Eigen vliegtuig bouwen

Hallo,

Ik weet niet op ik bij deze topic goed ben, maar ik zou graag mijn eigen vliegtuig willen bouwen.
Dit moet mijn eerste eigen gebouwen vliegtuig worden, dus weet ik niet waar ik allemaal rekening mee moet houden? Het liefst wil ik alles precies af meten berekenen. Het gaat hier bij om het maken van een lichte vliegtuig die toch wel sterk is. Daarnaast wil moet het veel kunnen dragen, namelijk grote batterijen zodat ik er lang mee kan vliegen. Is diet überhaupt mogelijk zelf te maken?
Zoja, welke materialen kan ik dan het best gebruiken?
En hoe kies ik de beste motor(elektro) uit die veel gewicht kant dragen?
Daarnaast wil ik graag formules willen weten die belangrijk zijn voor het bouwen van de vliegtuig, zoals benodigde thrust, lift etc.

De bedoeling is om zelf een vliegtuig te maken voor fpv die zolang mogelijk kan vliegen.

Groetjes
 
Begin 's met de Extra300 van RCPowers. Er is enorm veel informatie over te vinden op dit forum en een prachtig vliegtuig. Op marktplaats verkoopt iemand de voorgefreesde depron onderdelen. Dan hoef je alleen nog UHU POR en de setup aan te schaffen en je kan vliegen.

Ik ben begonnen met een 29gr Outrunner en uiteindelijk zat er een 50gr outrunner op. Daarnaast heb ik om het bestaande model een complete 'fuselage' van derpon 'gebouwd' (20 minuutjes plakken met UHU POR). Het model vloog steeds beter. Echt een topper.
 
Kan je al vliegen?

Je vragen klinken namelijk als iemand die een mooie wens/droom heeft, maar nog niet realistisch met beide benen op de grond staat?
 
Ja zeker kan ik vliegen. Beschik al over 2 PNF vliegtuigen en vlieg hier al een tijdje mee. Omdat ik al mijn vliegtuigen PNF heb gekocht heb ik helemaal geen verstand van de technische aspecten.

Voor mij is dit een leuke project om mijn tijd door te brengen tot dat ik aan mijn nieuwe opleiding begin in september.

Ik wil een eigen vliegtuig bouwen, dus een bestaande vliegtuig is niet iets wat ik zoek. Ik wil graag alles zelf berekenen en ontwerpen. Alleen is het voor mij nog een beetje onduidelijk welke formules er nodig zijn hiervoor. Formule voor de lift weet ik al, maar er komt meer bij kijken. Alleen weet ik zelf niet welke formules er nog meer belangrijk zijn. Bijvoorbeeld het verbruik van een electro motor t.o.v de drag van de vliegtuig.

Als er iemand is die mij dit kan vertellen kom ik al een heel stuk verder. Daarnaast kan het helpen als er mensen zijn die al eerder ervaring hebben met het bouwen van hun eigen vliegtuig die mij kunnen helpen met het voorkomen van problemen die mij te wachten staan en eventueel welke materialen er gebruikelijk zijn om te gebruiken.

Tips altijd welkom!
 
Als je vliegtuigbouwkunde gaat studeren, zou ik het zo doen. Als je wilt vliegen, neem je veel te veel hooi op je vork zo en zul je voorlopig, zeker niet voor september, vliegen. Behalve formules heb je ook inzicht nodig, formules zijn geen black box waar een vliegtuig uit rolt. Neem een bewezen beginnersvliegtuig. FPV voorlopig ook even opschuiven (btw. 600mW zendvermogen is illegaal in Nederland en waarnemer bij FPV verplicht):
Beste fpv opstelling voor mij?
 
Laatst bewerkt:
Als je gaat voor het bouwen en de uitdaging, bouw er dan een. Maar zelf een kist ontwerpen voor high performance (zeker fpv!) gaat erg veel tijd, moeite en vallen&opstaan in zitten!

En zeker als je fpv wilt gaan vliegen zou ik geen zelfbouw kist nemen. Koop een kist. Geloof me, als je een high performance fpv setup wilt bouwen dan ga je genoeg tijd achter de bouwplank zitten met een normaal kit vliegtuig (e.g. bixler 2).

Zelf een kist ontwerpen is niet zo gezegd zo gedaan, en dan nog gaan de prestaties waarschijnlijk lager zijn dan een kit vliegtuig dat door mensen is ontworpen die weten waar ze mee bezig zijn.

Ik denk dat je genoeg tijd/moeite kwijt bent aan fpv zelf. Iedereen kan een videozender & camera op een bestaand vliegtuig plakken (is een goede plek om te beginnen trouwens!) maar als je voor performance gaat komt er veel meer bij kijken.

Tenzij je graag met het ontwerpen en bouwen bezig wilt zijn, maar dan gaat je dat erg veel tijd kosten! Ik raad je aan om een bestaand vliegtuig te nemen ;)
 
De ervaring van het allereerste vliegtuiig bouwen, kan ik over mee praten. Sinds dat ik vorig jaar een beetje besmet ben geraakt met het vliegvirus, was altijd een wens om er ook een eigen toestel te bouwen.

Maar ja , hoe begin je dan, dus eerst wat info gevraagd aan wat leden van mijn vliegclub en toen maar een bouwkitje gehaald.

Lees dit draadje maar eens : mijn-allereeste-bouwproject-voor-de-komende-koude-dagen

En op zich heeft het veel geholpen, heb nu veel meer kennis van de stuctuur van een vliegtuig en hoe het in elkaar zit. Natuurlijk wel wat hulp gevraagd hier en daar, en ondertussen heeft dit toestel vorige week zijn eerste vluchtjes gehad.

zie video : oI9t0BOQlos[/media] flight Fourstar 40 , Delta Oss Nederland - YouTube

Om te bouwen van een toestel, heb je geduld en tijd nodig, goed de tekeningen te lezen en de bouw instructies goed volgen. En natuurlijk goed gereedschap is onontbeerlijk, een tangetje, een paar goede mesjes, goede houtlijm , ruimte om te bouwen, en kom je er niet uit, dan zal er in je regio wel een vliegclub zitten met mensen die de nodige ervaringen hebben met bouwen.

Wil je goedkoop en makkelijk bouwen, dan zou ik kiezen voor deze : Hobby- , en dan met name de Kadet of de Rascal, of misschien de MidStar. Allemaal toestellen die zich heel makkelijk in elkaar laten zetten. Aan jouw de keuze :)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Probeer je vliegtuig van balsa met flolie en eventueel als je een kit wil is een twinstaf een aanrader



Misschien denkt u een 12 weet er niks van maar ik weet wel raad
Groet mees
 
Back
Top