Deze avond begonnen met een veel te rijk mengsel en zo geleidelijk aan de naald dichtgedraaid... Geen pluggen gesneuveld... Het begon al wat te schemeren dus ben ik moeten stoppen. Naarmate de naald dichtgezet wordt komt de heli wat meer op toeren en begint het al op iets te lijken [emoji3]
Maar wanneer merk je dat hij te arm staat? Ja, wanneer hij in toeren stijgt... Maar naarmate ik de naald dichtdraai hoor je hem meer en meer op toeren komen...
Waar ligt de grens?
Of is dat een gevoelsding?
En hoe kan ik mijn throttle curve instellen (ik vlieg zonder gov) wanneer je niet weet of hij juist afgesteld staat? [emoji52]
Gr
Maarten
Je staat te arm, als de motor inkakt. Simpel genoeg.
Dat het toerental oploopt is teken dat het mengsel armer wordt, niet dat het TE arm is. Als de motor inkakt, dan staat hij pas te arm.
Ik vlieg heel kalm, en verg niet veel van een motor, dan kan ik schraler draaien. Jij vraagt veel van een motor, hij wordt heter, te heet, en kakt in. Jij moet dus rijker draaien.
Rijker zetten tot hij, met jouw vliegstijl, ophoudt met inkakken. That's all
Heb je het mengsel goed staan, dan ga je kijken waar in het pitchbereik je motor van toeren verandert. Dat doe je niet met heftig 3D, maar eerst door te kijken wat er gebeurt als je eerst rustig klimt, daarna wat heftiger klimmen, etc etc, tot je over de hele range de curve zo hebt staan dat je motor zo constant mogelijk draait.
Het is persoonlijk, maar sommige piloten stellen een redelijk vlakke curve in waarbij de motor in het gebied tussen -7 en +7 (bijvoorbeeld) flink hoog opjaagt, en bij max pitch de motor het nét trekt. Op die manier kun je, als dat bij je vliegstijl past, de kinetische energie in de rotor benutten voor korte heftige manouvres.
Als je vliegstijl meer manouvres met lange periodes volgas omhelst, zul je de max pitch iets terug moeten nemen tot het toerental niet meer wegzakt (voor een verbrandingsmotor geldt: toerental=vermogen).
Dat is dus een kwestie van kijken wat bij jouw vliegstijl past.
Groet, Bert