@Bert: wat die restjes power betreft: ik heb de indruk dat ik eigenlijk nog nooit echt de "normale" power van een nitro vogel heb gevoeld... Bij hoveren en rustig rondvliegen is dat allemaal geen probleem, maar van zodra je begint te evolueren begin je dat te voelen.
Bv aileron tictocs: dat moet zowaar in slowmotion gebeuren of hij valt stil. En het is niet pruttelend, maar geleidelijk minder en minder en minder...
Dus als er brandstof langs de uitlaat komt wil dat niet per se zeggen dat hij rijk staat?
Oeioei, ik dacht er toch iéts van te kennen, maar ik heb blijkbaar toch nog een lange weg te gaan...
Wat je beschrijft, is een motor die heter en heter wordt, daardoor vroeger gaat ontsteken en daardoor NOG heter wordt: Je draait dus te arm, want de temperatuur is niet stabiel.
Daar komt ook dat gat in je zuiger vandaan!
Er komt geen brandstof uit je uitlaat: dat is OLIE!!!! (en ja, die olie is noodgedwongen vermengd met brandstof, want zo werken gloeiplugmotoren nu eenmaal: met het mengsel bepaal je de ontstekingstiming).
Vermoedelijk heb je allang de power van een Nitro gevoeld: die is nu eenmaal minder (véél minder) dan wat met electro mogelijk is.
Jouw OS braakt ruwweg 2 pk (kleine 1500 W) uit, maar dat is op de testbank, en dat is een waarde waar je heel weinig aan hebt: welk toerental?, welke uitlaat?, welke brandstof?, hoeveel koeling?
Een Electro set-up voor een T-rex 600 zal gauw pieken van 2000 W of meer kunnen bereiken, en die Watts zijn ECHT! Niet een testbankwaarde onder geoptimaliseerde omstandigheden.
Een van de vervelende dingen van een brandstofmotor (ELKE brandstofmotor, van kleine Cox tot megagrote scheepsdiesel), is dat het vermogen wat hij daadwerkelijk levert in zijn testopstelling, niets te maken heeft met het vermogen wat hij daadwerkelijk levert in zijn uiteindelijke bedrijfssituatie.
Een verbrandingsmotor zal NOOIT het volle vermogen draaien bij vol gas en de optimale gearing. Dat is natuurkundig onmogelijk, als je naar het verloop van koppel- en vermogenskromme kijkt (RPM @ max vermogen ligt altijd hoger dan RPM @ max koppel, en omdat het koppel van de belasting altijd een stijgende lijn is, kan de motor nooit max vermogen halen, anders dan momentaan tijdens de acceleratie)
Je zoektocht naar de max, kost je dus motoren, omdat je iets zoekt wat onhaalbaar is. Kijk naar de Nitro-auto jongens: die weten allemaal dat je nooit de max er uit moet proberen te halen, want dat kost je een motor.
Als je hard wilt, moet je electro gaan. Als je Nitro wilt, moet je leren "de motor aan de kook te houden" zoals men vroeger in de lichte motorfietsklassen zo goed kon. Ofwel, goed pitchmanagement, en vliegen op de "schwung" inplaats van bot vermogen.
Groet, Bert