How to start this hobby (fast)?

Het vervelende is dat ik nu niet weet wat er (allemaal) aan de hand is en of het wel of niet een garantie-ding is.
En ben dan bang omdat het iets met de lipo's/stroomvoorziening lijkt te zijn dat er van alles door kapot gegaan is qua elektronica :confused::(
Na dat laatste filmpje nog een keertje geprobeerd met een volle lipo. Volgens de lader in ieder geval, ik kan het nog niet meten.
Het lijkt in het begin even goed, dat je echt wat power tot je beschikking heb bij het toeren maken, maar 2 sec. later neemt het af en kan je vol gas geven terwijl de toeren juist afnemen, klinkt niet goed...
Klopt het trouwens dat onder het laden soms beide led-jes knipperen? Balanceren tussendoor?

'k wou dat ie 't gewoon normaal zou doen zodat ik kan oefenen...
Op de sim gaat het beter, gisteravond laat ook nog maar even op geoefend omdat het in het echt niet meer kan.
Zo'n rol voorover en dan na de rol weer controle hebben/krijgen gaat al best vaak goed.
Wel jammer dat de mCPX BL niet in Phoenix zit, op het filmpje vlieg ik met de mCPX (v1).
Ik moet vanochtend nog voor een afspraak naar Groningen en zag dat daar ook een modelbouwinkel is, 't spul maar meenemen en kijken wat ze daar zeggen anders, zo in onzekerheid zitten over de conditie van je spullen is echt verrot.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
tsja.. zover ben je eigenlijk nog niet.. pak in de sim een 700 size heli en een groot veld en ga daarmee oefenen.. edit model even op 100% zetten en oefenen. zoek Freddy's flight academy even op op youtube. leer hem eerst maar eens netjes hooveren en ga 8 jes vliegen voor je inverted gaat proberen. spelen kan altijd maar pak sowieso een grotere heli en een groot veld dan leer je je reflexen en oriëntaties want in het echt is vliegen toch veel lastiger imho.

ik denk niet dat het een garantiegevalletje is. stekkertje bestellen even solderen en gaan...
 
I know I know, maar spelen mag (op de sim) ;)
Maar qua oefenen, kan ik dan niet beter met de mCPX oefenen in Phoenix?
Die ligt qua hoe deze vliegt toch het dichtst bij m'n BL in de buurt?

Als het door dat stekkertje komt is het toch juist wel garantie?
Ik heb echt suuuuuper voorzichtig gedaan qua aansluiten/loskoppelen,
juist omdat ik geen ervaring met het spul heb en niets wil slopen.
Solderen heb ik ook nog nooit gedaan...
 
Straks de rest eens bekijken wat hier geschreven is, maar het kan volgens mij best dat je maar 2 (twee) pinnetjes nodig hebt.

Als je een lipo gaat meten dan heb je bv. 3,8V tussen gaatje 1 en 2 en nog eens 3,8 tussen gaatje 2 en 3.
Maar tussen 1 en 3 meet je 7,6V. Kan dus best zijn dat die mcpx BL enkel de buitenste gaatjes gebruikt.

Laden gaat via de balancer stekker normaal wel via al de 3 gaatjes.
 
maar je bent al wel tegen een stoel gevlogen... dus puntgaaf zal hij niet zijn, je kan het proberen maar... geef je weinig kans. een stekkertje breekt niet zomaar.

ik vind het, vooral bij de blade micros, het echte werk in phoenix totaal niet benaderen. het gaat meer om je oriëntatie en het gevoel wat jij doet met je sticks. pak een model wat je gewoon goed kunt zien.
 
Straks de rest eens bekijken wat hier geschreven is, maar het kan volgens mij best dat je maar 2 (twee) pinnetjes nodig hebt.

Als je een lipo gaat meten dan heb je bv. 3,8V tussen gaatje 1 en 2 en nog eens 3,8 tussen gaatje 2 en 3.
Maar tussen 1 en 3 meet je 7,6V. Kan dus best zijn dat die mcpx BL enkel de buitenste gaatjes gebruikt.

Laden gaat via de balancer stekker normaal wel via al de 3 gaatjes.

dat geloof ik graag!! daarom zei ik ook dat ik het niet zeker weet maar dat je na een paar seconden geen power meer hebt, dat kan nooit goed zijn. ik vraag me ook af of hij zijn volle headspeed haalt op het begin is dat zo dan draait hij niet op 1 cel.
ik zie nu idd ook niet een plekje in de stekker waar een pinnetje afgebroken zou zijn.. dus het zou best heel goed kunnen dat je gelijk hebt
 
Wat daar de reden van is weet ik zo niet. Maar op 1 cel vliegt hij volgens mij niet. Low voltage cutoff zal daar oa. al voor zorgen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
maar je bent al wel tegen een stoel gevlogen... dus puntgaaf zal hij niet zijn, je kan het proberen maar... geef je weinig kans. een stekkertje breekt niet zomaar.

Dat middelste puntje zat er voor die tik met de rotorbladen tegen de stoelpoot al niet meer.
Op de club had iemand anders het aangesloten + maiden flight, vandaar dat het mij pas opviel toen ik thuis was en zelf voor het eerst de lipo aankoppelde.
 
Nogmaals: volgens mij zit er geen middelste pinnetje op een mcpx BL stekker. Enkel de 2 buitenste.
Ik zou niet weten waarom er één in het midden nodig zou zijn.

Hoeveel draadjes vertrekken er van de stekker naar het moederbord.
2 toch?

Starten met vol vermogen en dan dadelijk vermogen kwijt lijkt mij een lipo die defect is of niet goed laadt.

En garantie in hobbyland... Een afgebroken pinnetje ziet men nergens als garantie, dat is fout gebruik. Maar ik denk niet dat er een pinnetje is afgebroken.

Vreemde piepjes na een crash: hopelijk is je moederbord al niet doorgebrand. Bij een crash DADELIJK de throttle hold erop. Altijd. Anders loop je kans op schade aan de elektronica.

En stop met oefenen in je kamer / zolder. Ga bij windstil weer buiten boven een grasveldje testen. Gaat je veel schade en frustratie besparen. Echt.
Nu vlieg je constant overal tegen. Schade aan je rotorbladen, feathering shaft, main shaft en misschien wel meer.
 
Laatst bewerkt:
... in de SIM ben je wel een klein stapje vooruit gekomen @hirzo:,

maar wat ook geschreven woord,
gebruik (behalve je wild spelen)
een grote heli met de SIM en oefen oriëntaties en rustig hover,

tja, en met de kleine zou ik dan toch maar naar de (heli-) docter gaan,
neem de lipos mee, misschien is da het pennetje nog in een stekker,
en als het idd alleen twee stekkers zijn, 0 problemo.

sim sim sim sim sim sim sim sim
(een deken voor de stoelbenen hangen helpt ook wat)

Groet
Uwe
 
..probeer het uit !

ik kijk nog voor een filmpje,
maar als je aan de stoelbeen kickt met de bladen, zijn die stuk
en misschien nog de spindel en de mainshaft en de lagers,

met een deken of laken heb je de chance, dat hij neervalt zonder schade !

gr. Uwe
 
@hirzo: eerst en vooral welkom in de wondere wereld van het helivliegen met al zijn prachtige momenten en met al zijn frustraties! Wat een prachtige evolutie, van: "met welke mcpx beginnen" tot "verdorie, is dat wel juist?" [emoji6]
Schitterend...
Wat die pinnetjes betreft: dat is juist hoor: je moederbordje moet gewoon stroom hebben, nl een +(rood) en een - (zwart)
Op je lipo zitten er wel 3 pinnetjes, dit is voor het balanceren van de cellen.
Wat er precies aan scheelt kan ik ook niet zeggen, dat is het mooie aan deze hobby: zoeken en geduld hebben... Je zal er wel uit komen [emoji6]
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Misschien een domme vraag, maar vliegt een mcpx niet op 1S? Dat was toch vroeger zo [emoji52]
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bedankt allemaal voor de tips en adviezen, daar is deze newbie wel blij mee!
Man wat heb ik nog veel te leren...

De enige sim die ik nu op marktplaats kan vinden is een illegale.
Ik zei ook niet dat er op dit moment één op stond, dan had ik je direct de link naar de advertentie wel gegeven.
Ik bedoelde meer van marktplaats in de gaten houden want zo nu en dan worden ze daar aangeboden.

Nogmaals: volgens mij zit er geen middelste pinnetje op een mcpx BL stekker. Enkel de 2 buitenste.
Ik zou niet weten waarom er één in het midden nodig zou zijn.

Hoeveel draadjes vertrekken er van de stekker naar het moederbord.
2 toch?

Starten met vol vermogen en dan dadelijk vermogen kwijt lijkt mij een lipo die defect is of niet goed laadt.

Vreemde piepjes na een crash: hopelijk is je moederbord al niet doorgebrand. Bij een crash DADELIJK de throttle hold erop. Altijd. Anders loop je kans op schade aan de elektronica.

En stop met oefenen in je kamer / zolder. Ga bij windstil weer buiten boven een grasveldje testen. Gaat je veel schade en frustratie besparen. Echt.
Nu vlieg je constant overal tegen. Schade aan je rotorbladen, feathering shaft, main shaft en misschien wel meer.

Ik had vanochtend een afspraak in Groningen en aangezien daar één v/d weinige modelbouwwinkels zit hier in het noorden heb ik alles meegenomen.
Ze hebben er met twee man naar gekeken en getest, maar komen er niet uit.
Voorlopige conclusie van hun is dat er software matig iets ernstig niet goed zit. De heli is totaal onvoorspelbaar, als je toeren maakt schiet ie soms ineens een kant op en je krijgt geen waarschuwing wanneer/welke kant op.

Ik vind het vrij bizar allemaal. Het irritantste vind ik nog dat ik niet weet hoe het komt.
Komt dit nu allemaal door die ene tik tegen de stoelpoot?
Zoals gezegd was dat geen harde crash o.i.d.
Ik ben soms wat eigenwijs/hardleers, maar niet dom.
Hij dreef iets bij me weg en i.p.v. overcorrigeren zette ik hem direct op de grond, maar vlak voor het neerkomen raakte ik dus die stoelpoot nog.

Maar het filmpje dat ik eerder plaatste, die van ongeveer 2 min. in de huiskamer dat was daarna en hij doet nu dus nog gekker.
Ik kan niet achterhalen of dit nu ook naar voren gekomen was als we gisteren op de club wat uitgebreidere testvluchten hadden gedaan.
Dat was echt twee keer 30 sec. ofzo.
De eerste keer eerst alle instellingen overgenomen uit de handleiding en een paar waardes aangepast zodat de heli ietsje meer beginner friedly reageert en de 2e keer dat weer ietsje teruggeschroefd omdat hij volgens degene die hem voor me aan het testen was zei dat de heli wel heel sponzig reageerde.
Daarna dus thuis voor het eerst echt een paar min. achter elkaar geoefend met dat hoveren, maar toen ging de heli dus al heel snel raar doen met dat ie geen toeren wil maken/zelf het gas er af haalt.

Ik heb bij modelbouw Krikke in Groningen ook direct zo'n apparaatje gekocht waarmee je de lipo's kan testen en die lijken gewoon goed.
In de winkel 1 lipo getest en net thuis alle drie:
- lipo 1 8.1v 88%
- lipo 2 7.9v 75%
- lipo 3 7.6v 47%
Dat lijkt wel goed toch? (alle voltages liggen wel wat hoger dan de 7.4 die op de lipo zelf staat?)

Inmiddels hobbymaniac ook gebeld, overlegd en een RMA formulier ingevuld en ik wilde alles terugsturen.
Maar ik las dat als het iets blijkt te zijn wat niet onder garantie valt dat ze dan € 25,- per uur in rekening brengen aan onderzoekskosten.

Ik heb nog een paar dagen eventueel (binnen een week na het RMA formulier verzonden te hebben opsturen) en dacht ik bel Wil ook nog even.
Morgenmiddag had hij gelukkig al tijd en wil er wel even naar kijken bij de vliegclub.
Het zal me benieuwen.
Ik hoop dat ik snel weer kan vliegen!

Misschien een domme vraag, maar vliegt een mcpx niet op 1S? Dat was toch vroeger zo

nope, mCPX BL is 2s. lots of power! :)
 
Goed inlezen ;-)

7,4 is nominaal. Een volle lipo is 8,4 volt. Dus 4,2 volt per cel.
een lege accu zit ergens tussen 3,5 en 3,8 volt per cel. Zijn de accu's richting de 3,3 of lager, gaat het de verkeerde kant op..
Vergeet niet, een lipo heeft de volle power, tot die weg is. Zit je op dat moment nog in de lucht, sloop je de accu.
lipo's hebben een bloedhekel aan te lage voltages

Daarnaast vliegt mijn bl maar 3 minuten op zijn standaard accu. Dus dat is niet zo gek lang..
Kan best zijn dat iets te lang vliegen, verkeerd kijken etc het spul een paar keer in de cut off hebben geduwd.
Deze heli houdt nl zelf het voltage in de peiling, wordt dit extreem laag gaat de motor langzaam uit.

Dit is trouwens wel een noodmaatregel. Die voltage cut off hoor je bij normaal gebruik niet tegen te komen.

Qua staart.
Het zit los in elkaar. Een vlak kantje zorgt ervoor dat het niet verdraait. Verder zit het gewoon klemvast.
Alleen het stroomdraadje zul je eruit moeten krijgen, en buitenom moeten leggen.

Qua verdere bijzondere gedragingen, dat is wel raar.
Die eerste geluidjes is de regelaar of regelaars. Hoofdmotor en staartmotor hebben beide een regelaar nodig.
Die zitten in dat bordje, en als de regelaar zichzelf in orde acht, geeft hij via de motor een piepje. Regelaar heeft geen speaker nl. Dst doet hij via de motor. Zelfs op d grote heli's is dat zo

spontaan overal heen is niet wat hoort
Dit kan in het bord zitten. Ikzelf had laatst problemen met mn swash, daar zit meer dan 1 mm speling in de boven en onderkant...
Was erg moeilijk mee te hooveren

Jouw tik tegen de stoelpoot kan iets gedaan hebben. Misschien ook niet.
Gebeurt zoiets met de motor draaiend, kun je een regelaar opblazen. Daarom altijd gas eraf als zoiets gebeurt..
Servo's etc stoppen vanzelf als ze het niet doen.. verder kun je weinig echt slopen
En als het je lukt heb je meer gedaan dan een zacht tikje tegen een stoelpoot :mrgreen:
 
servo kabel los of servo kapot,
dat zou het zijn,

wat voor winkel is dat, 2 man kunnen dat probleem niet oplossen ?
of ik denk eerder, dat da geen tijd of interesse voor is / was,

zoek toch eindelijk iemand, die met dat ding om kan gaan,
en die verstand van heeft,
en waar je wat kan (af)kijken

dat is mijn idee,
en ik hoop dat ik niet al weer een op mijn donder krijg, bedankt

Groet
Uwe
 
Laatst bewerkt:
Back
Top