Parameters om KV te bepalen?

Hallo allen,

Ik heb tot nu toe steeds vliegtuigjes gehad die RTF zijn (schuin), en waar ik zelf een setup voor gekozen heb was dit op basis van wat ik op dit forum lees. Nu heb ik net een Sbach300 (1400mm - balsa) van HK binnen. Zie Radio Control Planes, Helicopters, Cars, Boats, FPV and Quadcopters - Hobbyking 

Ik wil er graag zelf een setup voor bepalen, maar wat ik maar moeilijk terug vind is een soort overzicht of een aantal basisregels die je helpen om het aantal KV voor je motor te bepalen. Kan iemand me hier even op weg mee helpen?

Mvg,
David
 
Voorafje ...

  • A motor's Kv constant says nothing about max.power, max.current, efficiency, rpm, quality etc.
  • The Kv constant is not a rating, not a figure of merit, it's just a characteristic. More windings will give lower Kv, less windings will give higher Kv, that's all there is to it. No big deal, anyone can do that.
  • Motors have just one Kv, not e.g. 1450Kv. It is physical quantity (length, weight, time, current, ..,.), not a physical unit (meter, kg, s, ampère, ... ).
    Therefore: Kv = 1450rpm/volt.
  • Motor/battery-current wants to go up with voltage squared and with Kv cubed.
Kv, while an absolutely critical part of the system, is actually the item one should choose last.

Decide your peak power requirement based on the weight of the model and how you want to fly it
Pick a preferred cell count (voltage) and pack capacity for how to deliver the power
Pick a prop that will a) fit on the model and b) fly the model how you want - often as big as will fit is a good choice, but if high speed is the goal, a smaller diameter higher pitch prop will be more appropriate
Look for a size class of motors that will handle the peak power - a very conservative guide is to allow 1 gram motor weight for every 3 watts peak power.

Then, look for a motor in that weight range that has the Kv to achieve the power desired with the props you can use - a calculator such as Ecalc allows very quick trial and error zooming in on a decent choice. For a desired power and prop, you'd need higher Kv if using a 3 cell pack compared to a 4 cell pack. Or for a desired power and cell count, you'd need higher Kv if driving a smaller diameter high speed prop compared to a larger prop for a slow model.

The reason I suggest picking Kv last is that prop choices have bounds - the diameter that will physically fit and the minimum size that can absorb the power you want. OTOH, combinations of voltage and Kv are much less constrained - at least before you purchase the components.

So Kv is not a figure of merit, in that higher or lower is better, it is simply a motor characteristic that you exploit to make your power system do what you want, within the constraints you have, eg limited prop diameter if it's a pusher, or you already have a bunch of 3S packs and don't want to buy more, and so on.

Dus David, als eerste het benodigde vermogen bepalen. Vuistregel: een gemiddelde motor kan 3watt vermogen per gram verwerken.



Met Kv match je spanning en toerental, da's alles. Je weet welk toerental (rpm) je je motor wilt laten draaien, en je weet welke spanning je gaat gebruiken
Kv = toerental / spanning
Doordat spanning inzakt t.g.v. stroom, zal toerental ook zakken, daarom berekende Kv met 20%-30% verhogen.
 
Laatst bewerkt:
Ok, dit helpt me al mooi op weg... Eens zien wat ik allemaal uitkom. Heb ook drive calc gedownload, maar moet nog uitvissen hoe het juist werkt.
 
Volgens mij heeft het weinig zin om de Kv waarde van een motor zelf te gaan bepalen. De fabrikanten van motoren geven de Kv waarde op.

Op basis van die Kv waarde kan je wel het toerental bepalen bij een bepaalde accuspanning. Het toerental zegt wat over de max. vliegsnelheid die je met een gekozen prop kan behalen. Maar dat is lang niet voldoende.

Daarnaast is ook belangrijk te weten welk vermogen de motor kan leveren in combinatie met een gekozen prop. Voor 3D toestellen moet je rekenen op ong. 45 à 50W / 100 gr totaalgewicht. bijv. voor toestel van 1,5kg minimaal 750 W. Met een 4S lipo (net 14,8 V nominale spanning) moet de motor dus minimaal 50A aankunnen (dat verklaart meteen waarom een 60A ESC wordt aanbevolen... 50A met 10A marge)

Aangezien het om een acro toestel gaat is statische trekkracht ook een interessante indicatie. On comfortabel te kunnen prophangen (en vooral opnieuw vertikaal te kunnen klimmen na het prophangen) heb je een statische trekkracht nodig van minstens 1,5 het gewicht van je toestel, en liever 2 of meer. Dus 3kg statische trekkracht voor een toestel van 1,5 kg.

Een aantal motor fabrikanten stelt data ter beschikking over de stroom die een motor trekt bij een bepaalde spanning en de bijhorende statische trekkracht in combinatie met verschillende props.
Met behulp van software zoals Drive Calc kan je een en ander uitrekenen (gebaseerd op meetwaarden).

Om bij HK te blijven zou een deze al een goeie optie zijn:
http://www.hobbyking.com/hobbyking/...SK3_3548_840kv_Brushless_Outrunner_Motor.html
En dan beter de 840 Kv versie dan de 1050 Kv versie omdat de 840 Kv versie toelaat een iets grotere prop rond te slingeren. Een grotere prop, met kleinere spoed, resulteert in wat meer trekkracht, maar een lagere topsnelheid (maer dat is voor een acro model/3D model dan weer van minder belang).
 
Volgens mij heeft het weinig zin om de Kv waarde van een motor zelf te gaan bepalen. De fabrikanten van motoren geven de Kv waarde op.
Als je een outrunner koopt hoef je maar twee basis gegevens te weten om een passende motor te kiezen en dat is het gewicht van de motor en de kv.
De motor moet ongeveer 10% van het vliegklare gewicht uitmaken en in dit geval heb je voor een vliegtuig van 1700gram en een motor van 170 gram gekozen dus dat klopt ook weer.
De kv kies je op basis van de benodigde prop die zo groot mogelijk moet zijn zonder dat hij gras gaat maaien.
Mijn berekening met deze motor komt neer op.
14.8V
840 toeren per volt.
12X6 prop
9900 omw min.
2931 gram thrust
48A
710 Watt
76.8 % rendement
Static Pitch Speed 91 km per uur
Appx. Level Flight Speed 109 km per uur
Berekend met deze calculator.
http://adamone.rchomepage.com/calc_thrust.htm

Deze setup komt op 3920gram thrust en 932Watt door grotere prop.

I'm putting it togheter and my setup will be:
TURNIGY SK3 4250 410Kv
TURNIGY PLUSH 60A
TURNIGY 6S 2.200mAh 30C
Light Wooden prop 15x8 / 14x10
4X Corona CS238MG 4.6kg/ 22g/ 0.14sec
My estimated AUW is 2.110g

Model weight is 1.250g
 
Laatst bewerkt:
Deze setup komt op 3920gram thrust en 932Watt door grotere prop.

I'm putting it togheter and my setup will be:
TURNIGY SK3 4250 410Kv
TURNIGY PLUSH 60A
TURNIGY 6S 2.200mAh 30C
Light Wooden prop 15x8 / 14x10
4X Corona CS238MG 4.6kg/ 22g/ 0.14sec
My estimated AUW is 2.110g

Model weight is 1.250g

Van waar komt deze setup vandaan?
 
Om bij HK te blijven zou een deze al een goeie optie zijn:
Turnigy Aerodrive SK3 - 3548-840kv Brushless Outrunner Motor
En dan beter de 840 Kv versie dan de 1050 Kv versie omdat de 840 Kv versie toelaat een iets grotere prop rond te slingeren. Een grotere prop, met kleinere spoed, resulteert in wat meer trekkracht, maar een lagere topsnelheid (maer dat is voor een acro model/3D model dan weer van minder belang).
Uit de berekening van cdrom flyer ziet het er idd goed uit, alleen ben ik nog beginnende acro/3D, dus misschien is de 1050kv ook niet slecht? Prophangen zit er nog niet direct in... en ik hou ook wel van wat snelheid.
Bedankt voor je uitleg in alle geval!
 
Uit de berekening van cdrom flyer ziet het er idd goed uit, alleen ben ik nog beginnende acro/3D, dus misschien is de 1050kv ook niet slecht? Prophangen zit er nog niet direct in... en ik hou ook wel van wat snelheid.
Bedankt voor je uitleg in alle geval!

't is maar wat je zelf verwacht van zo'n toestel. Wil je wat meer snelheid dan moet je inderdaad naar een hogere Kv waarde.

Om een vergelijking te maken: De standaard setup van de Extreme Flight 48" reeks van modellen bestaat uit een 4S lipo (2200 mAh tot 2700 mAh), een 45A ESC en een Torque 2814 820 Kv (750W) motor met 12x6 prop. Dat zijn 3D toestelletjes met 125cm spanwijdte en een gewicht van 1,2 kg. Mijn MXS uit die reeks heeft overschot van vermogen met die setup, en vliegt fantastisch. Je Sbach is dan weer iets groter en wat zwaarder.

De 2de setup op 6S lijlkt me dan weer wat overkill... 2,1 AUW is weer wat meer dan de 1,5 à 1,7 kg die wordt opgegeven voor je Sbach.
 
Van waar komt deze setup vandaan?
De link die ik gegeven heb post 15.
De thrust en het vermogen heb ik zelf berekend.

HK Sbach 300 EP 3D Balsa 1400mm - RC Groups

De stroom komt op hetzelfde uit maar door de hogere spanning(6S)is het vermogen hoger.
Ook de prop is groter van daar de enorme trekkracht.
Een lager gewicht vliegt prettiger bij lagere snelheden en over snelheid hoef je niet in te zitten met 100 km per uur denk ik maar dat is ieder zijn voorkeur.
Ik vind de gewichts verschillen nog al groot en vraag mij af of dat alleen op de setup is terug te voeren.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb er geen moeite meer mee en zie het a.h.w.zo voor me hoe een setup.
Werkt.
Een routine handeling meer niet.
Om dat ook op een ander over te brengen is een ander verhaal natuurlijk.
Vaak worden er onbelangrijke zaken bij gehaald en belangrijk gegevens achter gehouden of er word helemaal niet meer gereageerd als het niet over komt.
Maar geduld is altijd heel nuttig en meestal komen we er wel uit.
Zo een naslag werk is altijd mooi om op terug te kunnen vallen dus dank voor deze link.
Zelfs vertaalt is het nog goed leesbaar voor niet engels sprekenden.;)
 
Back
Top