Een beetje late reactie, maar ik kom nu bij toeval op dit draadje.
Heli vliegen is weliswaar moeilijk, maar is jezelf wel te leren hoor. Ook zonder crashes en hoge kosten. Ik heb het mezelf ook geleerd.
Ik moet daarbij wel zeggen dat ik al een zeer ervaren vliegtuigvlieger was toen ik begon, maar van de andere kant: voor het eerste deel dat je moet leren, het hoveren, heeft dat naar mijn idee niet eens zoveel voordeel.
Ik ben alsvolgt begonnen: redelijke kleine fp heli gekocht, een Dragonfly. Ik geloof een cm of 40 diameter. Ruimte gemaakt in mijn woonkamer, meubels aan de kant, etc. Tot ik een stuk van 4x4 meter helemaal vrij had.
Belangrijk: een gladde vloer! Laminaat, parket, steen. Reden zie je hieronder ->
Zet heli in het midden van het open stuk en geef langzaam gas. Steeds meer. Als de heli nog niet eerder gevlogen heeft, is ie niet getrimd. Voordat ie zal opstijgen, zal ie dus gaan schuiven of draaien, dat kan bijna niet anders. Als ie naar rechts schuift: gas terug, iets naar links trimmen, en weer opnieuw langzaam gas opbouwen. Als ie naar links draait (om de topas), weer gas terug, linker stick (bij mode 2) wat naar rechts trimmen, en weer opnieuw beginnen.
Enfin, je snapt het wel. Dit werkt uiteraard alleen bij een gladde vloer. Als je vanaf vloerbedekking of gras start, merk je pas dat ie niet goed getrimd is als ie al in de lucht is en dan is het lastig voor een onervaren iemand om hem nog heel aan de grond te krijgen.
Als ie eindelijk goed getrimd is, geef je steeds wat meer gas, totdat ie loskomt van de grond. Hoe goed ie ook getrimd is, hij zal niet op 1 plek blijven hangen, maar vrijwel meteen wegdrijven. Dat kan snel gaan! Geen zorgen, gas dicht en je staat weer op de grond. Je eerste 'vlucht' is een feit!
Probeer het opnieuw. Als ie steeds naar de zelfde kant wegdrijft, gas los en opnieuw trimmen. Todat ie min of meer blijft hangen op dezelfde plek, of hij elke keer (langzaam) een andere kant op wil.
De volgende stap is het op 1 plek houden. Als ie na het opstijgen wegdrijft, niet direct gas los, maar probeer hem bij te sturen. Dat lukt zeker niet de eerste keer. Je stuurt waarschijnlijk teveel bij, waardoor hij zal vliegen als een dronken kanarie. Geeft niks, gewoon weer gas terug.
Zo bouw je het op, steeds proberen iets langer in de lucht te blijven op hooguit een halve meter hoogte. Na vele uren oefenen zul je merken dat je het te pakken hebt. Je kunt hem stil laten hangen vlak boven de grond.
Tijd voor een volgende stap: probeer het eens iets hoger, een meter. Dan heb je ook minder last van het grond effect en hij zal wat rustiger zijn.
Lukt dit ook goed (niet eerder!): probeer eens een klein stukje zijwaarts te vliegen, of vooruit of achteruit. Niet de staart draaien. Deze altijd naar je toe laten wijzen.
Als dit allemaal goed gaat, kun je op een rustige zomeravond eens proberen buiten te vliegen. Meteen lastiger, want echt windstil is het nooit. Maar wel meer ruimte! Veel stil hangen, zijwaarts vliegen, weer stil hangen, terug vliegen. Probeer een plek te bedenken waar je naar toe wilt vliegen en kijk of dat lukt. Stel jezelf doelen en probeer deze te halen. Lukt dat allemaal, tijd voor de volgende stap.
Draai de staart een beetje, maximaal 45 graden. Dit is de eerste keer dat je niet recht tegen de staart aan kijkt. Meteen een stuk moeilijker. Dreigt het mis te gaan? Meteen waar staart naar je toe, de situatie die je inmiddels zo goed kent.
Gaat 45 graden goed, draai dan eens 90 graden. Je ziet de heli van opzij. Weer veel lastiger. Je bent nu overigens al vele weken verder dan toen je startte.
Rest van het verhaal kun je zelf wel bedenken. Belangrijk is:
- ga pas verder met een volgende stap als je de huidige stap volledig onder controle hebt.
- maak een volgende stap slechts zoveel moeilijker dat je altijd snel terug kunt naar een bekende situatie.
Ikzelf had al snel genoeg van een fp heli en heb toen een T-rex 450 gekocht. Een jaar nadat ik voor het eerst een heli in mijn handen had, kon ik zo vliegen:
Niks bijzonders, maar goed genoeg voor een hele hoop plezier!
Succes!