heli, anders is er met goed fatsoen helemaal niet normaal aan te sleutelen..
    om nog niet te spreken over die ###motor..
    verliest een schroefje, uur aan het zoeken waar hij gevallen is, zit ie op de motor tussen het frame geplakt

    http://www.crackroll.com/forums/attachment.php?attachmentid=16508&d=1334167970
     
  16. hirzo

    hirzo

    Lid geworden:
    6 aug 2014
    Berichten:
    276
    Locatie:
    Wildervank
    Hmmz, thanks voor de tips guys.

    Yup, de BL (zie onderschrift).
    Het tutorial filmde dat ik online had gevonden was van een mcpx (v1),
    maar de servo's zagen er precies zo uit zoals op m'n BL.

    Zoals ik schreef wilde één schroefje niet helemaal goed los, dat was uiteraard net die bij dat gesmolten spul, maar ik had de indruk dat hij niet bij/door de schroef klemde, maar door gesmolten spul wat deels over de servo zelf leek te zitten.

    Ik wil het nog wel proberen om die spindel te reinigen/smeren, moet eigenlijk ook even vanuit financieel oogpunt.
    Donderdag op de club maar even kijken i guess.
    Net vanochtend nog weer geprobeerd de servo weer uit elkaar te halen, maar sommige schroefjes achter op de printplaat is al niks meer van over en die willen nu dus echt niet meer los.
    Wie die schroefjes heeft goedgekeurd bij Blade mogen ze ontslaan, te klein en broos voor iets dat regelmatig onderhoud nodig heeft imo.
    Eén of andere voorgesorteerde bak met allerlei van die onmogelijke schroefjes zou ook wel handig zijn om te hebben, want inderdaad, als je er één laat vallen...
     
  17. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.169
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat spul is eigenlijk niet ontworpen voor onderhoud.
    Dat kan ook niet, daar wordt het ding alleen maar zwaarder van...

    Groet, Bert
     
  18. hirzo

    hirzo

    Lid geworden:
    6 aug 2014
    Berichten:
    276
    Locatie:
    Wildervank
    Vier schroefjes net zo groot (klein) als die twee waarmee je de servo aan het main frame vast maakt, daar gaat zo'n BL echt niet anders van vliegen (door extra gewicht van 0.003 gram).
    Wat jij noemt kan inderdaad zonder alles los te halen, maar om die banen schoon te maken moet het spul toch echt uit elkaar...

    Morgen weer even bij Wil op visite, kijken of er nog wat van te maken is en hopelijk zo snel mogelijk weer vliegen want die laatste paar lipo ladingen gingen niet fijn; ik twijfelde dan soms of ik nu een stuurfout maakte of dat het weer de servo was niet goed werkt en dat werkt niet echt fijn met het oog op de basics oefenen/zelfvertrouwen opbouwen.
     
  19. Nevermore

    Nevermore

    Lid geworden:
    8 aug 2013
    Berichten:
    1.295
    Locatie:
    Betekom - België
    Hoeveel vluchten heb je op die heli? En vaak in vuile / stoffige omgeving? Heb op mijn mcpx nu bijna 160 vluchten en maar 1x de servo's moeten reinigen. Ergens rond de 120ste vlucht geloof ik.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 8 dec 2015
  20. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.169
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Van de schroefjes niet... maar het is niet een kwestie van alleen schroefjes: als je de boel wilt ontwerpen zodat het geschikt is voor herhaaldelijke demontage, moet het hele gietstuk op de schep. grotere schroefjes, meer vlees rond het schroefgat, eventueel metalen draad-inserts etc etc. Heel veel werk, extra gewicht, en enorm kosten-opdrijvend.

    Ik heb indertijd mijn MCPX nooit gedemonteerd, de servo's tenminste niet. Heb er een ruim half jaar mee gevlogen, en daarna was de rotorkop wel een beetje gaar....

    Maar dat kleine gepriegel, daar heb ik geen zin meer in om aan te sleutelen.

    Groet, Bert
     

Deel Deze Pagina