Vervanger: Dagelijks heli beslommeringen..

Discussie in 'Heli-Pilot's Mess' gestart door jeroenie101, 25 okt 2011.

  1. Daviddutch

    Daviddutch

    Lid geworden:
    16 jun 2012
    Berichten:
    2.491
    Veel plezier Sven...........en hou alles heel ;-)
     
  2. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.949
    Locatie:
    Bilthoven / Utrecht
    fijne vakantie Sven

    Groet
    Uwe
     
  3. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.169
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Zomaar een tussendoor heli-beslommering:

    Vanmiddag lekker even gesleuteld aan de motor van vliegmakker Hans:

    Zuigerveer zat vast in het kool, en de motor had, na goed draaiend weggezet te zijn, na 8 weken stilstand opeens volledig geen compressie meer.

    Voorzichtig de kroon van de zuiger in aceton geweekt, en de veer losgemaakt. Veel kool op het topland, en op de veer zelf. Paar lichte vreetsporen op de zuiger, en een op het oog nogal gepolijste voering.

    De veer, eenmaal los, met fijn schuurpapier van kool ontdaan, de veersponning voorzichtig schoongekrabd, en het kool van het topland gehaald. Daarna de voering met 600 watervast een nieuw visgraat patroon gegeven en de motor met veel olie weer in elkaar gezet...

    Aangezien ik alleen een "kale" motor had om aan te werken (kop en backplate had hij thuis gelaten) ben ik nu heel benieuwd of de motor zijn compressie weer terug heeft.

    Maar ik heb zo het vermoeden dat ik dat binnenkort wel zal gaan horen (of zien).

    Leuk werk, een motor nieuw leven geven....

    Groet, Bert
     
  4. lifeliner4

    lifeliner4

    Lid geworden:
    25 okt 2011
    Berichten:
    143
    Locatie:
    Oosterwolde (Fr.)
    hij doet het weer bert.
    volledige compressie weer terug.

    en de eerste vlucht heeft hij dan ook al weer gemaakt
     
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.169
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Heel fijn te horen, Hans....

    Nu op naar de vonkendoos! Centjes besparen!

    Groet, Bert
     
  6. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.949
    Locatie:
    Bilthoven / Utrecht
    Helaas niet kunnen vliegen vandaag,

    veel veel wind en regen,
    voor zo dagen heb ik geen heli, alleen maar SIM,

    maar voor zo dagen over 3 manden
    heb ik een nieuw bouwproject,
    helaas nog geen foto's,
    de heli zou in 3 tot 4 weken arriveren,

    en dan ook met bouwbericht en fotolijst:

    Gaui X7
    [​IMG]
    met
    Edge bladen en
    PowerDekker handgewikkeld Scorpion 4530 450KV motor
    130 A opto ESC
    v-bar en HV BLS servos met de power uit
    2 x 6s 5000 mAh 60/120 C Gens Age lipos

    en voor de vervoer nog een
    Campertje, ha ha,
    [​IMG]
    da passt de hele verzameling in,
    trouwens die
    Blade (s) zijn verkocht,
    [​IMG]
    en het was een geweldige demo vlucht tijdens wind,
    bijna jammer, de heli .... phphphp eehhhhh

    tot gauw,
    Heli-Uwe
     
  7. Bartvd

    Bartvd

    Lid geworden:
    11 sep 2011
    Berichten:
    577
    Locatie:
    Belgie, Massemen
    Hoi,

    Hier waait het ook nogal.
    Ik heb het toch gepresteerd om enkele vluchtjes te maken.
    Het was wel hard werken en het zag er niet uit, maar 't was eens iets anders.
    Gelukkig is alles heel gebleven.
     
  8. eddie

    eddie

    Lid geworden:
    5 apr 2004
    Berichten:
    2.556
    Locatie:
    leidschendam
    Die camper kan je mooi ondersteboven in t water voor de deur leggen Uwe met die boot erop als dak .

    Hopen op binnekort wat beter weer ja , ik heb me lader en t begint herfst te worden pffffffffff .
     
  9. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.949
    Locatie:
    Bilthoven / Utrecht
    Ja Ed,

    ik moet alleen nog de luik van het dak dicht krijgen, ha ha..

    ..het is heel moeilijk een mooie dag uit te pikken deze week ,
    alles maar wind en regen,
    het kan alleen op korte termijn ...

    (dinsdag en donderdag heb ik geen tijd, weekend alleen avonds, ook leuk ?)

    Groet
    Uwe
     
  10. Nevermore

    Nevermore

    Lid geworden:
    8 aug 2013
    Berichten:
    1.295
    Locatie:
    Betekom - België
    Welke tips hebben jullie voor de landing bij zoveel wind?

    Vliegen durf en kan ik bij vrij veel wind, maar doe het bijna nooit omdat de landing dan steeds zo'n risico is en steeds erg hard. Bij weinig of geen wind land ik de heli's enorm zacht en rustig.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 8 dec 2015
  11. eddie

    eddie

    Lid geworden:
    5 apr 2004
    Berichten:
    2.556
    Locatie:
    leidschendam
    Neus in de wind , zodra je staat goed negatief pitchen anders waait ie om .
    Altijd spannend , en zeker met t flybarless gebeuren .
     
  12. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.169
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Hoe FBL reageert op wind nadat hij aan de grond staat weet ik niet, maar ik doe het normaal gesproken als volgt:

    Inderdaad, wat Eddie zegt, neus in de wind (absoluut, ALTIJD), rustig hooveren op 20~30 cm hoogte, en dan doe ik iets wat voor veel mensen tegennatuurlijk is:

    Ik neem slechts minimaal pitch terug, maar geef tegelijkertijd héél lichtjes voorover (echt minimaal, het is eerder "voorover DENKEN"), en de heli "zuigt" zichzelf heel rustig tegen de grond, met de staart veilig vrij van de grond en een héél klein beetje voorwaartse snelheid (denk qua snelheid echt aan een schildpad-sprint, niet meer). Ik blijf dat hele kleine beetje cyclic voorover vasthouden, en zodra de heli staat, haal ik met een rustige beweging de pitch er uit.

    Voorover houden dient ook om te voorkomen, dat als de heli op een hobbeltje blijkt te staan, dat hij dan achterover kantelt en de wind weer onder de rotor komt. Met een 450 niet heel super belangrijk, maar naarmate de heli groter wordt, steeds belangrijker.

    Veel mensen negeren of vergeten cyclic te gebruiken voor hoog/laag sturen bij voorwaartse snelheid, en daar komen bijvoorbeeld de verhalen vandaan dat je met kleine heli's heel veel negatief nodig hebt bij wind.
    Is onzin: geen enkele heli hoovert bij nul pitch, ongeacht hoe hard het waait.
    Gebruik je snelheid en je cyclic, en je hebt pitch nauwelijks nodig voor een hele hoop manouvres (voor 3D ligt dat uiteraard anders....)

    Groet, Bert
     
  13. Nevermore

    Nevermore

    Lid geworden:
    8 aug 2013
    Berichten:
    1.295
    Locatie:
    Betekom - België
    Goede tips!
    Ga ik eens op oefenen.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 8 dec 2015
  14. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.169
    Locatie:
    Oldeberkoop

    Dat met dat voorover, dat is écht maar hééél weinig....

    Als je wilt weten hoe weinig: zoek een dag met een matig, constant windje, zeg, 3 Bft, en hang de heli op anderhalve meter hoogte.
    Probeer je pitch te vinden waarbij hij lekker op een plek blijft hangen, en blijf er daarna vanaf.
    Begin héél voorzichtig wat te spelen met wat voorover geven en weer wat terug te halen, en je zult zien, dat je daarmee je hoogte met wat oefening ook heel lekker kunt regelen. Na wat oefening stuur je daar de hoogte preciezer uit dan met een klikje meer of minder pitch....

    Groet, Bert
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 8 dec 2015
  15. Daviddutch

    Daviddutch

    Lid geworden:
    16 jun 2012
    Berichten:
    2.491
    misschien dom van me maar

    Ik ben ff confused, wat is nou eigenlijk het verschil tussen cyclic, collective en pitch ?? of wordt dit gewoon vaak verkeerd (of half) gebruikt?

    Dit komt ook eigenlijk door mijn nieuwe gyro? Normaliter heb ik een ingang waarbij staat pitch, nu staat er weer collective (denk col.pitch) .

    Bij mijn weten zijn er 3 soorten pitch,
    collective pitch
    cyclic pitch
    cyclic collective pitch

    Ik ga er normaal van uit dat als iemand het over pitch heeft, hij de collective pitch bedoeld of zit ik er naast?:confused:
     
  16. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.949
    Locatie:
    Bilthoven / Utrecht
    pitch is dat waarmee de heli stijgt en daalt
    meest -12 tot +12 graden en word gestuurd door pitch
    linker stick (mode 2) (en tegelijk throttle)

    cyclic is dat stukje waar de bladen naar een kant gaan
    dat word als rol en nick beschreven
    meest om de 8 tot 10 graden
    en is vaak voorgeschreven door de fbl-unit
    gestuurd word dat dan met de rechte stick (mode 2) voor rol en nick

    Groet
    Uwe
     
  17. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    12.045
    Locatie:
    Nootdorp
    Collectiive Pitch, (collectieve bladverstelling) is dus niks anders dan pitch.
    Cyclic, Cyclische bladverstelling is nick en roll.

    Dan heb je ook nog Yaw, gier of heckrotor.
     
  18. Sven75

    Sven75

    Lid geworden:
    10 apr 2013
    Berichten:
    4.196
    Locatie:
    Deventer
    gezien het de hele dag al zeikt hier in tjechie had ik mooi even tijd om het forum weer eens door te lezen :)

    mooi meer voor de tent liggen .... lokt aardig aan om boven te gaan vliegen als 't nog droog word deze week.

    [​IMG]
     
  19. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.949
    Locatie:
    Bilthoven / Utrecht
    ... als die boven het water "nee" zegt,
    heb je een mooie heli gehad !!!

    groetjes en fijne vakantie,
    Uwe
     
  20. Sven75

    Sven75

    Lid geworden:
    10 apr 2013
    Berichten:
    4.196
    Locatie:
    Deventer
    tja .. das dan jammer ... als als als ...
    ook op een betonnen parkplatz kun je 'm aardig vernaggelen ;)

    je moet wel een beetje risico durven te nemen met deze hobby .. anders kun je 'm net zo goed op de kast laten staan he.
     

Deel Deze Pagina