Laadkabel AWG?

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door ruudxd, 6 sep 2014.

  1. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.384
    Locatie:
    Zwolle
    Hallo,

    Ik wil een paar langere laadkabels maken, maar nou heb ik perongeluk 16Awg draad besteld ipv de 14 die ik eigenlijk wou.
    Ik gebruik nu 14Awg draad, en bij mijn vorige lader zaten 16 AWG kabels.
    Is dit te doen, of het erg af te raden?
    Want dan cancel ik de order.
    Het is om een 6S LiPo op 4A op te laden.


    Groeten,

    Ruud
     
  2. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.835
    Locatie:
    Woerden
    Een dikkere draad gebruiken is geen enkel probleem. Een 16AWG draad is dik genoeg voor 6A. Dan is het voor 14AWG zeker dik genoeg.
     
  3. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.330
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Waarom dacht je dat dikkere draad slechter zou zijn Ruud?
     
  4. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.384
    Locatie:
    Zwolle
    Ik ben misschien niet helemaal duidelijk geweest.
    Ik nieuwe, langere laadkabels maken.
    Die ik nu heb zijn iets te kort om de accu's buiten de laadkoffer te laden.
    Die kabels die ik nu heb zijn 14awg, dus die dikte wou ik weer hebben, maar ik heb per ongeluk 16awg draad besteld, dunner dus.
    Ik vroeg mij af of 16 awg nog kon maar dat is dus net aan, ik zou niet op 2c kunnen laden dus met die 16awg draden, met een 4000mah accu?
    Ik denk dat ik de order maar cancel dan, en toch 12 of 14 awg draad bestel, gewoon om safe te zitten, en eventueel ook grotere accu's te kunnen laden tzt.


    Hopelijk is het zo duidelijker?

    Ruud
     
  5. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.118
    Kijk hier Cirris Systems - Wire Resistance Calculator & Table Eens wat de verschillen in weerstand zijn bij verschillende lengten en draaddikten.
    Als je die waarde vermenigvuldigd met de laadstroom krijg j
    e het spanningsverlies in het laadsnoer. Je zal zien dat dit in tienden van een volt ligt. Verwaarloosbaar.

    Je kan het spanningsverlies ook uitrekenen.

    Bereken eerst de weerstand volgens de formule R = L x rho : Q

    Waarbij R de berekende weerstand in ohm is, L de lengte van de draad in meter, rho het soortelijk geleidingsvermogen van koper en dat is 0,0175 en Q de doorsnede van de geleider in mm2

    Vermenigvuldig de berekende weerstand met de laadstroom en je weet het spanninsverlies in volt.

    Zo eenvoudig is dat.
     
  6. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.384
    Locatie:
    Zwolle
    Dan zou het spanningsverlies voor 40cm 16Awg ( 1,31mm2 ) draad 0,00534-v zijn.
    Dat lijkt mij te verwaarlozen?
    Maar het gaat toch om het stroom wat door de draad gaat, niet de spanning?
    Want 6A lijkt mij niet veel, maximaal?
    In deze tabel staat dat de " Maximum amps for power transmission " 3,7A is terwijl de " Maximum amps for chassis wiring " 22A is, wat meer is dan mijn lader kan laden, maar welke waarde moet ik hebben voor een laadkabel?
    Wat ik ook raar vind, is dat Ernst zegt dat 16Awg draad ongeveer 6A kan hebben, terwijl er bij mijn vorige lader 16Awg laadkabels kwamen, en die lader kon 10A laden?
    Niet dat ik Ernst niet vertrouw, dat doe ik zeer zeker wel, maar ik vind het apart?

    Nog een vraagje, lange kabel van de accu naar de ESC is niet goed voor de ESC, geld dit ook voor laders?
    Ik wil ongeveer 50cm laadkabel hebben, is dit te doen, of is dit slecht voor de lader/accu?

    En nog een vraagje, NPS, u heeft het over het geleidingsvermogen van koper, maar mijn ervaring leert dat Hobbyking draad zilverkleurig is, niet de " normale " koper kleur?
    Is het wel koper wat in die draden zit?

    Sorry voor alle vragen, maar ik zou graag langer plezier hebben van mijn mooie lader en accu's :)

    Bedankt voor de antwoorden!

    Ruud
     
  7. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.835
    Locatie:
    Woerden
    Pas op, ik zeg nergens dat 16AWG 6A kan hebben. Wat ik schrijf is dat als 16AWG al 6A kan hebben dat 14AWG het zeker zal kunnen hebben.
    Nu zie ik echter ook de oorzaak van dit misverstand. Jij schrijft dat je een 6S accu met 4A laad. Die 6S had ik voor 6A aangezien. :oops: Dat is een foutje waardoor ik je op het verkeerde been heb gezet. Excuses daarvoor.

    Met chassis wiring wordt korte bedrading in een apparaat bedoeld, dat is dus precies zoals wij het gebruiken.
    Met power transmission worden de kabels bedoel langs welke wij de stroom thuis krijgen. Dat zijn hele lange kabels en om de verliezen over die kabels zo klein mogelijk te houden moeten de stromen erdoor zo laag mogelijk zijn.

    Met andere woorden door 16AWG kan in onze toepassingen al 22A gestuurd worden. Bij deze stroom zal er over een draad van 10cm lengte ongeveer 0,029V verlies optreden. Dat is niet echt iets om wakker van te liggen.
    Dan zal 6A voor 14AWG (dikkere draad) dus helemaal geen probleem zijn.

    Die "zilverkleurige" draad is gewoon koperdraad wat vertind is. Dat maakt het makkelijker te solderen en iets minder corrosie gevoelig. Een nadeeltje is dat de weerstand een haartje hoger is maar daar hoeven wij ons geen zorgen over te maken.

    Lange draden zijn "dodelijk" voor een regelaar, de accu geeft daar niets om. Heel simpel gezegd komt dat omdat de regelaar feitelijk een heel snelle schakelaar is. Hierdoor ontstaan er grote spanningspieken over de draden van de accu naar de regelaar. Hoe langer die draden des te groter die pieken kunnen worden. Daarom zijn er flinke condensatoren zo dicht mogelijk bij de regelaar nodig. Deze condensatoren "absorberen" die spanningspieken en beschermen zo de regelaar. Als je die draden gaat verlengen zal je er meer condensatoren bij moeten plaatsen. Doe je dat niet of kan dat niet dan kan het je dus een regelaar kosten.

    De lader werkt niet op dit principe daarom hoef je dus niet bang te zijn dat er iets fout zal gaan als je de draden om te laden wat langer maakt. Allemaal binnen bepaalde grenzen natuurlijk. Je moet de draden naar de lader geen meter lang maken want dan krijg je weer andere problemen.
     
  8. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.384
    Locatie:
    Zwolle
    Hallo,

    Oké, ik dacht dat u bedoelde dat een 16 awg draad 6A kon hebben als maximum.
    Hoe kwam u op de 6A als ik vragen mag, ik heb een 4000mah accu?

    Ik wist dat het voor de accu niet uitmaakte hoe lang de kabel was, maar ik dacht dat het vooral schadelijk was voor de caps van de ESC, en ik wist niet of een lader daar ook last van zou hebben.
    Maar dat is dus niet het geval.
    Dus een halve meter kan geen kwaad?
    Ik heb de order geannuleerd, in afwachting van jullie reactie's, en ga denk ik toch voor 14 of 12 Awg draad, dat is maar een paar cent duurder, en dan zit ik zeker goed, better save then sorry is mijn motto :)


    Heren, bedankt voor al jullie geduld, ik heb er weer veel van geleerd, super!

    Ruud
     
  9. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.835
    Locatie:
    Woerden
    Dat schreef ik al.

     
  10. David Codron

    David Codron

    Lid geworden:
    14 apr 2011
    Berichten:
    61
    Locatie:
    Ingelmunster (België)
    Een 16 AWG draad komt ongeveer overeen met 1,5mm². Deze kan makkelijk meer dan 6A aan. Uw 6s batterij zal perfect te laden zijn met een laadkabel van 0,5m door AWG16 draden.

    En als je dan toch "dikke" draden wil kan je ze ook dubbel leggen hé...
     
  11. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.118
    Stroom kan je door een draad sturen tot deze verbrand. Het gaat er om wat de gevolgen van die stroom zijn.

    Spanning, stroom en weerstand zijn door de Wet van Ohm onverbrekelijk aan elkaar verbonden. Wijzigt er één waarde, dat wijzigt ten minste ook één andere waarde.

    Laten we even aannemen dat dat een stuk draad een vaste weerstand heeft. Dat is niet helemaal waar. Bij een hogere temperatuur van de draad stijgt ook de weerstand. Maar we houden het eenvoudig.

    Als er een stroom door de draad loopt, zal er ook een spanning over de draad staan. Wordt de stroom verhoogt, dan zal volgens de Wet van Ohm ook de spanning over de draad stijgen. En daar gaat het om. Hoeveel verlies vindt je acceptabel.

    De lader geeft een maximale spanning van 4, 2 volt per cel. Als je een Li-Po met 3 cellen laadt is dat 12,6 volt. Daarvan zal dus een heel klein beetje verloren gaan in de laadkabel.
     
  12. Anko

    Anko

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    4.996
    Locatie:
    Hoorn (NH)

    Zal nihil zijn, aangezien de laadstroom bijna 0 nadert aan het einde van het laden.
     
    Laatst bewerkt: 8 sep 2014
  13. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.835
    Locatie:
    Woerden
    Een aanvulling op de reactie van N.P.S.
    Het "mooie" van de manier waarop een LiPo wordt geladen is dat het verlies over de laadkabel feitelijk geen rol speelt. De wet van Ohm vertelt ons dat het spanningsverlies over de laadkabel groter wordt als de laadstroom groter wordt.
    Maar naarmate de accu voller raakt zal de spanning van die accu oplopen. Het spanningsverschil tussen de accu en de lader wordt steeds kleiner en daardoor zal de laadstroom steeds lager worden. Hoe voller de accu hoe lager de laadstroom wordt. Hoe lager de laadstroom hoe kleiner de verliezen. Als je maar lang genoeg wacht zal de accuspanning gelijk worden aan de laadspanning en dan loopt er geen stroom meer. Er zijn dan ook geen kabel verliezen meer.

    Dit is natuurlijk heel erg theoretisch en de verliezen zijn bij de laadstromen die wij meestal hanteren zo klein dat we daar echt geen rekening mee hoeven te houden. Tenzij we 0,2mm dik draad gaan gebruiken en met 10A willen gaan laden. Maar zo "gek" is toch niemand? :rolleyes:
     
  14. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.384
    Locatie:
    Zwolle
    Sorry Ernst, daar had ik over heen gelezen.
    Dat verlies kan mij eigenlijk niet zo veel schelen, als de accu maar vol word, die paar tienden verlies ga ik niet merken.

    Het ging mij er om dat de draad niet door zou branden, en eventueel kortsluiting zou maken, maar zou dus niet gebeuren.


    Nogmaals bedankt iedereen!
     
  15. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.835
    Locatie:
    Woerden
    Nee hoor, daar hoef je helemaal niet bang voor te zijn. Hoewel kortsluiting...... Dat wordt meestal veroorzaakt door de gebruiker zelf, als je begrijpt wat ik bedoel. ;)
    Pas nog gezien dat iemand even niet goed oplette. De draden van de lader naar de accu waren nog niet op de lader aangesloten toen hij de accu daar op aansloot. Gaf wel even vonken. :oops: Gelukkig niets kapot behalve een smeltplek aan de bananenstekkers van de laadkabel.....
     
    Laatst bewerkt: 8 sep 2014
  16. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.384
    Locatie:
    Zwolle
    Haha, dat klopt inderdaad.
    Ik heb altijd eerst de kabels in de lader, die zitter er eigenlijk altijd in, dus dat kan eigenlijk niet verkeerd gaan.
    Ik bedoelde meer dat ze zouden smelten en tegen elkaar aan zouden komen.

    Is er trouwens nog een betere volgorde om accu's aan de lader te hangen?
    Eerst de twee accu kabels en dan de balanceerstekker, of juist andersom?
    Ik laad altijd gebalanceerd, dus de balanceerstekker moet er altijd in.
     
  17. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.818
    Locatie:
    Sassenheim
    Sommige laders zoals de Infinity-3 met een losse Top-6 balancer wil graag een bepaalde volgorde van de accupolen en de balancer stekker maar de meeste laders met een ingebouwde balancer poort vereist geen volgorde.
     

Deel Deze Pagina