Instellingen mpx blizzard

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door David Codron, 30 jun 2014.

  1. David Codron

    David Codron

    Lid geworden:
    14 apr 2011
    Berichten:
    61
    Locatie:
    Ingelmunster (België)
    Hallo iedereen,

    Ik heb een mpx blizzard gebouwd maar weet niet echt of ik goed zit met de instellingen. Heb ook wat zitten zoeken op het forum, maar niet echt de info gevonden die ik zoek. (zender is een DX6i)

    Ailerons heb ik ingesteld zoals in de handleiding. Wel is het zo dat er opgegeven staat +/- 14/6, maar met de servo's die mpx opgeeft en de afdekkapjes op de vleugel, kan ik er niet meer dan 12mm uitkrijgen. Anders komen de servo hendeltjes te hoog en kunnen de kapjes er niet meer op. Heb dan maar de differentiaal wat bijgeregeld en heb nu +12/-5,5. Is dit ook goed?

    Spoilers ingesteld via schakelaar op 10mm up + elevater 0,5mm down. Handleiding zegt wel 12mm en 0,5 down, maar gezien ik maar 12mm max uitslag heb heb ik dit wat minder gezet. Is dit ook te doen of geven die kleine verschillen echt een ander effect? Wat ik me ook afvraag is of je nog goed kan sturen met de ailerons als de spoilers opstaan? Gaat de servo dan toch verder dan die 12mm max?

    Motor heb ik gemixt met down elevator (+/-10%). Goed? Want er staat 6° downthrust in de handleiding, maar dit is toch ook niet makkelijk in te stellen. Hadden ze van MPX dan maar een 6° motormount gemaakt...

    V-tail krijg ik niet ingesteld. Ofwel beweegt de elevator ok maar de rudder omgekeerd, ofwel de rudder ok maar dan de elevator omgekeerd. Krijg het niet goed door te 'reversen'. Kan wel nog de rudder servo er van tussen laten en enkel met elevator werken natuurlijk...

    Flaps 2mm down kan ik helaas niet instellen, want heb de flap switch reeds gebruikt voor mijn spoilerons, en is maar een 2-stand schakelaar op de DX6. Aan = spoilers, uit = normaal.

    En dan nog los van de blizzard begrijp ik niet goed waarvoor de subtrim eigenlijk dient. Trimmen kan direct op de zender, dus waarom subtrim nog nodig? En dan gaat dit blijkbaar tot 125% ook? Als de servo een max. uitslag heeft van 125%, waarom dan niet altijd op 125% werken ipv 100?

    Een heleboel vragen, maar elk antwoord of enkele tip is zeer welkom.

    Greetz,
    David
     
  2. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.653
    Locatie:
    Oordegem
    Je hebt dus twee servo's voor de ailerons, geen aparte remkleppen en een V-staart?

    V-staart instellen via de "wing type " setup (zit onder ">Setup list => wing tail mix => V-Tail)

    +/- 14/6 en +12/-5,5: hij zal wel stuurbaar zijn hoor. Maar eigenlijk mag je servohoorntje nergens stoten dus ik zou dit wel "mechanisch aanpassen".
    Kapje beetje uithollen. Wat je ook kan doen is je hoorntje niet loodrecht zetten op je servo bij 0 stand omdat je travel down toch minder hoeft te zijn dan travel up. Begrijp je?

    Spoilers: via bovenvernoemde tip zul je dit wel tot 12 mm kunnen bijregelen.
    Het effect zal wel iets sterker zijn bij 12 dan 10 maar die 10 mm gaat ook al een effect hebben.

    Waarom motor mixen met down elevator? Je wil toch omhoog als je de motor van een zwever aansteekt? Klimt hij te steil gewoon beetje down drukken op de stick. Je wil immers ook nog wel zelf sturen he ;)

    De flaps switch staat bij mij voor flaps (20% down) en via een mix gebruik ik de gear switch om de spoilers op te zetten. Hierna blijven de rolroeren nog wel werken.

    Subtrim is de luie manier om een toestel "roer recht" te zetten maar is mijn inziens niet de goeie manier. Roeren zet je recht op de mechanische manier. Servohoorntje mooi loodrecht, roeren recht zetten door mechanisch bij te regelen aan de stuurstang (er zijn veel systemen).
     
  3. David Codron

    David Codron

    Lid geworden:
    14 apr 2011
    Berichten:
    61
    Locatie:
    Ingelmunster (België)
    Ja idd, enkel aelerons, geen remkleppen. De servohoorntjes botsen nergens tegen hoor, heb die na het eerste gaatje afgeknipt. Dat was juist het probleem, in het 2de gat haal ik wel die 14mm, alleen steken die dan al redelijk uit de afdekkapjes en het lijkt dan nergens op. Wat ik wel raar vind is hoe je nog kan sturen als je de spoilers op zet. Als ik die op +12 zou zetten (100%), dan zitten ze toch op hun max in één richting?

    V-tail staat op active, maar probleem is zoals beschreven. Misschien heeft het te maken met hoe de servo's zijn ingeplugd in de ontvanger? servo's zitten namelijk ook tegenovergesteld tov elkaar in de romp...

    Zal eens kijken of ik ook via een mix de spoilers op een andere schakelaar kan zetten zodat ik de flaps op de 'flap' schakelaar kan zetten. Neemt je vliegtuig eigenlijk een duik als je de spoilers op zet?

    Die down bij power zou ik doen om makkelijk rondjes te kunnen vliegen met het gas open...
     
  4. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.653
    Locatie:
    Oordegem
    Je kan toch de servo's één voor één reversen in je opties?
    Voor een V-tail zijn dit de rudder en elevator servo

    Ik heb al een aantal V-tail setups zo gedaan en werkt prima.

    Spoilers => drukt je vliegtuig naar beneden. Eerst een proberen op hoogte!
     
  5. David Codron

    David Codron

    Lid geworden:
    14 apr 2011
    Berichten:
    61
    Locatie:
    Ingelmunster (België)
    Ja reversen is geen probleem, maar ik denk dat het probleem is dat ik beide servo's omgekeerd in de ontvanger moet aansluiten. Het V-tail programma staat actief maar door reversen lukt het niet. Gaat telkens net verkeerd om. Ofwel is de elevater goed, ofwel de rudder. Nu ja, probleem is dat ik nu niet aan de ontvanger kan zonder te gaan snijden (ik weet het...), dus laat ik het liever zo. Heb met de tips wel wat zitten experimenteren en heb nu deze keuze:

    Ofwel gebruik ik de rudder servo niet en stuur ik beide roeren samen aan met de elevater servo => geen probleem, maar dan wel enkel elevator functie voor mijn blizzard.

    Ofwel programmeer ik de v-tail zelf, met 2 mixen. De eerste rudder laten meelopen met elevator (op 100% dus uitslag zou identiek moeten zijn?). De tweede elevator laten meelopen met rudder (ook 100%). Heb het geprobeerd en het lijkt goed te werken. Is dit iets wat nog al gedaan zou zijn? Nadeel is wel dat ik met mijn DX6 maar 2 mix programma's kan inbrengen en dat ik dus in mijn flap instelllingen moet kiezen tussen spoilerons voor het landen of flaps 2mm down voor tijdens het zweven.

    Wat zou het beste zijn?
     

Deel Deze Pagina