Nieuwe Charter motor

Hallo,



Mijn asp motor van de charter is kapot.

Zit een scheurtje in de uitlaat.

Nu wil ik hier een nieuwe motor op zetten.



Iemand suggesties of iemand iets te koop?

Ben dan wel geïnteresseerd. Stuur me een berichtje en een foto indien mogelijk.



Groeten,

Jasper



Ps. is een oude foto, motor is helemaal schoongemaakt:)

ybepyru3.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bij hobby-in in Waalwijk hebben ze wel iets denk ik :)

Hobby-

Zijn in principe ABC motoren, maar een clone van OS. Op zich zijn deze motoren prima om mee te werken, ik heb er ook 1 van die serie. de 7.5 CC. Ze kunnen een langere tijd mee.
Natuurlijk is het wel zo, iedere motor is natuurlijk smaak en prijs gebonden.
 
Zo te zien is dat een hele oude ASP....

Die heb je nageltjenieuw en van betere kwaliteit (derde generatie) voor letterlijk tientjeswerk via JustEngines.

Ik had mijn .36 helimotor voor 92 euro in huis, een .32 moet je voor rond de 75 euro hebben, en een .36 voor rond de 85.

En die zijn allebei méér dan voldoende voor een charter.
Geen top-motoren, maar ontzettend veel motor voor weinig geld....
En een charter heeft geen topmotor nodig....

EDIT: ik zie dat die SC motoren uit de link van Wasp250 nog goedkoper zijn, en die zijn ook méér dan goed genoeg voor een charter....

Ik zou, ongeacht welke motor je koopt, wel een beetje extra investeren in een betere uitlaat, want zowel die ASP's als SC's zijn met hun standaard potje behoorlijk luidruchtig

Groet, Bert
 
Brutus,

met de juiste prop , 11 x 7 , is mijn geluidsnivo 78 DB, en dat met de standaard pot erop. Natuurlijk kan je dat aanpassen, maar bij mijn vliegclub is 80 db de max, dus ik zit wel goed :)
 
Jasper, waarom een andere/nieuwe motor als alleen de uitlaat stuk is? Misschien heeft iemand op de club nog iets liggen? Of een resonantiepijpje monteren, stiller en je bent meteen van die olie-rommel op de romp verlost.
 
Brutus,

met de juiste prop , 11 x 7 , is mijn geluidsnivo 78 DB, en dat met de standaard pot erop. Natuurlijk kan je dat aanpassen, maar bij mijn vliegclub is 80 db de max, dus ik zit wel goed :)

Dat verbaast mij hogelijk, maar als het zo is, zul je mij niet horen klagen...
Ik kwam vroeger met geen enkele standaard pot onder de 80 dB...
Maar mischien waren de props vroeger ook minder goed... is al lang geleden dat ik vleugeltjes vloog op een club....

Ik moet zeggen, dat kan ook aan het minder hoog opgefokte karakter van SC en ASP liggen, want mijn ASP .36HR maakt met het standaard Raptorpotje minder kabaal dan de OS37SZ met datzelfde potje maakte....

Groet, Bert
 
Hallo,

Bedankt voor de tips. Nee de motor lekt ook iets bij de pin.. Vandaar de keuze voor een nieuwe motor.

Het hele vliegtuig is gestript en gepimpt hieronder een foto!

Daarom, ik wou graag een motor die ik er zo weer op kon monteren en niet de hele wereld kost. Ben waarschijnlijk nog de eerste tijd wel bezog met mijn vliegbrevet en is vooral voor taxiën en door andere van de club laten vliegen misschien.

Bedankt voor de tips!:)


ryhave6e.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dan is een SC.46 meer dan genoeg voor dit toestel, spanwijdte zo te zien 1500 mm ?

Als het toch een trainer is, dan hoeft dat echt geen overpowered iets te zijn, 7.5 CC is meer dan genoeg en ze kosten ook niet veel. Vergelijk een SC .46 maar met een OS-max 46 , qua prijs, het scheelt je zo een 100 tot 150 euro. Ze zeggen wel dat een OS motor misschien langer mee gaat, maar als je budget niet groot is, dan kies je voor een alternatief die net zo goed is, maar misschien maar 3 jaartjes mee gaat.
 
Aah oke, jullie raden die sc.46 aan van hobbyinn, wat vind je van die 2de hand motor dan?

Deze;

ymymysen.jpg


zuvy3eru.jpg


Zaten tussen de asp en de eco 40 te twijfelen. Of dan beter dubbele neerleggen?
Willen absoluut geen motorstop of motorproblemen hebben in de lucht!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Motorstop of problemen in de lucht is vaak gebruikersfout..
Te arm, te rijk stellen, en je kunt makkelijk problemen maken.

Dat is iets waar je vanzelf, na veel vliegtijd, ervaring mee krijgt.
Of je nou een webra, os, asp of een ander merk hebt, dat onderdeel blijft.

Slijtage is de volgende. Dat is vaak bij de betere merken beter geregeld, waardoor de motor langer meekan.
Een versleten motor laat zichzelf ook zien. Je merkt het, compressie wordt minder, hij raakt slecht af te stellen. Wordt een beetje onvoorspelbaar.

Maar de asp is zowieso geen verkeerde motor.
En op een trainer is het al snel goed...
 
NEEEEE!!!!!


GEEN .46 er op, dat is zwaar overpowered, en daar trek je die charter bijna letterlijk mee doormidden.

een .40 van oudere generaties is al MEER dan heftig genoeg.

Die ASP 40, die is al de max ongeveer, maar waarom zou je die tweedehands kopen?

Een ASP gaat, mits netjes behandeld vrijwel net zo lang mee als een OS, vermoedelijk zelfs veel langer, want ze zijn gewoon veel minder kritisch gebouwd en minder hoog opgevoerd.

De Charter is ontworpen voor 3.5 tot 5 cc, met motoren in gedachten van begin jaren 70. Ofwel voor een vermogensrange van 0.35 tot 0.50 PK ongeveer. een moderne .40 levert probleemloos 1 pk of meer.

Ik vloog de mijne aanvankelijk met een enya .29 en daarmee had ik meer dan voldoende vermogen voor het toenmalige veldje van 30 x 30 meter. Ook moest ik een cm dik hout achter de vleugel achterrand leggen, omdat het ding anders maar blééf klimmen.

Later vloog ik hem met 6.5 cc OS en toen ging hij recht omhoog, ondanks dat hij bijna 2.5 kilo woog.

Die tweedehands .40 kun je doen, maar ik zou toch echt voor een nieuwe motor gaan, daar kun je wel tien jaar plezier van hebben als je er netjes mee omgaat. Bij tweedehands geld dat hoe mooi de blauwe ogen van de verkoper ook zijn, je moet altijd maar afwachten wat je koopt....

Groet, Bert
 
Ok, maar wie vliegt er tegenwoordig nog 10 jaar met een trainer?
Toestellen zijn goedkoper. De electronica is verschrikkelijk veel goedkoper dan vroeger...

Bij mij in de club zie je een trainer vaak 2jaar meegaan. Dan wordt hij verkocht, omdat de eigenaar meerdere andere, leukere toestellen heeft..

te zware motor is wel een punt.
Heb je hem zelf gebouwd, weet je oom wat je er op kunt zetten.
Zo niet, kun je jezelf beter aan de 'oude' richtlijnen houden..
Vroegah waren de modellen en motoren niet zo sterk..
 
Kist is opzich heel oud, dikke 10 jaar.

Denk dat de .40 een leuke motor ervoor is.

Irvine 40 abc? Is TOXH weer iets goedkoper.

Zal je die aanraden dan? Of dan toch betere kwaliteit en de .40?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ok, maar wie vliegt er tegenwoordig nog 10 jaar met een trainer?

Wie zegt dat je tien jaar met die trainer moet vliegen?
Maar die motor, die kun je over zetten in het volgende kistje....

Er zijn zat leuke en uitdagende kistjes die geschikt zijn voor een .40 motor.

Wat veel vervelender is, is dat je een tweedehands motor met onbekende draaiuren koopt, die er goed schoongemaakt prima uitziet maar fors versleten is, of erger: die met wonderolie gelopen heeft en bij omschakeling naar jouw brandstof toch in elkaar loopt.

Ik heb met die OS37SZ ongelofelijk mijn best gedaan en alle voorzorgsmaatregelen getroffen die ik ken, maar hij liep toch in poeier....

Alleen dát al is voor mij een reden om nieuw aan te raden, en dan heb ik liever een nieuwe SC dan een tweedehands OS, simpel vanwege de voorgeschiedenis...

Maar dat is mijn persoonlijke mening, en ik kan niet in Jasper zijn beurs kijken.
Wat ik wel weet, is dat een tweedehands motor waar je pech mee hebt, PLUS een nieuwe goedkope motor, niet alleen nóg duurder is, maar ook het plezier in de hobby, en het vertrouwen in je kist een stuk naar beneden "afrondt"...

Maar dat is een keuze die Jasper helemaal zelf moet maken...

Groet, Bert
 
Ja, overzetten kan inderdaad ook.
Je weet dan in ieder geval de geschiedenis van die motor, als je hem op het volgende vliegtuig zet.

de motoren zelf leveren tegenwoordig vrij weinig op, als je deze verkoopt.
zodoende hoef je hem niet meteen op het vliegtuig te laten zitten als hij ooit eens weggaat. En hij wordt zowieso iig niet significant meer waard door het aanwezig zijn van dat ding..

2e hands ben ik persoonlijk ook niet zo van. met de inloop kun je erg veel verzieken voor de levensduur.
Daarnaast is de gemiddelde behandeling ook van invloed. Altijd te arm gelopen? of juist veel te rijk? crashes meegemaakt? gruis in de motor gehad?

Nu heb ik 1 motor in de vloot die 2e hands in mijn bezit is gekomen9met een vliegtuig mee), en die loopt en start prachtig.
losse motoren zouden op zich goed kunnen zijn, als de bron maar betrouwbaar is.
Persoonlijk verwacht ik van de bron in dit geval weinig problemen.
 
+1 Brutus & Student,

Wil je toch betrouwbaar vliegen, dan is een nieuwe motor beter. Plus je hebt dan ook garantie vanuit de winkel, mocht er toch iets mis mee zijn. Wel de motor goed in laten lopen en je hebt er jaren plezier van.

Dus Jasper, als je toch wat budget over hebt, ga dan voor een nieuwe motor, die je dan later ook ergens anders voor kan gebruiken.
 
Zat even te kijken op die site van hobbyking, daar zie ik ook veel asp motoren voor iets goedkopere prijs. Welke raden jullie daar van aan dan?? Ben toch overal een beetje aan het kijken, en overal wat van opdoen. Zodat ik in volgende staduim meer zelf kan uitzoeken. Waar ik naar moet kijken enzo
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hmmm... Calmato special gaat het tiende jaar in... de folie niet... de Oracover helaas ook niet... gister ondervonden... en de romp gaat dus dan maar weer nieuw in de krimpconfectie... zucht... Maar die kist vliegt gewoon goed.
Dat motortje... OSje tuft ook al even lang gestaag door.
Dat afstellen? Kan je leren. Oude rot in de buurt, die kan je dat zo leren. Zo heb ik het ook geleerd. Kortste klap tot goed motormanagement... haha.

Je ziet bij ons met regelmaat de goede vliegers terug komen met hun Chartertje. Gewoon voor de fun. Omdat het alleraardigst rondjes tuft. En op het eerste motortje...
Soms een leuk tweedehandje op de kop getikt uit nostalgie.

En... zoals Brutus schrijft... niet overpoweren. 6,5 ASP of Irvine... HobbyIn. Of bij JustEngines.
Overpowered schiet de boel als een gek omhoog... moet je van alles weer bijstellen om dat er uit te filteren. En te veel vermogen op zo een kist is geen reddende engel. Voor een gevorderde een ander verhaal, ook als ie em achteruit in canard stand wil vliegen. :mrgreen: Ik heb de Charter rond zien torren met een Saito 30... zeer rustgevend vliegbeeld.
 
Zat even te kijken op die site van hobbyking, daar zie ik ook veel asp motoren voor iets goedkopere prijs. Welke raden jullie daar van aan dan?? Ben toch overal een beetje aan het kijken, en overal wat van opdoen. Zodat ik in volgende staduim meer zelf kan uitzoeken. Waar ik naar moet kijken enzo

En eventueel nieuwe servos erin, heeft iemand hier suggesties over?

Bij hobbyking hoef je niet om garantie te komen (kan wel, maar gaat eeuwen duren) en laat je niet verblinden door de lage prijzen van HobbyKing: als je de pech hebt dat je pakketje er uit getrokken wordt door de douane, ben je min of meer evenveel kwijt als bij JustEngines of HobbyInn.

Zowel HobbyInn als JustEngines heb je de motor binnen een paar dagen in huis, HobbyKing is altijd afwachten (kan ook zeer snel gaan overigens hoor).

Qua servo's, ieder voor zich, maar ik koop voor dit soort toepassingen blind Futaba S3001, een oerdegelijk analoog servootje wat een enorm breed toepassingsspectrum heeft. Heb je letterlijk ook minstens tien jaar lol van!

Groet, Bert
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top